Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Han lite till men gav upp pga trötthet, svestade in muffen till manometer eller slangnippel, slipade till svetsarna hyfsat och sen kapade jag till och punktade dit sista biten för att få slangskarven på "rätt ställe".

Gav upp för ikväll trots bara en svets kvar men det kändes klokt istället för att det ska bli nåt elände så här nära slutet på insuget.

20221212_203627.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ska väl inte säga att insuget är klart men nu är det i alla fall nästan klart, allt är svetsat pch provtryckt men nu återstår det fruktansvärt tråkiga arbetet att slipa och polera. Lät ju behöva en del handarbete då det är svårt att komma åt med polertrissa på en del ställen.

Nu ska garaget städas för det ser ut fördjävligt med damm över allt från slipade av svetsar men värt var planslipningen av flänsarna.

Postar en bild före efter bild, det nya insuget har väl redan nu klart bättre finish än det gamla men det är lite skillnad på gassvets och TIG-svets.

20221213_184619.jpg20221213_184912.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Inte riktig k*ullputs men detta får duga. Är ju sinnessjukt tråkigt att slipa och polera och detta anser jag får duga, ser väl ändå ut helt okej och rent av fint jämfört med tidigare insug.20221218_181340.jpg
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Inte riktig k*ullputs men detta får duga. Är ju sinnessjukt tråkigt att slipa och polera och detta anser jag får duga, ser väl ändå ut helt okej och rent av fint jämfört med tidigare insug.
Asch…det finns charm med en ratbike med. ?
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag är förresten så impad av er som kan och har utrustning att göra sådana omfattande byggen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Asch…det finns charm med en ratbike med. ?
Jag skulle kalla det för "race finish" ser ändå ut hyfsat bra och då är jag ganska självkritisk? Men ska man upp till riktig utställningsfinish krävs nog många timmars slipande för att få det riktigt bra.

Jag har dragit på mig grejer eftersom och börjar nu i alla fall ha så jag klarar mig skapligt, under detta bygges gång har jag hunnit köpa de två saker som underlättat rejält, svarv och TIG-svets.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hade hoppas på hinna lite under julen då jag skulle vara själv hela julen men grabben ville komma och vara med mig så det var ju kul.

I kväll har jag dock hunnit göra ett trycktest för att kolla om acpumpen skulle orka trycka mot laddtrycket, sen var jag intresserad av att se om Biltema gängtätningen skulle vara tät men också hur slangar och backventil skulle klara laddtrycket. Slangarna ska också säkras bara jag hittar små klammer.

Accpumpen orkar i alla fall trycka in bränsle i insuget vilket man kunde se medan man hade luft i slangen sen hur mycket det mottryck som laddtrycket ger på insprutningen av bränslet har jag ju dålig koll på då man inte kan se in i insuget. Jag pumpade nog en 10 gånger med accpumen och hade hyfsat med soppa i insuget då det öppnades upp efter provtryckningen så det bör nog funka.

En ny pop off ventil i rostfritt har jag också börjat tillverka mest bara för att den andra nu ser lite skabbigt ut, dock bröt jag av M6 tappen då jag skulle gänga andra hålet.

20221226_173730.jpg20221226_174300.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är hemma och är förkyld med feber och rotade i lite papper och hittade detta. Tror inte jag postat det tidigare.

Nån med bättre kunskaper kan kanske säga lite mer om kurvan för vridet då jag har alltid tyckt den verkar lite intressant då det sticker rakt upp just under 3000 rpm och sen ligger i princip plant ända till topp. Enligt internet ska originalmotorn ha 20 Nm vid 8500 rpm men detta är ju på veven.

Det hade varit intressant att se vridkurvan på bakhjulet med en original motorn. Jag har ju nu en original (än så länge) CB250N ståendes i garaget som jag skulle kunna bänka men jag vet inte om det är värt tiden och pengarna att åka till Kalix och bänka original hojen. Jag misstänker att just ökningen av vridet från botten som lurar en att hojen har mer effekt än vad den egentligen har för den upplevs rejält starkare (trots att den ändå är svag) än originalet och är nu drevad som 400N.

Här syns också att hojen gick fett i botten och på topp men detta var nog räddningen så att inte effekten gick upp utan jag klarade mig under de tillåtna 20%.

Nu hoppas jag bara att jag ska blir frisk så jag får skruva ihop en gammal Rotax 399 motor till en Ski Doo Everest och börja med avgassystemen till Hondan.

20221230_172139.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är den förbannade Ski Doo Everesten hel men det är lördag morgon och fint väder vilket innebär att en fungerande Everest snabbt kan förändras till havererat tillstånd på väldigt kort tid.

När övriga familjen sov på morgon gick jag ut i garaget och har nu börjat men avgassystemen, har i alla fall fått till en början med att punkta upp lite delar. Har varit väldigt mycket pill sista tiden med att få till anslutningarna mot toppen men det gick tillslut att få ihop det i rostfritt. Jag har en förhoppning att få till avgassystemen så rören nedåt kommer att gå parallellt med ramröret för att få till linjespelet på hojen, jag hatar då saker och ting sitter snett och kors och tvärs. Tror jag ska ta och helsvetsa dessa bitar jag punktat ihop innan jag fortsätter att bygga nedåt om dom slår sig eller det är väl snarare hur mycket dom slår sig.

20230211_092048.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På morgon fick jag lite till gjort, har kommit en bit till. Man måste bygga bägge rören samtidigt för att hålla koll på att få som ungefär likadana.

Gjorde en upptäckt att cylinderraden inte sitter mitt i ramen vilket gör att avgasrören inte blir på samma avstånd om dom inte ska vinkla olika. Har ju en till CB250 ståendes i garaget och det är samma på original systemen som även dessa ligger lite förskjutna i förhållande till främre ramröret.

Förövrigt gick Everesten från fungerande tillstånd till haveri, men nu ska jag fixa avgassystemen innan jag tvärdrag med den igen.

20230212_100254.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Går sakta framåt, har i alla fall kommit en bit till på avgassystemen. Är jäkligt jobbigt att få till rören då man inte kan mäta fram mot nåt utan får sikta tackvare den ocentrerade cylinderraden. Sen ska pedalerna gå fritt och man ska få till ljuddämparna.

Redan nu trots svetsar och opolerade rör tycker jag det ser ut bättre än avgasbandaget som jag anser inte hör hemma på cafehojar trots att jag haft det själv för att dölja de gamla fula rören.

Vänster sida är nästan klart svetsat nu, det som fattas är muttern för bredbandslamda. Dock måste man polera upp främre delen av systemet och avgasflänsen för då man svetsar dit muttern kan man inte lossa flänsen.

20230215_204619.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nä inte det, jag får kolla igenom videorna. Är det nåt om överladdning?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Får väl uppdatera lite, vid det här laget skulle avgassystemet vara klart men så här det inte blivit pga huvudvärk, allt ifrån lite grann till åka ambulans och ligga på sjukan utan att man hittils hittat nåt.

Idag orkade jag i alla fall ut i garaget, gjorde i och för sig inget men kollade på hojen och där byggandet stannat av. Avgassystemen på reskpektive sida är svetsade och jag hann börja slipa lite på svetsarna innan jag blev dålig, kvar att göra är att slipa svetsarna, polera avgasflänsarna, svetsa muttrarna till lambdasonden och sen svetsa in utjämningsröret. Sen ska ju allt slipas och poleras, ser att jag kommer att få "spackel svetsa" på lite material på några ställen på svetsarna där det blivit lite smältdike. Beställde en rörslip att montera på till vinkelslipen på Amazon vilket borde underlätta ordentligt slipningen av rören.

Hoppas bara jag blir i form så jag kan fortsätta med bygget

20230317_114712.jpg20230317_114658.jpg20230317_114644.jpg
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Ser ju väldigt bra ut, men hur ser en rörslip ut?
Och krya på dig nu vi vill ju inte ha en @Bushido tråd till (även om den iofs är trevlig).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är i alla fall i lite bättre form nu, har inte haft ett sånt där anfall med våldsam huvudvärk på en vecka nu, peppar, peppar, ta i trä kasta salt över axeln och spotta tre gånger så det känns bättre även om det inte är bra. Orkar gå en kort sväng med hundarna nu utan att jag åkt på värre huvudvärk så jag hoppas på att jag snart ska orka att fortsätta lite smått på avgassystemet. Att tex svarva muffar till mellan röret och svetsa nån svets borde vara bra rehab även om man inte orkar mycket och längre stunder så blir det ju alltid nåt gjort om man knallar på efter vad man orkar, huvudsaken är väl att man inte tar ut sig för mycket så man åker på nåt bakslag.

Så här ser slipen jag köpt ut https://www.amazon.se/dp/B09PDVKXVZ?ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details&th=1 om den sen funkar vet jag ju inte men den borde duga som en grund för modifikationer.

Det verkar vara ett väldigt smidigt verktyg om det bara funkar vilket det verkar göra på youtube, finns lite olika band att välja på och även scotchbrite band. Är ganska mycket slipande på de rören jag har då jag köpt rostfria rör på Ahlsell då det var billigt, runt 600 kr för en 6 m pipa, men som sagt då behöver dom slipas för att få upp finishen. Insuget var nog jobbigt med att slipa men på ett sätt säkert värre då man inte kunde komma åt så mycket med nån maskin utan där var det lite med tryckluftssliparna och sen mycket filande och slipande förhand med smärgelduk.

Tror att avgassystemet (för det blir väl ett system på hojen nu istället för två då de två halvorna binds ihop med ett H-rör) är lättare att slipa då man kommer åt bättre men det är ju då istället hyfsat mycket som ska slipa så det är då jag tänkte att en rörslip skulle vara bra att ha. Sen är det nog inte sista avgassystemet i rostfritt som ska tillverkas för det står ju en till CB250 i garaget och det ligger också en turbo på en hylla som väntar på att hamna på den.

Så här fungerar en rörslip, tycker det verkar lovande
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skönt att du är på bättringsvägen, hoppas att det håller i sig :tummenupp Och nej, hoppas verkligen inte att denna tråden tar samma vändning som min. Det räcker med en sån tråd på forumet... :gnissla

Fortsätt krya på dig, hoppas de hittar felet och att det inte är allvarligt :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har varit i så bra form idag att jag orkade svarva till "muffar" till H-röret, ett mindre jobb med att svarva upp två 35 mm långa rör ca 4 mm invändigt. Så får se hur mycket jag orkar med lite tur kanske jag kan knalla på nån kort stund då och då för att gå nåt gjort.

Är ju inte mycket kvar på avgasystemet, passa in anslutningarna på respektive sida, svetsa fast dessa på avgasrören, svetsa fast muffarna på mellanröret och svetsa fast svetsmuttrarna för bredbandslambdasonderna. Totalt rör det väl sig om nån timmes jobb kvar innan systemet är klart men sen ska ju allt slipas och poleras.

Verkar också som att Grandell har ett ekerbakhjul som man nog kan få att passa med lite jobb, så då återstår att cadda upp adapterringar för att låta laserskära för att kunna ekra upp ett CBX550 framhjul. Just ekerhjul är väl det som nu fattas efter att insug och avgassystem åtgärdats.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang orsak till huvudvärken så kolla att inte svetsens gas läcker någonstanns speciellt om du har Argon gas! Argon gas va ett tänkbart alt till ström och gift för avlivning av fångar för de ger så skonsam död. Läckade Argon gas är livsfarligt för man märker inte det, man somnar bara!
Du kan även va känslig för rökutvecklingen av svetsning i rostfritt material.
Jag har inget belägg för att rostfritt ska kunna ge någ symtom typ som aluminumsvetsning ger men vem vet. Fixa bra ventilation för säkerhets skull, eller de ska man ju ha ändå.
Ps Docktor Boost :lol
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top