Nu är svinet dömd (Ulf Olsson)

Bingo skrev:
I Sverige lever internerna rena lyxtillvaron. Det är möjligt att det inte alltid är så mysigt, men lyxigt är det allt. Eller du menar kanske att mysigt är bättre än lyxigt?

Måste vara ett helvete att vara domare idag. "Hmmm skall jag döma den åtalade till en mysig tillvaro eller är det bättre att vi dömer honom till en lyxig tillvaro."

Lyxigt? Du kanske tycker att fångarna skall ha en kanonkula fjättrad till vristen.
Inte för att jag har någon erfarenhet av att sitta inne, men det värsta med att sitta inlåst borde vara att man är just inlåst. Om man sen äter oxfilé eller skulor till middag spelar nog mindre roll..

Ny fråga:
Om han nu döms till vård i tingsrätten, men frias i hovrätten - borde inte vårdbehovet kvarstå då och därmed upphäver man inte påföljdsdelen? Påföljden får han ju efter en sinnesundersökning och den undersökningen är ju giltig oavsett hur man bedömer skuldfrågan. En t-rex eller en Anka behövs nog till detta.

För inte kan det väl vara så bakvänt att man bedömer att han behöver vård för han är puckig i huvudet, och sedan bedömer man att han inte alls behöver vård för han är minsann puckig - men oskyldig? Har det funnits några fall där tingsrätten dömt till vård, men hovrätten friat helt?

Markus skrev:
Och jag som trodde frågan var vad det spelade för roll om han hamnade på sjukhus eller på anstalt. :rolleyes:
Vård är mysigt, fängelse är inte mysigt - om du jämför de två.

Ja skillnaden i mysighet var en faktor jag glömde bort. Jag ber om ursäkt.

Ibland undrar man varför man öht tar sig tid att svara på dina inlägg.

Markus skrev:
Ny fråga:
Om han nu döms till vård i tingsrätten, men frias i hovrätten - borde inte vårdbehovet kvarstå då och därmed upphäver man inte påföljdsdelen? Påföljden får han ju efter en sinnesundersökning och den undersökningen är ju giltig oavsett hur man bedömer skuldfrågan. En t-rex eller en Anka behövs nog till detta.

För inte kan det väl vara så bakvänt att man bedömer att han behöver vård för han är puckig i huvudet, och sedan bedömer man att han inte alls behöver vård för han är minsann puckig - men oskyldig? Har det funnits några fall där tingsrätten dömt till vård, men hovrätten friat helt?

Blir han friad är han ju fri. Man blir inte inlåst enbart på grund att man är bakom flötet. Vården, i det här fallet, är ju en form av straff för ett begånget brott. Inget brott = inget straff.

Gixxer-Anders skrev:
Blir han friad är han ju fri. Man blir inte inlåst enbart på grund att man är bakom flötet. Vården, i det här fallet, är ju en form av straff för ett begånget brott. Inget brott = inget straff.

Men, vården är ju inget straff... Är du säker på att det är så där? Menar man att han är helt jävla färdig i huvudet och att han t.ex. är farlig - då borde han ju vårdas ändå. Men det är klart, i Sverige gillar man att vänta tills det är för sent.

Gixxer-Anders skrev:
Jo men om han blir friad är han ju inte bevisligen farlig, eller hur?

Nej det är han ju inte. Men likväl borde vårdbehovet kvarstå då läkarna inte lägger sig i skuldfrågan när de gör sin bedömning. Antingen behöver man vård eller så behöver man inte vård, så skulle man ju kunna hoppas att det någon gång i en fjärran framtid blir (igen) i alla fall.

Markus skrev:
Men, vården är ju inget straff... Är du säker på att det är så där? Menar man att han är helt jävla färdig i huvudet och att han t.ex. är farlig - då borde han ju vårdas ändå. Men det är klart, i Sverige gillar man att vänta tills det är för sent.
Om man är helt jävla färdig i huvudet och anses vara farlig för sig själv eller någon annan kan man bli tvångsintagen för vård. Om man verkligen blir det beror på många faktorer. Det är inte alltid lätt att upptäcka om någon är farlig i ovanstående bemärkelse. Särskilt om personen ifråga inte har någon vålds- eller vårdhistorik.

Det funkar inte som så att det finns spanare ute i samhället som spårar upp och identifierar folk med farliga personlighetsstörningar. Att någon är farlig är normalt inget man vet förrän ett våldsbrott begåtts. Som i detta fall t ex.

Gixxer-Anders skrev:
Lyxigt? Du kanske tycker att fångarna skall ha en kanonkula fjättrad till vristen.
Nä, den änden av kedjan skall vara fast förankrad i väggen. Sen skall det vara kallt, mörkt och fuktigt i cellen.

Bingo skrev:
Om man är helt jävla färdig i huvudet och anses vara farlig för sig själv eller någon annan kan man bli tvångsintagen för vård. Om man verkligen blir det beror på många faktorer. Det är inte alltid lätt att upptäcka om någon är farlig i ovanstående bemärkelse. Särskilt om personen ifråga inte har någon vålds- eller vårdhistorik.

Det funkar inte som så att det finns spanare ute i samhället som spårar upp och identifierar folk med farliga personlighetsstörningar. Att någon är farlig är normalt inget man vet förrän ett våldsbrott begåtts. Som i detta fall t ex.

Till exempel förekommer det att tvångsintagna skrivs ut om de aktivt saboterar sin behandling, med tex amfetamin eller andra droger.

Bingo skrev:

Korrekt, men om man gjort en fristående bedömning av en person - utan atta ta hänsyn till skuldfrågan - och kommit fram till att personen behöver vård så kan ju inte vårdbehovet bara trollas bort för att man tydligen var oskyldig. Vården får man väl inte uteslutande för att man är farlig för andra eller sig själv, utan för att bota ens sjuka hjärna? Om jag har brutit benet när jag gjorde inbrott så borde jag väl få mitt ben lagat även om jag blir friad? (EM i långsökthet)

Varför ska samhället ödsla en massa pengar på att låta Ulf sitta 20-30 år på kåken. Ett nackskott för den här typen av brott där det är 100% säkerställt vem förövaren är vore det bästa!

stony skrev:
klart han ska ha vård.. som jag nämde i en tråd över att begår man en sån handling så är man ju knappast frisk i huvet. men efter vården ska han fan in i fängelse!
Så fungerar det inte i Sverige. Du kan inte straffas med fängelse för ett brott som du begått när du varit sjuk (förkylning räknas inte). Istället blir det vård och när den är klar så kommer du ut. Detta har fått till följd att folk som mördat kommit ut efter 1-2 år.

Masonit skrev:
Å alltid e det män som ställer till med allt skit! Fan så att man skäms!!\Masonit
Det finns dumma tjejer också! Tänker på hon som sprättade upp den gravida tjejen i USA häromdagen :kocko

sandstream skrev:
. Ett nackskott för den här typen av brott där det är 100% säkerställt vem förövaren är vore det bästa!

...nu finns det väl knappast särskillt många brott där bevisningen är 100% vattentät... I det här fallet lär det knappast någonsin nå 100% säkerhet. Bara tillräckligt stor sannolikhet för att fängelse skulle kunna utdömmas...

Markus skrev:
Korrekt, men om man gjort en fristående bedömning av en person - utan atta ta hänsyn till skuldfrågan - och kommit fram till att personen behöver vård så kan ju inte vårdbehovet bara trollas bort för att man tydligen var oskyldig. Vården får man väl inte uteslutande för att man är farlig för andra eller sig själv, utan för att bota ens sjuka hjärna? Om jag har brutit benet när jag gjorde inbrott så borde jag väl få mitt ben lagat även om jag blir friad? (EM i långsökthet)
Skilj på frivillig vård och tvångsvård. Det räcker inte att bara vara psykist sjuk och i behov av vård för att bli tvångsintagen.

Markus skrev:
Är påföljden redan beslutad? Vad blev det? :tungan

:hihi

Jag skrev inte att fängelse Är eller kommer bli utdömt.. Bara att bevisningen KAN nå så långt att detta blir följden. Men poängen var att även i de fall där fängelse blir påföljden så har det sällan bevisats till 100%.. Joy Rahman är väl ett ganska bra exempel på detta.. Men Sandstream anser väl som så många andra att:

"- lite svinn får man räkna med! När han dömdes var han iaf 100% skyldig även om det är något som ändrats sig tills nu då han släpptes!"

korvgubbe skrev:
Jag skrev inte att fängelse Är eller kommer bli utdömt.. Bara att bevisningen KAN nå så långt att detta blir följden. Men poängen var att även i de fall där fängelse blir påföljden så har det sällan bevisats till 100%.. Joy Rahman är väl ett ganska bra exempel på detta.. Men Sandstream anser väl som så många andra att:

"- lite svinn får man räkna med! När han dömdes var han iaf 100% skyldig även om det är något som ändrats sig tills nu då han släpptes!"

Vad skulle han med all tändvätska till egentligen?
Undrar vad han kostat samhället, still counting.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back