Där föll Gustavs konspirationsteori.För Ellison skulle nog inte några nya viktregler hjälpa hellerMattias skrev:2437983Fast Mat Oxley är engländer, inte yank.

Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Där föll Gustavs konspirationsteori.För Ellison skulle nog inte några nya viktregler hjälpa hellerMattias skrev:2437983Fast Mat Oxley är engländer, inte yank.
sandstream skrev:2438124
Massor av standardvagnsmästerskap har straffvikter för dem som är för snabba så att racen blir jämnare.
MagnusK skrev:2438163Jag tycker det är fel. Det är inte samma sak att sätta 20kg på hojen som att väga 20kg mer.
Minivikt på motorcyklarna är helrätt men för ekipage nej, på bilar när man sitter statiskt i fordonet är en annan sak.
Tycka vad man vill om viktningen inom BTCC, STCC, DTM etc (vet inte vilka som använder det, om det ens används längre), jag ville bara visa att man enkelt kan vikta en bil eller hoj.oFFkeFF skrev:2438158Jo, men den viktningen är ju riktigt patetiskt. "du är snabb så du får starta sist och får 40kg bly".
Men som sagt en ekipagevikt som är lika för alla är ju klart det som är rättvisast. Vad gäller pedrosa, killen skulle inte göra sämre ifrån sig om han fick 15kg till på hojen..
Men om den extra vikten placeras optimalt av teamet borde det väl inte vara några större problem för föraren?MagnusK skrev:Minivikt på motorcyklarna är helrätt men för ekipage nej, på bilar när man sitter statiskt i fordonet är en annan sak.
sandstream skrev:2438175......
Men om den extra vikten placeras optimalt av teamet borde det väl inte vara några större problem för föraren?
Gustav O skrev:2437875Kände GP-reportern Mat Oxley, jänkare, har i en krönika i Roadracing World skrivit om att han tycker det borde införas gemensam viktgräns för hoj och förare i 250 och MotoGP. Hans krönika är såklart baserad på att Pedrosa skulle ha ett ofantligt övertag över stackars Hayden pga sin lägre vikt.
Tycker det är intressant som spekulation men frågar mig om skillnaden blir så stor i en klass som MotoGP, 250 tycker jag det är mer logiskt. Visst har Rossi sagt att en hoj som väger 20kg mindre är helt annorlunda men skillnaden borde väl vara mindre om det var föraren som vägde 20 kg mindre.
Vad tycker ni?
Gustav O skrev:2437875Kände GP-reportern Mat Oxley, jänkare, har i en krönika i Roadracing World skrivit om att han tycker det borde införas gemensam viktgräns för hoj och förare i 250 och MotoGP. Hans krönika är såklart baserad på att Pedrosa skulle ha ett ofantligt övertag över stackars Hayden pga sin lägre vikt.
Tycker det är intressant som spekulation men frågar mig om skillnaden blir så stor i en klass som MotoGP, 250 tycker jag det är mer logiskt. Visst har Rossi sagt att en hoj som väger 20kg mindre är helt annorlunda men skillnaden borde väl vara mindre om det var föraren som vägde 20 kg mindre.
Vad tycker ni?
Det jag är orolig för är att man inom några år bara kommer att ha Butter-liknande pygméer i MotoGP och att klassen då tappar delar av sin status.MagnusK skrev:2438210Nej det är det nog inte heller även om det inte är samma sak sen beror det ju på vem eller vad de viktar efter, är minivikten satt efter Podrosa eller Rossi gör ju också en skillnad i hur mycket extravikt någon måste släpa runt på. I mitt tycke så tycker jag det är ett tråkigt inslag i ren prototypracing vilket jag anser ska vara så öppet som möjligt men det är ju en fråga efter var mans filosofi om MotoGP cirkusen. I standardklasser kan kan jag se poängen där man kör med samma/liknande material.
MagnusK skrev:2438210Nej det är det nog inte heller även om det inte är samma sak sen beror det ju på vem eller vad de viktar efter, är minivikten satt efter Podrosa eller Rossi gör ju också en skillnad i hur mycket extravikt någon måste släpa runt på. I mitt tycke så tycker jag det är ett tråkigt inslag i ren prototypracing vilket jag anser ska vara så öppet som möjligt men det är ju en fråga efter var mans filosofi om MotoGP cirkusen. I standardklasser kan kan jag se poängen där man kör med samma/liknande material.
sandstream skrev:2438124
Massor av standardvagnsmästerskap har straffvikter för dem som är för snabba så att racen blir jämnare.
Det är nog ingen större risk. Vi ser ju idag att inte vikten är utslagsgivande i motogp-klassen... Förstår inte riktigt varför det skulle bli det i framtiden heller. Jag personligen tycker att klassen skall vara fri från golf-syndromet med att alla ska kunna tävla med alla genom olika handikapp osv...sandstream skrev:2438225Det jag är orolig för är att man inom några år bara kommer att ha Butter-liknande pygméer i MotoGP och att klassen då tappar delar av sin status.
sandstream skrev:2438175"Det är ju bara dvärgar/småpojkar som kör, inga riktiga män"
Rossi väger väl 59 Kg och är lite drygt 180, men någon bodybuilder ser han ju inte ut att varaoFFkeFF skrev:Svårare för en kille på 180 att gå ner till 60kg utan att bli ett benrangel.
Ju mindre hojarna blir, ju lägre effekt de har ju mer tjänar en lätt förare på sin vikt.samuel w skrev:2438304Det är nog ingen större risk. Vi ser ju idag att inte vikten är utslagsgivande i motogp-klassen... Förstår inte riktigt varför det skulle bli det i framtiden heller. Jag personligen tycker att klassen skall vara fri från golf-syndromet med att alla ska kunna tävla med alla genom olika handikapp osv...
Det är skillnad på man och pajas, vilket Jordan är i dessa sammanhang.Neutral skrev:2438474Jag tycker det är vad de presterar på hojen som gör dem till män men det är klart när Michael Jordan körde Duccen så gjorde det ju inget att han körde 2 minuter långsammare än Pedrosa för Air är ju en riktig man!![]()
Vilken motorsport tänker du på?sandstream skrev:2438175Jag har lite svårt för motorsporter där normalviktiga inte skulle kunna vara med och tävla på samma villkor.
Sorry, "jag skulle ha lite svårt för motorsporter...."Nyteknik skrev:2438544Vilken motorsport tänker du på?
Jag vet att i 500 och MotoGP har de senaste världsmästarna (Doohan, Roberts, Criville och Rossi) tillhört de längsta och/eller mest muskulösa i fältet.
Hur vet vi det? Har någon/Du här testat att köra med normal kroppsvikt o plusvikt..jag tror ju klart en låg vikt bidrar till många fördelar,men inte alltid i race man mot man då andra saker har stor betydelse typ rutin,bankännedom osv..Neutral skrev:2438474
I all racing upp till den yppersta nivån så har vikten ingen betydelse
Därför att killar på 90+ och t o m 100+ har stor framgång.#space skrev:2439341Hur vet vi det? Har någon/Du här testat att köra med normal kroppsvikt o plusvikt..jag tror ju klart det bidrar till många fördelar,men inte alltid i race man mot man då andra saker har stor betydelse typ rutin,bankännedom osv..
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |