Nya varvrekord av Pro Superbike-killarna?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
2875907 1990 bör man ha haft cirka 90 hästar i en 250. Det är inte så många SM-hojar som kommer upp i de siffrorna. Dobrichs gjorde det säkerligen, Watz och Mårtenssons förmodligen inte. Sen var de värsta VM-däcken 1990 säkert lika bra som köpeslicksen tio år senare, och sist men inte minst satt en blivande världsmästare i både 250 och WSBK bakom styret.
Jag har svårt att tro att de Dunlopslicks som Koscinski körde på 1990 var bättre än Dunlopsslicksen 2004.

1990 bör man ha haft cirka 90 hästar i en 250. Det är inte så många SM-hojar som kommer upp i de siffrorna. Dobrichs gjorde det säkerligen, Watz och Mårtenssons förmodligen inte. Sen var de värsta VM-däcken 1990 säkert lika bra som köpeslicksen tio år senare, och sist men inte minst satt en blivande världsmästare i både 250 och WSBK bakom styret.
• Nog har väl de vassaste hojarna i SM 90 bakhjulshästar. Min Honda -97 som ju i princip var original hade 80 hk på bakhjulet.

• Frågan är hur stor skillnaden är mellan VM-däck 1990 och "köpeslicks" nu.

• Visst vore det dumt att bortse ifrån att tiden sattes av någon som blev 250-och WSBK-mästare. En annan nivå än de snabbaste i ett SM-fält.

Kihlanders Aprilia har bänkats till 97 hk så Cajback, Mårtensson och Dobrich har säkert legat i den häraden. Freddes Yamaha är inte direkt trött heller.

Jag har svårt att tro att de Dunlopslicks som Koscinski körde på 1990 var bättre än Dunlopsslicksen 2004.

Jag skrev att VM-däck som de bästa teamen hade tillgång till 1990 förmodligen var ungefär lika bra som köpedäck år 2000, sen tolkar du det som att köpedäcken 2004 var sämre...

Kihlanders Aprilia har bänkats till 97 hk så Cajback, Mårtensson och Dobrich har säkert legat i den häraden. Freddes Yamaha är inte direkt trött heller.

En standard 250 av senaste modell har drygt 80 hk på bakhjulet. Tror verkligen inte man får upp den siffran till 97 speciellt lätt. De värsta VM-hojarna har kanske 110 och Fredde och Mårtenssons Yammor var duktigt avhängda, runt 20 km/h redan på så korta rakor som Donington. Det pekar på toppeffekter på 85-90 hk.

Last edited:
Hur fort körde man i 125 på Anderstorp VM? Mattia Pasini har väl varvrekordet nu och han körde 1.39.xx på EM där.
Det där är helt sjukt. Han bromsade nog inte så mycket på det varvet.

Jag skrev att VM-däck som de bästa teamen hade tillgång till 1990 förmodligen var ungefär lika bra som köpedäck år 2000, sen tolkar du det som att köpedäcken 2004 var sämre...
:va
Är jag full eller trött? Det jag ville ha sagt var att de däck som kördes med i SM/EM 2000 och framåt tror jag är bättre än de som Koscinski hade. Vilket är vad jag tycker jag skrev ovan även när jag läser det nu.

En standard 250 av senaste modell har drygt 80 hk på bakhjulet. Tror verkligen inte man får upp den siffran till 97 speciellt lätt. De värsta VM-hojarna har kanske 110 och Fredde och Mårtenssons Yammor var duktigt avhängda, runt 20 km/h redan på så korta rakor som Donington. Det pekar på toppeffekter på 85-90 hk.
Den hoj som Cajback körde i VM hade enligt uppgifter ca 95-96 hk med SIL-kit. Fredde tyckte hans egen hoj var snabbare än den hoj han hade vilken låg runt 90 hk, den hade inte SIL-kit.

Den hoj som Cajback körde i VM hade enligt uppgifter ca 95-96 hk med SIL-kit. Fredde tyckte hans egen hoj var snabbare än den hoj han hade vilken låg runt 90 hk, den hade inte SIL-kit.
SIL? Du menar Seel antar jag? Är själv ägare till ett sån't nämligen... :pannkyss

:va
Är jag full eller trött? Det jag ville ha sagt var att de däck som kördes med i SM/EM 2000 och framåt tror jag är bättre än de som Koscinski hade. Vilket är vad jag tycker jag skrev ovan även när jag läser det nu.

Ok då blandar vi in lite hårda parametrar i diskussionen.

1992 körde Kevin Schwantz 1.32.9 på kvalet på Donington

2002 körde Tetsuya Harada 1.31.8

Resten av resultaten hittar jag inte från 1992 utan tar 1993 istället.

1993 Donington

500cc

Kvaltid: 1.33.4
Racetid: 47.45

250

Kvaltid: 1.35.1
Racetid: 43.05

Jerez

500cc
Kvaltid: 1.44.4
Racetid: 47.39

250cc
Kvaltid 1.45.7
Racetid: 46.22

2002 Donington

500cc

Kvaltid: 1.31.8
Racetid: 46.38

250cc

Kvaltid: 1.33.5
Racetid: 42.55

Jerez

500cc

Kvaltid: 1.42.5
Racetid: 46.53

250cc

Kvaltid 1.44.8
Racetid: 46.03

Som du kan se skiljer det MINDRE än en sekund per varv i 250 cc efter 9 år. Hur mycket av denna utveckling är däck och hur mycket är fjädring, motor osv?

Vad gäller effekten så var Kurz år 2005 konsekvent ca 20 km/h långsammare på snabba rakor. Det motsvarar ett effektövertag på ungefär 25 % för fabrikshojarna.

Som du kan se skiljer det MINDRE än en sekund per varv i 250 cc efter 9 år. Hur mycket av denna utveckling är däck och hur mycket är fjädring, motor osv?
Det har jag ingen aning om. Dock poängteras däckens utveckling ofta och gärna av många aktörer som en stor del i varför det går fortare och fortare. Vi kommer nog aldrig kunna få ett svar men jag tror fortfarande att de däck du kan köpa till en 250 idag 2007 är bättre än de däck som Koscinski körde med 1990.

Vad gäller effekten så var Kurz år 2005 konsekvent ca 20 km/h långsammare på snabba rakor. Det motsvarar ett effektövertag på ungefär 25 % för fabrikshojarna.
Siffran 95-96 hk fick jag av Fredde och han borde ju veta åtminstone vad teamet fått för fram vid sina bänkningar, det skillde i varje fall ca 6 hk med och utan Seelkit. Hur mycket det skillde mot de andra fabrikarna vet jag inte.

Inte så konstigt egentligen, eftersom motorn varvar så mycket, och effekten är proportionell mot varvtalet. Dubbelt varvtal ger dubbel litereffekt.

Precis, hade varit intressant att veta slaglängden/kolvhastigheten.

Edit:Är den kvadratisk hamnar den ju runt 17-18 mm enligt min snabba överslagsberäkning, det ger ju en ganska moderat kolvhastighet, 8.5 m/s.

Last edited:
Det har jag ingen aning om. Dock poängteras däckens utveckling ofta och gärna av många aktörer som en stor del i varför det går fortare och fortare. Vi kommer nog aldrig kunna få ett svar men jag tror fortfarande att de däck du kan köpa till en 250 idag 2007 är bättre än de däck som Koscinski körde med 1990.

Det där är av allt att döma en myt, upprepar förare och tekniker något mantra tillräckligt många gånger blir det sant. Den "enorma" utveckling som sker från år till år sker nog mest i folks hjärnor. Åtminstone har den inte så stor inverkan på mätbara parametrar, som varvtider, racetider och toppfarter. Vilket jag enkelt illustrerade med min jämförelse.

Dock skedde en enorm utveckling (med dagens mått mätt) under slutet av 80-talet, varvtider slaktades och det hände väldigt mycket där under några år. Men någonstans under början av 90-talet så planade kurvan ut rejält.

Minns att Schwantz varvrekord på Assen från 1991 (2.02.5 eller något) aldrig slogs.....det hade givetvis inte gått om däcken var så mycket sämre än de däck som du och jag kan köpa av däcknasaren idag.

Siffran 95-96 hk fick jag av Fredde och han borde ju veta åtminstone vad teamet fått för fram vid sina bänkningar, det skillde i varje fall ca 6 hk med och utan Seelkit. Hur mycket det skillde mot de andra fabrikarna vet jag inte.

Teamet har säkert fått fram de siffrorna, men vad hade hojen innan SEEL-kitet kom på? Var den standard är det ju en riktig kryddarbänk. Men skitsamma egentligen, de använder säkert helt olika bänkar och mätsystem ändå. Aprilia uppgav ju 104 bakhjuls på sina Aprilia Corse-maskiner.....dock skiljer det troligen ca 25%. Alltså skulle Kurz-Yammorna ge kanske 82-85 hk i Aprilias bänk och Aprilian 115-120 i Kurz bänk.

Last edited:
Det där är av allt att döma en myt, upprepar förare och tekniker något mantra tillräckligt många gånger blir det sant. Den "enorma" utveckling som sker från år till år sker nog mest i folks hjärnor. Åtminstone har den inte så stor inverkan på mätbara parametrar, som varvtider, racetider och toppfarter. Vilket jag enkelt illustrerade med min jämförelse.

Dock skedde en enorm utveckling (med dagens mått mätt) under slutet av 80-talet, varvtider slaktades och det hände väldigt mycket där under några år. Men någonstans under början av 90-talet så planade kurvan ut rejält.

Minns att Schwantz varvrekord på Assen från 1991 (2.02.5 eller något) aldrig slogs.....det hade givetvis inte gått om däcken var så mycket sämre än de däck som du och jag kan köpa av däcknasaren idag.
Så du tror inte att däcken har utvecklats så mcyket på 17 år? Det tror jag. OM inte utvecklingen av racedäck, jag pratar enbart racedäck, gick snabbare än så skulle de inte lägga ner de pengar de gör.

Teamet har säkert fått fram de siffrorna, men vad hade hojen innan SEEL-kitet kom på? Var den standard är det ju en riktig kryddarbänk. Men skitsamma egentligen, de använder säkert helt olika bänkar och mätsystem ändå. Aprilia uppgav ju 104 bakhjuls på sina Aprilia Corse-maskiner.....dock skiljer det troligen ca 25%. Alltså skulle Kurz-Yammorna ge kanske 82-85 hk i Aprilias bänk och Aprilian 115-120 i Kurz bänk.
Visst skiljer det mellan bänkarna men jag nöjer mig att konstatera att vi har lite olika åsikter i frågan, i bägeg de här fallen. Vad Aprilia uppger betyder ju inte att de kan ha mer effekt än så.

Så du tror inte att däcken har utvecklats så mcyket på 17 år? Det tror jag. OM inte utvecklingen av racedäck, jag pratar enbart racedäck, gick snabbare än så skulle de inte lägga ner de pengar de gör.
Kanske inte relevant, men upplevs det inte som att de största framstegen med däcken är gjorde m.a.p. livslängden? De håller ofta hela race:t, ingen körning för att spara däcken och snabbaste varven kommer ofta sent.

2878095 Kanske inte relevant, men upplevs det inte som att de största framstegen med däcken är gjorde m.a.p. livslängden? De håller ofta hela race:t, ingen körning för att spara däcken och snabbaste varven kommer ofta sent.
Absolut är det så. De bör ju vara bättre ur alla aspekter.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...