Nya viktregler i MotoGP? Hoj + förare.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kände GP-reportern Mat Oxley, jänkare, har i en krönika i Roadracing World skrivit om att han tycker det borde införas gemensam viktgräns för hoj och förare i 250 och MotoGP. Hans krönika är såklart baserad på att Pedrosa skulle ha ett ofantligt övertag över stackars Hayden pga sin lägre vikt.

Tycker det är intressant som spekulation men frågar mig om skillnaden blir så stor i en klass som MotoGP, 250 tycker jag det är mer logiskt. Visst har Rossi sagt att en hoj som väger 20kg mindre är helt annorlunda men skillnaden borde väl vara mindre om det var föraren som vägde 20 kg mindre.

Vad tycker ni?

Gustav O skrev:
2437875 Kände GP-reportern Mat Oxley, jänkare, har i en krönika i Roadracing World skrivit om att han tycker det borde införas gemensam viktgräns för hoj och förare i 250 och MotoGP. Hans krönika är såklart baserad på att Pedrosa skulle ha ett ofantligt övertag över stackars Hayden pga sin lägre vikt.

Tycker det är intressant som spekulation men frågar mig om skillnaden blir så stor i en klass som MotoGP, 250 tycker jag det är mer logiskt. Visst har Rossi sagt att en hoj som väger 20kg mindre är helt annorlunda men skillnaden borde väl vara mindre om det var föraren som vägde 20 kg mindre.

Vad tycker ni?
Hur stor är de största viktskillnaderna mellan förarna? Både i 250 och MotoGP?

hållundan skrev:
2437882 Hur stor är de största viktskillnaderna mellan förarna? Både i 250 och MotoGP?
MotoGP. Lättast Pedrosa med 51 kg och tyngst Hofmann med 74 så det skiljer 23 kg. Hayden 69 kg liksom Rossi.
250. Mindre skillnader, och färre viktuppgifter. Barbera 53 och Smrz 66 kg så det skiljer 13 kg men eftersom effekten i hojarna är mindre än hälften ahr det större inverkan på effekt/vikt-förhållandet.

Spontant låter det mer rättvist om man väger in både hoj och förare.

Fast, som sagt, frågan är hur står skillnaden faktiskt är på varvtiderna..

Zee skrev:
2437911 Spontant låter det mer rättvist om man väger in både hoj och förare.

Fast, som sagt, frågan är hur står skillnaden faktiskt är på varvtiderna..
Om det är rättvist kan man ju diskutera, de som favoriseras av ett införande av min vikt är ju givetvis de tunga förarana. En liten och späd förare som Pedrosa som redan sagts är för liten och klen för att köra en motogp hoj, skall få en ytterligare 20kg tyngre hoj att tygla. Det kommer aldrig att bli helt rättvist.

samuel w skrev:
2437931 Om det är rättvist kan man ju diskutera, de som favoriseras av ett införande av min vikt är ju givetvis de tunga förarana. En liten och späd förare som Pedrosa som redan sagts är för liten och klen för att köra en motogp hoj, skall få en ytterligare 20kg tyngre hoj att tygla. Det kommer aldrig att bli helt rättvist.

Nej, det har du ju faktiskt rätt i. Det blir ju orättvist för de som redan är "för lätta."

Men på lång sikt känns det som en bra regel.

samuel w skrev:
2437931 En liten och späd förare som Pedrosa som redan sagts är för liten och klen för att köra en motogp hoj, skall få en ytterligare 20kg tyngre hoj att tygla.

Man skulle ju kunna ge honom ett 20 kg tungt skinställ istället, så att inte hojen behöver göras tyngre. :rolleyes:

Vad vore orättvist om alla ekipage vägde lika mycket eller inte fick understiga en minivikt?

Å andra sidan så har ju inte Pedrosa varit överlägsen eller dominerat allt.
Mindre kroppsvikt innebär ju tillika att för att burka så får Pedrosa jobba så mkt mer med kroppen för att kompensera den lägre flyttbara massan.

På vissa banor torde det vara ett plus men på mer knixbanor så är det nog till nackdel.

PS det är en jäkla bra talang dene unge Pedrosa, det kan ingen ta ifrån honom.

En mindre förare har alltid en fördel även om man viktar ner hojen. Det innebär ju att man kan lägga vikten där man vill ha den på hojen. Det är ju inte så att Pedrosas cykel skulle få en 20kg blyklump att lägga på kutsen.
Däremot försvinner acc/bromsvinsterna. Vilket enligt mig iaf är betydligt rättvisare än att dvärgarna tar över helt.

Frågan är ju ännu mer relevant nu när kubikgränsen går ner från max 990cc till max 800cc. Klart det ska vara nya viktregler.

inte fånigt alls - tvärtom helt rätt...man väger förare OCH bil i F1 t.ex. av en fullt rimlig anledning....dock tycker jag att man måste akta sig noga för att ändra en sådan regel för fort...eller på något annat galet vis.....enbart pga de diskussioner om favorisering som tveklöst skulle uppstå.

Pedrosa har såklart en stor fördel av sin(brist på) vikt - kanske även någon nakdel !?! vad vet jag ( är själv bara snabb i tv-soffan) men hans talang räcker ändå, oavsett hans vikt, till för att han skall vara en av de få som har kapacitet att bli en riktig supermega stjärna ala Rossi........

..the way I see it anyhow......

Vore bra med en totalviktminigräns!
Annars har vi snart bara dvärgar som kör minimotos, titta på galoppsporten med dom små jockisarna:va
Inom backhoppningen har dom satt en miniviktgräns på skidflygarna, på skidgymnasiet så var 3 av 4 backhopparelever anorexisjuka!

Som tv-kommentatorerna på Eurosport brukar säga "du ska inte köra större hoj än att du skall kunna lyfta upp den om du ramlar"
Har ni sett hur det ser ut när Pedrosa skall resa upp sin hoj? Han måste ta hjälp av funktionärerna:arsele

Oro skrev:
2438094 Äsch, anser man sig missgynnad av sin kropp när man håller på med en sport får man helt enkelt byta sport. Sånt är livet helt enkelt.
Konstigt resonemang du för.
I basket, som du nämner, är det lite svårt att lägga på eller ta bort vikt men inom motorsport är det busenkelt och ger jämnare race.
Massor av standardvagnsmästerskap har straffvikter för dem som är för snabba så att racen blir jämnare.

Oro skrev:
2438094 Äsch, anser man sig missgynnad av sin kropp när man håller på med en sport får man helt enkelt byta sport. Sånt är livet helt enkelt.

Det är svårt att bli längre eller onormalt större för att kunna bli bäst i vissa sporter typ basket mm. utan att ta till fusk såsom doping!
Men att bli liten eller lättare kan alla göra genom att missköta sin kropp och späka den så man nästan dör eller får men för livet!
Om vi nu kan reglera detta genom vissa regler så varför inte?

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025