Nya avgasregler vid besiktningen

Så då är det i princip bara förbättringar med nya förordningen?


Fordon, oavsett vikt och som inte används i yrkestrafik, som är äldre än 50 år och motorcyklar äldre än 40 år blir befriade från besiktningsplikten under förutsättning att fordonet har en godkänd kontrollbesiktning under den senaste 24-månadersperioden.

Tävlingsfordon med orange tävlingsregistreringsskylt, av fordonsslagen motorcykel och personbil, undantas från kravet på besiktning.

Amatörbyggda fordon och amatörbyggd bil uppbyggd med byggsats, som utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som är 40 år (motorcyklar) och sällan används i trafik får undantas från periodisk
kontrollbesiktning under vissa förutsättningar.

Vips blev det attraktivt med E-reg på endurohojen igen och bra förutsättningar för att bygga klassiska amatörfordon. Kan man förutse att där kommer byggas väldigt många Harleys anno -1967???
 
Går det ens att se i avgaserna visuellt ifall hojen saknar katalysator eller ej? Om inte hojen går väldigt fet eller allmänt dåligt så ryker det väl ändå inte så?
Min hoj har raka rör rätt igenom och inte fan ser man svart sot som bolmar ut för det

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Går det ens att se i avgaserna visuellt ifall hojen saknar katalysator eller ej? Om inte hojen går väldigt fet eller allmänt dåligt så ryker det väl ändå inte så?
Min hoj har raka rör rätt igenom och inte fan ser man svart sot som bolmar ut för det

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Just på FZ1 är väl inte katten synlig utanpå? Dvs man är safe om ljudnivån är ok och den går något så när
 
Just på FZ1 är väl inte katten synlig utanpå? Dvs man är safe om ljudnivån är ok och den går något så när
Där sitter original två stycken i den, en i slutburken och en i grenröret, vilken inte syns på utsidan.
Men en visuell bedömning av avgaserna i sig stod det ju på föregående sida att dom bedömmer, inte om dom kan se självaste katalysatorn

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Nej tvåtaktare måste ryka , men om en ny Gixxer gör det är det kört.

Det här kommer inte innebära den domedagstämmning som det lät som i början.
Jag tänkte nästan investera i läkemedelsbranchen,öppna betalnummer med tröstjour
och så vidare när man såg oron:D
 
Det här kommer inte innebära den domedagstämmning som det lät som i början.
Jag tänkte nästan investera i läkemedelsbranchen,öppna betalnummer med tröstjour
och så vidare när man såg oron:D

Jourhavande präst ligger under SOS/112 numera, men visst - det finns alltid utrymme för privata alternativ, och någon i luren som kan uttala Akrapovic och nysta in ett "powercommander" i luckorna mellan snyftningarna lär kunna skapa sig en nisch.

"Stödhjulet" - din telefonterapeut när du förlorar balansen i livet"
 
Så då är det i princip bara förbättringar med nya förordningen?




Vips blev det attraktivt med E-reg på endurohojen igen och bra förutsättningar för att bygga klassiska amatörfordon. Kan man förutse att där kommer byggas väldigt många Harleys anno -1967???

40 år betyder väl -77?
 
Japp - AMF-erans Harleysar är det verkligen många som vill se igen. :gnissla


Eller vänta...?
En redan då tämligen politiskt inkorrekt "Confederate" kunde vara kul att återskapa:

CSA-3-824x1024.jpg


https://www.lowbrowcustoms.com/tech/harley-davidson-amf-years/#sthash.vWQvkQK5.dpbs

...och parkera lite nonchalant - framför bokmässan, typ.

Väl försäkrad.
 
Last edited:
40 år betyder väl -77?

Fast det var 30år på hojar så då blir det -87. Men då finns det säkert en massa info om hojen i regbeviset och man måste ha godkända blinkers, speglar osv.
Min gammelhoj behöver vitt ljus framåt och rött bakåt samt signalhorn (tror jag) och två bromsar varav den ena ska funka någorlunda. Finns inga uppgifter om effekt eller slagvolym i papprena. Då är det svårt att åka dit på en flygande.

edit: Fel av mig, 40år på hojar och 50 på bilar var det som gällde.
 
Last edited:
Efter 40 år är det bes-fritt och det gäller både hojar och bilar vad jag vet. 30 = skattefritt och det gäller också både bilar och hojar. Det senare vet jag för fyra av mina fordon är skattefria.
 
Går det ens att se i avgaserna visuellt ifall hojen saknar katalysator eller ej? Om inte hojen går väldigt fet eller allmänt dåligt så ryker det väl ändå inte så?
Min hoj har raka rör rätt igenom och inte fan ser man svart sot som bolmar ut för det

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Då är det ju lättare att lukta sig till om det är någon kat eller inte. Men kan tänka mig att arbetsmiljöverket kan ha invädningar mot det testmetoden...
 
Jag kan varmt rekommendera att läsa lite i författningssamlingen från Transportstyrelsen. Man måste inte läsa hela, det går fint att söka i den.

https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2017_54.pdf

Jag blev en smula nyfiken av några anledningar, primärt över att Gröna Bilister har skrivit lite kryptiska inlagor där de klagar på nya regler som gör utsläppskontrollen av avgaser vid besiktning "försämrade".

https://www.nyteknik.se/opinion/lat-inte-de-smutsiga-bilarna-slippa-undan-6887416

Det nämns lite om OBDII och att en felkod inte ska ge en 2:a om bilens värden är inom gränsvärdena. Men vad mer då? Var är utsläppskontrollen "sämre". Jag googlade som en galning men hittade noll och inget om de faktiska gränsvärdes-förändringarna.

Men författningssamlingen gjorde mig klokare. Otroligt att detta händer i dagens miljötaliban-Sverige, och att det i princip inte pratats om det alls.

På sidan 104 i författningen kan man läsa om de nya gränsvärdena som börjar gälla den 20 maj i år.

För min hobbybil från 1994 så ökar tillåtna gränsvärdet för kolväten (HC-halten) från dagens 100 till 200! För bilar tom 1992 års modell är det inget gränsvärde för HC och CO-halten vid tomgång är ökad från 0,5 till 4,5! Alltså, vill man ha en billig vinterbil som är ännu enklare att besiktiga så köper man en 1992:a eller äldre.

Jag har inte hunnit läsa om eventuella förändringar för utsläpp för MC än, men är på väg dit. Det är en rätt mastig pdf... :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top