Nya avgasregler vid besiktningen

Eftersom få eller inga hojar från 2004 har katalysator så exakt vad menar TS numera ska kontrolleras på en hoj från 2004 som inte redan kollas idag (dB)?
 
Rätta mig om jag har fel huruvida hojar från 2004 levererades med kat eller ej.
Vet ej hur generellt kat var 04 men R1 04 -06 hade iaf kat.

Först tänkte jag Scheise, det här blir krångligt med R1an eftersom allt i motorstyrningen är modifierat men sen kom jag på att eftersom den har autotuner med bredbandslambda så räcker det att mata in lämpligt a/f i börvärdestabellen, slå om switchen till autotuning när man rullar in på besiktningen, Klart! :tummenupp
 
Last edited:
Bra scoutat, Niklasinorr.

"tillverkade från 2004" skulle möjligen kunna fås att passa in med EURO 2 som började gälla från modellår 2005.

Denna artikeln http://www.motorcyclenews.com/news/...missions-impossible-what-euro-4-really-means/

handlar egentligen om EURO 4 och 5, men scrollar man lite i texten så kommer en bra tabell upp som beskriver historiska avgaskrav, samt redan beslutade kommande krav.

Jag förstår inte riktigt tabellen, den har ju fasta värden i gram/km som inte får överskridas.

Hur funkar det med olika motorstorlekar?

En hundratjufemma skulle kunna gå rätt skitigt medan en tusen eller större får det avsevärt svårare...

Eller tänker jag fel nu?

Mvh,
Ingvar
 
Eftersom få eller inga hojar från 2004 har katalysator så exakt vad menar TS numera ska kontrolleras på en hoj från 2004 som inte redan kollas idag (dB)?

Samtliga BMWs hade iaf kat 2004. Samt en del andra större hojar.
Annars kan man väl roa sig med att mäta CO/HC som på äldre bilar och eller se till att ljuddämparen är märkt med rätt typnr för hojmodellen?:banana
 
Först blev jag lite fundersam på varför just ett specifikt år nämns. Tänkte att det borde ju rimligtvis påverka vilken EURO-klassning motorcykeln har. Sedan kom jag på att de flesta motorcyklar som har några år på nacken inte har någon miljöklass inlagd i registreringsuppgifterna hos Transportstyrelsen.

Min gamla Speed Triple från 2003 har antingen EURO 1 eller 2 klassning. Oklart vilken och det finns inte registrerat. Modellen tillverkades mellan 2002-2004. Problemet här är att den togs i bruk 2004 och är därför registrerad som en 2004.

Om 2004 års modeller ska testas enligt trådstart och min räknas som 2004 istället för 2003, så kan det bli spännande att få igenom den, för det tror jag inte den går igenom ett sådant test.

Så jag får hoppas att de i så fall går på datumet för typgodkännande för modellen, vilket är 2001/07.

Edit: Om det enbart gäller modeller med katalysator monterat original så klarar jag mig vilket som eftersom denna modell inte hade kat original.
 
Last edited:
Ha ha be att få se kontrollplanen för avgaskrav på MC, där står ingenting!!
 
Last edited:
Skall bli skönt att slippa vissa hojar på vägarna framöver.

Ja för det är ju helt jävla omöjligt att köra obesiktigat, det är som att det vilar något magiskt över att besiktiga fordon. Har kört i flera år med två av mina hojar utan att bli stoppad så vad fan är alla så jävla rädda för? Dessutom är hela systemet så korrupt nu så man kan köpa fulbesiktning ändå med rätt kontakter.
 
"Det är dumt att betala ränta på ett lån man ännu ej fått beviljat" är ett ordspråk man kan ta till sig.

Vi har en källa hittills. Visserligen en stabil och pålitlig snubbe, men det finns ändå luckor att fylla i.

Jag är säker på att minst 5 användare här inne redan har mailat kansliet och gallskrikit "DA FUKK...?!"

Om några dagar vet vi mer. Då kan vi börja oroa oss på allvar.
 
Last edited:
Skall bli skönt att slippa vissa hojar på vägarna framöver.

Ja, på ett sätt är det så. Maskiner som inte ens säljarna själva kan rekommendera utan "luft och buller" - platsar dom i vårt tidevarv?

Å andra sidan...

Ja för det är ju helt jävla omöjligt att köra obesiktigat, det är som att det vilar något magiskt över att besiktiga fordon. Har kört i flera år med två av mina hojar utan att bli stoppad så vad fan är alla så jävla rädda för? Dessutom är hela systemet så korrupt nu så man kan köpa fulbesiktning ändå med rätt kontakter.

Vem skall följa upp det?

Fler mc-förare som inte vill stanna på kommando, fler polisjakter, fler aptrista rubriker, mer badwill.

En burk mask, det är vad det är.
 
De e över , gångstavar för 98% av sporthojskollektivet

Jag har sparat mina katter o kan skruva dit o besiktiga men man vet ju hur det ser ut ofta o en snabb överslagsräkning vad det kostar för folk tjöpa originalsystem.

Dom borde ju för fan kanske kunna ta en Biltema katt o originalmapp som besiktingskitt.
Dona ett speciellt besiktingsgrenrör som Biltemakatten sitter i - det löser sig annars får man ta till svärd

Ja vi får se
 
Återigen det finns inga fastställda värden för avgasmätning för mc. Ja det finns regler i kontrollhandboken som säger att avgasrenande detaljer får inte demonteras t,ex katalysator, SAS, egr mm Men det är upp till teknikern att avgöra, finns det katalysator kvar mm? Jag hade en Yamaha XT660 som jag monterade på ett 2-1 system från ett tyskt företag. Det såldes med katalysator i ett av mellanrören. Ville man köra utan det så fick man betala 1000:- extra för ett extrarör utan katalysatorn.

Be att få kolla kontrollplanen de följer efter vad som står där
 
Återigen det finns inga fastställda värden för avgasmätning för mc. Ja det finns regler i kontrollhandboken som säger att avgasrenande detaljer får inte demonteras t,ex katalysator, SAS, egr mm Men det är upp till teknikern att avgöra, finns det katalysator kvar mm? Jag hade en Yamaha XT660 som jag monterade på ett 2-1 system från ett tyskt företag. Det såldes med katalysator i ett av mellanrören. Ville man köra utan det så fick man betala 1000:- extra för ett extrarör utan katalysatorn.

Be att få kolla kontrollplanen de följer efter vad som står där

Gränsvärden finns väl finns väl iom miljöklasserna?
Euro 4 för motorcyklar kom väl nu i januari i år och ersatte Euro 3 tex.
 
Om ni söker avgassystem till era hojar (original) kan jag starkt rekommendera att kolla på Allegro i Polen, ett original system utan ljuddämpare till en suzuki gsx-r 600/750 från 2008-2010 kostar omkring 500-700kr från en "valfri skrotad hoj". finns en uppsjö av delar och här skiter dom högaktiningsfullt i sådant där med miljö, dvs när man köper ett helsystem här så säljer man det gamla för att få igen lite pengar. Själv hade jag tänkt o köpa ett sådant till min suzuki o kapa i istället för o kapa i mitt riktiga original system.

Använd google translate när ni söker det ni vill ha, men generellt sätt så skall ni gå in i motorcyklowe > c?nsti na motorcyklowe eller något, dvs motorcykel delar. med reservation för felstavning på dom polska orden ^^
 
Ja, på ett sätt är det så. Maskiner som inte ens säljarna själva kan rekommendera utan "luft och buller" - platsar dom i vårt tidevarv?

Å andra sidan...



Vem skall följa upp det?

Fler mc-förare som inte vill stanna på kommando, fler polisjakter, fler aptrista rubriker, mer badwill.

En burk mask, det är vad det är.

Var skrev jag om att inte stanna, det har ingenting att göra med att köra ett obesiktigat fordon? Det kostar 1500 att köra obesiktigat och för mig är det värt pengarna att slippa det andra besväret, speciellt att behöva bygga tillbaka min XR650R med skylthållare och allt vad det innebär bara för att någon då har bestämt att den är trafiksäker.

Dessutom lyckas de ju alltid gnälla om en reflex men missar att något annat håller på att totalhaverera, likadant upplever mina bilvänner det. Det saknas en reflextriangel men att en bärarm i bak höll på att gå av för den var rostig missade dom som han senare upptäckte själv..
 
Var skrev jag om att inte stanna, det har ingenting att göra med att köra ett obesiktigat fordon? Det kostar 1500 att köra obesiktigat och för mig är det värt pengarna att slippa det andra besväret, speciellt att behöva bygga tillbaka min XR650R med skylthållare och allt vad det innebär bara för att någon då har bestämt att den är trafiksäker.

Dessutom lyckas de ju alltid gnälla om en reflex men missar att något annat håller på att totalhaverera, likadant upplever mina bilvänner det. Det saknas en reflextriangel men att en bärarm i bak höll på att gå av för den var rostig missade dom som han senare upptäckte själv..

Sen kanske inte försäkringsbolaget blir jätteglada vid en eventuell olycka om man kör ett fordon med körförbud?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top