Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag såg att Zatzy hade en ny avdelning för "projekt". Jag gillade upplägget och bifogar här en beskrivning av mitt bygge i samma form.
Hur kommer man på att förvandla sin sporthoj till en fighter...
Antingen krashar man eller så vill man göra något annorlunda och inte vara en i mängden. I mitt fall ville jag vara annorlunda samt att jag ville få ned farten när jag var ute och körde. Utan kåpor så kör man helst inte över 200. Det blir bara jobbigt även om det skulle gå att köra 260+ med den utan kåpor.
Tanken var att på enklaste sätt omvandla R1:an till en fighter. Jag ville fortfarande behålla möjligheten att bygga tillbaka till orginalet så inga större modifieringar skulle göras.
Urspungshojen
Steg nummer ett var att plocka bort alla kåpor. Jag hade hojen ståendes innomhus så det var enkelt och behändigt att arbeta. Man skall inte underskatta motviljan att gå ut i garaget ifall det är minusgrader där.
Nästa steg var att modifiera ljuddämparen. Det satt en V&H SS2r på där från början. Jag ville ha en lite mindre och ljudligare variant.
Vill man ha en kortare ljuddämpare så finns det bara ett sätt och det är att sätta sågen i den.
Jag gav slip-on:en även en liten allmänn uppfräshning. Lite ny klarlack och putsade upp aluminiumdelarna.
Nästa steg var att börja fundera ut hur lamparangemanget skulle se ut. Tycker personligen att det inte ser snyggt ut med acerbiclysena som dom flesta har. Hittade ett par lampor från Mc-varuhuset för dryga 1000-lappen.
Sen var det bara att var att skaffa fram en liten vindavisande skärm ovanför lamporna. Tyvär hittade jag inte någon som riktigt passade så jag beslöt för att tillverka en själv. Mer info om detta finns i denna tråd.
Tanken med skärmen var att den skulle följa med instrumenteringens böjning och det gjorde den. Så jag var nöjd. Nästa stora problem var hur jag skulle fästa lampor och skärm. Jag hade beställt ett lampfäste från en återförsäljare. Men pga att dom inte levererade i tid (3 mån från beställningsdatum, suck) så bestämde jag för att tillverka ett eget fäste.
Jag bestämde mig om att använda orginalkåpstadget som sitter på R1:an. Det medför att lamporna och skärmen hamnar lite längre ut en jag egentligen ville men det underlättar monteringen avsevärt. Samt att jag löste problemet över hur jag skulle fästa instrumenteringen.
Jag experimenterade lite med hur jag skulle dölja den fula ytan på stålbanden jag använde för strålkastarfästet. Till höger är det inlindat i eltejp. Inte snyggt. Till vänster är det krympslang som jag vämde så att den passade.
Det hela ser komplicerat ut men det var ganska enkelt. Det är bara en fråga om att se till att alla sladdar och fästen hamnar på rätt ställe.
Sen var det bara att montera ihop allting och se att det funkade. Vid det här stadiet hade jag inte monterat någon backspegel och jag hade inte monterat på några snygga framblinkers.
Passade även på att montera på fejkade stålomspunna kylarslangar.
Resultatet blev såhär:
Som ni ser så har jag inget V&H märke monterat på slip-on:et. Det gamla var lite slitet och att beställa ett nytt skulle ta ca. 2 mån. Så det fick bli ett polini rör istället.
Sen efter att ha kört ett tag insåg jag att man blev helt paranoid när man inte har speglar. Man vet inte vem som är bakom en när man är ute och kör.
Så jag köppte en liten spegel från Fly Design. Den monterades direkt på kåpstadget. Dvs jag monterade bort pinnen som spegeln egentligen sitter på. Monterade även på nya blinkers.
Efter detta så sålde jag hojen.
Har haft i tankarna att sälja den ett bra tag nu. Satte ut annonsen och 18 h senare så var den borta. Vem säger att R-hojar är svårsålda. Trodde inte det skulle gå så snabbt. Jag sålde den som orginal och behöll alla streetfighter prylarna.
Ett av skälen till att jag valde att sälja var att jag insåg att jag aldrig kommer gå hela vägen ut när det gäller att modda denna hoj. Det skulle gjort för ont att tex börja såga i bakramen på Rettan. Det är enklare att modda i en ny inköpt hoj som man inte har känslor för.
Ett nytt projekt är på ingång....
Hur kommer man på att förvandla sin sporthoj till en fighter...
Antingen krashar man eller så vill man göra något annorlunda och inte vara en i mängden. I mitt fall ville jag vara annorlunda samt att jag ville få ned farten när jag var ute och körde. Utan kåpor så kör man helst inte över 200. Det blir bara jobbigt även om det skulle gå att köra 260+ med den utan kåpor.
Tanken var att på enklaste sätt omvandla R1:an till en fighter. Jag ville fortfarande behålla möjligheten att bygga tillbaka till orginalet så inga större modifieringar skulle göras.
Urspungshojen

Steg nummer ett var att plocka bort alla kåpor. Jag hade hojen ståendes innomhus så det var enkelt och behändigt att arbeta. Man skall inte underskatta motviljan att gå ut i garaget ifall det är minusgrader där.

Nästa steg var att modifiera ljuddämparen. Det satt en V&H SS2r på där från början. Jag ville ha en lite mindre och ljudligare variant.

Vill man ha en kortare ljuddämpare så finns det bara ett sätt och det är att sätta sågen i den.

Jag gav slip-on:en även en liten allmänn uppfräshning. Lite ny klarlack och putsade upp aluminiumdelarna.

Nästa steg var att börja fundera ut hur lamparangemanget skulle se ut. Tycker personligen att det inte ser snyggt ut med acerbiclysena som dom flesta har. Hittade ett par lampor från Mc-varuhuset för dryga 1000-lappen.

Sen var det bara att var att skaffa fram en liten vindavisande skärm ovanför lamporna. Tyvär hittade jag inte någon som riktigt passade så jag beslöt för att tillverka en själv. Mer info om detta finns i denna tråd.

Tanken med skärmen var att den skulle följa med instrumenteringens böjning och det gjorde den. Så jag var nöjd. Nästa stora problem var hur jag skulle fästa lampor och skärm. Jag hade beställt ett lampfäste från en återförsäljare. Men pga att dom inte levererade i tid (3 mån från beställningsdatum, suck) så bestämde jag för att tillverka ett eget fäste.
Jag bestämde mig om att använda orginalkåpstadget som sitter på R1:an. Det medför att lamporna och skärmen hamnar lite längre ut en jag egentligen ville men det underlättar monteringen avsevärt. Samt att jag löste problemet över hur jag skulle fästa instrumenteringen.

Jag experimenterade lite med hur jag skulle dölja den fula ytan på stålbanden jag använde för strålkastarfästet. Till höger är det inlindat i eltejp. Inte snyggt. Till vänster är det krympslang som jag vämde så att den passade.

Det hela ser komplicerat ut men det var ganska enkelt. Det är bara en fråga om att se till att alla sladdar och fästen hamnar på rätt ställe.

Sen var det bara att montera ihop allting och se att det funkade. Vid det här stadiet hade jag inte monterat någon backspegel och jag hade inte monterat på några snygga framblinkers.
Passade även på att montera på fejkade stålomspunna kylarslangar.
Resultatet blev såhär:




Som ni ser så har jag inget V&H märke monterat på slip-on:et. Det gamla var lite slitet och att beställa ett nytt skulle ta ca. 2 mån. Så det fick bli ett polini rör istället.


Sen efter att ha kört ett tag insåg jag att man blev helt paranoid när man inte har speglar. Man vet inte vem som är bakom en när man är ute och kör.
Så jag köppte en liten spegel från Fly Design. Den monterades direkt på kåpstadget. Dvs jag monterade bort pinnen som spegeln egentligen sitter på. Monterade även på nya blinkers.

Efter detta så sålde jag hojen.

Ett av skälen till att jag valde att sälja var att jag insåg att jag aldrig kommer gå hela vägen ut när det gäller att modda denna hoj. Det skulle gjort för ont att tex börja såga i bakramen på Rettan. Det är enklare att modda i en ny inköpt hoj som man inte har känslor för.
Ett nytt projekt är på ingång....