Nya viktregler i MotoGP? Hoj + förare.

sandstream skrev:
2441929 Konstigt att man ska liknas vid en nazist bara för att man vill att folk ska kunna tävla på så lika villkor som möjligt...
Det handlar inte om det. Jag har stört mig rätt mycket på att ni använder ordet dvärg hela tiden, notera att Oro skriver kortväxt, det är nog ingen slump. Dvärg är nedsättande och fördomsfullt och sammanhanget ni använder det i bekräftar det. PunGt!

Oro skrev:
2441988 Ungefär som ditt förakt för kortväxta då? :pannkyss Den stora massan av medelsvenssons klarar nog lite nedsättande kommentarer, är en svensson själv.
Vart har jag skrivit något föraktfullt (finns det ett sånt ord?) om kortväxta?

Jag har skrivit vad jag tror att folk skulle säga om alla MotoGP-förare var av Butters storlek.
En dvärg är något helt annat än en kort person, en kille på 1.60 är ingen dvärg.

Neutral skrev:
2442089 Det handlar inte om det. Jag har stört mig rätt mycket på att ni använder ordet dvärg hela tiden, notera att Oro skriver kortväxt, det är nog ingen slump. Dvärg är nedsättande och fördomsfullt och sammanhanget ni använder det i bekräftar det. PunGt!
Jag brukar inte heller skriva dvärg men korta människor omnämns ofta som just dvärgar av sin omgivning utan att det har något med riktiga dvärgar att göra.
En dvärg skulle inte kunna köra en MotoGP-hoj hur gärna han än ville om den inte handikappanpassades.

Att jag använder Butter som synonym för Pedrosa beror självklart på hans längd i förhållande till de andra samt att han har en något sparsmakad mimik.
Då tycker jag det är betydligt osmakligare att kalla honom Peddo och den som inte förstår varför förstår nog inte så mycket alls.

Kan vi lämna diskussionen om dvärgar nu och istället ägna oss åt för- och nackdelar med en minimivikt för ekipagen i MotoGP?

En ny fråga till dig Neutral, som jag vet gillar F1:
Tycker du att deras regler där man väger föraren är helt fel?

Last edited:
sandstream skrev:
2442148 Vart har jag skrivit något föraktfullt (finns det ett sånt ord?) om kortväxta?.

... en dvärg är något helt annat... 1.60 är ingen dvärg.

...heller skriva dvärg ...som just dvärgar... riktiga dvärgar att göra.
En dvärg......diskussionen om dvärgar...
Det lyser igenom hela tiden. Jag fattar inte vad du har emot kortväxta personer. Är du i själva verket en längdnazi :va

Bingo skrev:
2442355 Det lyser igenom hela tiden. Jag fattar inte vad du har emot kortväxta personer. Är du i själva verket en längdnazi :va
Fan, nu är man avslöjad.
Jag hatar alla som är under 1,75, inklusive min fru och mina barn :mad:
Ominpotenta och smådryga skåningar däremot kan jag aldrig få nog av :D

Lite intressanta synpunkter på förarvikten från Pedrosas crewchef Mike Leitner, från senaste RoadracingWorld
"I wish Dani was five or six kilos bigger and also taller. We have to find a very precise set-up because it is very difficult for him to transfer weight forward and back and left and right. Also, his weight means he gets less traction from the rear wheel, so he gets lots of wheelspin out of the corners."

Gustav O skrev:
2652957 Lite intressanta synpunkter på förarvikten från Pedrosas crewchef Mike Leitner, från senaste RoadracingWorld
"I wish Dani was five or six kilos bigger and also taller. We have to find a very precise set-up because it is very difficult for him to transfer weight forward and back and left and right. Also, his weight means he gets less traction from the rear wheel, so he gets lots of wheelspin out of the corners."
Stackars, stackars Dani. Det är orättvist. :mad:

Dags att införa maxvikt och maxlängd på förarna istället så att det inte blir för orättvist:)

Busaberg skrev:
2652982 Dags att införa maxvikt och maxlängd på förarna istället så att det inte blir för orättvist:)
Ja, och maxtur också, så att inte någon "ovärdig" kille vinner.

Så när det blir dags att sätta en viktgräns, ska man ta det tyngsta ekipaget som måttstock så att det inte blir diskriminerande för någon då eller?

Tillverkarna hittar hela tiden nya ställen att kapa av några extra gram här och där, och det är ju något som gynnar oss när dessa förbättringar i modifierad version tillämpas på produktionmodellerna.

Färre begränsningar = mer utveckling?

valmers skrev:
2652992 Både och givetvis, eller är humorn också död på SH?
Man kan ju göra både och som du skriver. Humorn är inte död men den bör ju vara rolig. :såjaponken
Om man är intresserad kan man faktsikt skriva både roliga och intressanta inlägg som är längre än en rad.

Poppler skrev:
2652996 Så när det blir dags att sätta en viktgräns, ska man ta det tyngsta ekipaget som måttstock så att det inte blir diskriminerande för någon då eller?

Tillverkarna hittar hela tiden nya ställen att kapa av några extra gram här och där, och det är ju något som gynnar oss när dessa förbättringar i modifierad version tillämpas på produktionmodellerna.

Färre begränsningar = mer utveckling?
Jag tror inte att det kommer att införas en sådan viktregel i MotoGP. Vet inte hur de kommit fram till viktgränsen som finns i 125 men det är inte det tyngsta ekipaget som tas som norm.

Gustav O skrev:
2652957

Det var detta jag var inne på i mitt tidigare inlägg. Rent krasst så har Dani (ett bra exenpel) nog det svårare att "vikta om" hojjen i situationer än en "tyngre" förare men visst, å andra sidan så saknar ju killen inte talang direkt. Han har säkerligen lärt sig att kompensera för sin mindre vikt... Tror jag iaf..
(Undrar om han skulle köra runt Sviestad på 45 sek på sin fabrikare??)

Är det inte så att det perfekta ekipaget (hoj + förare) egentligen inte existerar?!?
Jag menar det måste ju skilja sig ifrån bana till bana samt väderförhållanden osv osv osv. Allt handlar väl om att hitta den bästa kompromissen för just det specifika tillfället och där har ju de olika stallen helt olika grundförutsättningar. Fasen, det är ju det som gör MotoGP till ett sånt jädrans gött helgnöje att ladda kaffet till och drömma sig bort en timme eller 2 liksom.

Gustav O skrev:
2652957 Lite intressanta synpunkter på förarvikten från Pedrosas crewchef Mike Leitner, från senaste RoadracingWorld
Rätta mig om jag har fel men finns det något i reglemntet som hindrar Repsol från att göra Butters hoj tyngre än vad den är?
Genom att tynga ner den på rätt ställen borde de väl kunna få ungefär samma verkan som med en tyngre förare?

sandstream skrev:
2655000 Rätta mig om jag har fel men finns det något i reglemntet som hindrar Repsol från att göra Butters hoj tyngre än vad den är?
Genom att tynga ner den på rätt ställen borde de väl kunna få ungefär samma verkan som med en tyngre förare?

Finns bara en minimivikt ja. Ingen maxvikt. Men det är stor skillnad på att ha vikten på föraren som kan flytta sin vikt under körningen. Blir inte samma sak.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman