Nostalgi, ungdomens pärla tillbakaköpt, GSXR 750 1996. Dags att få fason på den.

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Ber om ursäkt om jag lagt tråden fel, är lite osäker på var den hör hemma. Om den ligger fel så får någon vänlig moderator gärna flytta den dit den hör hemma.

1996 köpte jag en ny ZX7R och en GSXR 750, den sistnämnda är den av alla mina hojar jag tyckt bäst om. Efter några år såldes den, intresset avtog helt enkelt.


Jag har under åren sett den någon gång på blocket och tidigare i somras kom den ut igen. Tyvärr befann den sig 110 mil enkel resa från Malmö men skam den som ger sig, köpte den över telefon och nu är den hämtad.

Aldrig krockad eller vurpad men tappad stillastående så allt är original inklusive kåpor. Micron-dämparen, blinkers och lite kolfibertrams satte jag själv dit en gång i tiden och allt detta sitter kvar.

Självklart finns det en del att göra på den, tidens tand har definitivt satt sina spår.

Bilder från annonsen:





Det som är nytt på hojen är tändstift, framdäck, drivpaket och bromsar fram.

Jag har bytt bromsvätska fram och bak, byter motorolja, bränsleslangar, oljefilter och luftfilter imorgon.

Har rivit av kåpor och tank så att jag kan göra en grundlig tvätt, kommer även att riva av förgasarna så att jag kommer åt ordentligt. Är det okej att blaska på med vatten bland tändspolar, cdi-boxar och sånt eller ska jag ta bort det också innan tvätt? Tänkte plugga insugshålen med biltemas tvättpluggar om ingen invänder.








Tyvärr har hojen stått några år så det är rost i tanken, hur gör jag lättast rent?
Ibland bluddrar den vid fullgas, misstänker skit i förgasarna från tanken så går över dom imorgon. De är för övrigt bytta till andra begagnade, fick dock originalbryggan till men förra ägaren fick inte hojen att gå bra med dom. Något jag bör tänka på här?

Hojen har gått strax över 4000 mil på mätaren, har för mig att jag sålde den på 2800 mil. Läge att riva ur motorn och renovera allt eller kanske bara se över toppen? Jag bytte stakarna 96 på garanti, körde inte många mil innan de lämnade in första gången med lagerbank som resultat.
Nu låter den inte så farligt, är nog mest kamkedjan som skramlar men ska trycka dit en manuell sträckare.

Kommer även att behöva lite smådelar, helst ett helt kåpset om någon har i fint skick.

Så, lite input vad jag bör göra tas emot tacksamt, jag planerar att ha hojen i många år och vill inte ta några genvägar när jag gör i ordning den.
 
Last edited:
Trevligt projekt! Prylar för tankrengöring/etsning: http://www.uscarparts.nu.
Mer: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?81904-Reng%F6ra-en-rostig-tank-inv%E4ndigt

Du glömde säkert att skriva ner det, men glöm inte att byta soppafilter när du ändå håller på.

Jag skyddar elektronik rätt ordentligt innan allt som har med vatten att göra kommer i närheten.

Förgasare är väl bara som vanligt - kolla att allt ser helt/bra ut, demontera så mycket som möjligt, inkl. munstycken, rengöra utav helvete och gärna i ultraljudstvätt. Att kolla upp om det finns nån "rebuild kit" till dina förgasare kanske kan vara en bra idé. Ställ flottörnivåer efter tvätt. Glöm inte att synka när allt är klart.

Om motorn låter bra, komptesta och kolla ventilspel, där skulle jag börja innan djupare motordyk.
 
jag har ett kåpsett med undertail med ledlyse och svart kåpglas till den. hemmalackat med ditsatta dekaler av mig. finns annons här någonstans. kan du få för en 1500. bara undertailen kostade 1500.
 
Tack för erbjudande om delar, tanken är dock att hojen ska hållas i det skick jag själv brukade den i när jag hade den första gången men utan alla slitskador. Så original förutom blinkers och slipon. Gubben har blivit nostalgisk på gamla dagar ;)

Soppafilter kommer givetvis att bytas, tänkte jag sätter två i serie. :)

Motorn låter bra förutom kamkedjan. dock, om jag dock låter den gå på "tomgång ~4-5000 varv" så kommer det lite misstänkt bankande/spikande ljud. Är ju några år sen sist men jag har för mig att det var så det lät sist jag fick byta stakarna. Ska fixa kamkedjan innan jag fortsätter lyssna så jag kan utesluta det.

Angående rebuild kit så fick jag faktiskt det till gasarna, förförra ägarna tänkte först testa det men gav upp och bytte hela bryggan.

Någon som har bra tips hur jag pluggar insugshålen när jag ska motortvätta med borttagna förgasare?
 
Grattis! Fint att du lyckats få tillbaka den. Gammal kärlek rostar aldrig, antar jag. :tummenupp

Jag har insett av din tråd (och av andra som vill/lyckas köpa tillbaka sina gamla hojar) att jag aldrig skall sälja mina. Då slipper jag leta reda på dem sen... :)
 
Idag blev en del gjort till slut, fått tvättat de jobbiga delarna.

Inte konstigt att den gick lite risigt. Stod 3-4 cm "vatten" i en av tänstiftsbrunnarna samt att alla förgasarkoppar hade minst två mm upp till fem mm slam i botten. Nån konstig rostbrun sörja som var apsvår att få bort. Nåja, nu är det gjort! Ska bli intressant om det var hela sanningen eller om mer återstår att göra vad gäller den biten.

Blev riktigt bra bakom drevkåpan samt att hela motor, ram och dold plast är tvättad. Imorgon blir det att tvätta kåpor, kedjeskydd och riva av bakhjulet för att ta där. Hinns det med kommer jag även att gå över oken imorgon. Misstänker att det kan vara läge med en rengöring av kolvarna och hittills har jag alltid klarat det utan att byta packningar. Håll tummarna!

Före:













Efter:













Är detta den ökända modellen av kamkedje-sträckare?

 
Last edited:
Är detta den ökända modellen av kamkedje-sträckare?


ser ut som det ja. släng den och skaffa dig en manuell sträckare istället (som du skrev). du ångrar dig inte! du vet väl hur man kollar kamkedjespelet på dom motorerna?
renovering av motorn tror jag inte behövs. dom är väldigt stryktåliga. men visst, upptäcker du att kompprovet visar lite udda resultat och ventilerna har rätt spel så får man börja gräva lite. det där tickandet är troligtvis kamkedjan som skramlar. min gjorde likadant vid ungefär samma varvtal.

MVH Phille
 
Vet inte hur man kollar kamkedjespelet, tar tacksamt mot tips.
Tänkte även byta olja i gaffelbenen, något man fixar utan specialverktyg?

Tvättade av och polerade upp kåporna idag, körde en kylarrens några timmar i tanken, bytte olja och skruvade ihop den. Nu är det bra tryck igen med jämn och fin tomgång.
Får nog kika på styrlagret också, känns inte helt färskt :)



Har inte tvättat hjulen och bakom dom men i övrigt börjar det likna hoj igen. Allting verkar fungera som det ska, fläktarna gick igång när jag fiskörde lite.
Gaffelolja och ventilsträckare står högt på önskelistan nu.

Saknar plupparna till ramen som täcker hålen för demontering av förgasarbryggan. Saknar även de fyra skruvar och muttrar som håller ihop luftburken samt skruven som fäster den i ramen. Kåpor och tank i fint skick är en våt dröm.
 
Last edited:
spelet i kamkedjan mäter du genom att lyfta och trycka ner kamkedjan mellan kamdreven under ventilkåpan. spelet ska vara 6-8 mm om jag minns rätt, men sök runt på internet så får du det svaret på hur många millimeter det ska vara då jag inte är helt säker.

gafflarna plockar du ner utan specialverktyg har jag för mig. var 2 år sen jag demonterade gafflarna men jag har inget minne av att man behövde något specialverktyg till det.

ebay är en väldigt bra vän när det handlar om att köpa delar till dessa hojar!

MVH Phille
 
du behöver ett verktyg för att trycka ihop fjädern i gaffeln när du plockar ut den om du inte är hulken
 
Kikade lite på Youtube angående gaffelbenen och jag fick intrycket att det går att göra utan specialgrejor. Måste missat något :)
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top