korvgubbe skrev:Undrar vad sammhället kostat honom och hans familj....
Hur går det med jakten på gärningsmannen...?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
korvgubbe skrev:Undrar vad sammhället kostat honom och hans familj....
Markus skrev:Hur går det med jakten på gärningsmannen...?
korvgubbe skrev:You tell me...!?
...vet inte riktigt vad din poäng är... Eller du kanske tycker vi ska låta Rahman sitta inne så iaf någon sitter där!?
Markus skrev:Det jag vet är att han är frikänd pga en teknikalitet. Det jag inte vet, men som jag tror är att det pågår ingen utredning för att hitta den egentliga mördaren, vilket jag tolkar som att polisen anser det löst men att det inte räckte ända fram. Jag tror att det var han, och att han är så jävla fräck att han fortsätter med sina orimliga krav på mina pengar stör mig något alldeles enormt (nåja, jag blir lite irriterad i alla fall).
korvgubbe skrev:...när någon ifrågasätter Jaldungs rättegång är du snabb med att peka finger och säga att domstolen bevisat honom oskyldig...
...Men i Rahmanfallet är du lika snabb på att peka på brister.
Markus skrev:I ett mål där det istället handlar om bevisvärdering så är det i och för sig svårare att våga sig på en gissning som åhörare, men likväl så stör detta fall mig och när jag läser om det så finns det en hel del frågetecken jag tycker borde rätas ut. Läs ovan.
korvgubbe skrev:Frågetecken lär vi alltid få leva med. Är ganska glad att vi inte har omvänd bevisföring i Sverige. Jag vill forsätta ha det så att man ska bevisa någons skuld istället för att behöva visa sin oskuld!
) och skriver här om det. Bara för att man frias i en rättegång så är man inte oskyldig, sedan att media ivrigt har hejat på för att han ska få en resningsansökan gör inte det hela bättre. Så länge ingen annan döms, eller de omständigheter som finns förklaras så tror jag att han är skyldig och tycker att han ska vara otroligt nöjd med att ha blivit friad samt att han borde vara mer än nöjd att han dessutom får betalt av mig nu.Markus skrev:Visst är det så, och det ska även fortsättningsvis vara hög bevisbörda för åklagare men det förändrar inte faktumet att jag ifrågasätter hans oskuld () och skriver här om det. Bara för att man frias i en rättegång så är man inte oskyldig, sedan att media ivrigt har hejat på för att han ska få en resningsansökan gör inte det hela bättre. Så länge ingen annan döms, eller de omständigheter som finns förklaras så tror jag att han är skyldig och tycker att han ska vara otroligt nöjd med att ha blivit friad samt att han borde vara mer än nöjd att han dessutom får betalt av mig nu.
korvgubbe skrev:Är han skyldig?
korvgubbe skrev:Jag tyckte det fanns en hel del anledning att ifrågasätta dommen enligt ovanstående text.
Det gick inte att bevisa att han köpt Flaskorna.
Det gick heller inte att bevisa att de flaskor som köpts i samband med hans butiksbesök var identiska med de som hittades i lägenheten. Förutom detta kund einte åklagaren motstrida hans tidsuppgifter som i sin tur omöjligjorde att han skulle hunnit utföra dådet...
Är han skyldig? Kanske.. men jag hade nog inte dömt på så svaga grunder.
Markus skrev:Nytt ämne, någon mer än mig som röstar för att brorsan får sitta av straffet?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=357731&previousRenderType=6
Markus skrev:JA
![]()
Det där är ett sådant mord som polisen löser, på det gamla goda 90-talet i alla fall. Jag anser att de gjort det, men erkänner samtidigt hovrättens utslag (för om JAG inte hade erkänt det så hade det säkert rivits upp.....). Hur som helst, nog med stålar har han fått. Med sin lön hade han aldrig fått ihop så där mycket ändå, hoppas han får skatta tillbaka allt.
Nytt ämne, någon mer än mig som röstar för att brorsan får sitta av straffet?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=357731&previousRenderType=6

Gixxer-Anders skrev:Givetvis är hovrättens dom riktig. Det tråkiga är ju att resningen kom så pass många år efter..
korvgubbe skrev:Om vi nu för diskussionens skull antar att Rahman är helt oskyldig så innebär det ju att rätssväsendet sjabblat bort chansen att få fast den skyldige i.o.m att fel person skakat gallar alla dessa år...
korvgubbe skrev:Skulle vi sänka bevisbördan(som vissa hormonstinna verkar anse) så skulle fler oskyldiga sitta inne. Vilket i sin tur skulle göra att de som verkligen var skyldiga slapp straff...
Gixxer-Anders skrev:Precis så är det ju. Det är ju det som är så störande.
Markus skrev:Oroa dig inte, det var Gay Rahman som gjorde det.
Markus skrev:Ja, men fler skyldiga också. Om vi höjde bevisbördan så skulle effekten bli den motsatta, färre oskyldiga dömda och färre skyldiga dömda. Därför tycker jag inte ditt argument är något bra. Vad, exakt, är det som säger att vi har rätt nivå just nu? Antagligen är det få oskyldiga i fängelse, men det är en jädra massa skyldiga som inte är i fängelse - alltså har vi inget bra tecken på att den balans vi har just nu är den rätta.
Gixxer-Anders skrev:![]()
Nån som läst hans meterlånga snyftare på Sourze (eller vad det nu heter)?
Markus skrev:Ja, men fler skyldiga också. Om vi höjde bevisbördan så skulle effekten bli den motsatta, färre oskyldiga dömda och färre skyldiga dömda. Därför tycker jag inte ditt argument är något bra. Vad, exakt, är det som säger att vi har rätt nivå just nu? Antagligen är det få oskyldiga i fängelse, men det är en jädra massa skyldiga som inte är i fängelse - alltså har vi inget bra tecken på att den balans vi har just nu är den rätta.
|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |
|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |
|
|
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026
20-årige australiensaren Wi... |
|
|
Alltid redo för regn
Håll dig torr på hojen – ny... |
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |