Om vi har olika åsikt i ämnet vinner du inga pluspoäng på att vara spydig. Jag är moderator i racingforumet, så jag är extremt medveten om var jag skriver.
Gosse, det var du och ingen annan som tog spydigheten till tråden.
Byt sida utav sängen och läs sedan nästa del.
Jag ger mitt råd baserat på erfarenhet. Jag kan av naturliga skäl inte veta att däcken har 35 graders temp när jag kör ut, men jag har heller inget behov av att veta det exakta gradtalet. Oavsett vilket, om du värmer däcken till vilken temp du vill kommer dom ändå att vara kalla när du kört ett halvt varv runt valfri bana, vatten kyler jävligt bra. Prova nästa gång du kör ett race, värm hur mycket du vill och be nån ta tempen när du står på startgridden så ska du se att du inte har kvar en enda grad av dina uppvärmda däck.
Av vilka "naturliga skäl" kan du inte veta vilken däcktemperatur du har?
Att i princip ingen i världen har något behov av den informationen är oväsentligt
Min fråga till dig var hur du kontrollerar att dina däck håller rätt temperatur.
Du skriver på ett sätt som ska få dig att se kunnig ut, men visar samtidigt att du missuppfattat någonting om däck och dess egenskaper.
Jag kan av
olika skäl inte kolla tempen på gridden, dels för att jag saknar rätt utrustning - men framför allt därför att däcksvärmarna givetvis sitter på om det är kallt (regn).
Du skriver att däcken svalnar på "ett halvt varv runt valfri bana" - vilket åter för mig till min ursprungliga fråga; Hur du kontrollerar däckens temperatur.
Visst är det så att vätan kyler (extremt) mycket, och visst är det så att däckytan snabbt svalnar om man åker långsamt och inte aktivt. Men däckytans temperatur är oviktig, den kommer efter bara någon kurva i racetempo. Det viktiga är stommens temperatur, eller snarare att stommen inte är kall. Kall stomme är svår att få varm i väta, även om ytan blir varm när man börjat köra så förblir stommen kall och däckens egenskaper förändras.
Har inget intresse i att göra en lång diskussion utav detta, tycker bara det är fel att lära en undrande novis fel.