Nya avgasregler vid besiktningen

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
Stark Varg EX samt en Tenere 700 Extreme
Pratade med en vän som jobbar som stationschef på bilprovningen, han sa att de redan har börjat smyga in de nya avgasreglerna för mc som börjat verka i år.
Det är ett mjukt införande på drygt två år innan det slår igenom helt men det är på väg.

I grova drag så handlar det om nya bestämmelser för miljö och avgasutsläpp/buller. Kortfattat så kommer inga motorcyklar att klara besiktningen om de inte har katalysator monterad, vilket innebär originalavgassystem eller annat typat avgassystem såsom EEC-godkända slip-on för vissa märken. Akrapovic för KTM och BMW t ex. sitter monterat, med kat och db-killer.

I praktiken så måste man alltså hädanefter montera sitt originalsystem för att klara besiktning, vilket ju är enkelt för de flesta som inte har kapat sönder det.
Problemet uppkommer om man har kapat i originalsystemet för att montera decatrör eller som vissa nyare modeller som kräver helsystemsbyte istället för slip-on vilket gör det knöligare att byta tillbaka.

Har man mappar insprutningen för t ex helsystem så hojen går märkbart fett med originalsystemet så kommer besiktningen att utföra ett avgastest och då kommer hojen inte att bli godkänd. Samma sak om det sitter en powercommander synligt, då kommer också avgastest att utföras och förmodligen klarar hojen inte avgasvärdena då, och hojen blir inte godkänd.

De nya reglerna kommer förmodligen att påverka vissa hojar betydligt mer än andra. De flesta har bara slip-on, med eller utan map/powercommander men de som har trimmat mer, t ex många HD-förare som bytt toppar, borrat, kolvar, kammar, insug, avgas osv måste alltså bygga tillbaka hojen inför besiktningen, vilket ju inte är så kul.

De nya reglerna kommer alltså att smygas in under två-tre år innan de har slagit igenom fullt ut men det kan ju vara värt att tänka om man står i begrepp att trimma mer seriöst.
 
Detta gäller motorcyklar tillverkade från 2004 och framåt, bara för att förtydliga...
 
Är det nya regler som kommer eller är det bara ett nått nytt som Bilprovningen själva kommer att börja utföra.
Nya lagar/förordningar införs ju inte successivt, utan antingen gäller lagen eller inte.

Det finns ju andra aktörer att välja liksom... :tungan
 
Intressant men varför just motorcyklar från 2004? hur är det med äldre modeller?
 
Låter jävligt märklitgt, inga nya regler ska ju gälla retroaktivt, avgaskrav helt plötsligt på 14 år gamla hojar? varför inte införa katalysatorkrav på bilar från 1970 samtidigt...
 
Bra scoutat, Niklasinorr.

"tillverkade från 2004" skulle möjligen kunna fås att passa in med EURO 2 som började gälla från modellår 2005.

Denna artikeln http://www.motorcyclenews.com/news/...missions-impossible-what-euro-4-really-means/

handlar egentligen om EURO 4 och 5, men scrollar man lite i texten så kommer en bra tabell upp som beskriver historiska avgaskrav, samt redan beslutade kommande krav.

Avgasprovning av MC har aldrig utförts vid svenska besiktningar.
Man kan ju tänka sig att det kommit ut direktiv att de nya EURO 4-hojarna skall testas när dom körs in första gången om några år. Men att börja nysta bakåt och börja testa hojar som har 12 år på nacken och som ingen brytt sig om tidigare...?

Spännande!
EU-regeln finns där ju, det är bara att den inte effektuerats tidigare.
 
Är det bara vi europeer som inför såna hårda miljökrav för övriga i andra världsdelar vekar skita i det!!!

Spännande "med tanke på vi motorcyklister & europeer är bara ett piss i havet"

Jag undrar om hur ska EU hantera båtägare för vissa kör ju med dubbla V8 osv...:)
 
Ja jävlar kommer bli prisökningar som uppstod när offroadföraäkringarna kom.
Ninnvet Transalpar,Africatwinnar och liknande hojar steg 30% i pris begagnat.
Sedan höll dom det priset ofändrat i flera år - listpriser stod stillI bra många år
 
Är det bara vi europeer som inför såna hårda miljökrav för övriga i andra världsdelar vekar skita i det!!!

Spännande "med tanke på vi motorcyklister & europeer är bara ett piss i havet"

Jag undrar om hur ska EU hantera båtägare för vissa kör ju med dubbla V8 osv...:)

Avgasemissioner är vi ledande på i Europa, det stämmer. USA har haft en del andra intressanta restriktioner vad gäller utsläpp av bensinångor, som lett till en jäkla massa slangar, kolkanistrar och annat trist - men överkomligt.
 
Det har nog redan börjat smyga igång då jag hade en man som kom från sthlm och köpte min gamla katalysator och elefantk*karna till en Suzuki gsxr för att fixa besiktningen i vintras.
 
Förvånad att det inte skett tidigare ändå..

Har till 2020 på mig till min första bes. så gott om tid att åtgärda mina "fel". :tungan
 
bara att köpa ny hoj och byta till en ny igen inom 4a år så slipper man klabbet =)
 
Bra scoutat, Niklasinorr.

"tillverkade från 2004" skulle möjligen kunna fås att passa in med EURO 2 som började gälla från modellår 2005.

Denna artikeln http://www.motorcyclenews.com/news/...missions-impossible-what-euro-4-really-means/

handlar egentligen om EURO 4 och 5, men scrollar man lite i texten så kommer en bra tabell upp som beskriver historiska avgaskrav, samt redan beslutade kommande krav.

Avgasprovning av MC har aldrig utförts vid svenska besiktningar.
Man kan ju tänka sig att det kommit ut direktiv att de nya EURO 4-hojarna skall testas när dom körs in första gången om några år. Men att börja nysta bakåt och börja testa hojar som har 12 år på nacken och som ingen brytt sig om tidigare...?

Spännande!
EU-regeln finns där ju, det är bara att den inte effektuerats tidigare.

Undra hur strikta man varit på andra håll i Europa sedan Euro 2 infördes. I Sverige har man ju varit oerhört slapphänt vad gäller avgaskraven och kontrollen att det efterlevs. Reglerna har som sagt funnits där men eftersom man inte har sett till att det efterlevs har folk helt enkelt tyckt att det har varit riskfritt att modifiera sina hojar. Det är ju lite intressant att man börjar titta på hojar som är från 2004 och framåt. Hojar som är 14 år gamla och ännu äldre när det här i praktiken införs eftersom hojar har 2 års mellanrum mellan besiktningarna. Flertalet hojar av den åldern har säkert färre drifttimmar än en gräsklippare per år.

Det är ju bra om man ser till att kraven på Euro 4 och 5 efterlevs. Då kanske framtida mc-ägare slipper överraskningen att försöka återställa hojen så att den är godkänd att användas.

En mc-verkstad borde väl kunna testa om ens hoj klarar kraven om den har blivit mappad med helsystem så att man vet vad man har att vänta och tid på sig att åtgärda det.
 
Va fasiken.

Att smacka på originalsystem/katalysator är ju inga stora bekymmer, lite krångligare blir det då om de ska mäta avgaskrav när man ligger med en fetare mappning/PC. Att montera av och på PCn kräver ju lite mer skruvande.

Kanske lättare att bara köpa med en map switch till PCn och ha originalmappen på en kanal och mappen ifrån bänkningen på den andra.
https://cart.dynojet.com/p-2162-pcv-map-switch.aspx
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top