Nybörjarfråga däckvärmare

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Hej!

Är det lika viktigt att värma regndäcken som slicksen? Bör man isåfall köpa en uppsättning däckvärmare med justerbar temp, eller räcker det med en som bara värmer till 80grader? :)

köp 2par så du har ex för dom går sönder
så slipper du stå utan
Nja, köper man kvalitetsgrejer så håller dom. Det känns dessutom ganska onödigt att köpa dubbelt av allt, ifall något går sönder. Då får man ju ha en mindre lastbil med sig på träningarna, med dubbla hojar, dubbla extrafälgar, dubbla ja, du vet...

Nja, köper man kvalitetsgrejer så håller dom. Det känns dessutom ganska onödigt att köpa dubbelt av allt, ifall något går sönder. Då får man ju ha en mindre lastbil med sig på träningarna, med dubbla hojar, dubbla extrafälgar, dubbla ja, du vet...

Ska man tolka det här som att många har problem med de allra billigaste (typ biketek, motogp)? :)

Ska man tolka det här som att många har problem med de allra billigaste (typ biketek, motogp)? :)
Nej, det tror jag inte! Nu har jag inga empiriska studier att luta mig mot, men jag har inte sett/hört något om det här iaf. Jag vet att Tech-7 har fått lite kritik för att värma ojämnt, jag hade snarare problem att dom värmde lite för lite, dock jämn temp. Jag hörde om ett par värmare som nästan började brinna pga kass termostat också, men jag har ingen aning om vilket märde de va på dom.

Men det finns säkert massor med folk som har blandade skräckhistorier om alla möjliga värmare :rolleyes: Jag har Grevens och är väldigt nöjd med dom :tummenupp

Klart man ska värma regndäcken.

Det är inte däcksytan man vill ha varm, utan stommen.

Omöjligt att få upp hyfsad temp i regn utan värmare, vilket resulterar i fel grepp och fel slitage.

Regndäck har en arbetstemp runt 30-35 grader. Ingen idé att värma dom, alltså. Spar slantarna och lägg dom på bantid istället.

Vi använde alltid däckvärmare, värmde till 45 grader, för killen jag meckade åt.
Gjorde det skillnad? Ingen aning.. Men har körde fort i regn, utklassade allt motstånd 06 och 07.

Det var ju iof i högsta serien. Och det satsas ju på en annan nivå där.

Regndäck har en arbetstemp runt 30-35 grader. Ingen idé att värma dom, alltså. Spar slantarna och lägg dom på bantid istället.

Om dina däck har en arbetstemp. på 30-35 celsius, hur kontrollerar du att de kommer upp i/ligger runt denna temp?

Visst kör de allra flesta på tok för långsamt (särskilt i regn) för att det ska vara av någon större betydelse - men det är fel att försöka trycka i folk att uppvärmning utav regndäck är värdelöst. Du är faktiskt i Racingforumet.

Om dina däck har en arbetstemp. på 30-35 celsius, hur kontrollerar du att de kommer upp i/ligger runt denna temp?

Visst kör de allra flesta på tok för långsamt (särskilt i regn) för att det ska vara av någon större betydelse - men det är fel att försöka trycka i folk att uppvärmning utav regndäck är värdelöst. Du är faktiskt i Racingforumet.

Om vi har olika åsikt i ämnet vinner du inga pluspoäng på att vara spydig. Jag är moderator i racingforumet, så jag är extremt medveten om var jag skriver.

Jag ger mitt råd baserat på erfarenhet. Jag kan av naturliga skäl inte veta att däcken har 35 graders temp när jag kör ut, men jag har heller inget behov av att veta det exakta gradtalet. Oavsett vilket, om du värmer däcken till vilken temp du vill kommer dom ändå att vara kalla när du kört ett halvt varv runt valfri bana, vatten kyler jävligt bra. Prova nästa gång du kör ett race, värm hur mycket du vill och be nån ta tempen när du står på startgridden så ska du se att du inte har kvar en enda grad av dina uppvärmda däck.

Om vi har olika åsikt i ämnet vinner du inga pluspoäng på att vara spydig. Jag är moderator i racingforumet, så jag är extremt medveten om var jag skriver.

Gosse, det var du och ingen annan som tog spydigheten till tråden.

Byt sida utav sängen och läs sedan nästa del.
Jag ger mitt råd baserat på erfarenhet. Jag kan av naturliga skäl inte veta att däcken har 35 graders temp när jag kör ut, men jag har heller inget behov av att veta det exakta gradtalet. Oavsett vilket, om du värmer däcken till vilken temp du vill kommer dom ändå att vara kalla när du kört ett halvt varv runt valfri bana, vatten kyler jävligt bra. Prova nästa gång du kör ett race, värm hur mycket du vill och be nån ta tempen när du står på startgridden så ska du se att du inte har kvar en enda grad av dina uppvärmda däck.

Av vilka "naturliga skäl" kan du inte veta vilken däcktemperatur du har?
Att i princip ingen i världen har något behov av den informationen är oväsentligt

Min fråga till dig var hur du kontrollerar att dina däck håller rätt temperatur.
Du skriver på ett sätt som ska få dig att se kunnig ut, men visar samtidigt att du missuppfattat någonting om däck och dess egenskaper.

Jag kan av olika skäl inte kolla tempen på gridden, dels för att jag saknar rätt utrustning - men framför allt därför att däcksvärmarna givetvis sitter på om det är kallt (regn).

Du skriver att däcken svalnar på "ett halvt varv runt valfri bana" - vilket åter för mig till min ursprungliga fråga; Hur du kontrollerar däckens temperatur.

Visst är det så att vätan kyler (extremt) mycket, och visst är det så att däckytan snabbt svalnar om man åker långsamt och inte aktivt. Men däckytans temperatur är oviktig, den kommer efter bara någon kurva i racetempo. Det viktiga är stommens temperatur, eller snarare att stommen inte är kall. Kall stomme är svår att få varm i väta, även om ytan blir varm när man börjat köra så förblir stommen kall och däckens egenskaper förändras.

Har inget intresse i att göra en lång diskussion utav detta, tycker bara det är fel att lära en undrande novis fel.

Gosse, det var du och ingen annan som tog spydigheten till tråden.

Byt sida utav sängen och läs sedan nästa del.

Av vilka "naturliga skäl" kan du inte veta vilken däcktemperatur du har?
Att i princip ingen i världen har något behov av den informationen är oväsentligt

Min fråga till dig var hur du kontrollerar att dina däck håller rätt temperatur.
Du skriver på ett sätt som ska få dig att se kunnig ut, men visar samtidigt att du missuppfattat någonting om däck och dess egenskaper.

Jag kan av olika skäl inte kolla tempen på gridden, dels för att jag saknar rätt utrustning - men framför allt därför att däcksvärmarna givetvis sitter på om det är kallt (regn).

Du skriver att däcken svalnar på "ett halvt varv runt valfri bana" - vilket åter för mig till min ursprungliga fråga; Hur du kontrollerar däckens temperatur.

Visst är det så att vätan kyler (extremt) mycket, och visst är det så att däckytan snabbt svalnar om man åker långsamt och inte aktivt. Men däckytans temperatur är oviktig, den kommer efter bara någon kurva i racetempo. Det viktiga är stommens temperatur, eller snarare att stommen inte är kall. Kall stomme är svår att få varm i väta, även om ytan blir varm när man börjat köra så förblir stommen kall och däckens egenskaper förändras.

Har inget intresse i att göra en lång diskussion utav detta, tycker bara det är fel att lära en undrande novis fel.

Du får gärna visa var jag startade spydigheten.

Jag kan bara konstatera att du har en åsikt, jag delar inte den. Jag har inget behov av att bevisa ett enda skit för dej, du kommer antagligen inte att ändra din åsikt ändå, lika lite som att jag kommer att ändra min. Angående min kunskap om däck anser jag att jag har tillräcklig kunskap för att uttala mej i ämnet. Din kunskap har jag ingen aning om, och jag tänker inte heller spekulera om den, men att råda en novis att lägga slantar på extra däckvärmare för att kunna värma sina regndäck räknar inte jag som något som måste vara med på listan över nödvändiga prylar.

Hur du kan slå fast att du har rätt temp på gridden utan rätt utrustning, men ändå veta att däcken är varma nog känns ju inte helt självklart. Däckvärmare på gridden har man väl bara i Pro SBK, i övriga klasser har vi inte tid att lägga på några värmare ute på gridden.

Sen är det väll ochså så att olika levrantörer av rengdäck rekomenderar olika endel värmare och en del inte. Jag har har gjort båda och tycker att värmare på rengndäck är äverskattat. Det är få som kan gå ut och ladda fult på rengndäck för att behålla tempen. Tror mer på att öka tempot och bygga upp värmen.

Det verkar finnas en hel del olika erfarenheter kring detta med värmare och den spontana känslan är att majoritéten är bundna till egna erfarenheter i olika klasser och olika typer av framgång. De kanske inte alltid är helt "vetenskapliga" utan ganska subjektiva, inget fel i det men om man ska försöka att se utanför ankdammen Sverige så finns det flera andra källor för bra information.

Jag har tagit tillfället i akt och mailat Stefano Capit på Capit Tyrewarmers för att få en annan syn på detta, med hans erfarenhet som största leverantör av värmare i MotoGP och WSBK.

Jag inväntar svar och redovisar senare i tråden.

/J

Fast det rätta svaret att ge TS är att han inte bör värma däcken. Jag tror knappast han kommer tävla i Pro SBK eller internationellt för den delen.

Håller med till 100% men jag är också en teknik nörd och vill gärna veta hur proffs gör som faktiskt känner skillnad på ett varmt och "varmt" däck.:)

/J

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...