Nya R6 = 266 km/h

Axxexs skrev:
Tycker det blir lite fel med att dom testar ZX6R som ju har större motor. Men testet är ju till för dom som köper hojarna till gata så då är det nog rätt ändå eftersom det är den som Kawasaki säljer mest till gatan i "600-klassen".
599 cc har ju inget självändamål för den som ska köra på gata. Om man kan behålla den låga vikten och de nätta chassiemåtten vore kanske 719 cc eller 802 cc ännu bättre?
 
Nyteknik skrev:
Om man kan behålla den låga vikten och de nätta chassiemåtten vore kanske 719 cc eller 802 cc ännu bättre?
Suzukis nya 750 & 600 har identiskt chassi, så då borde ju helt klart 750 vara mer praktiskt för gata. En 800cc med nätt chassi vore helt klart intressant tycker jag.

/N
 
isse skrev:
Suzukis nya 750 & 600 har identiskt chassi...
Det kan inte vara många som väljer en 600 framför 750. Varför skulle någon överhuvudtaget köpa något annat än 1000 när det inte skiljer något väsenligt i inköp och försäkring? För att kunna varva mer utanför korvkiosken?

:va
 
Neutral skrev:
Ja, vilket märke blir först med 800 cc nu när MotoGP byter? Nej, VFR800 räknas inte. :tungan
Det vore förstås coolt och Suzuki har ju visat att det räcker med 749 cc för att bygga en våldsamt snabb sporthoj.

Men eftersom så många resonerar i motsats till "less is more" så tror jag tyvärr inte att vi får se en åttahunda från någon av de stora tillverkarna.

Frågan är vad som blir konkurrensmedlet när det blir svårare/omöjligt att reducera vikten mer och öka effekten. En gissning är att någon tillverkare blir först med kompressor. Alternativt överger man sina kubikideal helt och bygger större motorer - som vi har sett bland glidarna i några år nu.
 
Last edited:
Neutral skrev:
Ja, vilket märke blir först med 800 cc nu när MotoGP byter? Nej, VFR800 räknas inte. :tungan

Det tog ju bara 4 år innan det kom avgassystem som liknade MotoGP-hojarnas. Så MotoGP hinner sänka kubikgränsen igen ner till 600cc innan det kommer rejsiga 800cc på gatan. :)
 
Jag tycker inte alls att tillverkarna fuskar så mycket med effekt och vikt som ni säger. Inte om man ska lita på det de väger i testerna i mctidningar i vart fall. Man måste tänka att helt torr jämfört mot hur de mäter vikten i tester, åtminstone i BIKE och liknande, så skiljer det ungefär 10 kg. Jag har nog inte sett något speciellt uppseendeväckande fusk med vikten i hojtest på minst 15 år, men då erkänner jag att jag läst mest BIKE och så förstås.

Den bänkade effekten på 95 bakhjulshästar stämmer väl också bra med 110 original på vevaxeln tycker jag. 110 var ju det de uppgav, 120 med ram-air, därav "200 hästar per liter!" - snacket. Men du bänkade väl inte med övertyck i insuget?
 
Ramarir ger inte 10hk. 4-5hk extra är vad det ger. Yamaha och Kawasaki är dom som ger mest ökning med trycksättningen i fart. 4,6hk mer tror jag Kawa hade och den var bäst på den punkten förra året i 600cc.
 
Nyteknik skrev:
Men eftersom så många resonerar i motsats till "less is more" så tror jag tyvärr inte att vi får se en åttahunda från någon av de stora tillverkarna.
Samtidigt finns det ju gott om folk som tror de kör samma hoj som Corser och Rossi så det vore märkligt om de inte "förstärkte" den känslan genom att bygga sportiga 800:or. Det är ju just att Suzuki har en fin 750 jag är ute efter, förr hade Kawa och Yamaha sportiga 750 men de är borta. Kanske kan det bli nya 800:or nu.
 
Bo_jahn skrev:
Jag tycker inte alls att tillverkarna fuskar så mycket med effekt och vikt som ni säger. Inte om man ska lita på det de väger i testerna i mctidningar i vart fall. Man måste tänka att helt torr jämfört mot hur de mäter vikten i tester, åtminstone i BIKE och liknande, så skiljer det ungefär 10 kg. Jag har nog inte sett något speciellt uppseendeväckande fusk med vikten i hojtest på minst 15 år, men då erkänner jag att jag läst mest BIKE och så förstås.

Den bänkade effekten på 95 bakhjulshästar stämmer väl också bra med 110 original på vevaxeln tycker jag. 110 var ju det de uppgav, 120 med ram-air, därav "200 hästar per liter!" - snacket. Men du bänkade väl inte med övertyck i insuget?

De uppgav 120 hk där konkurrenter som den lika starka Kawasaki ZX6R uppgav 108....

Torr är utan bensin men med andra vätskor. Japsarna väger förmodligen utan motor eller nåt...
 
Bo_jahn skrev:
Jag tycker inte alls att tillverkarna fuskar så mycket med effekt och vikt som ni säger.
Visst kan man förklara det mesta med att de olika tillverkarna har olika syn på vad som är torrt och vått men om en tidning som t ex Bike mäter alla hojar på exakt samma sätt och ordningen på lättast till tyngst inte stämmer så tycker i alla fall jag att det är, om inte fusk, så i alla fall helt ointressant vad tillverkarna uppger.

Ett exempel är -04 när Suzuki angav att GSX-R1000 (observera förra modellen) var lättare än ZX-10R. Det var den inte. När nya GSX-R1000 kom i fjol var den ännu lättare än förra modellen men den var fortfarande tyngre än ZX-10R. :confused:

Jag brukar kolla på http://sportrider.com/bikes/performance/ där de väger och mäter korrekt och skiter i vad tillverkarna säger. Tyvärr är de inte helt uppdaterade men det är en bra översikt.
 
Förstod att det skulle komma lite svar på det inlägget. :tungan

I det aktuella testet uppgav ju Yamaha effekt med ram-air och Kawasaki utan. Sedan dess har allt fler tillverkare övergått till att redovisa effekten med ram-air. Av naturliga skäl. :hihi

OK, Ram air är nys oftast. Så mycket är säkert. Man kan ju räkna ut hur mycket ram-air effekten kan ge rent teoretiskt. Men jag kommer inte ihåg formeln i huvudet och jag orkar inte leta på den nu. Har för mig att det var någonstans runt 5-6% vid 250km/h eller så som mest.

Vikten som de japanska tillverkarna uppger, eller åtminstone uppgav, torr är, såvitt jag vet, utan gaffelolja, kylvätska, batteri och motorolja. Det gör cirka 10kg på en normal hoj. Tidningarna brukar mäta med dessa saker i såvitt jag vet. Då kan man också förklara att ordningen från tillverkarnas torrvikt skiljer sig mellan testets torrvikt såtillvida att hojarna har olika batteri och vätskemängder osv. Därmed inte sagt att deras noggranhet ner till kilo i databladet kanske är överdrivet. Det gäller ju naturligtvis i ännu högre grad hästkraftsantalet med för den delen.

Men jag vidhåller, på grund av ovanstående, att allt utom ram-air effekt brukar stämma rätt bra.
 
Last edited:
Neutral skrev:
Samtidigt finns det ju gott om folk som tror de kör samma hoj som Corser och Rossi så det vore märkligt om de inte "förstärkte" den känslan genom att bygga sportiga 800:or. Det är ju just att Suzuki har en fin 750 jag är ute efter, förr hade Kawa och Yamaha sportiga 750 men de är borta. Kanske kan det bli nya 800:or nu.
Har inga färska försäljningssiffror men jag tror inte Suzuki säljer så många 750.
Den kostar nästan som en 100, väger några ynka kilo mindre, är lika stor och har en klenare motor.
Att få folk att köpa en 800 skulle nog kräva att de slutade tillverka 1000 eller att prisskillnaden var betydligt större.
 
sandstream skrev:
Att få folk att köpa en 800 skulle nog kräva att de slutade tillverka 1000 eller att prisskillnaden var betydligt större.
Om man inte är smart och etablerar ett nytt segment: Låg vikt, MotoGP-look och 80-100 hästar. Billig att köpa och försäkra för posören. Lite ER6 på steroider typ !
 
Chris Ash skrev:
De uppgav 120 hk där konkurrenter som den lika starka Kawasaki ZX6R uppgav 108....

Torr är utan bensin men med andra vätskor. Japsarna väger förmodligen utan motor eller nåt...

Var du född på mäster olofs tid?
 
RedBaron skrev:
Om man inte är smart och etablerar ett nytt segment: Låg vikt, MotoGP-look och 80-100 hästar. Billig att köpa och försäkra för posören. Lite ER6 på steroider typ !
Tyvärr så "rular" Hk vid korvmojjen och ingen vid sitt sinnes fulla bruk skulle rulla in till Sibylla på en sketen 800:a med 100 Hk :hihi
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top