Bonnatrimma ljudet.

Fyllekajja

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2013
Hoj
Kawasaki kz400 ltd
Tjenare, jag har en liten kawa 400 som låter lite mesigt, men eftersom att det är en relativt billig hojj som jag inte planerat att ha kvar så superlänge så känns det ovärt att köpa v&h pipor till den. så jag tänkte lite raka rör fast med original utseende.
så frågan är vad ni skulle rekommendera.

alternativ 1. borra några hål i slutet på avgasröret som i denna video
http://www.youtube.com/watch?v=5GgDk5ZbidY

alternativ 2. göra ett litet snitt i botten/under avgasröret med vinkelslip strax innan ljuddämparen (längsgående snitt så att det inte påverkar hållbarheten.)
varför jag väljer undersidan är ju bara för att det inte ska synas så väl.

när det är dags för besiktning så får jag la plocka fram svetsen och sedan skära igen därefter. men det är ett senare bekymmer.

tänkte även slänga på ett par koniska luftfilter/pods så att man får lite förgasar ljud med istället för original luftburk (som ändå börjar bli dags att byta)
åsikter om detta är även välkomna
(http://www.mc-depan.com/index.asp?action=prislista&menu=3&id=1911 typ 2 sånna här)

jag är inte ute efter mer hästar, utan gött ljud (och mycket utav det.)
dock inte sugen på att få några jätteförluster heller ioförsig.
som sagt, jag vill ha samma prestanda eller bättre, men med lite goa avgasknallar och ett par decibel extra.

Hej Fyllekaja och välkommen till SH.
Jag flyttade ditt inlägg från Teknikforumet till MC-relaterat. Detta eftersom jag har en påtaglig känsla att den här tråden under sin levnad, kommer att kräva alltför stor insats från oss moderatorer för att leva upp till reglerna för teknikforumet

Hilsen
J

Kolla om det går att demontera ljuddämparen och korta insatsen istället.
Original luftfilter, men uppstädad luftburk är bättre än billiga komiska bluffilter.
En eller två snäpp upp på huvudmunstyckena och ett kvarts varv på blandningsskruvarna, så är det klart.
Ljudmässigt så är det bättre att satsa på insugsbröl - Skall du få avgasljudet att låta heftitt när du kör, så blir det outhärdligt för publiken.

Kolla om det går att demontera ljuddämparen och korta insatsen istället.
Original luftfilter, men uppstädad luftburk är bättre än billiga komiska bluffilter.
En eller två snäpp upp på huvudmunstyckena och ett kvarts varv på blandningsskruvarna, så är det klart.
Ljudmässigt så är det bättre att satsa på insugsbröl - Skall du få avgasljudet att låta heftitt när du kör, så blir det outhärdligt för publiken.

Den var inte direkt smidig att demontera, man måste nog förmodligen kapa den och sen dra ut insatsen, sen helsvetsa ihop den igen, och pga detta så är det ju svårt att få det att se bra ut. ljuddämparen på denna är kromad med så svetsskarven kommer se ful ut har jag än gör. det var lite därför som antingen ett snitt från en vinkel som inte syns eller hål längs bak där det ändå är fult hade varit smidigt.

uppstädad burk, dvs se om det är några ljuddämpande insatser osv i den stora lådan mellan filtret och förgasaren och sedan bara plocka ut det?
hur är det med märkesfilter? skulle det kunna funka bättre?`typ K&N? dom var ju inte lika snygga utan den där krom locken som dom budgetfiltrena hade.

Den var inte direkt smidig att demontera, man måste nog förmodligen kapa den och sen dra ut insatsen, sen helsvetsa ihop den igen, och pga detta så är det ju svårt att få det att se bra ut. ljuddämparen på denna är kromad med så svetsskarven kommer se ful ut har jag än gör. det var lite därför som antingen ett snitt från en vinkel som inte syns eller hål längs bak där det ändå är fult hade varit smidigt.

uppstädad burk, dvs se om det är några ljuddämpande insatser osv i den stora lådan mellan filtret och förgasaren och sedan bara plocka ut det?
hur är det med märkesfilter? skulle det kunna funka bättre?`typ K&N? dom var ju inte lika snygga utan den där krom locken som dom budgetfiltrena hade.

Om man borrar (eller skär) i avgassystemet så blir det antagligen konstiga missljud.
Det är väl inte säckpipeljud du är ute efter?

Skär bort allt som är i vägen i luftburken. Ofta sitter det en "gummisnorkel" som leder in luften i burken - Ta bort den och borra några extrahål om du tror att det behövs.
Naturligtvis byter du luftfilter samtidigt.
Eller kör utan om du struntar i slitaget.
Förmodligen sitter det CVförgasare på.
Då skall du vara försiktig med ändringar i motståndet.

Motorer går (nästan) alltid sämre utan luftburk.
Den är utformad för att lugna ner turbulensen och ge rätt resonans.

Annars kan du alltid byta till ekrade fälgar och sätta fast ett par spelkort på svingen eller framgaffeln.

Haha eller 2 spelkort, då har du en v2 motor!!

1) Ersätta den du har med ett rakt rör. Princip luft och buller.
lite mer avancerat
2) Du klipper till en aluminiumplåt formar den med hjälp av ett rör till en konisk tratt samma innerdiameter som avgasrörets ytterdiameter i ena änden och 10cm diameter i andra änden. Svetsar eller popnitar ihop tratten. Monterar och klart.

Om du ändå kan tänka dig att kapa med vinkelslip, svetsa å greja så varför inte bygga egen slutburk och svetsa dit?

Lossa nitarna som sitter i slutet så kan du lyfta ur hela insatsen.

Sköt loss dem på ena sidan på min gamla gsx 550 ef. Den lät som en fisketrålare efteråt.

Bättre de än o labba luftfilter. Du kommer få ett helvete o få rätt bestyckningen isf.

Blev ett annat alternativ, det går ett rör mellan avgasrören strax innan ljuddämparen, så först plockade jag bort det helt. och vips så kunde jag väcka döda. men för att inte jag ska få skottpengar på mitt huvud av grannkomunen så tog jag den rörbiten och borrade ett par hål (ca 12 mm 4 st) och sen när det är dags för besiktning så svetsar jag en m10 mutter ovanpå och skruvar i en bult, sen är det bara att lossa bulten igen.
så slipper jag problemet med att inte kunna besikta med detta röret.

raka rör skulle man faktiskt kunna göra i framtiden för lite schysst utseende, är inte så jätteförtjust i kawasaki ltds gamla trattar. eller designa nån schysst burk, man ska ju ha något att göra i sommar med ;)

nu låter den som jag vill iallafall, lagom högt, grovt och lite goa smällar och poffar.
tack för hjälpen grabbar

Last edited:
om den är popnitad så finns det en bra tråd här på sh. om hur man tar bort dom.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul