Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
599 cc har ju inget självändamål för den som ska köra på gata. Om man kan behålla den låga vikten och de nätta chassiemåtten vore kanske 719 cc eller 802 cc ännu bättre?Axxexs skrev:Tycker det blir lite fel med att dom testar ZX6R som ju har större motor. Men testet är ju till för dom som köper hojarna till gata så då är det nog rätt ändå eftersom det är den som Kawasaki säljer mest till gatan i "600-klassen".
Suzukis nya 750 & 600 har identiskt chassi, så då borde ju helt klart 750 vara mer praktiskt för gata. En 800cc med nätt chassi vore helt klart intressant tycker jag.Nyteknik skrev:Om man kan behålla den låga vikten och de nätta chassiemåtten vore kanske 719 cc eller 802 cc ännu bättre?
Det kan inte vara många som väljer en 600 framför 750. Varför skulle någon överhuvudtaget köpa något annat än 1000 när det inte skiljer något väsenligt i inköp och försäkring? För att kunna varva mer utanför korvkiosken?isse skrev:Suzukis nya 750 & 600 har identiskt chassi...
kAtanAmAn skrev:ehh nej det har det ju inte![]()
en 1700 kg tung skåpbil vs en 160 kg mc med samma effekt, kanske 160 hp. de går ju lika bra![]()
Det vore förstås coolt och Suzuki har ju visat att det räcker med 749 cc för att bygga en våldsamt snabb sporthoj.Neutral skrev:Ja, vilket märke blir först med 800 cc nu när MotoGP byter? Nej, VFR800 räknas inte.![]()
Neutral skrev:Ja, vilket märke blir först med 800 cc nu när MotoGP byter? Nej, VFR800 räknas inte.![]()
Samtidigt finns det ju gott om folk som tror de kör samma hoj som Corser och Rossi så det vore märkligt om de inte "förstärkte" den känslan genom att bygga sportiga 800Nyteknik skrev:Men eftersom så många resonerar i motsats till "less is more" så tror jag tyvärr inte att vi får se en åttahunda från någon av de stora tillverkarna.
Bo_jahn skrev:Jag tycker inte alls att tillverkarna fuskar så mycket med effekt och vikt som ni säger. Inte om man ska lita på det de väger i testerna i mctidningar i vart fall. Man måste tänka att helt torr jämfört mot hur de mäter vikten i tester, åtminstone i BIKE och liknande, så skiljer det ungefär 10 kg. Jag har nog inte sett något speciellt uppseendeväckande fusk med vikten i hojtest på minst 15 år, men då erkänner jag att jag läst mest BIKE och så förstås.
Den bänkade effekten på 95 bakhjulshästar stämmer väl också bra med 110 original på vevaxeln tycker jag. 110 var ju det de uppgav, 120 med ram-air, därav "200 hästar per liter!" - snacket. Men du bänkade väl inte med övertyck i insuget?
Visst kan man förklara det mesta med att de olika tillverkarna har olika syn på vad som är torrt och vått men om en tidning som t ex Bike mäter alla hojar på exakt samma sätt och ordningen på lättast till tyngst inte stämmer så tycker i alla fall jag att det är, om inte fusk, så i alla fall helt ointressant vad tillverkarna uppger.Bo_jahn skrev:Jag tycker inte alls att tillverkarna fuskar så mycket med effekt och vikt som ni säger.
Har inga färska försäljningssiffror men jag tror inte Suzuki säljer så många 750.Neutral skrev:Samtidigt finns det ju gott om folk som tror de kör samma hoj som Corser och Rossi så det vore märkligt om de inte "förstärkte" den känslan genom att bygga sportiga 800r. Det är ju just att Suzuki har en fin 750 jag är ute efter, förr hade Kawa och Yamaha sportiga 750 men de är borta. Kanske kan det bli nya 800
r nu.
Om man inte är smart och etablerar ett nytt segment: Låg vikt, MotoGP-look och 80-100 hästar. Billig att köpa och försäkra för posören. Lite ER6 på steroider typ !sandstream skrev:Att få folk att köpa en 800 skulle nog kräva att de slutade tillverka 1000 eller att prisskillnaden var betydligt större.
Bra bra då är jag med hyffsat iallafallChris Ash skrev:Ja typ, 95 för 99 års modell, 105 för 2005:an.
Chris Ash skrev:De uppgav 120 hk där konkurrenter som den lika starka Kawasaki ZX6R uppgav 108....
Torr är utan bensin men med andra vätskor. Japsarna väger förmodligen utan motor eller nåt...
Tyvärr så "rular" Hk vid korvmojjen och ingen vid sitt sinnes fulla bruk skulle rulla in till Sibylla på en sketen 800:a med 100 HkRedBaron skrev:Om man inte är smart och etablerar ett nytt segment: Låg vikt, MotoGP-look och 80-100 hästar. Billig att köpa och försäkra för posören. Lite ER6 på steroider typ !
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |