Jag undrar om de tänker på att en 51kg kille antagligen har mindre att böjja i styret med, och om man då ska bryta ner 20kg till så gör det det inte bättre.
Iaf i motocross så känner jag inte att jag har något övertag med att väga 51-53 kg jäntemot killarna på 100kg när jag kör min 450cc. Det jag tar på rakan förlorar jag i att jag inte orkar hantera cykeln på samma sätt. Och för att väga 53kg är jag ganska stark (gissar att jag bänkar nånstans runt 80kg - var ett tag sen jag gjorde det).
NU kanske ni tycker att jag är offtopic. Men fråga tex Lindström så kommer han säga er att det är samma principer som gäller för att köra fort i motocross som roadracing. Kanske det inte inverkar på samma sätt i det här fallet men... Ändå något att tänka på.
gthyni skrev:
2655146i kurvan vill du ha vikt fram, ut ur kurvan vill du ha vikt bak,
men fördelen med att hänga dödvikt istället för tjock förare är att man kan få lägre tyngdpunkt. Och gashanden är viktigare för balansen i hojen än kroppshållningen.
Jag skulle vilja säga att det är precis tvärt om. In i kurvan vill du ha vikt bak, för vad är det som gör att det släpper, jo att man överbelastar. Ett exempel på det är att köra på bakhjulet, skulle man svänga på bakhjulet och det skulle vara så att man behöver vikt fram för att hålla greppet skulle man krascha.
*Edit, ett annat exempel är 125 vs 1000cc, vilka kör fortare i kurvan, den tyngre eller den lättare hojjen?
När man behöver vikt fram är i det ögonblicket när man svänger cykeln. Annars vill du ha den bak tills du ska slå på ut ur kurvan. När man inte längre ligger på någon broms och bara öppnat gasen vill man ha viktbalans på hjulen. (balansen är inte 50/50 pga anläggningsytan på däcken, men med lika stor anläggningsyta fram och bak skulle den varit 50/50)
*Edit, det förutsätter att man kör nog fort då. Har man inte farten så har man inte trycket på däcken å DÅ kan det vara ett annat läge. (tex motocross där nybörjare får tipset att ha mycke vikt på framhjulet, sen om man kollar på carmichael osv så slår de på direkt de går in i kurvan -> vikten bak)
Förövrigt tycker jag att basketkorgarna ska flyttas ner så vi 160-killar kan dunka också.