Nya varvrekord av Pro Superbike-killarna?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Tror ni att Pro Superbike-killarna kommer att sätta nya banrekord i år?
Vilka banors varvrekord sitter mest löst till?

Det är väl de troliga. Sviestad beror ju på vilka som komemr till start i SM.et i de olika klasserna.
Raineys tid från 1990 är vansinnigt imponerande, liksom Koscinskis rekord på 250 som också sattes då. Inte ens på EM:et 2004 kunde de spöa den tiden. Fjorton år senare...

Det är väl de troliga. Sviestad beror ju på vilka som komemr till start i SM.et i de olika klasserna.
Raineys tid från 1990 är vansinnigt imponerande, liksom Koscinskis rekord på 250 som också sattes då. Inte ens på EM:et 2004 kunde de spöa den tiden. Fjorton år senare...

Hur fort körde man i 125 på Anderstorp VM? Mattia Pasini har väl varvrekordet nu och han körde 1.39.xx på EM där.

1.31.5 och 1.34.7 är för övrigt de officiella varvrekorden för 500 och 250 på mossen.

På Karlskoga kommer ju EM-förarna dit i år igen. Kan ju vara några snabba 250-piloter som vill ha ett finger med i spelet. Både Watz och Molina körde ju 1.06 på kvalet förra året.

Har dessa gudabenådade förare kört på Sviestad? Med Gp maskiner?? :va

Sturup, knudan och Gälleråsen skulle jag tro. Anderstorp 1.30 blir svårt att spöa ;)
Ja, rekordet på Anderstorp lär stå sig tills det kommer hit någon med en MotoGP-maskin. Kanske skulle slå en signal till Rossi och höra om han har tid :D

Jag tror att rekordet på Mantorp också ligger löst till.

2005 körde Mårtensson 1.37.4
På EM:et 2004 körde de snabbare men har inte tiderna för det här.

Mantorp kan man nog knäcka ett rekord på.
WSBK åkte rätt fort på a-torp också, tider man inte vart i närheten av i NSBK de sista åren, så raineys tid kommer nog stå sig.
Sturup blir det rekord på såklart eftersom det inte finns något sen innan.
Falkenberg tror jag nog kan plockas också.
KGA och knutstorp tror jag rekorden kan hållas på, effekten och bösigheten med 1000cc främjas inte direkt där.

2005 körde Mårtensson 1.37.4
På EM:et 2004 körde de snabbare men har inte tiderna för det här.

35,9 vill jag minnas Molina körde på kvalet eller nån av träningarna.

Last edited:
Det är snudd på obegripligt med tanke på att däcken bör vara avsevärt bättre nu och effekten minst likvärdig. Vilken är den bästa varvtid som har satts där under 250-SM?

1990 bör man ha haft cirka 90 hästar i en 250. Det är inte så många SM-hojar som kommer upp i de siffrorna. Dobrichs gjorde det säkerligen, Watz och Mårtenssons förmodligen inte. Sen var de värsta VM-däcken 1990 säkert lika bra som köpeslicksen tio år senare, och sist men inte minst satt en blivande världsmästare i både 250 och WSBK bakom styret.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...