Nybörjarfråga däckvärmare

16.5" används för att det ger maximal anliggningsyta vid nedlägg, används i de största internationella serierna.

Om du hettar upp ett regndäck väldigt mycket så visst kommer du ha jämn och fin värme/grepp från däcket. Men när detta däck sedan blir kallt (slut av race/pass) så kommer det bli stenhårt. Så ska du värma regndäcken till 95 grader gäller det att byta set efter varje pass.

Nu har du nog missuppfattat det hela. Jag undrade inte varför man gör med 16.5", för så mycket har jag snappat upp genom åren.........utan varför temp rekomendationen från "vasa" bara gällde den dimensionen och ingen annan. Detta gav mig slutsatsen att han bara kört med den själv och hittat att den tempen funkat bra, jag kan mycket väl ha fel.

Har aldrig påstått att man ska värma regndäck till 95C.........Stefano Capit säger att teamen i MotoGP och WSBK värmer deras däck till 65-70C....inget annat. Sedan vilka gummiblandningar de kör på framgår inte.

/J

Det största problemet med att värma regndäck som Rookie - eller som vemsomhelst som har mycket att göra - är att man i stressen glömmer sänka temperaturen och eldar upp däcken redan innan man gått ut på banan. Det är dyrt och jag skulle nog hellre köra utan värmare så länge jag inte har hjälp.

Nu har du nog missuppfattat det hela. Jag undrade inte varför man gör med 16.5", för så mycket har jag snappat upp genom åren.........utan varför temp rekomendationen från "vasa" bara gällde den dimensionen och ingen annan. Detta gav mig slutsatsen att han bara kört med den själv och hittat att den tempen funkat bra, jag kan mycket väl ha fel.

Har aldrig påstått att man ska värma regndäck till 95C.........Stefano Capit säger att teamen i MotoGP och WSBK värmer deras däck till 65-70C....inget annat. Sedan vilka gummiblandningar de kör på framgår inte.

/J

Det är väl så enkelt att vasa frågat Michelin om just den dimensionen och fått svar på det. Sedan tänker han till och tror att det nog säkert gäller för liknande 17" fälgar men då så många messersmittar tyder ord och stavning så aktar han sig för att rekommendera den tempen för andra dimensioner eller märken.

Jag undrar om någon har erfarenhet utav Diamond däckvärmare eller DMP .
skulle vara kul att veta innan jag handlar/tack

Jag undrar om någon har erfarenhet utav Diamond däckvärmare eller DMP .
skulle vara kul att veta innan jag handlar/tack

Jag har använt Diamond två säsonger och de fungerade felfritt. Dock så kommer jag aldrig igen ha däcksvärmare utan resår. Mina diamond hade ett snöre på varje sida som man skulle spänna åt, en riktigt dålig lösning som både är meckig och gör att värmarna inte sitter lika bra som en värmare med resår.

Jag har använt Diamond två säsonger och de fungerade felfritt. Dock så kommer jag aldrig igen ha däcksvärmare utan resår. Mina diamond hade ett snöre på varje sida som man skulle spänna åt, en riktigt dålig lösning som både är meckig och gör att värmarna inte sitter lika bra som en värmare med resår.
Iaf tills resåren har blivit gammal och torkat sönder ;)

/J

jag svarade bara för att det är "moto gp däck" från michelin" då du skrev om dessa....samma rekomendationer angånde regndäcken gäller 17"are som jag också åkt på:) försök inte värma pirelli wsbk 16.5" bakslicken till mer än 70grader då dom inte gillar det...... sen är det uselt grepp och hållbarhet jämfört med michelin:D deras regndäck suger också har jag hört från säker källa:D har lite lätt beggade pirelli 16,5"om någon är sugen:tummenupp

Last edited:
Jag har kört med värmare på regndäcken i alla år.

För att på sista året komma fram till att det ger extra fäste på utvarvet, för att sedan svalna och inte göra någon nytta alls.

Jag har således bara fått en "falsk" trygghet av att värma däcken.

Jag kör Superbike och ProSuperbike och regn brukar vara till min fördel.

Någon som är förjävligt snabb på regn är "Svensken" och han värmer inte sina däck, vad jag vet.

Edit: Att GP-killarna kör med däcksvärmare är för att inte visa vad dom kör på för däck.

Last edited:
Jag har kört med värmare på regndäcken i alla år.

För att på sista året komma fram till att det ger extra fäste på utvarvet, för att sedan svalna och inte göra någon nytta alls.

Jag har således bara fått en "falsk" trygghet av att värma däcken.

Jag kör Superbike och ProSuperbike och regn brukar vara till min fördel.

Någon som är förjävligt snabb på regn är "Svensken" och han värmer inte sina däck, vad jag vet.

Edit: Att GP-killarna kör med däcksvärmare är för att inte visa vad dom kör på för däck.

Vilket borde betyda att jag kan köpa icke reglerbara med gott samvete. :)

Vilket borde betyda att jag kan köpa icke reglerbara med gott samvete. :)

En otroligt stor fördel med dom reglerbara är att dom även har en display som visar vilken temperatur däcket har för tillfället.
Och även om det bara visa temperaturen på ytan av däcket som innebär det följande saker...

- Visar att strömmen är på. (extremt viktigt, då strömmen försvinner då och då på banorna i sverige.

- Om inte önskad temperatur finns på ytan, som finns den absolut inte i stommen.

- Har man slarvat, och stoppat i strömmen till värmarna för sent, så får man i alla fall en hint om hur värmen är i däcket.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien