Nya Ducati 1199

Jag tycker du verkar vara lite bitter, är det så? :va

Nej jag är bara gubbsjuk :D

Nej men jag läste en sån där tysk test i Motorrad tror jag den hette där man plockar isär allt efter 5000 mil lr ngt liknande.

KTM RC8 tog sista platsen och Ducati 1198 3:e sist bland ca 30 hojar.

Jag har aldrig sett en Ducati överlevt ett långlopp mer 4 timmar.
Kåpor som åker av i farten.

Ha det J vi saknar dig i greenvalley, snart är du tbx i skiten där du hör hemma :Bugar

Last edited:
Nej jag är bara gubbsjuk :D

Nej men jag läste en sån där tysk test i Motorrad tror jag den hette där man plockar isär allt efter 5000 mil lr ngt liknande.

KTM RC8 tog sista platsen och Ducati 1198 3:e sist bland ca 30 hojar.

Jag har aldrig sett en Ducati överlevt ett långlopp mer 4 timmar.
Kåpor som åker av i farten.

Ha det J vi saknar dig i greenvalley, snart är du tbx i skiten där du hör hemma :Bugar

Hur många har du ägt?

Enligt mig är det lite som goretexgubbar som sitter på ett instängt BMW-forum och bara överöser varandra med berättelser om hur många mil deras hojar gått utan problem medans de som har haft dyra ras inte vågar säga ett smack.
För övrigt ligger väl en BMW mellan 1098:an och 999:an i Motorrads test, som dessutom fick slutomdömmet trots att motorn bara gått hälften av teststräckan, då den rasat 2 ggr innan. Duccarna kom iaf igenom testet med 1 motor...

Har betat av ett par Ducati och har nämligen aldrig haft problem. Min nuvarande Suzuki har haft diverse krämpor men inte skriver jag ner märket för det.

Vad kör du själv så vi/jag kan kasta lite omotiverad skit på det märket?

Edit: Såg att du hade skrivit vad du körde nu. Yamahan lär väl gå då den är lite Biggs & Stratton handpöt med ungefär samma effekt och har inte KTM:en rasat för dig än sker det snart. Så, nu fick du lite fördomar också. ;)

Last edited:
Alltid tyckt om Ducati just för utseéndet.

Men den här var inte så jättefin :5sure

Hur många har du ägt?

Enligt mig är det lite som goretexgubbar som sitter på ett instängt BMW-forum och bara överöser varandra med berättelser om hur många mil deras hojar gått utan problem medans de som har haft dyra ras inte vågar säga ett smack.
För övrigt ligger väl en BMW mellan 1098:an och 999:an i Motorrads test, som dessutom fick slutomdömmet trots att motorn bara gått hälften av teststräckan, då den rasat 2 ggr innan. Duccarna kom iaf igenom testet med 1 motor...

Har betat av ett par Ducati och har nämligen aldrig haft problem. Min nuvarande Suzuki har haft diverse krämpor men inte skriver jag ner märket för det.

Vad kör du själv så vi/jag kan kasta lite omotiverad skit på det märket?

Edit: Såg att du hade skrivit vad du körde nu. Yamahan lär väl gå då den är lite Biggs & Stratton handpöt med ungefär samma effekt och har inte KTM:en rasat för dig än sker det snart. Så, nu fick du lite fördomar också. ;)

Så du menar att man måste ha ägt en produkt för att bedömma dess kvalite?
Men det var väl sakligt och korrekt att referera till en oberoende tidning som gjort en test som visar att en Ducati Sporthoj hamnar i bottenskiktet.

Så du menar att man måste ha ägt en produkt för att bedömma dess kvalite?
Men det var väl sakligt och korrekt att referera till en oberoende tidning som gjort en test som visar att en Ducati Sporthoj hamnar i bottenskiktet.

För att kunna såga något så ofta och grovt som du gör så ja, då anser jag att man bör ha ägt minst 1 och inte bara gå på vad man hört/läst.

Ingen rörram?
Bakramen ser ut att sitta direkt i motorn?

Kanske bara ser så ut eller är detta arv från gp maskinen?

För att kunna såga något så ofta och grovt som du gör så ja, då anser jag att man bör ha ägt minst 1 och inte bara gå på vad man hört/läst.

Ok vi är inte överens men du måste väl hålla med om Motorrads långtids tester avslöjar kvalitets problem.

Apropå Hojar jag ägt.
4 Yamaha
3 Honda
2 KTM
2 Suzuki
1 Aprilia

Den utan tvekan den med sämsta kvalite var en KTM 690E men samtidigt den roligaste.

Last edited:
Jag gissar det sitter en R4 med desmodromiska (det är ju en Ducati) ventiler i den.
Ducatis korta sving har ju varit följden av längden på en 90graders V2.

Ingen rörram?
Bakramen ser ut att sitta direkt i motorn?

Kanske bara ser så ut eller är detta arv från gp maskinen?

Vill minnas att jag sett skisser på det tidigare, dvs bakramen sitter infäst direkt på motorn... (kan ha varit ifrån någon brittisk blaska).

Fan att man ska vara så gubbigt senil att man glömmer allt 5 minuter efter att man har läst det :/

Nåväl, ser ut att bli en läcker hoj om det blir den smäckra rumpan vi fått se på mulan.

Ok vi är inte överens men du måste väl hålla med om Motorrads långtids tester avslöjar kvalitets problem.

Apropå Hojar jag ägt.
4 Yamaha
3 Honda
2 KTM
2 Suzuki
1 Aprilia

Den utan tvekan den med sämsta kvalite var en KTM 690E men samtidigt den roligaste.

Vi får enas om att vi är oense helt enkelt. ;)
Även om jag ställer mig tveksam till utförandet av motorrads test på senare dar, framför allt efter senaste BMW med endast halva sträckan på motorn. Sen väger pris och ekonomi in väldigt mycket i testet vilket inte direkt gagnar ducce då det är en dyr motorcykel.

Har någon av dem varit en 4-ventilare? :)

Mmm, har en nu faktiskt. Håller än, peppar peppar...
Skönt att man har suckan som reserv. :rolleyes:

Blev mycket snack om annat i den här tråden, som i alla andra trådar... :rolleyes:

Ser cool ut
2012-Ducati-Superbike-street-version-spy-photo.jpg

Bagageutrymme! Vad annars?? Jag har med mig kedjespraj, lås, biltema lagningskit, eltejp, buntband, någon ringnyckel, extra öronproppar och en trasa att torka av med om det blir blött eller skitigt... Sist jag kollade :D

Det är väldigt praktiskt att ha en plats för prylar. (får ner 3st 50cl starköl och badbrallor utan problem, midsommar here i come)

Honda 929/954?

Vad jag hört så är den ritad av Giandrea Fabbro precis som 1098,
L motorn är vriden bakåt för att kunna förlänga vingen och kort hjulbasen, därav ligger stötdämparen på sidan av bakre cylindern.
Bakramen sägs vara i kolfiber och bultad i motorn, styrhuvudet/främre ramdelen sägs bli i alu på en "enklare" version och i kol på värstingmodellen, med integrerad luftburk.
Det finns även en nedre ramdel ( ala 929-954) i alu.
Motorn skall vara väldigt oversquare (112 x 60.6mm) för högre varv och effekt,
ljuddämpare under.

Alltså rätt mycket chassie layout från GP hojen, som om inte inspirerad av den så iaf är väldigt lik Britten V1000s layout.

ducati-1199.jpg

Ducatis "frameless" patent.
Ducati-frameless-motorcycle-patent-560x356.jpg

Last edited:
Vad jag hört så är den ritad av Giandrea Fabbro precis som 1098,
L motorn är vriden bakåt för att kunna förlänga vingen och kort hjulbasen, därav ligger stötdämparen på sidan av bakre cylindern.
Bakramen sägs vara i kolfiber och bultad i motorn, styrhuvudet/främre ramdelen sägs bli i alu på en "enklare" version och i kol på värstingmodellen, med integrerad luftburk.
Det finns även en nedre ramdel ( ala 929-954) i alu.
Motorn skall vara väldigt oversquare (112 x 60.6mm) för högre varv och effekt,
ljuddämpare under.

Alltså rätt mycket chassie layout från GP hojen, som om inte inspirerad av den så iaf är väldigt lik Britten V1000s layout.

ducati-1199.jpg

Ducatis "frameless" patent.
Ducati-frameless-motorcycle-patent-560x356.jpg

På det fotot ser det helt plötsligt mer "normalt" ut. Ska bli kul att se den slutgiltiga designen.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back