Nya viktregler i MotoGP? Hoj + förare.

sandstream skrev:
Genom att tynga ner den på rätt ställen borde de väl kunna få ungefär samma verkan som med en tyngre förare?
Borde faktiskt vara ännu fördelaktigare eftersom de har möjlighet att placera vikten precis där de önskar. Det är inte fullt lika enkelt att placera en lönnfet förare var som helst. Det sista är något jag hört bara :rolleyes:

Bingo skrev:
2655020 Borde faktiskt vara ännu fördelaktigare eftersom de har möjlighet att placera vikten precis där de önskar. Det är inte fullt lika enkelt att placera en lönnfet förare var som helst. Det sista är något jag hört bara :rolleyes:
Det var så jag också tänkte.
Om de nu har problem med hjulspinn så lägg mer vikt bak osv.

eftersom det inte är dragracing så är det ingen konstant.

in i kurvan vill du ha vikt fram, ut ur kurvan vill du ha vikt bak,
men fördelen med att hänga dödvikt istället för tjock förare är att man kan få lägre tyngdpunkt. Och gashanden är viktigare för balansen i hojen än kroppshållningen.

Jag tror att vad man vill få fram är att det inte bara är en fördel att vara väldigt lätt.

Jag undrar om de tänker på att en 51kg kille antagligen har mindre att böjja i styret med, och om man då ska bryta ner 20kg till så gör det det inte bättre.

Iaf i motocross så känner jag inte att jag har något övertag med att väga 51-53 kg jäntemot killarna på 100kg när jag kör min 450cc. Det jag tar på rakan förlorar jag i att jag inte orkar hantera cykeln på samma sätt. Och för att väga 53kg är jag ganska stark (gissar att jag bänkar nånstans runt 80kg - var ett tag sen jag gjorde det).

NU kanske ni tycker att jag är offtopic. Men fråga tex Lindström så kommer han säga er att det är samma principer som gäller för att köra fort i motocross som roadracing. Kanske det inte inverkar på samma sätt i det här fallet men... Ändå något att tänka på.

gthyni skrev:
2655146i kurvan vill du ha vikt fram, ut ur kurvan vill du ha vikt bak,
men fördelen med att hänga dödvikt istället för tjock förare är att man kan få lägre tyngdpunkt. Och gashanden är viktigare för balansen i hojen än kroppshållningen.

Jag skulle vilja säga att det är precis tvärt om. In i kurvan vill du ha vikt bak, för vad är det som gör att det släpper, jo att man överbelastar. Ett exempel på det är att köra på bakhjulet, skulle man svänga på bakhjulet och det skulle vara så att man behöver vikt fram för att hålla greppet skulle man krascha.

*Edit, ett annat exempel är 125 vs 1000cc, vilka kör fortare i kurvan, den tyngre eller den lättare hojjen?

När man behöver vikt fram är i det ögonblicket när man svänger cykeln. Annars vill du ha den bak tills du ska slå på ut ur kurvan. När man inte längre ligger på någon broms och bara öppnat gasen vill man ha viktbalans på hjulen. (balansen är inte 50/50 pga anläggningsytan på däcken, men med lika stor anläggningsyta fram och bak skulle den varit 50/50)

*Edit, det förutsätter att man kör nog fort då. Har man inte farten så har man inte trycket på däcken å DÅ kan det vara ett annat läge. (tex motocross där nybörjare får tipset att ha mycke vikt på framhjulet, sen om man kollar på carmichael osv så slår de på direkt de går in i kurvan -> vikten bak)

Förövrigt tycker jag att basketkorgarna ska flyttas ner så vi 160-killar kan dunka också.

Last edited:
gthyni skrev:
in i kurvan vill du ha vikt fram, ut ur kurvan vill du ha vikt bak,
Jag tror att vad man vill få fram är att det inte bara är en fördel att vara väldigt lätt.
Nja, in i kurvan HAR du vikten fram och det bästa är att försöka omfördela den så tidigt som möjligt så att du vid apex har så nära 50/50 som möjlgt. Efter apex kommer vikten att flyttas bakåt pga accelerationen.

Vad HRC skulle kunna göra med Butters hoj vore väl att lägga mer vikt både fram och bak. Kanske inte blir lika bra som att föraren sköter viktfördelningen men då skulle han ju iaf i teorin ha en hoj som liknar de tyngre förarnas.

Olof Eriksson skrev:
2655165Jag skulle vilja säga att det är precis tvärt om. In i kurvan vill du ha vikt bak, för vad är det som gör att det släpper, jo att man överbelastar.
Nej, du gör en tankevurpa. Under inbromsning vil du ha så mycket vikt som möjligt fram och under acceleration så mycket vikt som möjligt bak. Mer vikt, ger mer fäste. Ju mer vikt du kan skjuta fram under inbromsning destå bättre stabilitet. Betänk vad som händer om du är baktung under inbromsning (kasta pil bak och fram).

Teddy skrev:
2655347 Nej, du gör en tankevurpa. Under inbromsning vil du ha så mycket vikt som möjligt fram och under acceleration så mycket vikt som möjligt bak. Mer vikt, ger mer fäste. Ju mer vikt du kan skjuta fram under inbromsning destå bättre stabilitet. Betänk vad som händer om du är baktung under inbromsning (kasta pil bak och fram).

IMHO finns det inget "rätt" svar. Man vill ha mycket vikt på framtofflan in i kurvan och man vill att viktförskjutningen ska ske gradvis och smooth. Har man _för_ mycket vikt på framdäcket vid inbromsning sliter man däcket mer, det varmkörs och det släpper. Man kan nog inte påstå att "man vill ha så mycket som möjligt av vikten fram när" kommer _in_ i kurvan. Motsatsen kan man iofs säga, för att om vikten ligger helt bak så kasar framdäcket.

Däremot kan man säga att man vill ha _tillräckligt_ med vikt fram på hojen in i kurva så att maximal bromskraft/däckfriktion kan erhållas.

För att återgå till grundställningen har jag svårt att se att vikten skulle vara avgörande för någon slags ideal förare+hoj setup. Det är säkert lika stor nackdel att vara av fjädervikt som det är att vara käbabbpizzafet.

Teddy skrev:
2655347 Nej, du gör en tankevurpa. Under inbromsning vil du ha så mycket vikt som möjligt fram och under acceleration så mycket vikt som möjligt bak. Mer vikt, ger mer fäste. Ju mer vikt du kan skjuta fram under inbromsning destå bättre stabilitet. Betänk vad som händer om du är baktung under inbromsning (kasta pil bak och fram).
Om du ska bromsa rakt fram ja, men då handlar det om att att inte få cykeln att stå på näsa. (och än en gång vill man ha vikten bak för att den inte ska stå på näsa) Men om du bromsar med nerlägg så får du tryck på däcket av sidokraften + den kraft du bromsar med (dvs den vikt du för över iomed att hojjen "dyker"). Om du måste lägga mer vikt fram så innebär det att du inte kör fort nog att krafterna räcker till att lägga nog mycke tryck på däcket!

Angående att vara baktung så innebär det att när du bromsar så får du vikten högre upp också (iomed att framändan "dyker"). Om man nu inte skulle hänga blyvikter på bakaxeln. Tänk såhär, att du kastar en pil baklänges efter ett bord.

Hursomhelst så var det ett stort genombrott för mig när jag insåg att det var tvärt om och insåg hur balanseringen riktigt fungerar. Jag tog in ca 6 sekunder på toppen av eliten pga just det :) Är det fel vore det ju tråkigt...

*edit, motsvarigheten till att det släpper är ju att den reser sig, och det skulle ju vara det som skulle hända om man nöp frambromsen me fullt nerlägg ifall mer vikt gav mer grepp.

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
2655393 Om du ska bromsa rakt fram ja...
Ett tips är att om du är intresserad av hur de snabbaste RR-förarna i världen bär sig åt vid inbromsing, kurvtagning och acceleration ut ur kurvorna så ska du läsa den här boken:
"Performance Riding Techniques: The MotoGP Manual of Track Riding Skills" av Andy Ibbott
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1844253430&s=1

Han går igenom hur mycket man ska bromsa, vart bromsningen ska ske, hur länge, när man ska börja gasa, hur mycket man ska gasa osv.

sandstream skrev:
2655438 Ett tips är att om du är intresserad av hur de snabbaste RR-förarna i världen bär sig åt vid inbromsing, kurvtagning och acceleration ut ur kurvorna så ska du läsa den här boken:
"Performance Riding Techniques: The MotoGP Manual of Track Riding Skills" av Andy Ibbott
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1844253430&s=1

Han går igenom hur mycket man ska bromsa, vart bromsningen ska ske, hur länge, när man ska börja gasa, hur mycket man ska gasa osv.
Jag tycker de e intressant självklart då det är det som utgör hur fort man kör till stor del ;)

Fast det verkar funka rätt okay som jag kör nu också

PS. beställde boken nu direkt.

Ok, där blev det lite körteknikslektioner i viktreglertråden :D .

Det jag tänker på som ett problem är om det skulle bli en trend med lätta förare och produkterna sakta men säkert optimeras för lättare förare och sedan efter ett tag produkterna som når gatorna på något sätt har ärvt egenskaper från race-fordon optimerade för väldigt lätta förare, men som körs av normalviktiga förare. Kanske långsökt, men på något sätt vill jag gärna se att racing skall ge bättre produkter för konsumenterna (du och jag) och vi konsumenter väger statistiskt mer är 50kg. (Jag ser det som att MotoGP utvärderar teknik som ger oss fördelar ett par år efter dess uppträdande i MotoGP och de "standardhojsbaserade" klasserna höjer konkuressen för befintliga produkter och därigenom säkerställer hög kvalitet på det som säljs idag. Min syn på racing).

Jag tror inte det kommer bli en trend med mycket lätta förare så det är nog inga problem. Men det känns som företagen borde ha som syfte att sälja fler hojar och om vi konsumenter inte kan identifiera oss med förarna så kanske vi köper färre hojar, eller så optimeras fordonen för förare som skiljer sig så mycket från konsumenten att kvalitetsökningen inte kan uppskattas av oss (vi nordbor vill säkert inte ha fysiskt mindre hojar (förarplats) i framtiden). Ja det blev långsökt :D.

Men vad kör man själv? 125R typ det som är optimerat för barn/pygmeer:D . Men jag hade gärna velat att minimiviktgränsen skulle höjas i min klass för att jag är för tung, och om det sattes en minimivikt på föraren på 60 kg så ser jag inte att det skulle vara något negativt.

Men egentligen om man ser krasst på det så borde väl lägre vikt varit en större fördel förr i tiden när det kördes svagare hojjar? Å borde då inte dagens hojjar vara utvecklade för just små personer? Jag hittar inte många cyklar som jag kan sätta ner båda fötterna på, ja det är i knatte-avdelningen då... En R1 är ganska besvärlig att hantera ifall man trampar på rullgrus...

Min syn på det är iaf att okay att vi lätta förare KAN köra fortare än tyngre förare, men vi har fanimig en tyngre väg dit. (vitsigt värre) I slutändan så tror jag det är ganska lika ändå. Och det är ju det vi ser i motogp blandannat.

Nu har jag fått hem boken å gått igenom den. Jag blir förvånad att jag inte hittat nånting hittills som varit annorlunda än min idé för körningen :tummenupp Blir en spännande säsong 2007...

Hursomhelst så säger dem många gånger i boken att det är just överbelastning som gör att man tappar greppet, och att man kan rädda det genom att lätta på belastningen. Inget mer vikt ger mer grepp alltså ;)

Du skrev att man ville ha vikt bak in i kurvan och det är i princip en fysisk omöjlighet eftersom du bromsar in i kurvan. Jämnvikt mellan fram och bak får du tidigast mitt i kurvan.

sandstream skrev:
2666199 Du skrev att man ville ha vikt bak in i kurvan och det är i princip en fysisk omöjlighet eftersom du bromsar in i kurvan. Jämnvikt mellan fram och bak får du tidigast mitt i kurvan.
Nej det är det väl inte? Jag menar hur många bilar går på näsan (lyfter bakhjulen) in i kurvorna?

Man strävar mot att alltid ha jämnvikt. 100 % vikt bak gör att det inte går accelerera (eftersom den stegrar över), 100 % vikt fram gör att det inte går bromsa (eftersom den slår över framåt). Bara för att man inte har 50/50% (eller 100% utnyttjande av båda greppytorna samtidigt) så innebär inte det att det är värdelöst att försöka sträva mot jämnvikt.

Sen att det i praktiken handlar om att flytta vikten med bromsarna/gasen det är en annan sak. Personligen kommer jag inte fundera så mycket på vart jag sitter på hojjen för att sänka mina tider förns jag är på bra mycke högre nivå än jag är nu.

Ett sätt man kan påverka om man har vikten fram eller bak är genom att ha mjukare eller hårdare fjädring. Det är ingen tillfällighet att en racehoj är hård i fjädringen...

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
2666230 Nej det är det väl inte? Jag menar hur många bilar går på näsan (lyfter bakhjulen) in i kurvorna?
Kolla vilket standardmästerskap för bilar som helst så ska du se att det bakre innerhjulet under inbromsning nästan alltid är i luften. Kolla även vilka hjul tex F1-förarna låser upp under inbromsning, det är framhjulen för där finns vikten.

Vid inbromsning flyttas vikten framåt oavsett vilket fordon det rör sig om.

Olof Eriksson skrev:
Ett sätt man kan påverka om man har vikten fram eller bak är genom att ha mjukare eller hårdare fjädring. Det är ingen tillfällighet att en racehoj är hård i fjädringen...
Du kan vända och vrida på det hur du vill, fakta är ändå alltid att under en inbromsning så kommer vikten att flyttas framåt.
Att man har "hårdare" fjädring på racehojar är ju för att fjädern ska få en chans att jobba, annars hade det gått lika bra utan fjäder.

Last edited:
sandstream skrev:
2666238 Kolla vilket standardmästerskap för bilar som helst så ska du se att det bakre innerhjulet under inbromsning nästan alltid är i luften. Kolla även vilka hjul tex F1-förarna låser upp under inbromsning, det är framhjulen för där finns vikten.

Vid inbromsning flyttas vikten framåt oavsett vilket fordon det rör sig om.
Jorå, men om du jämför en bil med en motorcykel så bromsar bilen sjukt mycke senare. Det hjälper inte hur mycke större greppyta du har fram på motorcykeln den kommer ändå inte komma ikapp bilen som har mer vikt bak (eftersom den e längre).

Att det låser sig först är väl inte heller särskilt konstigt då det är det hjul som belastas minst och där bromsarna har lättast att jobba. Men visst, när det handlar om så lite tryck på däcket så får det problem att hålla greppet, men det är inte särskilt relevant på en motorcykel.

sandstream skrev:
2666238
Du kan vända och vrida på det hur du vill, fakta är ändå alltid att under en inbromsning så kommer vikten att flyttas framåt.
Att man har "hårdare" fjädring på racehojar är ju för att fjädern ska få en chans att jobba, annars hade det gått lika bra utan fjäder.

Jag är helt överrens med dig om att vikten åker framåt. Men om du har en mjuk fjäder fram och trycker på bromshandtaget så kommer den lyfta tidigare och du kommer få en längre stoppsträcka än om det sitter en hård fjäder där som håller tillbaka vikten.

Och då var vi tillbaka på att man inte vill ha vikten fram vid inbromsning, det som det handlade om från början.

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
2666252 Jorå, men om du jämför en bil med en motorcykel så bromsar bilen sjukt mycke senare. Det hjälper inte hur mycke större greppyta du har fram på motorcykeln den kommer ändå inte komma ikapp bilen som har mer vikt bak (eftersom den e längre).
Vet inte hur väl det stämmer, motorcykeln väger ju en bråkdel av vad bilen gör (jag tänker nu på tex en STCC-bil och en hoj i Veidec).
Olof Eriksson skrev:
Att det låser sig först är väl inte heller särskilt konstigt då det är det hjul som belastas minst och där bromsarna har lättast att jobba. Men visst, när det handlar om så lite tryck på däcket så får det problem att hålla greppet, men det är inte särskilt relevant på en motorcykel.
Nu tror jag du missförstod mig. Jag skrev att framhjulen låser sig och det beror INTE på att de har lite vikt på sig utan tvärtom att de är hårdast belastade.

Kan vi iaf enas om att vikten flyttas framåt vid en inbromsning?

Olof Eriksson skrev:
Jag är helt överrens med dig om att vikten åker framåt. Men om du har en mjuk fjäder fram och trycker på bromshandtaget så kommer den lyfta tidigare och du kommer få en längre stoppsträcka än om det sitter en hård fjäder där som håller tillbaka vikten.
Och då var vi tillbaka på att man inte vill ha vikten fram vid inbromsning, det som det handlade om från början.
Du får sluta att editera dina svar i efterhand, jag måste ju svara flera gånger då :D

Hurvida man vill ha vikten fram eller inte vid en inbromsning känns helt orelevant eftersom den hur du än gör kommer att vara där.

Last edited:
sandstream skrev:
2666263 Vet inte hur väl det stämmer, motorcykeln väger ju en bråkdel av vad bilen gör (jag tänker nu på tex en STCC-bil och en hoj i Veidec).
Nu tror jag du missförstod mig. Jag skrev att framhjulen låser sig och det beror INTE på att de har lite vikt på sig utan tvärtom att de är hårdast belastade.

Kan vi iaf enas om att vikten flyttas framåt vid en inbromsning?

Du får sluta att editera dina svar i efterhand, jag måste ju svara flera gånger då :D

Hurvida man vill ha vikten fram eller inte vid en inbromsning känns helt orelevant eftersom den hur du än gör kommer att vara där.
Haha detsamma till dig ;D

Jag förstår inte riktigt varför vi diskuterar om vi e överrens? Vikten åker fram när man bromsar, den tappar greppet fram för att den överbelastas pga att vikten åker fram. På en bil KAN den låsa inner bak först för att den har dålig balansering på bromskraften - okay jag missade att du menade fram från början.

Däremot tycker jag inte det är irrelevant att försöka lägga vikten bak, visst kommer den i slutändan alltid att vara 100% fram vid en hård inbromsning men man kan dryga ut hur långt det kan gå innan man är där, genom att tex ha hårdare fjädrar fram och hålla tillbaka vikten bakåt en längre tid.

De jag skrev inlägget för var de som tyckte att man SKA ha vikt fram för att hålla greppet. Okay det funkar väl så länge man inte kör nog fort, som tex i motocross när man har dobbar på däcken och krafterna inte räcker till att trycka ner dem ordentligt. Men kör man riktigt fort i motocross så är det samma princip som i roadracing eller vad annan motorcykelsport.

Ett annat lysande exempel är att prova nypa tag i frambromsen med raka armar och knäna rakt ut eller att nypa tag i frambromsen med böjda armar och hålla emot med knäna runt tanken.

Hittills har jag inte hört någon som rekomenderar att man ska hålla i styret allt vad man kan med raka armar. Jag menar det måste ju om någon "kroppsförflyttning" göra underverk för att få tryck på framhjulet...

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...