Ny hoj

Vad som hänt dom senaste dagarna.

Jag har köpt en cykeldator. Det blev en Sigma BC1600 för 375:-.
Den har dom vanliga funktionerna. Hastighet (max 300km/h), maxhastighet, 2 trippmätare, en km-mätare som går upp till 99 999 km innan den nollställer, osv.
Tycker att km-mätaren är praktisk eftersom man inte längre kan lita på orginal km-ställningen då hojen är drevad.
På tal om drevning så visade orginalmätaren 130 när man körde 110 km/h.

Image333.jpg

Här är monteringen nere vid hjulet. Denna montering är tillfällig. Kommer att flytta upp den till skärmen sen när crosstyret kommer på plats. Sladden räcker inte annars.
Image334.jpg

Såhär blev monteringen uppe vid styret.

Image335.jpg

Så här ser hojen ut i dagsläget. Så här kommer den att se ut tills jag fått alla delar och kan montera crosstyret.
Tycker att stuket är ganska likt Rettan jag hade
Image336.jpg

Image339.jpg

SpoonMannen skrev:
Upp med röven och på med gå bort lacken!
Röven blir det ingen ändring på denna säsong. Men sen under vinter så får man se...
Suktar lite efter en Ducatiröv eller en Z1000 röv med respektive lysen.

Lacken blir det ingen ändring på just nu. Skulle dock vilja ha svarta fälgar men det är också ett senare problem.

Wiseguy skrev:
Röven blir det ingen ändring på denna säsong. Men sen under vinter så får man se...
Suktar lite efter en Ducatiröv eller en Z1000 röv med respektive lysen.

Lacken blir det ingen ändring på just nu. Skulle dock vilja ha svarta fälgar men det är också ett senare problem.

En sån här kanske? hoppas inte önskar jag är själv om den i Sverige :tungan
R1-2-400.jpg

Last edited:
Dragningen av avgasröret är inte snyggt på den där Rettan.

Tänkte mig någonting mer i det här hållet. Gillar den lilla burken längst ned samt häcken.

Dock skall poängteras att dom nya Kawasaki-häckarna är riktigt snygga med LED-ljusen.

Bifogat

• Image1.jpg
    Image1.jpg
    56.1 KB · Visningar: 312
Wiseguy skrev:
Dragningen av avgasröret är inte snyggt på den där Rettan.

Tänkte mig någonting mer i det här hållet. Gillar den lilla burken längst ned samt häcken.

Dock skall poängteras att dom nya Kawasaki-häckarna är riktigt snygga med LED-ljusen.

Jävligt snygg hoj en sak gillar inte avgasdragningen Sorry :(

Varför ska du ha en cykeldator när du ändå sitter med originalmätarna??
Hade jag tänkt fråga tills jag läste varför... Sorry!

hur fan kan hastighetsmätaren visa fel efter drevning när drivningen sitter på framhjulet????? eller är det annorlunda på din???? :va

madmagnus skrev:
hur fan kan hastighetsmätaren visa fel efter drevning när drivningen sitter på framhjulet????? eller är det annorlunda på din???? :va
Det är annorlunda på min. Den mäter inte på framhjulet. Vet inte exakt vart den mäter men gissar att det är på den utgående axeln eller något dylikt.

Och i och med att motorn är tvungen att varva högre nu för att uppnå samma hastighet som den tidigare kunde uppnå vid ett lägre varvtal så blir det en felvisning.

du får hojta till om du behöver veta vilken kopplingswire jag använde! jag handlade en ca 10 cm längre med rak anslutning mot handtaget! köpte den på www.crossbolaget.se kostade 149 kr! fick modifiera nedre fästet lite (vid muttrarna) kapade bort ca 5 mm på ena sidan så den gick att spänna bättre!

Jag har redan fixat kopplingsvajern. Det blev en från Lelles. Det var en utgående modell som dom hade 5-6 exemplar kvar av. Var tvungen att sätta dit en liten hylsa i ena änden för att få den att funka. Ganska enkelt.

Tack, ändå. :)

Wiseguy skrev:
Ingen tyskhäck denna säsong.

Tror inte 200-däck får plats. Sen måste man ju känna sina gränser och inte gå för långt.

Dock vore det coolt med enkelsving från Honda VFR. Men om jag fattat det rätt så hamnar inte bakdäcket helt i linje med framdäcket vid konverteringen.

Det finns distanser att köpa så dom kommer i rät linje fram och bakhjul. Annars en sving som passar direkt är RVF (rc:45). Fast den är det lite högre pris på..

print_screen skrev:
Det finns distanser att köpa så dom kommer i rät linje fram och bakhjul. Annars en sving som passar direkt är RVF (rc:45). Fast den är det lite högre pris på..
RVF sving och fälg är ju inte direkt lätt att få tag på. :(
VFR är enklare även om man behöver distanser. Vad är det för bakfälg på den förresten ? 5 eller 5,5 tum ?

Enkelsving är en dröm som inte kommer att förverkligas på länge men man kan ju drömma :)

Wiseguy skrev:
RVF sving och fälg är ju inte direkt lätt att få tag på. :(
VFR är enklare även om man behöver distanser. Vad är det för bakfälg på den förresten ? 5 eller 5,5 tum ?

Enkelsving är en dröm som inte kommer att förverkligas på länge men man kan ju drömma :)

Kommer inte ihåg storleken men en sida du kan kolla på ev delar till den är http://www.bitsnbikes.co.uk/parts.php Dom har väldigt mycket begagnade delar! Och billigt som fan såg en rvf 400 sving som dom bara ska ha 25£ för... :banana Jag har handlat en del där dom är super att ha o göra med!!!

hur går det mannen? har du fått nåra grejor än? väntar ivrigt på en uppdatering :7peta du kommer inte bli besviken när du fått på riktiga styret :tummenupp

Nä, har fortfarande inte fått mina grejer än, 1 månad & 1 vecka nu. :huvet
Skall aldrig mer beställa saker. Ska fan åka till fabriken och hämta dom själva nästa gång.
Räknar kallt med att styret blir ett vinterprojekt. :(

Fast det har varit ganska kul att köra med hojen som den är.
Har börjat fundera hur hojen skulle se ut med dragbarstyre. Då behåller man ju den låga looken.
Har gjort mitt bästa i att bränna upp bakdäcket. Ligger lite lakritssträngar på diverse ställen där jag velat markera mitt revir (Arlanda, Sigtuna, osv..) Ska byta det den här veckan.

Rutinerat bygge Wiseguy! I min mening kan du behålla häcken. Alternativt skaffa en nyare kawabakdel och måla i samma färgschema som nuvarande. Den tigger dock om en snygg, men diskret bellypan. Kan bli mycket snyggt med en kortad och tillplattad yoshidämpare under oljetråget.

Dags för en liten uppdatering.
Vi börjar först med bakdäcket.
Ett 190 däck monterades istället för orginalet som är 180. Det passade fint.

Jag behöll det gamla däcket och funderar på att göra dubbdäck av det sen i vinter. Ifall någon sitter på ett gammalt/utslitet framdäck till en Blade som ni vill skänka till mig så skicka PM:a.

Jag är riktigt nöjd med den fetare baksulan.
Image91.jpg

Det är nästan 10-20 mm spelrum på båda sidor däcket.
Image92.jpg

För några dagar sen kom även mina risers. :banana

Blev dock fel färg. Jag skulle ha guldfärgade. Nåväl dom här duger väl.
Image98.jpg

En liten provmontering på styret.
Image99.jpg

Lite ändrad körställning jämfört med orginal.
Image100.jpg

Ringde killen som skulle svetsa dit förstärkningen på styrkronan. Han var lägligt nog på semester i söderhavet. Skulle komma tillbaka nästa månad. :huvet
Ingen annan på firman vågade ge sig på att svetsa aluminium. Passade på att fråga ifall dom trodde att aluminiumepoxy skulle fixa biffen. Dom sa att dom flesta metallepoxyna skulle duga gott och väl för mitt ändamål.
Dom bjussade på lite epoxy i 2 burkar eftersom svetskillen var på semester. :Bugar
Dom sa att jag kunde blanda ihop dom och hälla ned i håligheten.

Börjar först med att fixa till hålen. Man mäter upp vart det första hålet skall vara sen knackar man dit ett märke.
Image101.jpg

Sen borrar man dit ett litet pilothål. Den nedsänkta fyrkanten är det ställe där Hondamärket brukar sitta.
Image102.jpg

Sen går man loss med den stora borren (12mm). Kan ju även tillägga att min borrmaskin endast kunde ta borrar upp till 10mm. Så det fick bli en billig borrmaskin från Rusta.
Image103.jpg

Mätte sedan upp vart det andra hålet skulle hamna. Det är viktigt att dom hamna exakt lika. Annars kommer styret att sitta snett.

Efter att hålen var borrade så satte jag dit bultarna. Det sitter lite tejp på bultarna så att epoxyn inte kladdar ned dom. Samt att det inte blir gängor i epoxyt. Observera bultarna på sidorna Skruvade i dom så att hålen inte skulle täppas igen av epoxy.
Image104.jpg

Blandade till epoxyn och hällde i. Det fick stelna under natten.
På bilden har jag slipat ned kanterna lite så att det är jämt.
Image105.jpg

Så här blev slutresultatet.
Image106.jpg

Vi lär väl få se ifall det håller eller inte. Det känns stabilt men man vet ju inte i det långa loppet.
Image111.jpg

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm