Nya varvrekord av Pro Superbike-killarna?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Var finns en lista på vilka förare som är serieanmälda till Pro-Superbike?

Jag erkänner att jag har mycket dålig koll på årets deltagare men spontant så vet jag ingen förare de sista åren som ligger på rätt nivå för att jaga etablerade banrekord som Mantorps.

Vilka förare håller en nivå för att hota rekorden? Lindström och???

Inte för att förolämpa någon men det känns som att vi saknar den absoluta topp-klungan med samma nivå som när Lindholm, KB, Lindström, Jansson med fler körde som allra hårdast.

Lindström, Miinin, Janne Hansson känns väl som en bra start?

Miinin hade jag missat, Lindström är Lindström och Janne Hansson är en vandrande legend bland di gamle, men har han någonsin levererat NÅGOT här hemma under 2000-talet?
Jag kan inte minnas mer än ett snabbt varv på Falken och en massa fans panikartade bortförklaringar. Att vara en oljad blixt på Assen är en jäkla merit...på Assen.

Så du tror inte att däcken har utvecklats så mcyket på 17 år? Det tror jag. OM inte utvecklingen av racedäck, jag pratar enbart racedäck, gick snabbare än så skulle de inte lägga ner de pengar de gör.

Tror och tror, det är inte så att jag hittat på siffrorna. Låt säga att däcken har stått för ALL utveckling sen 1993. Hojarna har inte blivit snabbare på något sätt.

Då skulle de nya däcken av 2007 spec vara i snitt 1.8 sek snabbare per varv på Jerez och Donington.

I verkligheten är det såklart inte så, allt annat har också förbättrats, men man kan nog anta det rimligt att ett 2007-spec däck är ca 1 sekund snabbare per varv på dessa två banor än ett 1993-spec. 1 sekund på 14 år av utveckling, och då antar vi att däcken står för mer än hälften av den kapade tiden.

Dock har du rätt i att utvecklingskurvan tagit fart lite sen 2002-2003 någon gång. 2002 var man bara 0.7 sek snabbare på Jerez och knappt 0.4 sek snabbare runt Donington per varv. Troligen har det med däckkriget som kom igång samtidigt som MotoGP-klassen introducerades att göra.

Hade du vågat betta en tusing på att Lorenzo med dina däck inte hade tappat mer än en sekund per varv runt Jerez?

Miinin hade jag missat, Lindström är Lindström och Janne Hansson är en vandrande legend bland di gamle, men har han någonsin levererat NÅGOT här hemma under 2000-talet?
Jag kan inte minnas mer än ett snabbt varv på Falken och en massa fans panikartade bortförklaringar. Att vara en oljad blixt på Assen är en jäkla merit...på Assen.

Känns för mig som att Mårtensson är lite av en Dark Horse. Han har kört 1.36 på Anderstorp på en 250, är nog mest en fråga huruvida han kommer överens med Aprilian.

Last edited:
Tror och tror, det är inte så att jag hittat på siffrorna. Låt säga att däcken har stått för ALL utveckling sen 1993. Hojarna har inte blivit snabbare på något sätt.

Då skulle de nya däcken av 2007 spec vara i snitt 1.8 sek snabbare per varv på Jerez och Donington.

I verkligheten är det såklart inte så, allt annat har också förbättrats, men man kan nog anta det rimligt att ett 2007-spec däck är ca 1 sekund snabbare per varv på dessa två banor än ett 1993-spec. 1 sekund på 14 år av utveckling, och då antar vi att däcken står för mer än hälften av den kapade tiden.

Dock har du rätt i att utvecklingskurvan tagit fart lite sen 2002-2003 någon gång. 2002 var man bara 0.7 sek snabbare på Jerez och knappt 0.4 sek snabbare runt Donington per varv. Troligen har det med däckkriget som kom igång samtidigt som MotoGP-klassen introducerades att göra.

Hade du vågat betta en tusing på att Lorenzo med dina däck inte hade tappat mer än en sekund per varv runt Jerez?
Fast det är inte helt enkelt att dra de slutsatser du gör enbart baserat på varvtider eftersom det är massor av yttre faktorer som också påverkar tiderna, ta tex den enorma skillnaden mellan det officiella testet på Jerez och racet en månad senare då de var över en sekund långsammare än de varit en månad tidigare, förvisso i MotoGP och kvaldäck men det visar på hur stor inverkan yttre påverkan har. I 250 har ju inte utvecklingen gått lika fort framåt mest beroende på bristen av konkurrens.
Angående Lorenzo kan vi säga så här. Jag tror att han skulle vara snabbare på sin Aprilia runt valfri bana med köpeslicks från Dunlop än med Koscinskis fabriksdäck från 1990.

Känns för mig som att Mårtensson är lite av en Dark Horse. Han har kört 1.36 på Anderstorp på en 250, är nog mest en fråga huruvida han kommer överens med Aprilian.
Ska bli kul att följa. :)

hm, frågan föll sig nutrurligt hos mig om dom tar svenska superbike varvrekorden, även om frågan kanske inte va ställd så.

och som vanligt får jag ju ta upp Schwantz 1,29 på anderstorp.. :tungan

SBK-rekordet är väl Fogartys 1.33.4 eller något sånt, från 1993? Det tror jag ingen kommer vara i närheten av faktiskt. Cralle körde väl 1.35 när han var hemma med sin R7 och gjorde ett inhopp? Var det 1999? Där nånstans kan man nog landa.

hm, frågan föll sig nutrurligt hos mig om dom tar svenska superbike varvrekorden, även om frågan kanske inte va ställd så.

och som vanligt får jag ju ta upp Schwantz 1,29 på anderstorp.. :tungan

jag vet jag vet Schwantz är din gud på två hjul. jag dyrkar honom också.

Miinins 1.36.236 från 2004 på en -03 Suzuki , skall bli intressant att se vad han gör på en -07

Hur säkra är de där 1.29? Om nu Raineys banrekord är på 1.31.7 finner jag det otroligt att Schwantz skulle kört 2 sekunder snabbare på träning jämfört med racet.

Hur säkra är de där 1.29? Om nu Raineys banrekord är på 1.31.7 finner jag det otroligt att Schwantz skulle kört 2 sekunder snabbare på träning jämfört med racet.
Frågan är väl vad en träningstid har med varvrekord att göra. Det är väl bara tider som sätts under race som kan räknas som "riktiga" varvrekord?

(Vet att MotoGP redovisar snabbaste varv som brukar vara från kvalen men det känns mest som intressant info, inget rekord.)

Fast det är inte helt enkelt att dra de slutsatser du gör enbart baserat på varvtider eftersom det är massor av yttre faktorer som också påverkar tiderna, ta tex den enorma skillnaden mellan det officiella testet på Jerez och racet en månad senare då de var över en sekund långsammare än de varit en månad tidigare, förvisso i MotoGP och kvaldäck men det visar på hur stor inverkan yttre påverkan har. I 250 har ju inte utvecklingen gått lika fort framåt mest beroende på bristen av konkurrens.
Angående Lorenzo kan vi säga så här. Jag tror att han skulle vara snabbare på sin Aprilia runt valfri bana med köpeslicks från Dunlop än med Koscinskis fabriksdäck från 1990.

Du har rätt men över 14 år kan man ändå fastställa en trend.

Tester har alltid givit de mest fantastiska resultat, det gjorde de 1993 också. Det har inget med riktiga varvrekord satta under race att göra. Dessutom fanns inte kvaldäck så som vi känner dem idag på den tiden.

Last edited:
Det var mest ett exempel på hur viktiga de yttre förutsättningarna är. De hade ju tillgång till samma hojar och däck på kvalet inför racet på Jerez men var ändå över sekunden långsammare än på IRTA testet.

2879819 Frågan är väl vad en träningstid har med varvrekord att göra. Det är väl bara tider som sätts under race som kan räknas som "riktiga" varvrekord?

(Vet att MotoGP redovisar snabbaste varv som brukar vara från kvalen men det känns mest som intressant info, inget rekord.)
Det var mest en reflektion över en tid som inte jag har funnit bekräftad någonstans.

Last edited:
jag vet jag vet Schwantz är din gud på två hjul. jag dyrkar honom också.

Miinins 1.36.236 från 2004 på en -03 Suzuki , skall bli intressant att se vad han gör på en -07

Jag är ganska säker på att Cralle körde fortare än så, nån som kan bekräfta?

Det var mest en reflektion över en tid som inte jag har funnit bekräftad någonstans.

Jag har för mig jag hittade kvaltiderna, och det var 1.31 tider , det är jag ganska säker på. 1.29 måste isf varit på den fria träningen. Hur troligt låter det på en skala?

Last edited:
Jag är ganska säker på att Cralle körde fortare än så, nån som kan bekräfta?
OffKeff skriver så här i en annan tråd:
"Svagt minne dock att cralle körde 1.35.nåt VM 1993, snabbaste varv satte det året Foggy, 1.34.2 i ena racet och 1.34.8 i andra, som var lika fort som kocinski körde i 250 1990."

Jag har för mig jag hittade kvaltiderna, och det var 1.31 tider , det är jag ganska säker på. 1.29 måste isf varit på den fria träningen. Hur troligt låter det på en skala?
Det var det jag undrade för det kändes inte troligt. Har mailat ARC nu. Får se om de svarar.

Om Fogarty (WSBK) och Kocinski (250) kör 1.34 låter det synnerligen osannolikt att Schwantz (500) presterar 1.29. Troligen mätt med gökur.

Förvånansvärt att inte tiderna sjunker.
Skulle tro att top 5 i wsbk skulle utan tvekan hamna under 1.30.Ett fåtal i Sverige kan komma ens nära 1.35 som är Cralles 15 år gamla "svenskarekord".

Om vädret är bra hård konkurrans kommer vi se tider under 1.35 tror jag ?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...