Nu börjas det även här.

Tycker dem har skrivit lite osmakligt det med bilisten som försökt göra första hjälpen. Om jag varit anhörig till mc föraren är det en sak jag inte hade velat läsa. Dock förstår jag att dem ser problemet. Men att förbjuda hojarna är inte den bästa lösninge.

Jag blir så trött!
Man visar de siffror man vill visa.
En motorcykel väger ca 200 kg fulltankad, förare, ofta, ca 100kg (ca 15 kg skyddsutrustning), summa summarum 300kg, 150 hk fabriksfusksiffror ger ca 0,5 hkr /kg. Men visst hade 800hk varit mycket i en V70
Flera hundra meter och hann inte bromsa :va. 180-0 tar väl sisodär 200m.
Tittar man åt ett annat håll är 50knyck också för snabbt.

Jag blir så trött.....

Osmaklig artikel :zpy
Vad konstigt att "bilister" alltmer får den attityden de får om oss "motorcyklister" (t.ex. ett annat inlägg för ett par dagar sedan där en arg "mc-rasist" som körde en SAAB, började skrika) när man vinklar artiklar på detta sättet där precis alla "sporthojsförare" blir utpekade som kompletta idioter. :kocko

JiMpA skrev:
vad händer med "superbilarna" då? :)

Det går 20 R-hojar på varje superbil jag sett...

Förstår faktiskt inte att så många här inne blir så upprörda och "förvånade".
Ena dagen är det en POLL där det frågas hur snabbt ni kört som snabbast... ett 20-tal hade varit över 250.. X antal över 200..

Är ytterst tveksam till att vi haft samma beteende om vi alla bara kört bil...

Ingen rök utan eld som det brukar heta. Visst, journalisterna kanske överdriver och poliserna föreslår drastiska åtgärder. Men återigen.. i mångt och mycket har vi själva skapat den rådande synen på oss som grupp i trafiken.

"Man kan åka över 100 km i timmen på första växeln, och då finns det fem växlar kvar" :hihi

Lite överdrivet skrivet kanske men tyvärr ligger det ju en hel del sanning bakom det.

Allt för många använder allmänna vägar som sin lekplats och det är något som aldrig kommer att accepteras av polisen.
Frågan är ju bara vad de kommer att göra åt det om vi inte slutar självmant? :confused:

Dioxin skrev:
:kocko

Då har du nog inte sett alla sportbilarna!!!
En sak till; vad menar du med att "...vi själva skapat den rådande synen på oss ..."???? Vet du med 100% säkerhet hur många det rör sig om som kör som galningar i trafiken med sina R-hojar? Eller generaliserar du precis som de flesta att alla sporthojare är idioter i trafiken?

Grow up!!!! :huvet :fatta!

???
Ingen påstår väl att ALLA som åker sporthoj är idioter i trafiken?! Det finns ju en anledning till att polisen vill ha till sådana drastiska åtgärder. Skulle det inte förekomma buskörning med ”supermotorcyklar” så skulle denna diskussion aldrig dyka upp.
Och ingen annan än vi som åker hoj kan påverka synen som vissa har på oss. Om vi inte själva har skapat den vilka är det då? Lastbilschaffisarna? Media och polisen? Visst… men det hade inte stått ngt i tidningarna om inte det fanns grund för det. Kolla runt på forumet, finns ju otaliga trådar om att köra ifrån snuten, åka på bakhjulet osv.

Btw… det är skitkul att åka hoj och det går oftast en bra bit över hastighetsgränsen, men jag fattar att det skapar reaktioner…

kan ju säga en sak dom flesta som kör hoj kör ju lite för fort , vägarna blir roligare om man kör 100 isf 70 osv. Och ju snabbare/sportigare hoj ju bekvämare blir det att köra fort å att använda hästarna så att säga! Jag har nog inte mött många sporthojar som kör enligt skyltad hastighet iaf. :död Men man kan ju inte säga att alla e idioter iaf , jag tycker själv att jag kör med insidan å kör fort där det e säkrare. :yoparty

Mvh Mar

Dioxin skrev:

Vet du med 100% säkerhet hur många det rör sig om som kör som galningar i trafiken med sina R-hojar? Eller generaliserar du precis som de flesta att alla sporthojare är idioter i trafiken?

Dioxin skrev:
....
En sak till; vad menar du med att "...vi själva skapat den rådande synen på oss ..."???? Vet du med 100% säkerhet hur många det rör sig om som kör som galningar i trafiken med sina R-hojar? Eller generaliserar du precis som de flesta att alla sporthojare är idioter i trafiken?
...!

Var det 2 år sen som 40% av alla registrerade R1'or hade utlöst någon typ av försäkringsskydd? Är jag den enda som kan räkna upp flera "klubbar" där medlemmar skrotat minst en superhoj per år? Är jag den enda som kan namnge flera som mist sina liv på hoj?

Man behöver inte generalisera ett dugg för att inse att superhojarna inte är byggda för laglig framfart på allmän väg, man behöver bara öppna ögonen.

Ta sen det uppenbara faktum att sporthojar allt för ofta framförs i olagliga hastigheter och kombinera det med alla hormonstinna gapstarar här på forumet så har du receptet som ger många svåra olyckor på våra vägar.

Jovisst är det trist men det stämmer ju endel också.
Jag tror också det handlar mycket om attityd. Ta ett mctest i vilken mctidning som helst, vissta fan ska det uiiilas o göra stoppies o knäskrapas i 200 blås. Jag kan förståa bilister o poliser faktiskt.

Jag kan själv bli förbannad på hojåkare som kör så in i helvete på "fel" ställe. Att dra på en gång på motorväg upp till 200 är väl en sak, men att komma i 180 blås på en 70-väg men förmodade skymda sikter för påfarter osv, är sjukt och oansvarigt. Det är inte coolt o dra förbi en bil i 800 km/h på 30 cm avstånd. Sånt kan jag bli förbannad på. :fatta!

Men det är bra att detta problemets börjar tas upp redan nu. Jag är ju 2:a generations grek, och om jag får jämnföra med Grekland så ligger vi ju fortfarande bra till. I Grekland dog det mer folk i trafiken per dag än det gjorde i krigen i forna Jugoslavien. :rolleyes: Och då pratar vi ruskiga krascher; folk i tshirt o shorts som kör o trillar i 200+ o filas av armar o ben i själva fallet. Folk som krascher med trafikljus i 100+. Folk som stuntar o brytar ben o armar, osv osv. Visst, det är ju där nere ju, säger ni. Men trenden har ju börjat även här. Endel tycker det är manligt o köra utan ställ, andra ska uiila i 200 blås.

Nej, vi har ett gemensamt ansvar alla hojåkare att sätta tonen för vad som är ok och vad som är fel. :mattias

Zee skrev:
...

Nej, vi har ett gemensamt ansvar alla hojåkare att sätta tonen för vad som är ok och vad som är fel. :mattias

Exaktemente! Kunde inte ha sagt det bättre själv....

visst va det lite saltat, men dock sant.

Jag e ny på forumet och tycker att det är ett riktigt trevligt forum, men när jag såg pollen "Hur fort har du åkit" typ, så blev jag ytterst konfunderad.
En sån tråd borde väl ansvarig moderator låsa rätt kvickt.
Har inget emot att åka fort, och att andra gör det, det fullkomligt skiter jag i.
Men att uppmana till fortkörning tycker jag är lite onödigt. :kocko

Zee skrev:
Jovisst är det trist men det stämmer ju endel också.
...

Instämmer.

KjellF

Trallhusbjörn skrev:
Jag e ny på forumet och tycker att det är ett riktigt trevligt forum, men när jag såg pollen "Hur fort har du åkit" typ, så blev jag ytterst konfunderad.
En sån tråd borde väl ansvarig moderator låsa rätt kvickt.
Har inget emot att åka fort, och att andra gör det, det fullkomligt skiter jag i.
Men att uppmana till fortkörning tycker jag är lite onödigt. :kocko

"Låsa" "Uppmana till fortkörning". Varför? Jag tycker den pollen har använts i andra syften. Alltså kritisk till farterna etc. Varför då låsa eller vara kritisk till pollen?

Dioxin skrev:

Då har du nog inte sett alla sportbilarna!!!

Grow up!!!! :huvet :fatta!

För snart 10 år sedan rådde exakt samma diskussion i våra svenska fjäll när snowboarden började få ett genombrott. Och jag tillhörde de storbyxiga tonåringarna på bräda...

Självklart betedde sig inte alla snowboardåkare som idioter men bland omogna snorungar var vi tyvärr överrepresenterade..
På samma sätt försökte jag då få mina snowboardkamrater att inse att bara vi kunde avgöra vilken bild skidåkarna skulle få av oss..

Tyvär fick man höra samma ynkliga försvarstal:
"Men vaffan, alla snowboardåkare åker inte som dårar och beter sig som skitstövlar!"

- Nej, men tillräckligt många för att skada vårt eget rykte..

Det räcker inte alltid att bara klappa sig själv på axeln för att man tillhör de som kanske sköter sig. Ibland kan det behövas att man säger till sin polare som kör på slangen i tid och otid att åtminstonde börja välja sina tillfällen bättre..

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2