Dino Velvet
Precis. Jag tror inte konceptet passar mig. Och vad det gäller Aprilian så är det sammanlagda testresultatet intressant. Ett antal förare gillar enligt tidningstesterna Aprilians egenskaper. Bättre än den testade Ducatin. Vilket gör att jag gissar att jag också skulle trivas bättre med Aprilian.
Och i vår får vi se hur det går vid testerna när 1199 jämförs med andra superbikes.
(Det finns ju en klar skillnad mellan Ducatis koncept och en konventionell ram.
En konventionell ram kan beskrivas som att styrhuvud och svingaxel är ihopsatta med en styv fjäder. När styrhuvudet under kraftigt nedlägg påverkas av en ojämnhet i asfalten överförs rörelsen via ramen till svingaxeln. Hur mycket motorn påverkas beror på hur elastiskt motorn är fästad i sidled i ramen. Eller hur elastisk ramen är i sidled.
I Ducatis MotoGP hoj och Panigale är styrhuvudet fästat med en ramdel (styv fjäder) i motorn. Motorn är sedan fästad i svingaxeln. Detta innebär att när styrhuvudet under kraftigt nedlägg påverkas av en ojämnhet i asfalten överförs rörelsen via ramen till motorn. Motorns rörelse överförs sedan till svingaxeln. Detta innebär att motorns massa sitter som en dämpande komponent mellan styrhuvud och svingaxel.
Det kan också innebära att jämfört med en vanlig ram blir rörelserna i styrhuvudet mycket mindre eftersom motorn dämpar alla rörelser. Känner föraren på Ducatis koncept av mindre av vad som händer med hjulen vid kraftigt nedlägg pga motorn dämpar rörelser i ramen mera?Jämfört med föraren på en hoj med konventionell ram där motorn är fäst mera elastiskt i sida i ramen.)
Det jag menar är att, utan att bedöma dig som förare, du med största sannolikhet inte skulle kunna utnyttja Ducatins potential (inte Aprillian heller). När du då påstår att eftersom Rossi inte "gjort reklam" för ramen i MotoGP så skulle den inte vara bra nog till dig blir ditt inlägg ganska fånigt.
Nu har du ändrat dig till du inte tror att konceptet inte passar dig vilket är en helt annan sak.
Jag tror att alla Superbikes hade passat både dig och mig.