Nya varvrekord av Pro Superbike-killarna?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Förvånansvärt att inte tiderna sjunker.
Skulle tro att top 5 i wsbk skulle utan tvekan hamna under 1.30.Ett fåtal i Sverige kan komma ens nära 1.35 som är Cralles 15 år gamla "svenskarekord".

Om vädret är bra hård konkurrans kommer vi se tider under 1.35 tror jag ?

För det första är WSBK och Pro Superbike inte samma sak. Pro Superbike är Superbike bara till namnet, Superstock är en mer rättvisande jämförelse.

Om man tittar på tiderna på Donington så var toppen i WSBK ca 1.5 sek snabbare på kvalet än vad Schwantz var 1991. Dvs Bayliss och Biaggi och boysen skulle troligen hamna runt 1.30. Superstock är väl ca 3 sek långsammare, alltså 1.33, då framstår inte 1.35 som lika långt efter längre.

För det första är WSBK och Pro Superbike inte samma sak. Pro Superbike är Superbike bara till namnet, Superstock är en mer rättvisande jämförelse.

Om man tittar på tiderna på Donington så var toppen i WSBK ca 1.5 sek snabbare på kvalet än vad Schwantz var 1991. Dvs Bayliss och Biaggi och boysen skulle troligen hamna runt 1.30. Superstock är väl ca 3 sek långsammare, alltså 1.33, då framstår inte 1.35 som lika långt efter längre.

Ok .
Ska ni inte byta trummis i highballs , han håller inte takten .
Annars var det ganska coollt

Mvh B Cobham idol

Ok .
Ska ni inte byta trummis i highballs , han håller inte takten .
Annars var det ganska coollt

Mvh B Cobham idol

OT-Varning på.

Det gjorde inte Peter Criss heller, eller Philthy Animal, eller Simon Kirke, man behöver inte kunna hålla takten för att lira rock n roll....:D Han är en glad skit som gillar öl och att spela, det är det viktigaste.

Billy Cobham är cool, Spectrum är min favorit, givetvis för att Tommy Bolin lirar gitarr på den, annars är jag inte mycket för fusion och jazz i alla dess varianter.

OT-Varning av.

Last edited:
Beror inte toppfarten ganska mycket på utgången ifrån kurvan före också? Bara en tanke... Tycker 25% låter mycket. Men vad vet jag, det är ni som är experterna.

Kurz hojar var tydligen ganska gamla, En kompis hade kört på samma skit 5-6 år tidigare, det var i princip bara nya kläder på dem...
Han köpte 3 race av Kurz. Första tävlingen gick hojen kass. Han sa att han tjatade på Kurz att fixa fram bättre prylar tll nästa race, Kurz lovade och lovade. Hände ingenting. Sen så i sista racet var polaren ganska trött på lovandet och ljugandet. Han råkade bromsa omkull hojen och den blev skit.
Kurz: " Vad hände?" :confused:
Polaren: "Jag vet inte den bara, pffft, försvann, konstigt..." :rolleyes:

Reservhojen skulle han fixa så den gick bättre, det gjorde den inte, de hade tydligen bara tagit motorn från den skadade.

Men tydligen hade problemet med den kanande fronten flyttats över med då den kanade omkull exakt på samma ställe...

Kurz: "Men igen?! Min motorcykel..." :gråta
Polaren: :FU

Beror inte toppfarten ganska mycket på utgången ifrån kurvan före också? Bara en tanke... Tycker 25% låter mycket. Men vad vet jag, det är ni som är experterna.

Toppfarten (slutfarten på rakan) beror knappt någonting alls på utgångsfarten. Tar du ett dåligt spår, inte kör hårt i kurvan och har ungefär 20km/h lägre fart ett varv så är du kanske 0,5km/h långsammare i slutet på rakan.
Däremot förlorar man mycket tid på det dåliga spåret, och medelfarten samt varvtiden blir markant sämre.

25% är kanske lite mycket, men gott och väl 20% utan att tveka att det stämmer. Kan stämma med 25% också...

Toppfarten (slutfarten på rakan) beror knappt någonting alls på utgångsfarten. Tar du ett dåligt spår, inte kör hårt i kurvan och har ungefär 20km/h lägre fart ett varv så är du kanske 0,5km/h långsammare i slutet på rakan.
Däremot förlorar man mycket tid på det dåliga spåret, och medelfarten samt varvtiden blir markant sämre.
hm, jag skulle säga att det spelar stor roll.

En annan sak, på anderstorp spenderar man längre tid i karusellen än man gör på rakan.

En annan sak, på anderstorp spenderar man längre tid i karusellen än man gör på rakan.
Det där har jag hört upprepas en massa gånger. Men jag undrar om det verkligen stämmer. Är det någon som faktiskt har mätt och jämfört hur mycket tid man tillbringar i respektive sektion? Det tar några sekunder att köra 900 meter även om farten är hög. Och såååå lång är inte karusellen.

Håller fö med om att det är konstigt att varvtiderna inte förbättras.

hm, jag skulle säga att det spelar stor roll.

Jag förutsätter att du loggar fart och sträcka under ett antal varv, vilka banor och vilken hoj får du stor skillnad i fart med?

25% är kanske lite mycket, men gott och väl 20% utan att tveka att det stämmer. Kan stämma med 25% också...

Nogspelar det roll jag varvar inte ur min 600 dom första passen förra året på grund av att jag hade ett dåligt spår och dålig utgång ut på lång rakan men när jag fick till spåret och farten ut så slog varv stoppet i efter halva rakan typ vrrrrrooooom

Det där har jag hört upprepas en massa gånger. Men jag undrar om det verkligen stämmer. Är det någon som faktiskt har mätt och jämfört hur mycket tid man tillbringar i respektive sektion? Det tar några sekunder att köra 900 meter även om farten är hög. Och såååå lång är inte karusellen.
Om Karusellen är den sista långa högern före start/mål så stämmer det inte för mig iaf.
Jag mätte precis ett varv på film och jag spenderade 20.4 sekunder på rakan och från "bron" man kör under in i Karusellen tills jag svänger in på start/mål tog det 15.2 sekunder.

Nogspelar det roll jag varvar inte ur min 600 dom första passen förra året på grund av att jag hade ett dåligt spår och dålig utgång ut på lång rakan men när jag fick till spåret och farten ut så slog varv stoppet i efter halva rakan typ vrrrrrooooom
Om det händer en gång till så rekomenderar jag dig att lägga i nästa växel, man ska inte köra hela rakan på trean.

:pannkyss

Om Karusellen är den sista långa högern före start/mål så stämmer det inte för mig iaf.
Jag mätte precis ett varv på film och jag spenderade 20.4 sekunder på rakan och från "bron" man kör under in i Karusellen tills jag svänger in på start/mål tog det 15.2 sekunder.
Jepp, karusellen är den sista långa högern. 20 sek ute på rakan... :näsblod Jag hade tippat på tio-tolv.

Jepp, karusellen är den sista långa högern. 20 sek ute på rakan... :näsblod Jag hade tippat på tio-tolv.
Ska inte komma med några bortförklaringar men det var första gången jag körde banan och jag bromsade så pass tidigt att killarna på 600:orna körde om mig med full gas och bromsade en bra bit senare.

Håller fö med om att det är konstigt att varvtiderna inte förbättras.

kanske fel att säga att det "är så", men jag har sett det på på Jörgen Hållinders datalogger, han va själv förvånad över det..

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...