Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ang orsak till huvudvärken så kolla att inte svetsens gas läcker någonstanns speciellt om du har Argon gas! Argon gas va ett tänkbart alt till ström och gift för avlivning av fångar för de ger så skonsam död. Läckade Argon gas är livsfarligt för man märker inte det, man somnar bara!
Du kan även va känslig för rökutvecklingen av svetsning i rostfritt material.
Jag har inget belägg för att rostfritt ska kunna ge någ symtom typ som aluminumsvetsning ger men vem vet. Fixa bra ventilation för säkerhets skull, eller de ska man ju ha ändå.
Ps Docktor Boost :lol
Jag kör med denna kinesmätaren i jobbet: https://www.amazon.se/Industriell-G...cphy=1012511&hvtargid=pla-1296713070137&psc=1

Funkar riktigt bra. Har testat noggrannheten mot proffsutrustning och det diffar bara någon tiondels procentenhet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ang orsak till huvudvärken så kolla att inte svetsens gas läcker någonstanns speciellt om du har Argon gas! Argon gas va ett tänkbart alt till ström och gift för avlivning av fångar för de ger så skonsam död. Läckade Argon gas är livsfarligt för man märker inte det, man somnar bara!
Du kan även va känslig för rökutvecklingen av svetsning i rostfritt material.
Jag har inget belägg för att rostfritt ska kunna ge någ symtom typ som aluminumsvetsning ger men vem vet. Fixa bra ventilation för säkerhets skull, eller de ska man ju ha ändå.
Ps Docktor Boost :lol

Intressant borde inte ha nåt läckage om det inte kommit sista tiden då jag kollade upp detta få jag fixade optimatorn och rotgasslangen men ska kolla igen.

Nån som vet om såna här "symptom" kan byggas på? Jag har ju haft värsta huvudvärken och huvudvärksanfallen med sån där obeskrivlig huvudvärk har jag haft efter att jag inte kunnat vara i garaget och svetsa. Har ventilation men inget riktigt punktutsug vilket jag tänkt fixa men nu kanske man skulle ta tag i detta dock är ju inte garaget litet 10X8 m och 4 m i tak. Lite korkat att inte fixat detta ännu men har resonerat att jag bara svetsar lite då och då och inte långa stunder och det har dom intd blivit av.

Är dock tveksam till att svetsandet skulle vara boven i dramat, har haft liknande symptom ca två tre gånger per år under långtid, kännt av lite "lättare huvudvärk" ett tag innan och sen blivit illamående och fått riktig ordentlig huvudvärk men då har det räckt med att gå och lägga sig i några timmar och sen har det släppt. Nu sitter den "lätta huvudvärken" kvar trots att det snart gått en månad. Är i alka fall i bättre form nu så jag orkar vara igång upp till en halvtimme.

Ska bli kontaktad av neurologen 3:e April så jag hoppas bara att man kan hitta vad som är galet är skitdåligt att inte orka nåt.

Hade siktat på att ha klart avgassystemet, insug, fixa innerskärmen, få bort lite fästen på ramen och allmänt rengöra hojen till mitten av april för att kanske åka till Uleåborg på bilutställningen i maj där då dom också brukar ha hojar, men det får nog i sånt fall bli nästa år och då siktar jag även på att ha ekerhjul med CBX550 nav fram.

Har köpt ett ekerhjul bak av Grandell så det lär nog komma till veckan och orkar jag ska jag cadda upp adapterringar till CBX550 navet för att ekra upp ett framhjul. Så lite har blivit gjort på bygget även om det inte varit fysiskt.


Jag kör med denna kinesmätaren i jobbet: https://www.amazon.se/Industriell-G...cphy=1012511&hvtargid=pla-1296713070137&psc=1

Funkar riktigt bra. Har testat noggrannheten mot proffsutrustning och det diffar bara någon tiondels procentenhet.

Vi har nån Dräger apparat som inte används då ofta om man ska gå ner i brunnar på jobbet och den tror jag mäter en massa den skulle man ju kunna låna och testa för den märker ju av om syrehalten bli låg plus en massa andra gaser.

Dock vet jag intd speciktikt hur den reagerar på argon men det är väl bara vara att dutta på lite gas med rotgasslangen och se vad dom händer då lär ju bli ganska ohälsosamt koncentrerar runt mätaren, eller stoppa den i en påse för då lär ju syrehalten fort bli dödligt låg.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Något du kan prova är att gå till en kiropraktor för de räcker att du har en muskelknut i övredelen rygg och ut mot axlar så kan de ge enorm huvutvärk. Akupunktur kan funka också.
Jag har problem med huvudvärk och de kommer från nacken, de är ett diskbrock som gör att nerver käms ihop och de i sin tur ger värk som i sin tur ger muskelknutar som i sin tur ger huvudvärk utan dess like. Nu är de rel bra jag får bara ont i skallen 1-2ggr i veckan men från 04-08 va de konstat värk 24/7. Efter stelopration av 6an och 7ans kota blev de bet bättre.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ska få åka på magnetröntgen om dom kan se nåt där men jag är ju själv lite inne på att det skulle kunna vara nacken, frågade om dom trodde att min krasch med GSX:en, eller att bli stångad av en 12-taggare kunde vara orsaken men det trodde dom inte på för dom tyckte att dom borde sett nåt på röntgen då.

Hoppas bara att det blir lite bättre och att man får reda på orsaken till huvudvärken. Jag har ju inte så mycket kvar att få hojen i körbart skick så blir jag bättre och kan ta nån kvart då och då i garaget bör den vara klart till vägarna är tinade.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är ännu lång ifrån i nån bra form men om än något bättre, har dock konstant huvudvärk och är trött som fasen då det blir inte mycket gjort för mig. Hoppas snart att jag ska vara i bättre form och även få reda på vad jag har.

Men om man tar en kvart då och då när man orkar under nog många dagar så blir det ju lite gjort, så ena sidan av avgassystemet har fått ett anslutningen för mellanröret och en svetsmutter för lambda dit svetsade så det är inte så mycket kvar på det, två svetsar och slipning och polering.

Till Dr Boosts kännedom så märket jag inte av nån försämring av hälsotillståndet efter att tiggat, nu var det ju inte många minuters svetsande åt gången.

Sen har jag fått hem ett paket idag, ett ekerhjul som bör gå att få dit hyfsat enkelt. Efter att bara kolat lite snabbt så tror jag att det kan passa med att bara svarva till bussningar på varje sida. Är inte helt hundra säker på kedjan men jag tror den kan linjera rätt som den är vilket ju underlättar mycket om så är fallet.

Grandell hade detta bakhjul och detta lär nog bli bra men nu blev jag sugen på ett ekerhjul fram, har mitt CBX hjul men det lär inte bli klar denna vinter då jag inte ännu kommit mig för att cadda adapterringarna. Så frågan är om det blir att fixa ett ekerhjul fram och försöka få det att passa med original gaffeln.

Han ska visst ha nåt 18" ekerframhjul men det är 19" original, dock så tror jag att 18" rent
utseendemässigt skulle vara snyggare då hojen blir lite lägre fram. Är det nåt som retar mig så är det just att hojen är låg bak eller hög fram, då den står på depåstöd ser den ut bra då bakhjulet är uppe några cm från backen. Frågan är hr mycken köregenskaperna ändras men hojen verkar ju inte vara nervös så denna sänkning borde inte vara nån större fara tycker jag.

Avgassystemet som äntligen är nästan klart på ena sidan.


20230323_152649.jpg

Ett bakdäck som är lite skitigt men annars i bra skick.

20230401_135452.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är i något bättre form men långt från bra, dock är det våldsam skillnad mot tidgare med huvudvärken.

Nå äntligen efter mycket om och men har jag fått till avgassystemen. Så nu slipper jag det där fula avgasbandaget som jag inte tycker hör hemma på en café hoj. Dom blev väl ändå hyfsade.

En jämförelsebild
20230401_094925.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu sitter avgassystemet monterat på hojen, blev hyfsat och betydligt snyggare än tidigare rör.

Vågade inte chansa och mäta på min andra CB250N som används för att passa in hjulet då bromsskivan skulle mätas upp för att låta ISR tillverka en måttbeställd skiva till ekerframhjulet, så jag monterade ekerhjulet på kompressorhojen. Passade då på att släppa ner den på marken och den ser ut snyggare med mindre framhjul. Framskärmen ser ju ut för djävlig nu men jag har en kort aluminiumframskärm som jag tänker använda till detta hjulet.

20230418_171941.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag fortsatt med lite förgasarjustering, bestyckade ner bägge huvudmunstyckena och den går bättre men jag tror man kan ta ner lite till i alla fall på själva secondary main jet som är huvudmunstycket under nålen. Dock behöver jag vänta på isen ska gå för att kunna åka färja över älven till en körbar väg för att kunna testa bättre då maxfart på vägen jag bor efter är ca 80 km/h och det är korta sträckor man kan hålla den farten.

En sak förbryllar mig och det är lågfartskretsen, hojen har alltid gått fett på tomgång runt 9-10 i AFR och det har inte hänt nåt då man skruvat på justerskruven för bränslet. Lågfartmunstycket är av fast modell pressat in i förgasarhusetmen det ska gå att borra och gänga det med en M4 och sen dra ut det.

Efter dagens testkörning så testade jag att pluggade bränsletillförseln till lågfartsmunstycketg genom att klippa till en gummiplutt frå 3 mm packningsgummi och trycka in mot lågfartsmunstycket så den blokerar kanalen som kommer från huvudmunstycket som förser det med bränsle och även själva munstycket. Nu fick jag upp AFR värdet till runt 11.

Frågan är då hur kommer det sig att hojen går fett trots att lågfartskretsen är stäng på bränsle, orkar den tack var kompressorn suga i sig bränsle från first main jet trots att detta munstycke ligger före gasspjället?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag fortsatt med lite förgasarjustering, bestyckade ner bägge huvudmunstyckena och den går bättre men jag tror man kan ta ner lite till i alla fall på själva secondary main jet som är huvudmunstycket under nålen. Dock behöver jag vänta på isen ska gå för att kunna åka färja över älven till en körbar väg för att kunna testa bättre då maxfart på vägen jag bor efter är ca 80 km/h och det är korta sträckor man kan hålla den farten.

En sak förbryllar mig och det är lågfartskretsen, hojen har alltid gått fett på tomgång runt 9-10 i AFR och det har inte hänt nåt då man skruvat på justerskruven för bränslet. Lågfartmunstycket är av fast modell pressat in i förgasarhusetmen det ska gå att borra och gänga det med en M4 och sen dra ut det.

Efter dagens testkörning så testade jag att pluggade bränsletillförseln till lågfartsmunstycketg genom att klippa till en gummiplutt frå 3 mm packningsgummi och trycka in mot lågfartsmunstycket så den blokerar kanalen som kommer från huvudmunstycket som förser det med bränsle och även själva munstycket. Nu fick jag upp AFR värdet till runt 11.

Frågan är då hur kommer det sig att hojen går fett trots att lågfartskretsen är stäng på bränsle, orkar den tack var kompressorn suga i sig bränsle från first main jet trots att detta munstycke ligger före gasspjället?
Ja de har granterat med kompressorn att göra att den går fett på tomg. En brantare trottelskärning skulle hjälpa att få den snålare på tomg men då kommer den bli snålare från tomg och vid låga trottellyft också typp från 0-25% gaspådrag också och de vill du ev inte ha.
En galen ide som mestadels skulle påverka tomg är att borra hål genom förgasaren rakt utifrån så den medvetet får tjuvluft. Ex borra ett hål på först 1mm men jag gissar att de krävs ca 3-4mm hål innan den skulle börja rusa på tomg och gå ner mot 14,7:1 afr. I takt med att den börjar öka i varv med större o större borrhål så kommer såklart tomg öka så du måste sänka tomg i takt med större hål såklart. De hålet tänkte jag mellan trottel och kompressor helst i botten förgasare och så nära trotteln de går. Om inte kompressorn ger övertryck på tomg så skulle ett borrhål efter kompressor genom insugsrören strax innan toppock funka ev bättre än hål genom förgasare.
Om de nu skulle bli kanon med borrhål så är de enkelt att filtrera den luften genom att sätta dit en nippel och slang och på med ett soppafilter som luftfilter ?
De vore änn lyxigare med justerbar ventil på de borrhålet typ en soppakran får moped skulle ev funka som luftkran eller en ballofix stoppkran för vvs vattenledning ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Intressant tanke med att borra hål i förgasaren, man skulle väl kunna gänga hålet och ha olika munstycken att testa med? Tror att man ska ha hålet på undersidan för då drar luften med sig bränsle som annan samlas i botten på förgasaren.

Annars så har jag insugsgummi mellan kompressorn och förgasaren så man borde kunna svarva till en nippel eller köpa nån sån här https://www.j-spec.se/motor/silikon...Ccwnv18bS3w9eOfvvbDXPq1-bfwqIwbYaAvgPEALw_wcB nippel och montera i gummit för att slippa borra i förgasaren. Sen man kan väl ha ett munstycke i slangen till nippeln för att hitta rätt strypning.

För en riktigt seriös lösning borde man ju kunna koppla en ventil som justeras av gasreglaget så den stänger över ett visst läge.

Jag har också funderat vidare om hur luftflödet in i förgasaren påverkar blandningen, det sitter ju "luftmunstycken" under en plastbit i "vakuumklockan" (eller vad man nu kallar stället där trotteln sitter) som går ner till emulsionsrören för de två huvudmynstyckena, som jag fattar det ska dessa ha som uppgift att hjälpa till att finfördela bränsle tillsammans med luften som kommer via dessa munstycken.

Funderar på om avsaknaden av "tratt" före förgasaren kan minska hastigheten på luften in i dessa munstycken så att detta också skulle kunna bidra till mindre luft och även försämrad bräsnle/luftblandning så att soppan lägger sig i botten på förgasaren?

En tratt på förgasaren borde väl ta upp lufthastigheten och då få bättre strömning in mot förgasaren och vidare in i dessa luftmunstycken. Dessa munstycken är pressade för annars hade det varit intressant att öka på luften i munstycket för "first main jet", det munstycket som sitter mellan gasspjället och trotteln.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jo jag rek borrhål i botten förgasare just för att luften utifrån skulle gå rakt in i bränslet såattsäga. Men de kan också va helt onödigt vs ett hål vartsom efter trottel. Man kan ju börja med att borra hål och se om de verkare funka. Om de funkar bra så i med en slangnippel endera genom förgasaren eller insugsgummi om de funkar lika bra. Och lösa munstycken i slangen till nippeln funkar ju kalas. En tratt kan göra underverk lika väl som de ev inte ger något men de är ju alltid bäst med mjuk radie in i mun förgasare och spjällhus så fixa det vilket som.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Inte konstigt att motorn gick fett, vad ute i garaget och testade att montera på gummit från luftburken på förgasaren men utan nån skillnad i resultat, tänkte att jag jag testar lossa förgasaren från insugsgummit och låter den dra lite tjuvluft och och det funkade ju hyfsat och jag fick ner AFR till ca 13-14. Då jag håller på gör jag en upptäckt, en liten bubbla i slangen från accpumpen ger sig iväg mot insuget, viker av slangen och hojen går upp i varv för att tillslut dö.

Nu fattar jag har dom händer, jag har vakuum i insuget till kompressorn börjar ladda och då suger det bränsle genom accpumpen då backventilen fjäder inte orkar hålla emot. Accpumpen kopplas då bort genom att montera en original dränerskruv på flottören så bränslet hindras från att gå till accpumpen, sen tar jag bort pluggen till till lågfartsktetsen och testar igen men nu går hojen magert. Bestyckade upp "first main jet" från 100 till 115 och sen 145., med 145 så ligger AFR på runt 14 med pilotskruven ca 4 varv utskruvad.

Nu är jag dock tillbaka till ruta ett, har svårt att få gassvar redan utan att testkört. I och för är jag utan accpumpen nu och med den i förgasaren kan det säkert bli bättre. Man behöver ju ut och testköra för att få koll på om ligger helt galet då man kör, nu skulle ju en bromsbänk varit guld värd att kunna köra med belastning under kontrollerade former istället för efter vägen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte konstigt att motorn gick fett, vad ute i garaget och testade att montera på gummit från luftburken på förgasaren men utan nån skillnad i resultat, tänkte att jag jag testar lossa förgasaren från insugsgummit och låter den dra lite tjuvluft och och det funkade ju hyfsat och jag fick ner AFR till ca 13-14. Då jag håller på gör jag en upptäckt, en liten bubbla i slangen från accpumpen ger sig iväg mot insuget, viker av slangen och hojen går upp i varv för att tillslut dö.

Nu fattar jag har dom händer, jag har vakuum i insuget till kompressorn börjar ladda och då suger det bränsle genom accpumpen då backventilen fjäder inte orkar hålla emot. Accpumpen kopplas då bort genom att montera en original dränerskruv på flottören så bränslet hindras från att gå till accpumpen, sen tar jag bort pluggen till till lågfartsktetsen och testar igen men nu går hojen magert. Bestyckade upp "first main jet" från 100 till 115 och sen 145., med 145 så ligger AFR på runt 14 med pilotskruven ca 4 varv utskruvad.

Nu är jag dock tillbaka till ruta ett, har svårt att få gassvar redan utan att testkört. I och för är jag utan accpumpen nu och med den i förgasaren kan det säkert bli bättre. Man behöver ju ut och testköra för att få koll på om ligger helt galet då man kör, nu skulle ju en bromsbänk varit guld värd att kunna köra med belastning under kontrollerade former istället för efter vägen.

Jag har svänghjul till två bromsbänkar men får aldrig tid att bygga. Vi kanske skulle göra en deal, du gillar ju att bygga.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har svänghjul till två bromsbänkar men får aldrig tid att bygga. Vi kanske skulle göra en deal, du gillar ju att bygga.

Låter väl ut intressant, jag ska ha en ny hydraul pump, ventilpaket om man ska bromsa hydrauliskt, sen om man ska mäta effekt då man bromsar hydrauliskt vet jag inte hur man gör. Vid effektmätning gäller det väl att ha ett tungt svänghjul. Har bett grabbarna på tippen hålla koll efter järnbalkar om det kommer nåt lämpligt till att bygga bänk av. Hade varit fint att ha en bänk på hjul så man kan ha den garagerad i förråden då den inte används.

Har själv två "halvstora" elmotorer som jag funderade på att kapa upp och ha rotorn mot hjulet och sen koppla in hydralypumen till den enas axel och bromsa hydrauliskt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Låter väl ut intressant, jag ska ha en ny hydraul pump, ventilpaket om man ska bromsa hydrauliskt, sen om man ska mäta effekt då man bromsar hydrauliskt vet jag inte hur man gör. Vid effektmätning gäller det väl att ha ett tungt svänghjul. Har bett grabbarna på tippen hålla koll efter järnbalkar om det kommer nåt lämpligt till att bygga bänk av. Hade varit fint att ha en bänk på hjul så man kan ha den garagerad i förråden då den inte används.

Har själv två "halvstora" elmotorer som jag funderade på att kapa upp och ha rotorn mot hjulet och sen koppla in hydralypumen till den enas axel och bromsa hydrauliskt.

Det är tunga svänghjul jag har. Jag har lite balk också men knappt till en bänk, metallåtervinningen här brukar ha lite sånt, inte helt gratis men billigare än nya balkar.

Det finns ju många vägar att mäta, det enklaste är ju att man bara accelerar upp svänghjulet och loggar varvtalet så kan man räkna fram momentet.
Därifrån finns det ju ingen gräns uppåt för hur avancerat man kan göra det.
Vill man bromsa vid ett statiskt varvtal blir det ju genast mer avancerat att styra bromsen.

Jag har en krockskadad husvagn också som jag tänkte ta underredet ifrån så att bromsen blir mobil. Den har ju fina stödben.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är tunga svänghjul jag har. Jag har lite balk också men knappt till en bänk, metallåtervinningen här brukar ha lite sånt, inte helt gratis men billigare än nya balkar.

Det finns ju många vägar att mäta, det enklaste är ju att man bara accelerar upp svänghjulet och loggar varvtalet så kan man räkna fram momentet.
Därifrån finns det ju ingen gräns uppåt för hur avancerat man kan göra det.
Vill man bromsa vid ett statiskt varvtal blir det ju genast mer avancerat att styra bromsen.

Jag har en krockskadad husvagn också som jag tänkte ta underredet ifrån så att bromsen blir mobil. Den har ju fina stödben.

Det låter ju ut som ett intressant vinterprojekt, jag får nog höra av mig till dig.

Har nyss varit och testa Hondan den gick faktiskt hyfsat bra med gassvar utan accpumpen men nu har jag problem med då med problem att den går fett med AFR på runt 10 om man ligger 50-90 km/h , över 100 km/h så verkar den också gå fett men något mindre med AFR på runt 11-11,5. Ska testa bestycka ner first main jet och köra utan accpumpen för att se hur den går då man ligger och matchar för det är väl i farterna 30-90 km/h då man har väldigt lite gaspådrag som first main jet påverkar blandningen innan trotteln börjar lyfta och nålen börjar påverka det hela.

Allt lutar nog åt att det blir att flytta tillbaka accpumpens munstycke till förgasaren då den säkert behövs för att hjälpa till vid acc om man bestyckar ner.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick en idé om att testa göra en strypbricka för vakuumet invändigt i trotteln för att sakta ner trottellyftet. Tycker att detta borde funka då det blir ett mellanrum mellan botten med vakuumhålen och brickan som är ca 1 mm.

Blir 3 mm kortare för fjädern men detta är nog inte heller dåligt bara det finns plats för fullt trottellyft då jag nu kör med dubblafjädrar och viktad trotteln.

Svarade till inne och ytterdiameter och sen har jag nu borrat två 3.5 mm hål i brickan vilket borde ge strypning av de tre 3.9 mm hålen.

Jag saknar verkligen en bromsbänk, alternativ en väg man kan köra efter utan att riskera livet i 80 km/h. Som det är nu måste jag köra 15 km helvetessväg innan jag alls kan dra på nåt med hojen och sen ska jag tillbaka samma väg för att justera och sen samma visa för att testa igen.20230507_190044.jpg20230507_190223.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är strypbrickan testad och nu snålare inte hojen ner sig lika mycket under acc så helt klart ett steg i rätt riktning, har kört utan accpumpen och det funkar då så med accpumpen kan det nog börja närma sig på denna fronten.

Dock har jag problem kvar och det är på avslag, ligger jag på normala varv då man kör och sen slår av gasen snålar hojen ner sig så den kan dö och i detta läget ligger AFR på 22 men slår jag av sakta och växlar ner så går den snålt men stabiliserar sig efter en stund och börjar gå på tomgång.

Är väldigt lur på att detta har nåt att göra med trottelns retur att dem antingen går för fort eller för sakta tillbaka på gasavslag. Nån som känner igen fenomenet och kan förklara det och kanske har tips på nån lösning?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De problemet har inte ens jag råkat ut för trots att jag kört turbo på xr 650 stånkan. Orsaken är förmodligen att kompressorn suger lika hårt på motorbroms som den gör på full gas vid samma varvtal. De har förmodligen med vakumtrotteln att göra. Prova köra med starkare resp svagare fjäder och även utan fjäder så kan de visa om de går fixa med fjäderspänning. Svagare fjäder har jag nog förklarat tidigare hur man fixar genom att dra ihop fjädervarven med sytråd och droppa på snabblim på trådarna. Starkare fjäder genom att shimsa den.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De problemet har inte ens jag råkat ut för trots att jag kört turbo på xr 650 stånkan. Orsaken är förmodligen att kompressorn suger lika hårt på motorbroms som den gör på full gas vid samma varvtal. De har förmodligen med vakumtrotteln att göra. Prova köra med starkare resp svagare fjäder och även utan fjäder så kan de visa om de går fixa med fjäderspänning. Svagare fjäder har jag nog förklarat tidigare hur man fixar genom att dra ihop fjädervarven med sytråd och droppa på snabblim på trådarna. Starkare fjäder genom att shimsa den.

Möjligen är det nog en kombination av för litet lågfartsmunstycke och trotteln, nu kör jav med dubbla fjädrar som "ligger i varandra" så möjligen skulle man kunna testa fler fjädrar eller minska ett en fjäder eller köra utan.

Lågfarten skulle nog må bra av att bestyckas upp men det är pressade lågfartsmunstycke i förgasaren. Har testat lossa det i en annan förgasare genom att gänga munstycket invändigt med M3 och sen dra ut det men en skruv mutter och bricka vilket funkade.

Ska kolla lite bättre men det verkar som att Keihin munstycket 424-26 som är gängat är väldigt nära i storlek med det pressade munstycket bortsett från att det saknar en M6X0.75 gänga mitten så jag funderar på om man gänga 5 mm hålet i förgasaren och sen använda såna munstycken för det skulle ju underlätta enormt att kunna bestycka lågfarten.

Nån som har koll på hur kinkigt det kan tänkas vara om munstycket inte ser ut exakt lika men nästan? Att man kanske får ha andra bestyckningar är väl en sak men kan detta funka? Gängar i förgasaren man är det ju som ingen återvändo.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top