Regndäck å däcksvärmare?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja!

Jag är på gång att köpa nya däcksvärmare, och funderar på om jag ska köpa med ställbar termostat, eller lägga dom extra 1500kr på soppa istället? Tanken var ju att kunna ha dom till regndäcken också, men behövs det värmare till dom? Vatten kyler ju rätt fort, så warm up lär ju bli tvärs om... Hur gör ni andra som racear?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Många av oss rookisar har ej däcksvärmare på regndäcken.
Man kör försiktigt i början för att rugga in dom lite, sen är det bara att gasa :tummenupp
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Efter att du har kört 100 meter genom en blöt depå så är de kalla igen. Lägg pengarna på soppa.
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Helt OK att värma regndäck. Jag skulle lagt 1500 spånn extra och köpt med termostat.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det finns en annan faktor också. Om man inte åker ut total sist på banan så kan det hända att man får stå och vänta en stund och då är dom kalla lik förbannat.

Har varit å smekt lite på ett par pro heat som greven säljer. Tycker dom verkar vara riktigt fina. Tänker på den som ej är reglerbar.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kör du inte på em/vm nivå med uppställning på gridden, mekar och elverk kan du skippa värmning av regndäcken då de blir kalla medans du åker genom depån, står och väntar vid utsläppet etc etc.
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
En sak till finns det att tänka på, det är värmen på luften i däcken.
Om man tex kör på lågtrycks däck, så blir ju stommen konstig om man inte har varmt luften innan.
Är luften varm i däcket så blir även utsidan varm snabbt.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
En sak till finns det att tänka på, det är värmen på luften i däcken.
Om man tex kör på lågtrycks däck, så blir ju stommen konstig om man inte har varmt luften innan.
Är luften varm i däcket så blir även utsidan varm snabbt.

Regndäck har en arbetstemp på ca 30 grader. Kommer dom över 50 grader funkar dom i allmänhet ganska dåligt. Nerkylningen från vattnet är mer effektiv än man tror. Jag använder inte värmare på regndäck.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top