Nybörjarfråga däckvärmare

Spydighet 1: Du är faktiskt i Racingforumet.
Spydighet 2: Jag är moderator i racingforumet

Sluta kasta skit på varandra å vara förbannade å acceptera varandras erfarenheter istället, "världsmästare" på allt å "vet bäst" finns det redan mängder av här i forumen.

Du får gärna visa var jag startade spydigheten.

Jag provade att bryta ned ditt inlägg i två delar, just för att du lite tydligare skulle se vad det var jag skrev mot.
Det gick tydligen inte fram...

Jag kan bara konstatera att du har en åsikt, jag delar inte den.

Då förklarade jag lite snabbt varför min åsikt är rätt och din är fel. Jag kan göra det ännu kortare och enklare; i GP använder man värmare både i torrt och blött.

Jag har inget behov av att bevisa ett enda skit för dej, du kommer antagligen inte att ändra din åsikt ändå, lika lite som att jag kommer att ändra min.

Likaså har jag inget behov att bevisa något för "dej", jag tycker bara det är fel att skriva: "Regndäck har en arbetstemp runt 30-35 grader. Ingen idé att värma dom, alltså."

Det första må stämma, men det andra är helt fel och som sagt - jag gillar inte folk som lär ut felaktigheter.

Angående min kunskap om däck anser jag att jag har tillräcklig kunskap för att uttala mej i ämnet.

Det får du tycka precis hur mycket du vill. Men kalla inte folk för spydiga bara för att de har en annan uppfattning, som de kan styrka.

Din kunskap har jag ingen aning om, och jag tänker inte heller spekulera om den, men att råda en novis att lägga slantar på extra däckvärmare för att kunna värma sina regndäck räknar inte jag som något som måste vara med på listan över nödvändiga prylar.

Bra, och bra.

Att lägga 1000:- extra på värmarna för att få möjlighet att justera in tempen själv är upp till en själv. Det är en onödig funktion för alla här på forumet, men kan ändå vara till nytta för den late och prylkåte.

Vanliga, simpla däckvärmare funkar lika bra till att värma regndäck som slicks.

Hur du kan slå fast att du har rätt temp på gridden utan rätt utrustning, men ändå veta att däcken är varma nog känns ju inte helt självklart.

Som sagt (läser du?), det är inte temperaturen som är det viktiga - utan att det finns en bra grundvärme i däckens stomme. Det är precis samma teori som med slicks, utan värmare förändras däckens egenskaper och slitage. Att använda däckvärmare sparar på däcken och ger dem en bättre chans att göra sitt jobb.
Däckvärmare på gridden har man väl bara i Pro SBK, i övriga klasser har vi inte tid att lägga på några värmare ute på gridden.

Vet ingen serie där det inte finns tid till det. Ganska säker på att det står i reglementet hur mycket tid som finns till godo på gridden i t ex. SM och SO.

-
And to wrap things up:

Att ha "rätt" temperatur i regndäcken är precis lika viktigt som att ha "rätt" temperatur i torrdäcken.

Kör man så långsamt att man ändå inte kan hålla tempen uppe så är det väll ganska värdelöst, lika värdelöst som att göra någonting annat än att just vrida på rullen.

Men är man som de flesta andra och äger ett par däckvärmare så finns det ingen anledning att inte använda dem när det regnar.

Fast det rätta svaret att ge TS är att han inte bör värma däcken. Jag tror knappast han kommer tävla i Pro SBK eller internationellt för den delen.

Det kan aldrig vara fel att använda däckvärmare.

Last edited:
Jag provade att bryta ned ditt inlägg i två delar, just för att du lite tydligare skulle se vad det var jag skrev mot.
Det gick tydligen inte fram...

Då förklarade jag lite snabbt varför min åsikt är rätt och din är fel. Jag kan göra det ännu kortare och enklare; i GP använder man värmare både i torrt och blött.

Likaså har jag inget behov att bevisa något för "dej", jag tycker bara det är fel att skriva: "Regndäck har en arbetstemp runt 30-35 grader. Ingen idé att värma dom, alltså."

Det första må stämma, men det andra är helt fel och som sagt - jag gillar inte folk som lär ut felaktigheter.

Det får du tycka precis hur mycket du vill. Men kalla inte folk för spydiga bara för att de har en annan uppfattning, som de kan styrka.

Bra, och bra.

Att lägga 1000:- extra på värmarna för att få möjlighet att justera in tempen själv är upp till en själv. Det är en onödig funktion för alla här på forumet, men kan ändå vara till nytta för den late och prylkåte.

Vanliga, simpla däckvärmare funkar lika bra till att värma regndäck som slicks.

Som sagt (läser du?), det är inte temperaturen som är det viktiga - utan att det finns en bra grundvärme i däckens stomme. Det är precis samma teori som med slicks, utan värmare förändras däckens egenskaper och slitage. Att använda däckvärmare sparar på däcken och ger dem en bättre chans att göra sitt jobb.

Vet ingen serie där det inte finns tid till det. Ganska säker på att det står i reglementet hur mycket tid som finns till godo på gridden i t ex. SM och SO.

-
And to wrap things up:

Att ha "rätt" temperatur i regndäcken är precis lika viktigt som att ha "rätt" temperatur i torrdäcken.

Kör man så långsamt att man ändå inte kan hålla tempen uppe så är det väll ganska värdelöst, lika värdelöst som att göra någonting annat än att just vrida på rullen.

Men är man som de flesta andra och äger ett par däckvärmare så finns det ingen anledning att inte använda dem när det regnar.

Det kan aldrig vara fel att använda däckvärmare.

Först och främst, det första inlägg jag gör börjar du med att quota i en ohövlig ton. Detta kommenterar jag i inlägget där jag quotar dej.. Du bröt inte ner ett enda ord i första inlägget du quotade mej i.

I övrigt tänker jag inte ens bemöda mej att tjafsa mer i ämnet, jag kan acceptera att du har en annan åsikt. Jag nöjer mej med att konstatera att min taktik hittills i kariären aldrig har lett till en placering sämre än 3:a i något race. Det räcker för mej.
Angående tiderna på gridden, man har i SM/SO i bästa fall 5 minuter på sej, denna tid har en tendens att gå ganska snabbt beroende på pressade tidsscheman. För rookies är det inte lönt att ha ännu mer ångest över kalla däck för att man inte hinner få på sina värmare ute på gridden också.

Spydighet 1: Du är faktiskt i Racingforumet.
Spydighet 2: Jag är moderator i racingforumet

Sluta kasta skit på varandra å vara förbannade å acceptera varandras erfarenheter istället, "världsmästare" på allt å "vet bäst" finns det redan mängder av här i forumen.

Precis min poäng. Tackar.

Jag kommer inte att göra fler inlägg i ämnet, jag överlåter det till expertisen.

Last edited:
Nu är det 5 år sen jag jobbade som mekaniker på lite högre nivå så allt får ni ta med en nypa salt..då var vi sponsade av Dunlop och dom sa att man inte skulle använda däcksvärmare på deras regndäck( detsamma gällde Michelin). Dom tålde upp till ca 60 grader innan dom blev förstörda.Dunloptekniker brukade mäta temp så fort vi kom in eftersom det även fanns olika hårdhet på regndäcken.Pirelli och Metzler rekommenderade värmare, vet ej exakt gradantal, men det var pga att dom var förhållande urkassa som regndäck.Så köp däck som inte behöver värmare som är bra från början är mitt råd. Och att det är värmare på MotoGP på gridden är oftast för att inte visa vad för däck dom har valt.
My 2 cent

:tummenupp

Nu är det 5 år sen jag jobbade som mekaniker på lite högre nivå så allt får ni ta med en nypa salt..då var vi sponsade av Dunlop och dom sa att man inte skulle använda däcksvärmare på deras regndäck( detsamma gällde Michelin). Dom tålde upp till ca 60 grader innan dom blev förstörda.Dunloptekniker brukade mäta temp så fort vi kom in eftersom det även fanns olika hårdhet på regndäcken.Pirelli och Metzler rekommenderade värmare, vet ej exakt gradantal, men det var pga att dom var förhållande urkassa som regndäck.Så köp däck som inte behöver värmare som är bra från början är mitt råd. Och att det är värmare på MotoGP på gridden är oftast för att inte visa vad för däck dom har valt.
My 2 cent

Mer "sporthoj" än så här kan knappast en tråd bli.
Näe, det är sällan teknik och smutskastning flätas ihop så snyggt :tummenupp

Jag tror det är bättre att skippa däcksvärmare till regndäcken och helt enkelt bara ta det lugnt. Jag tror att dom flesta rookies vinner mer på att lägga dom extra tusenlapparna på några kvällsträningar i slutänden, jag inräknad :hihi Visst är reglerbara värmare fiffiga, men att börja reglera värmen för olika slicks känns rätt onödigt, vi märker inte om däcken har nån grad hit eller dit i första kurvan iaf. Det är så mycket annat som spelar in.

Jag har tagit tillfället i akt och mailat Stefano Capit på Capit Tyrewarmers för att få en annan syn på detta, med hans erfarenhet som största leverantör av värmare i MotoGP och WSBK.

Jag inväntar svar och redovisar senare i tråden.

/J

Vad säger Stefano? Att det är bäst för en nybörjare att köpa Capit-värmare utan reglering? Gärna ett år gamla så de är lite inkörda kanske?

På min nivå låter det som att jag gott kan klara mig utan att värma regndäcken. Licenskurs är inbokad i vår så jag lär inte köra Pro Superbike förrän tidigast nästa år. :rolleyes:

Om dina däck har en arbetstemp. på 30-35 celsius, hur kontrollerar du att de kommer upp i/ligger runt denna temp?

Med en IR Tempmätare och erfarenhet.

Ska man klippa de sista ut däcken så ska man ju värma dem.
Åker man R1000 eller bandagsåkning kan man nog skita i det om man inte känner sig ha ork.
Men att skaffa sig erfranhet är ju att göra något så man får det rätt genom att lära sig av andra i skrift och av tiden.
Tex att göra som man ska göra när man är i de stora sammanhangen redan i de små för att få rutin och kunskap.

Att kasta skit på varandra i frågan om ett par däckvärmare lär vi oss bara att av historiken har vi inte lärt oss nånting! :D

Däcken kyls för fort för att använda IR. Däckstillverkarna använder en termometer med metallspetts som kommer in lite djupare och mäter inte bara ytan på däcket.

Däcken kyls för fort för att använda IR. Däckstillverkarna använder en termometer med metallspetts som kommer in lite djupare och mäter inte bara ytan på däcket.

Stektermometer :)

Till TS: Köp inte NGC Racing varken nya eller beggade. Om du inte ska starta lägereldar med dom vill säga, för dom brinner bättre och fortare än torr björkved... :fakta :mattias

/ Jens

Stektermometer :)

Till TS: Köp inte NGC Racing varken nya eller beggade. Om du inte ska starta lägereldar med dom vill säga, för dom brinner bättre och fortare än torr björkved... :fakta :mattias

/ Jens
Fast stektermometrar är ju oprecisa och tokslöa :( Vi hade nån på jobbet som vi lånade från kalibreringsavdelningen. Den visade tusendelar och kände av om man tänkte heta tankar! :tummenupp

Fast stektermometrar är ju oprecisa och tokslöa :( Vi hade nån på jobbet som vi lånade från kalibreringsavdelningen. Den visade tusendelar och kände av om man tänkte heta tankar! :tummenupp

Så då kan alltså män inte använda den, för då visar den fel i snitt var 6e sekund? :tuttar

/ Jens

Hehe, jodå, i sammanhanget duger den antagligen alldeles utmärkt, om man inte tar mormors gamla analoga från -47 möjligen :rolleyes: Men när vi ändå pratade teknikfetishism så ;)

Jag menade att:

Eran som mäter tusendelar och märker när man tänker hett inte funkar var 6e sekund eftersom vi män tänker på sex i snitt var 6e sekund.

Stektermometern tror jag inte påverkas av snusk!

/ Jens

Jag har ingen erfarenhet av racing men enligt min logik så borde det vara bättre med värmare även på regndäck. Jag tänker så här:

Värm däcket till tillverkarens rekommenderade maxtemp.
Detta kommer göra att däcket sedan arbetar sig nedåt till en driftstemp som förhoppningsvis är gynnsammare än den temp som det kan jobba sig upp till i vätan.

Kanske spelar det ingen roll i praktiken men särskilt en osnabb förare borde gynnas att gå ut med ett värmt däck som får svalna istället för att försöka få ett kallt däck varmt samtidigt som vätan kyler.

problemet är att däcket redan är kallt efter uppvämningsvarvet, skit i regndäck som blir bättre av värmare.... köp riktiga regndäck som inte behöver värmare.... men av den anledningen att många moderna bakslick vill ha mer än 80 grader kan det vara bra med reglerbara värmare.... jag ett par beggade värmare på annons som är mycket bättre än ett par tråkiga capit värmare..... vill du vara värst bara att shoppa:tummenupp

problemet är att däcket redan är kallt efter uppvämningsvarvet, skit i regndäck som blir bättre av värmare.... köp riktiga regndäck som inte behöver värmare.... men av den anledningen att många moderna bakslick vill ha mer än 80 grader kan det vara bra med reglerbara värmare.... jag ett par beggade värmare på annons som är mycket bättre än ett par tråkiga capit värmare..... vill du vara värst bara att shoppa:tummenupp

Vasa: Hade du haft dom beggade kvar hade jag köpt dem...... men 5 lax är mycket pengar.:näsblod

Jag hade ialla fall satt dom på regndäcken med ca 35-40gr..
Som många säger: Lättare att hålla stommen i rätt temp.

Visst tappar du en del av tempen innan start, men det måste vara enklare att starta på däck som ÄR 30-40gr, än att jobba sig upp till detsamma..

För 1000:- extra... köper jag reglerbart:tummenupp
//
Benny

För 1000:- extra... köper jag reglerbart:tummenupp
//
Benny

Köper man från utlandet får man ju ofta reglerbart, och frakt, för samma pengar som ett par vanliga av motsvarande modell kostar här i Svea. Då kan inte jag komma på en enda anledning till varför man inte vill ha ett par reglerbara. Sen att jag är prylnörd gör ju inte saken bättre :D

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien