Nya viktregler i MotoGP? Hoj + förare.

Mattias skrev:
2437983 Fast Mat Oxley är engländer, inte yank.
Där föll Gustavs konspirationsteori.För Ellison skulle nog inte några nya viktregler hjälpa heller:)

Last edited:
sandstream skrev:
2438124
Massor av standardvagnsmästerskap har straffvikter för dem som är för snabba så att racen blir jämnare.

Jo, men den viktningen är ju riktigt patetiskt. "du är snabb så du får starta sist och får 40kg bly".
Men som sagt en ekipagevikt som är lika för alla är ju klart det som är rättvisast.
Vad gäller pedrosa, killen skulle inte göra sämre ifrån sig om han fick 15kg till på hojen..

Jag tycker det är fel. Det är inte samma sak att sätta 20kg på hojen som att väga 20kg mer.

Minivikt på motorcyklarna är helrätt men för ekipage nej, på bilar när man sitter statiskt i fordonet är en annan sak.

MagnusK skrev:
2438163 Jag tycker det är fel. Det är inte samma sak att sätta 20kg på hojen som att väga 20kg mer.

Minivikt på motorcyklarna är helrätt men för ekipage nej, på bilar när man sitter statiskt i fordonet är en annan sak.

Det fungerar alldeles utmärkt i 125-vm. Sen innebär det ju små saker som faktiskt blir billigare för teamet med en lätt förare. Man kan skita i en massa titanskruv etc. Så lätta förare kommer alltid vara eftertraktade ändå.
Sen är det kanske inte dagens vikter på hojarna med en förare på 70kg som gäller. Utan att man lättar cyklarna ytterligare så får man på en lite tyngre förare.

oFFkeFF skrev:
2438158 Jo, men den viktningen är ju riktigt patetiskt. "du är snabb så du får starta sist och får 40kg bly".
Men som sagt en ekipagevikt som är lika för alla är ju klart det som är rättvisast. Vad gäller pedrosa, killen skulle inte göra sämre ifrån sig om han fick 15kg till på hojen..
Tycka vad man vill om viktningen inom BTCC, STCC, DTM etc (vet inte vilka som använder det, om det ens används längre), jag ville bara visa att man enkelt kan vikta en bil eller hoj.

Jag har lite svårt för motorsporter där normalviktiga inte skulle kunna vara med och tävla på samma villkor.
(Med normalviktiga menar jag inte pösmunkar som mig själv, men man ska inte behöva svälta sig som bakhopparna gjorde för att vara med och slåss i toppen)
Tror MotoGP skulle tappa en del anseende om alla som körde var i Butters storlek.
"Det är ju bara dvärgar/småpojkar som kör, inga riktiga män"

MagnusK skrev:
Men om den extra vikten placeras optimalt av teamet borde det väl inte vara några större problem för föraren?

Last edited:
sandstream skrev:
2438175 ......
Men om den extra vikten placeras optimalt av teamet borde det väl inte vara några större problem för föraren?

Nej det är det nog inte heller även om det inte är samma sak sen beror det ju på vem eller vad de viktar efter, är minivikten satt efter Podrosa eller Rossi gör ju också en skillnad i hur mycket extravikt någon måste släpa runt på. I mitt tycke så tycker jag det är ett tråkigt inslag i ren prototypracing vilket jag anser ska vara så öppet som möjligt men det är ju en fråga efter var mans filosofi om MotoGP cirkusen. I standardklasser kan kan jag se poängen där man kör med samma/liknande material.

Gustav O skrev:
2437875 Kände GP-reportern Mat Oxley, jänkare, har i en krönika i Roadracing World skrivit om att han tycker det borde införas gemensam viktgräns för hoj och förare i 250 och MotoGP. Hans krönika är såklart baserad på att Pedrosa skulle ha ett ofantligt övertag över stackars Hayden pga sin lägre vikt.

Tycker det är intressant som spekulation men frågar mig om skillnaden blir så stor i en klass som MotoGP, 250 tycker jag det är mer logiskt. Visst har Rossi sagt att en hoj som väger 20kg mindre är helt annorlunda men skillnaden borde väl vara mindre om det var föraren som vägde 20 kg mindre.

Vad tycker ni?

På 250-klasse tycker jag det borde vara från 40 till 70
I MotoGP skulle det vara 50 till 80
Lite begränsning ska det väll endå vara..

Vad säger ni om det?

Gustav O skrev:
2437875 Kände GP-reportern Mat Oxley, jänkare, har i en krönika i Roadracing World skrivit om att han tycker det borde införas gemensam viktgräns för hoj och förare i 250 och MotoGP. Hans krönika är såklart baserad på att Pedrosa skulle ha ett ofantligt övertag över stackars Hayden pga sin lägre vikt.

Tycker det är intressant som spekulation men frågar mig om skillnaden blir så stor i en klass som MotoGP, 250 tycker jag det är mer logiskt. Visst har Rossi sagt att en hoj som väger 20kg mindre är helt annorlunda men skillnaden borde väl vara mindre om det var föraren som vägde 20 kg mindre.

Vad tycker ni?

På 250-klasse tycker jag det borde vara från 40 till 70
I MotoGP skulle det vara 50 till 80
Lite begränsning ska det väll endå vara..

Vad säger ni om det?

MagnusK skrev:
2438210 Nej det är det nog inte heller även om det inte är samma sak sen beror det ju på vem eller vad de viktar efter, är minivikten satt efter Podrosa eller Rossi gör ju också en skillnad i hur mycket extravikt någon måste släpa runt på. I mitt tycke så tycker jag det är ett tråkigt inslag i ren prototypracing vilket jag anser ska vara så öppet som möjligt men det är ju en fråga efter var mans filosofi om MotoGP cirkusen. I standardklasser kan kan jag se poängen där man kör med samma/liknande material.
Det jag är orolig för är att man inom några år bara kommer att ha Butter-liknande pygméer i MotoGP och att klassen då tappar delar av sin status.

MagnusK skrev:
2438210 Nej det är det nog inte heller även om det inte är samma sak sen beror det ju på vem eller vad de viktar efter, är minivikten satt efter Podrosa eller Rossi gör ju också en skillnad i hur mycket extravikt någon måste släpa runt på. I mitt tycke så tycker jag det är ett tråkigt inslag i ren prototypracing vilket jag anser ska vara så öppet som möjligt men det är ju en fråga efter var mans filosofi om MotoGP cirkusen. I standardklasser kan kan jag se poängen där man kör med samma/liknande material.

I 125vm satte man väl snittet på förarvikt till 66kg(ink utrustning), inte direkt jättar iaf.
Innan var gränsen för hojen satt till 70kg.
Nu innebär det ju att om man har en förare som väger 70kg, så kan man norpa mer vikt på hojen ändå.
Sen kan man lägga vikten på föraren, mer skydd i skinnstället etc om man nu ska gå uppåt i vikterna.
Nu väger ju de flesta inte runt 50kg i gp-cirkusen iaf, utan de flesta ligger runt 60-65kg, så det är ju inte så många som skulle behöva vikta upp väldigt mycket.
Knottar som pedrosa kan dessutom lägga på sig muskler och gå upp i vikt. Svårare för en kille på 180 att gå ner till 60kg utan att bli ett benrangel.

Det är en mycket svår fråga. Någon jämförde med backhopparna vilket jag inte tycker är särskilt rättvist då det handlade om att få så stor dräckt till så liten kropps om möjligt då dräkten skulle fungera som ett segel.

Vidare till moto gp. Enligt komentatorerna så verkar det ju inte som att pedrosa har någon större vinning av sin låga vikt. Klart att den mindre vikten spelar in det ska jag inte säja något om men i så fall så kanske alla sporter skulle delas upp i längd/viktklasser typ som boxning och många andra kampsporter. Men om man inom moto gp skulle börja införa regler på vikter och längder så borde det väll även vara begränsningar vad det gäller pengar eller antal uppsättning däck eller antalet mekaniker. Då detta är en vmklass så tycker jag inte att det ska vara begränsningar på trimm pengar vikt eller längd.

Alla kan inte bli bra mc förare det är till viss del vikt/längdrelaterat men å andra sidan så är en bra hojförare inte så särskilt lämpad till exempelvis basket.

Så jag tycker inte att det ska vara begränsning i moto gp. 250 är därimot ett gränsland men jag tycker till att börja med att dom ska införa förbud mot kvaldäck då inte alla förare har förmånen att köra på dessa.

/Oskar

sandstream skrev:
2438124
Massor av standardvagnsmästerskap har straffvikter för dem som är för snabba så att racen blir jämnare.

Det blir alltså ett handikappsystem så att de som är lite sämre också har en chans? Tycker inte mitt resonemang är så konstigt, det är tävling på hög nivå, inte knattefotboll där alla ska få vinna. :tungan

Fast det klart, ett handikappsystem a'la galopp kan ju vara skoj. Ellison Yamaha får formtal 40 medan Haydens Honda har formtal 95. I nästa race är det aktuellt formtal +5 kg som gäller (Ellison får banta järnet). :D

Last edited:
sandstream skrev:
2438225 Det jag är orolig för är att man inom några år bara kommer att ha Butter-liknande pygméer i MotoGP och att klassen då tappar delar av sin status.
Det är nog ingen större risk. Vi ser ju idag att inte vikten är utslagsgivande i motogp-klassen... Förstår inte riktigt varför det skulle bli det i framtiden heller. Jag personligen tycker att klassen skall vara fri från golf-syndromet med att alla ska kunna tävla med alla genom olika handikapp osv...

sandstream skrev:
2438175 "Det är ju bara dvärgar/småpojkar som kör, inga riktiga män"
:rofl

Jag tycker det är vad de presterar på hojen som gör dem till män men det är klart när Michael Jordan körde Duccen så gjorde det ju inget att han körde 2 minuter långsammare än Pedrosa för Air är ju en riktig man! :D

I all racing upp till den yppersta nivån så har vikten ingen betydelse och varför skulle inte de på högsta nivån optimera även förarna? Innan säsongen så snackade man om att Pedrosa inte skulle kunna hantera hojen, när han sedan testade snabbt så sades det att han inte skulle orka ett helt lopp. Nu när han vinner lopp så måste reglementet helt plötsligt ändras för att inte jordens befolkning ska bli dvärgar. Vem är det som dominerat i fem år? Jo en av de största förarna i klassen, är det synd om honom nu?

Last edited:
oFFkeFF skrev:
Svårare för en kille på 180 att gå ner till 60kg utan att bli ett benrangel.
Rossi väger väl 59 Kg och är lite drygt 180, men någon bodybuilder ser han ju inte ut att vara :D
samuel w skrev:
2438304 Det är nog ingen större risk. Vi ser ju idag att inte vikten är utslagsgivande i motogp-klassen... Förstår inte riktigt varför det skulle bli det i framtiden heller. Jag personligen tycker att klassen skall vara fri från golf-syndromet med att alla ska kunna tävla med alla genom olika handikapp osv...
Ju mindre hojarna blir, ju lägre effekt de har ju mer tjänar en lätt förare på sin vikt.
Om 5-10 år kanske det är 600:or som körs i MotoGP, vem vet.

Inför man en minimivikt för hela ekipaget så blir det ju lika för alla, då tjänar man inget på att sätta en pygmé på hojen.

Angående Butter så tror jag inte att han skulle ha några problem med att en minimigräns infördes, han skulle ändå köra ifrån de flesta, och han skulle slippa alla spekulationer om att han vinner för att han är mindre/lättare.

Formel1 är ju snäppet värre än MotoGP och kanske den ultimata prototypklassen, där går det utmärkt att ha en minimivikt för hela ekipaget trots att vikten spelar mindre roll där än på en MotoGP-hoj.

DORNA har chansen att "mota Olle i grinn" och få jämnare race, iaf i teorin, så jag förstår inte hur man kan vara emot en sån lösning.
Mer rättvist än så blir det inte.
Neutral skrev:
2438474Jag tycker det är vad de presterar på hojen som gör dem till män men det är klart när Michael Jordan körde Duccen så gjorde det ju inget att han körde 2 minuter långsammare än Pedrosa för Air är ju en riktig man! :D
Det är skillnad på man och pajas, vilket Jordan är i dessa sammanhang.
Att MotoGP inte lämpar sig för folk på 2 meter som väger över 100 kilo är en sak, men om det börjar gallras tidigt i åldrarna för att föraren är för stor så känns det som att man går fel väg.

sandstream skrev:
2438175Jag har lite svårt för motorsporter där normalviktiga inte skulle kunna vara med och tävla på samma villkor.
Vilken motorsport tänker du på?

Jag vet att i 500 och MotoGP har de senaste världsmästarna (Doohan, Roberts, Criville och Rossi) tillhört de längsta och/eller mest muskulösa i fältet.

Nyteknik skrev:
2438544 Vilken motorsport tänker du på?

Jag vet att i 500 och MotoGP har de senaste världsmästarna (Doohan, Roberts, Criville och Rossi) tillhört de längsta och/eller mest muskulösa i fältet.
Sorry, "jag skulle ha lite svårt för motorsporter...."

Last edited:
Rättvisa? Varför det? Varför skall just vikten vara "rättvis" när inget annat är det i den sporten?

Neutral skrev:
2438474 :rofl
I all racing upp till den yppersta nivån så har vikten ingen betydelse
Hur vet vi det? Har någon/Du här testat att köra med normal kroppsvikt o plusvikt..jag tror ju klart en låg vikt bidrar till många fördelar,men inte alltid i race man mot man då andra saker har stor betydelse typ rutin,bankännedom osv..

Last edited:
#space skrev:
2439341 Hur vet vi det? Har någon/Du här testat att köra med normal kroppsvikt o plusvikt..jag tror ju klart det bidrar till många fördelar,men inte alltid i race man mot man då andra saker har stor betydelse typ rutin,bankännedom osv..
Därför att killar på 90+ och t o m 100+ har stor framgång.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman