Nya R6 = 266 km/h

Ja, ge mig en minut så fixar jag det.

Toppfarter (ärlig/mätarfart):
Honda CBR 600 RR: 259/277
Kawasaki ZX-6R: 266/295
Suzuki GSX-R600: 263/290
Triumph Daytona 675: Ingen uppgift
Yamaha YZF-R6: 266/288


Varvtider (med bästa föraren):
Honda CBR 600 RR: 1.47,137
Kawasaki ZX-6R: 1.46,385
Suzuki GSX-R600: 1.46,976
Triumph Daytona 675: 1.46,220
Yamaha YZF-R6: 1.46,213
 
Last edited:
Chris Ash skrev:
133 hk har ingenting med verkligheten att göra. Inte vikten heller.
Uppgifterna från tillverkarna om vikt och efftekt hör hemma på Norra Brunn. Dom är lika roliga i alla fall. När jag köpte min 1999 års Yamaha R6 skrek tidningen BIKE "WOW! 100 LITERHÄSTAR!". Alltså 110 hkr. I verkligheten, i alla fall den jag lever i, lämnade den 94 hästar i bromsbänken, inte en hov mer. Den var hästlängder från 110.
 
Teddy skrev:
Uppgifterna från tillverkarna om vikt och efftekt hör hemma på Norra Brunn. Dom är lika roliga i alla fall. När jag köpte min 1999 års Yamaha R6 skrek tidningen BIKE "WOW! 100 LITERHÄSTAR!". Alltså 110 hkr. I verkligheten, i alla fall den jag lever i, lämnade den 94 hästar i bromsbänken, inte en hov mer. Den var hästlängder från 110.
100 literhästar blir 60 hk på en 600 :va
 
Teddy skrev:
Uppgifterna från tillverkarna om vikt och efftekt hör hemma på Norra Brunn. Dom är lika roliga i alla fall. När jag köpte min 1999 års Yamaha R6 skrek tidningen BIKE "WOW! 100 LITERHÄSTAR!". Alltså 110 hkr. I verkligheten, i alla fall den jag lever i, lämnade den 94 hästar i bromsbänken, inte en hov mer. Den var hästlängder från 110.
Pratade de verkligen om bakhjulshästar då tror du?
Lägg på ca 12,5 % så har du ju mer en verklig uppgift dvs ca 106 hk du kanske har ett måndagsex :)
 
RedBaron skrev:
100 literhästar blir 60 hk på en 600 :va
Ja, usch, det var en pinsamt dåligt citat, eller hur? Enkel matematik visar ju att det inte ens är i närheten av rätt. Om det var 200 literhästar skulle den angivna effekten varit 120 hkr. Var det så mycket...hmmm...kommer inte ihåg, det var ju ett par år sedan. Strunt samma, oavsett om den angivna fantasisiffran var 110 eller 120, den var åt helvete fel i alla fall och jag är en sopa på matematik. :tomten
 
sandstream skrev:
Toppfarter (ärlig/mätarfart):
Honda CBR 600 RR: 259/277
Kawasaki ZX-6R: 266/295
Suzuki GSX-R600: 263/290
Triumph Daytona 675: Ingen uppgift
Yamaha YZF-R6: 266/288

Honda va söligast :(
Men iaf ärligast! :tummenupp

/N
 
Hitecfrollo skrev:
Pratade de verkligen om bakhjulshästar då tror du?
Lägg på ca 12,5 % så har du ju mer en verklig uppgift dvs ca 106 hk du kanske har ett måndagsex :)

Den uppgivna siffran var 120 hk. 94 bakhjulshästar var definitivt inget måndagsex.
 
Busaberg skrev:
Plus Triumph 675

ah, ska dom med och vingla också? de får passa sig för sabotage i form av träbock i ramen haha. Sorry, triuphf har ryckt upp sig.
 
En annan rolig historia är när standard-600'or går i 300 km/h på flygrakan på Anderstorp.
 
Chris Ash skrev:
Den uppgivna siffran var 120 hk. 94 bakhjulshästar var definitivt inget måndagsex.
Nepp, därav smilegubben.
Men som sagt tidigare tror jag knappast det gäller 120 bakhjulshästar.
Och i runda slängar 95-105 är väl ganska vanligt eller...
 
Hitecfrollo skrev:
Nepp, därav smilegubben.
Men som sagt tidigare tror jag knappast det gäller 120 bakhjulshästar.
Och i runda slängar 95-105 är väl ganska vanligt eller...

Ja typ, 95 för 99 års modell, 105 för 2005:an.
 
Chris Ash skrev:
133 hk har ingenting med verkligheten att göra. Inte vikten heller.

ehh nej det har det ju inte :tungan

en 1700 kg tung skåpbil vs en 160 kg mc med samma effekt, kanske 160 hp. de går ju lika bra :tummenupp
 
kAtanAmAn skrev:
ehh nej det har det ju inte :tungan

en 1700 kg tung skåpbil vs en 160 kg mc med samma effekt, kanske 160 hp. de går ju lika bra :tummenupp


Tror han menade vad fabrikerna anger i vikt och effekt med vad som sen i verkligheten mäts upp. Ibland trimmar man lite i papprena för att verka lite bättre än konkurenterna. ;)
 
Tycker det blir lite fel med att dom testar ZX6R som ju har större motor. Men testet är ju till för dom som köper hojarna till gata så då är det nog rätt ändå eftersom det är den som Kawasaki säljer mest till gatan i "600-klassen".

ZX6RR har typ liknande effekt men en något lite sämre effektkurva än ZX6R. Ska toppa 263km/h så där är den lite långsammare än ZX6R. Sen har ZX6RR bättre fjädringskomponenter så varvtiderna på bana kan nog vara bättre mot ZX6R.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top