Nya viktregler i MotoGP? Hoj + förare.

Neutral skrev:
2439647 Därför att killar på 90+ och t o m 100+ har stor framgång.
I vilka toppserier kör det så tunga grabbar?
Bingo skrev:
2438975 Rättvisa? Varför det? Varför skall just vikten vara "rättvis" när inget annat är det i den sporten?
Vad är det i övrigt som inte är rättvist förutom att den som har mest pengar troligtvis kan skapa bästa hojen och anställa bästa förarna?

oFFkeFF skrev:
2437975 Däremot försvinner acc/bromsvinsterna. Vilket enligt mig iaf är betydligt rättvisare än att dvärgarna tar över helt.
MEd tanke på hur mycket av accet som är kontrollerat av datorerna så tror jag skillnaderna är försvinnande små beroende på förare och senast i Brno visade ju Rossi flertalet gånger att han matchade Pedrosa i inbromsningarna.

Mattias skrev:
2437983 Fast Mat Oxley är engländer, inte yank.
OK. Han är iofs bra vilket ju utesluter jänkarna. :D

sandstream skrev:
2438175 Tror MotoGP skulle tappa en del anseende om alla som körde var i Butters storlek.
"Det är ju bara dvärgar/småpojkar som kör, inga riktiga män"
Sicken tur att alla inte är som du då...
Jag tror de flesta skiter i hur stora förarna är om de bjussar på bra racing på banonra. Dessutom finns det inte så himla mycket som stöder teorierna om att små förare skulel ha så stora fördelar, om man tittar på tabellen. De flesta är ju iofs små om man jämför med medelsvensson.

sandstream skrev:
2438533 Rossi väger väl 59 Kg och är lite drygt 180, men någon bodybuilder ser han ju inte ut att vara :D
67 kg :mattias

sandstream skrev:
2438533 Inför man en minimivikt för hela ekipaget så blir det ju lika för alla, då tjänar man inget på att sätta en pygmé på hojen.
Tror inte de sätter "pygméer" på hojarna för att de är små utan för att de är duktiga förare.

sandstream skrev:
2438533DORNA har chansen att "mota Olle i grinn" och få jämnare race, iaf i teorin, så jag förstår inte hur man kan vara emot en sån lösning.
Det var en del av fortsättningen på hans resonemang. Att Dorna skulle motsätta sig detta för att de är så kåta på att se Pedrosa vinna. Jag tror detta är lite av Oxleys privata idéer och inte att det finns en stark opinion för att införa gemensam viktgräns eftersom det aldrig varit tradition i GP och eftersom MotoGP-hojarna har så mycket effekt och elektronik så blir viktskillnaderna mindre avgörande än i tex 125.

Last edited:
Det är bara bra med dvärgar som Pedrosa i motogp.
Alla andra förare får ju visa vem som verkligen har vad som krävs i dessa förhållande för att vinna.

Hårt motstånd bidrar bara till bättre race och snabbare varvtider vilket är det bästa.

Flyt och körvana är det som avgör i GP.

Gustav O skrev:
2440419 MEd tanke på hur mycket av accet som är kontrollerat av datorerna så tror jag skillnaderna är försvinnande små beroende på förare och senast i Brno visade ju Rossi flertalet gånger att han matchade Pedrosa i inbromsningarna.

Av den anledningen att Rossi fortfarande är en klart vassare pilot än pedrosa på
en motogp-cykel.
Sen är det ju inte många centimetrar man vinner på de ~10kg i vikt det skiljer. Men race har avgjorts på centimetrar..

oFFkeFF skrev:
2440899 Av den anledningen att Rossi fortfarande är en klart vassare pilot än pedrosa på
en motogp-cykel.
Sen är det ju inte många centimetrar man vinner på de ~10kg i vikt det skiljer. Men race har avgjorts på centimetrar..

Ja, eller lättare är kanske att säga att det kanske någon gång har avgjort i vilken ordning dom står på gridden. Och det kan väl kanske avgöra slutplaceringar. Jag är klart för en viktgräns för hoj med förare men tror inte att det har spelat någon stor roll.

Victor skrev:
2441285 Ja, eller lättare är kanske att säga att det kanske någon gång har avgjort i vilken ordning dom står på gridden. Och det kan väl kanske avgöra slutplaceringar. Jag är klart för en viktgräns för hoj med förare men tror inte att det har spelat någon stor roll.

Jag tror inte heller det är den mest avgörande delen. Men man skulle slippa snacket. Fördelen ligger ju fortfarande kvar hos den lättare föraren även om man inför ekipagevikt.

oFFkeFF skrev:
2441394 Jag tror inte heller det är den mest avgörande delen. Men man skulle slippa snacket. Fördelen ligger ju fortfarande kvar hos den lättare föraren även om man inför ekipagevikt.
Precis min mening.
Gustav O skrev:
Sicken tur att alla inte är som du då...
Jag tror de flesta skiter i hur stora förarna är om de bjussar på bra racing på banonra. Dessutom finns det inte så himla mycket som stöder teorierna om att små förare skulel ha så stora fördelar, om man tittar på tabellen. De flesta är ju iofs små om man jämför med medelsvensson.
Om Rossi nu är lite drygt 1.80 och väger 67 kilo så är det väl knappast smått jämfört med medelsvensson?
Jag tror att MotoGP skulle tappa i status om alla var lika små som Butter.
Gustav O skrev:
Tror inte de sätter "pygméer" på hojarna för att de är små utan för att de är duktiga förare.
Självklart är det så men vikten har betydelse och att ständigt ha ett ekipage som är 20 kilo lättare än många andra är ju en klar fördel som jag tror Butter drar nytta av.
Han skulle säkert hänga med i toppen med 20 kilo extra vikt på hojen men någon placering här och där kanske skulle bli sämre än vad de blir i dag.
Gustav O skrev:
Det var en del av fortsättningen på hans resonemang. Att Dorna skulle motsätta sig detta för att de är så kåta på att se Pedrosa vinna. Jag tror detta är lite av Oxleys privata idéer och inte att det finns en stark opinion för att införa gemensam viktgräns eftersom det aldrig varit tradition i GP och eftersom MotoGP-hojarna har så mycket effekt och elektronik så blir viktskillnaderna mindre avgörande än i tex 125.
Om hans teorier stämmer och Dorna gör allt för att Butter ska få vinna ett år är det ju bara att beklaga.

sandstream skrev:
Vad är det i övrigt som inte är rättvist förutom att den som har mest pengar troligtvis kan skapa bästa hojen och anställa bästa förarna?
Well, bortsett från detaljer som att förarna kör på olika bra hojar med olika starka motorer och skiftande chassin är det väl bara småsaker som att de kör på olika bra däck och backas upp av olika bra team.

Fattar inte riktigt varför man skall kompensera för just förarvikten när man inte kompenserar för något annat. Jag är dessutom mot diskriminering av dvärgar. Skrämmande dvärgfientlighet i tråden. "Vill inte att dvärgarna ska ta över..." Vad blir nästa steg, att ge sig på de harmynta :va

Bingo skrev:
2441444 Well, bortsett från detaljer som att förarna kör på olika bra hojar med olika starka motorer och skiftande chassin är det väl bara småsaker som att de kör på olika bra däck och backas upp av olika bra team.

Fattar inte riktigt varför man skall kompensera för just förarvikten när man inte kompenserar för något annat. Jag är dessutom mot diskriminering av dvärgar. Skrämmande dvärgfientlighet i tråden. "Vill inte att dvärgarna ska ta över..." Vad blir nästa steg, att ge sig på de harmynta :va

Fabrikerna behöver kanske inte lägga lika mycket tid på att hitta anorexi-offer eller dvärgar. Utan på bra chaufförer. Sen att det inte ligger i rättvisan att alla tillverkar lika bra hojar är en annan femma.
Suzukin kanske är en skitbra hoj, bara att KR var lite för fet för den :rolleyes:
Det är en enkel sak för att göra mästerskapet mer rättvist, sen att det finns annat som är orättvist är en annan femma. Ändå en sak mindre.

Dvärgarna har ju idag en positiv särbehandling. Det enda med med en ekipage-vikt är att de inte har sin fördel kvar. Trots allt är de inte diskriminerade med en ekipagevikt, de kan ju fortfarande vara överjävliga på att köra en hoj(med samma vikt som alla andra)..

oFFkeFF skrev:
2441521 Fabrikerna behöver kanske inte lägga lika mycket tid på att hitta anorexi-offer eller dvärgar.

Så om man inte är medelsvensson-fet så har man anorexia? När jag var 20 år så vägde jag 67 och var 183 cm lång, tränade en massa och åkte motocross. Hade definitivt inte anorexia.:rolleyes:

Skräcken för kortväxta bland vissa här på forumet är nästan lite otäck, har ni bruna uniformer hemma?:D

Dessutom, vilket är svårast; att vara superlätt och hantera en överviktig hoj eller att ha några "trivselkilon" och hantera en superlätt hoj?

Neutral skrev:
2439647 Därför att killar på 90+ och t o m 100+ har stor framgång.

Ja på lingon nivå Typ SM NM osv, men i IDM, BSBK, WSBK osv, finns det ingen som väger några 90 + (vad jag vet iaf, kan ha fel)

Oro skrev:
2441781 Så om man inte är medelsvensson-fet så har man anorexia? När jag var 20 år så vägde jag 67 och var 183 cm lång, tränade en massa och åkte motocross. Hade definitivt inte anorexia.:rolleyes:

Skräcken för kortväxta bland vissa här på forumet är nästan lite otäck, har ni bruna uniformer hemma?:D

Dessutom, vilket är svårast; att vara superlätt och hantera en överviktig hoj eller att ha några "trivselkilon" och hantera en superlätt hoj?

Pratar om vikter man kan träna ner sig till, ej heller låta "trivselvikt" passera.
Det är idrottsmän/kvinnor vi pratar om.
Men om du hade skarvat av 7-8kg till på din vikt hade du förmodligen inte varit särskilt hälsosam. Har vart nere på 64kg och är 187cm lång, koncentrationslägerlook på mig den gången..

Ser framför mig MotoGP killarnas kebabdiet veckan innan vägning och sedan ångbastu direkt efter vägning=)

Svår fråga som sagt men viktbegränsningar hör i mitt tycke hemma i dom mer effektsvaga klasserna där vikten har stor betydelse. MotoGP är ju inte direkt ojämt så det inte bjuder på någon action... iofs har jag missat endel rejs på sistone.

I riktig sport tävlar man efter som förutsättningar man har/tränar sig till.

SVooSh skrev:
2441871 Ser framför mig MotoGP killarnas kebabdiet veckan innan vägning och sedan ångbastu direkt efter vägning=)

Svår fråga som sagt men viktbegränsningar hör i mitt tycke hemma i dom mer effektsvaga klasserna där vikten har stor betydelse. MotoGP är ju inte direkt ojämt så det inte bjuder på någon action... iofs har jag missat endel rejs på sistone.

I riktig sport tävlar man efter som förutsättningar man har/tränar sig till.

Om vikten inte har betydelse kan vi väl iaf ta bort viktklasserna på hojarna?
Vägningen sker såklart direkt efter racet, inte innan.

oFFkeFF skrev:
2441879 Om vikten inte har betydelse kan vi väl iaf ta bort viktklasserna på hojarna?
Vägningen sker såklart direkt efter racet, inte innan.

Klart jag förstår att vägning sker efter rejset, men lite roligt var det väl?

Vikten har självkart betydelse! Men om MotoGP hojarna väger lika och har en effekt på 200+hk(?) så skiljer 10kg förarvikt mindre roll än förarens köregenskaper.
Säkert någon intresserad fysiker på forumet som kan räkna ut korrekta siffror enl fysikens alla lagar.

SVooSh skrev:
Vikten har självkart betydelse! Men om MotoGP hojarna väger lika och har en effekt på 200+hk(?) så skiljer 10kg förarvikt mindre roll än förarens köregenskaper.
Säkert någon intresserad fysiker på forumet som kan räkna ut korrekta siffror enl fysikens alla lagar.
Det har runt 250-260 Hk på bakhjulet.
Klart att 10-15 kilo för oss som inte ligger och kör på högsta möjliga nivå inte är så mycket att bråka om men om du frågar vilken förare som helst i MotoGP vad han skulle tycka om att få 15 kilo lägre eller högre vikt på sin hoj skulle du nog få till svar att de skulle föredra 15 kilo lägre vikt.

Rossi skulle ju kunna minska sin vikt från 67 till 52 kilo men då känns det mer rimligt att man inför en minimivikt för hela ekipaget så ingen behöver svälta.

Oro skrev:
2441781 Så om man inte är medelsvensson-fet så har man anorexia? När jag var 20 år så vägde jag 67 och var 183 cm lång, tränade en massa och åkte motocross. Hade definitivt inte anorexia.:rolleyes:
Ditt förakt för medelsvensson lyser igenom rätt bra :rolleyes:

Konstigt att man ska liknas vid en nazist bara för att man vill att folk ska kunna tävla på så lika villkor som möjligt...

Last edited:
sandstream skrev:
2441929

Ditt förakt för medelsvensson lyser igenom rätt bra :rolleyes:

Konstigt att man ska liknas vid en nazist bara för att man vill att folk ska kunna tävla på så lika villkor som möjligt...

Ungefär som ditt förakt för kortväxta då? :pannkyss

Den stora massan av medelsvenssons klarar nog lite nedsättande kommentarer, är en svensson själv.

sandstream skrev:
2441929 Det har runt 250-260 Hk på bakhjulet.
Klart att 10-15 kilo för oss som inte ligger och kör på högsta möjliga nivå inte är så mycket att bråka om men om du frågar vilken förare som helst i MotoGP vad han skulle tycka om att få 15 kilo lägre eller högre vikt på sin hoj skulle du nog få till svar att de skulle föredra 15 kilo lägre vikt.

Jag ifrågasätter inte deras vilja om att ha så lätt hoj som möjligt, det är ju rätt självklart.
En förare med mer vikt har bättre möjlighet till att träna upp muskelmassa och därmed klara g-krafter och annat mycket bättre än en lättare förare. Så där skulle en orättvisa i sökandet efter rättvisa klart dyka upp.

Vad skulle nästa steg bli för att få det så jämt som möjligt?
Ska alla köra på samma däckfabrikat? Kanske tom samma motorfabrikat så att ingen kan trimma mer än den andra?
Känns som att en sådan utveckling skulle bli riktigt tråkig.

Back