Nya invandringsregler-förslaget

Gode broder...
Du skriver så mycket bra.
Ofta.

Men nu har du nog råkat vända på siffrorna.

Det beror ju på vilken statistik man tittar på. Enligt BRÅ:s undersökning 2005:17:

"Närmare 60 procent av de nästan 1 520 000 brotten som dessa personer var registrerade för under perioden kan hänföras till personer födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar. Nästan en fjärdedel av brotten är registrerade på utrikes födda och närmare 20 procent på svenskfödda personer med en eller bägge föräldrarna födda utomlands."

Så, 60% av brotten begås av personer med två svenskfödda föräldrar, alltså är de som 'kortast' tredje generations invandrare. 20% begås av svenskfödda med en eller två utrikesfödda föräldrar. Det ger 80% av brotten begås av infödda svenskar. Vidare kan man kolla på vilka folkgrupper som begår flest brott av de utrikesfödda men det spelar ju egentligen mindre roll, i alla fall för mig. Jag likställer alla invandrare, jag tycker inte man är mindre invandrare för att man är t.ex. dansk, norsk eller finne.

Detta är ju dock raka, enkla siffror. Sedan kan man gå djupare in på överrisker och olika typer av brott men att påstå att invandrare begår mer än 40% av brotten vore fel.

Precis som tidningar, vägverket, NTF och alla andra gör när de visar statistik på de som dött mc-döden kan man vrida och vända på statistik på alla håll och kanter men först ska man ha klart för sig vad man pratar om. Nu pratar vi rena siffror, rena antal.

Lögn, förbannad lögn och statistik. ;)

Det beror ju på vilken statistik man tittar på. :fakta
Lögn, förbannad lögn och statistik. ;)

Du har rätt!
Jag är för dåligt insatt, och ska inte debattera detta mer.
Jag borde ha vetat bättre när det var DU som kom med fakta.
Däremot har du även rätt i att fakta kan staplas på ett sånt sätt att det man vill visa kommer fram.
jag är lite misstänksam mot alla statliga verks siffror (efter att ha varit i ett av gasverken själv tidigare).
Så även de fakta du radar upp går säkert att tweaka lite oxå.

Får sjunga som Di Leva: Vad ska jag tro på...

Det beror ju på vilken statistik man tittar på. Enligt BRÅ:s undersökning 2005:17:

"Närmare 60 procent av de nästan 1 520 000 brotten som dessa personer var registrerade för under perioden kan hänföras till personer födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar.

OK, låt oss anta att det stämmer för en stund. Då innebär det att 40% av brotten begås av 1:a och 2:a generationens invandrare. Motsvarar dessa kategorier då också 40% av befolkningen?

Och hur ser fördelningen ut om man tittar på grövre brott och våldsbrott?

Och hur ser fördelningen ut om man tittar på grövre brott och våldsbrott?

Invandrarna är underrepresenterade, ju grövre brott - desto mindre representation. :gnissla

...att påstå att invandrare begår mer än 40% av brotten vore fel.

Ja, helt fel. Men att påstå att invandrare begår mer än 40% av de grova brotten vore helt rätt. Det är bara fakta, don't shoot the messenger. :brynad

Last edited:
OK, låt oss anta att det stämmer för en stund. Då innebär det att 40% av brotten begås av 1:a och 2:a generationens invandrare. Motsvarar dessa kategorier då också 40% av befolkningen?

Nja, i kategorin "svenskfödda personer med en eller bägge föräldrarna födda utomlands." kan ingå t.ex. personer som har en svensk förälder och en utländsk. Om dessa räknas som 2:a gen. invandrare vet jag faktiskt inte, gör de det så stämmer det du säger.

Ja, helt fel. Men att påstå att invandrare begår mer än 40% av de grova brotten vore helt rätt. Det är bara fakta, don't shoot the messenger. :brynad

Kan du visa var du har hittat det? Jag har inte hittat det - jag tvivlar inte på att du har rätt men jag vill gärna se var det står.

Nja, i kategorin "svenskfödda personer med en eller bägge föräldrarna födda utomlands." kan ingå t.ex. personer som har en svensk förälder och en utländsk. Om dessa räknas som 2:a gen. invandrare vet jag faktiskt inte, gör de det så stämmer det du säger.

Hårklyverier. Omformulering: Motsvarar kategorien invånare utan två svenskfödda föräldrar 40% av befolkningen?

"Närmare 60 procent av de nästan 1 520 000 brotten som dessa personer var registrerade för under perioden kan hänföras till personer födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar. Nästan en fjärdedel av brotten är registrerade på utrikes födda och närmare 20 procent på svenskfödda personer med en eller bägge föräldrarna födda utomlands."
Rapporten i sin helhet finns här: http://www.bra.se/extra/measurepoin...b493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf

För den som inte orkar läsa den har MAURICIO ROJAS gjort en sammanfattning som presenteras i Dagens Nyheter (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=501206&previousRenderType=2). Några utdrag:

I båda rapporterna finns två grundläggande konstateranden. Det första är att det är infödda personer som står för den stora merparten brott som begås i Sverige.

Det andra är att invandrade personer är klart överrepresenterade i brottsstatistiken. Invandrarnas generella överrepresentation när det gäller registrerad brottslighet ligger på lite över hundra procent. Denna överrepresentation gäller praktiskt taget alla typer av brott, men den växer avsevärt, till 300 eller 400 procent, när det gäller grövre brott, exempelvis mord, dråp, misshandel mot obekanta och våldtäkt.

DENNA ALLMÄNNA ÖVERREPRESENTATION gäller oavsett socioekonomisk status, det vill säga att överrepresentationen består praktiskt taget oförändrad när man jämför exempelvis förvärvsarbete och yrkesgruppstillhörighet i Sverige, samma sak gäller efter kontroll av kön, ålder och bostadsort. Det är till och med så att den största överrepresentationen finns bland förvärvsarbetande invandrare med tjänstemannayrken

Last edited:
Nu hänger jag inte med... Är inte dessa påståenden lite motsägelsefulla? :va

Jo, den ena var lite sarkastisk. Det blev dumt. Förlåt.
Nu allvarligt:
Ju grövre brott, desto större överrepresentation för personer som antingen invandrat till Sverige, som har en förälder född utomlands eller den som har två utlandsfödda föräldrar.

imaster:
Allt finns i rapporten. Minns jag rätt är det s35-40 som är intressant. Ungefär. Så lång är den inte, plöj. ;)

Ju grövre brott, desto större överrepresentation för personer som antingen invandrat till Sverige, som har en förälder född utomlands eller den som har två utlandsfödda föräldrar.
Det kom ju knappast som en överraskning. Riktigt intressant är dock att detta gäller oavsett socioekonomisk status.

Det kom ju knappast som en överraskning. Riktigt intressant är dock att detta gäller oavsett socioekonomisk status.

Nja, det är väl Rojas egen tolkning? I rapporten står det tvärtemot om jag minns rätt. Sunt förnuft säger ju också att det är varken arbetskraftsinvandrare från USA, diplomatungar eller adopterade som begår grova brott i Sverige. Nu vet jag att det hos pk-eliten vare sig i stort eller här på forumet är särskilt poppis att slänga sig med uttrycket "Sunt förnuft" men det struntar jag i. :)

Vi kanske skule ta hand om oss själva först innan vi hjälper alla andra? Nej jag är inte rasist barar realistiskt. Efter som det inte kommer att hålla ekonomiskt i längden... & varför tar inte alla andra länder sin del av ett ansvar att hjälpa mäniskor som värkligen behöver hjälp?

Nja, det är väl Rojas egen tolkning? I rapporten står det tvärtemot om jag minns rätt. Sunt förnuft säger ju också att det är varken arbetskraftsinvandrare från USA, diplomatungar eller adopterade som begår grova brott i Sverige. Nu vet jag att det hos pk-eliten vare sig i stort eller här på forumet är särskilt poppis att slänga sig med uttrycket "Sunt förnuft" men det struntar jag i. :)
Tolkningen är ju inte helt orimligt om man läser följande:

• ”Invandrares barn”, det vill säga svenskfödda med en eller två utrikes
födda föräldrar, har högre registrerad brottslighet än de med två svenskfödda
föräldrar, men lägre registrerad brottslighet än utrikes födda. Det
är 1,5 gånger vanligare bland ”invandrares barn” att vara registrerad för
brott.

• Detta gäller även efter kontroll för olika bakgrundsfaktorer som kön,
ålder, boende och socioekonomisk status. Skillnaderna mellan grupperna,
som inte har två svenskfödda föräldrar och den grupp som har två
svenskfödda föräldrar, minskar dock något efter en sådan kontroll.

Tolkningen är ju inte helt orimligt om man läser följande:

• ”Invandrares barn”, det vill säga svenskfödda med en eller två utrikes
födda föräldrar, har högre registrerad brottslighet än de med två svenskfödda
föräldrar, men lägre registrerad brottslighet än utrikes födda. Det
är 1,5 gånger vanligare bland ”invandrares barn” att vara registrerad för
brott.

• Detta gäller även efter kontroll för olika bakgrundsfaktorer som kön,
ålder, boende och socioekonomisk status. Skillnaderna mellan grupperna,
som inte har två svenskfödda föräldrar och den grupp som har två
svenskfödda föräldrar, minskar dock något efter en sådan kontroll.

Hua, det var hemskt. Då kvarstår bara: kulturellt våld. :)

Här är f.ö. det imaster undrade över:

Flera av de ovan nämnda svenska undersökningarna har visat att utländska
medborgare har olika hög risk att registreras för olika typer av brott jämfört
med svenska medborgare. Även utrikes födda har en sådan högre risk. I
Brå:s studie från år 1996 dras dessutom slutsatsen att ju allvarligare ett
brott är desto högre tenderar risken vara att utrikes födda är registrerade
som misstänkta
. Andelen utrikes födda som skäligen misstänkts för något
brott var som nämnts 2 gånger högre än för dem med två svenskfödda föräldrar.
Motsvarande överrisker för de utrikes födda att registreras för ett
brottsbalksbrott var 2,2 och för brott mot person 2,5. För några enskilda
brottstyper var andelen utrikes födda särskilt hög. Andelen utrikes födda
som registrerats som misstänkta för våldtäkt var 4,5 gånger högre än andelen
registrerade bland dem med svenskfödda föräldrar. När det gällde misshandel
mot obekant man var deras andel 4 gånger högre
.

Vi kanske skule ta hand om oss själva först innan vi hjälper alla andra? Nej jag är inte rasist barar realistiskt. Efter som det inte kommer att hålla ekonomiskt i längden... & varför tar inte alla andra länder sin del av ett ansvar att hjälpa mäniskor som värkligen behöver hjälp?

Ja, vi som har det bäst på jorden måste nog faktiskt ha det ännu lite bättre innan vi kan hjälpa dom som inte har någonting.

Nu när tråden är 16 sidor lång och vi tydligen har kommit fram till att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken (no shit Sherlock?!) så undrar jag vad det har med något att göra? Ni som nu vill kraftigt minska invandringen till Sverige, är det där ett av era argument eller? :lol

Last edited:
Det ar ett argument for att integrationen tydligen inte funkar sa bra som manga vill ge sken av. Att bara lata det fortga utan att gora justeringar for att hantera detta problemet ar minst sagt oansvarigt.

For ovrigt vore det intressant att se hur liknande undersokning sett ut for 20 ar sedan. Var invandrare overrepresenterade aven da eller ar det nagot som eskalerar? Mao; ar det invandrarna som ar problemet eller hur Sverige tar hand om dom?

Inte alls. Jag tycker vi kan ta emot alla som uppfyller FN:s flyktingkonvention. Det handlar om ca 1 000 st av 86 000 invandrare år 2007.

FN? Menar du den organisationen som flydde med svansen mellan benen och misslyckades att hjälpa ett helt folk -93? Som lät 800 000 människor slaktas -94 i Rwanda trots att man hade förmågan att hindra det? En tandlös odemokratisk organisation som när det verkligen gäller misslyckas med det mesta? Ja, men det verkar vara en vettig organisation, dom ska vi nog lita mer på.

Eller så kan vi tänka själva. Fast det vore ju lite fånigt.

Det ar ett argument for att integrationen tydligen inte funkar sa bra som manga vill ge sken av. Att bara lata det fortga utan att gora justeringar for att hantera detta problemet ar minst sagt oansvarigt.

De här överriskerna som det pratas om i rapporten minskar ju ganska kraftigt från första till andra generationen, vilket iofs inte är något konstigt överhuvudtaget. Att integration skulle fungera särdeles dåligt i Sverige är något SD och deras simpla anhängare har hittat på. Däremot kan den såklart bli bättre, men mycket av ansvaret ligger på oss själva, inte på "staten" eller "dom", att till exempel sluta sprida dynga såsom den som är så vanlig i sådana här trådar, att inte vara så jävla rädda för att flytta till eller vistas i invandrartäta områden och umgås med invandrare, de är inga djävlar och demoner i människoförklädnad.

Om jag som invandrare skulle komma till ett land som trots den oerhört höga levnadsstandarden och förmågan till bildning skulle befolkas av så många simpla individer skulle nog jag också dra öronen åt mig:D

Jag noterar att ingen kunde utveckla det där med nativitet och hur bidragstagare ska rädda sjukhemsplatserna, indoktrinerat nonsens precis som jag trodde alltså. :)

Kanske någon kan förklara hur bidragsfusk ska rädda välfärden istället?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_869737.svd

Jag är ganska säker på att jag redan har förklarat "det där med nativitet". Något som egentligen är onödigt då det är tämligen uppenbart. Men visst. SH är SH.

De här överriskerna som det pratas om i rapporten minskar ju ganska kraftigt från första till andra generationen, vilket iofs inte är något konstigt överhuvudtaget. Att integration skulle fungera särdeles dåligt i Sverige är något SD och deras simpla anhängare har hittat på. Däremot kan den såklart bli bättre, men mycket av ansvaret ligger på oss själva, inte på "staten" eller "dom", att till exempel sluta sprida dynga såsom den som är så vanlig i sådana här trådar, att inte vara så jävla rädda för att flytta till eller vistas i invandrartäta områden och umgås med invandrare, de är inga djävlar och demoner i människoförklädnad.

Om jag som invandrare skulle komma till ett land som trots den oerhört höga levnadsstandarden och förmågan till bildning skulle befolkas av så många simpla individer skulle nog jag också dra öronen åt mig:D

Icke att förglömma att ett kolossalt ansvar vilar hos dom styrande. Det är dom som bär ansvaret för segregeringen, inte svenssons. Det är dom som har sett till så att invandrare har klungats ihop i samma områden. Det är dom som ligger bakom SFI, ett i många avseenden misslyckat projekt. Osv...

Socialdemokrater eller moderater verkar inte göra någon skillnad, same shit different name.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...