Rengöra en rostig tank invändigt?

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Ort
SoFo
Hoj
ZXR750J
Hej alla,

Vid säsongens början så ville inte min hoj få ett jämn bensinflöde vilket gjorde att den dog när man slutade gasa. Fick buk med problemet i o m att förgasaren plockades ner och rengjordes. För övrigt så vart den inte så skitig, men den fungerade fint därefter.

Nu har dock problemet återkommit och de verkstäder jag har hört efter med, tror att det e rost i tanken som täpper igen förgasaren. Kostnadsförslagen har varit mellan 2000-2500 för att rengöra förgasaren o tank. Personligen tycker jag att man kan ha roligare saker för pengarna och funderar på att åtgärda problemet själv.

Så den stora frågan som jag vill ha svar på är: Hur rengör man en tank invändigt? Bör jag lämna in den trots allt?

Övriga tips mottages tacksamt. :tummenupp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Inte för jag vet, men skaka runt en massa blyhagel o sen skölja ur den kanske.
/u
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Beror ju lite på hur smutsig den är.

Kan det räcka med att skölja ur den ordentligt,och sen köra med dubbla/trippla bensinfilter så är det ju ingen match.

Jag hade nog tagit loss den och kikat med en liten spegel i för att se vad man har att jobba med.
 

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Ort
SoFo
Hoj
ZXR750J
Ulf: Trodde först att blyhaglet var skämt men sen blev jag osäker. Kanske inte är en så dum idé. Får väl bli att gå och köpa luftgevärskulor och fylla tanken. :)

Vad ska jag rengöra med? Bensin eller något speciellt medel?

Tack för svaren båda två! :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Sök lite.. nån som gjorde nåt elektrolysliknande i badkaret och fick bort all rost :D

Annars testa bildoktorns tips med citronsyra och vatten över natten :D
 

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Ort
SoFo
Hoj
ZXR750J
Kan inte tänka mig ha så värst mkt rost i tanken. Prövar med blyhaglet för att sedan spola rent tanken (i möjligaste mån). Skulle den fortsätta krångla blir det verkstaden nästa.

Anton_Ljunghusen skrev:
Annars testa bildoktorns tips med citronsyra och vatten över natten :D

Låter billigt och bra! :D
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Ahlstrom skrev:
Kan inte tänka mig ha så värst mkt rost i tanken. Prövar med blyhaglet för att sedan spola rent tanken (i möjligaste mån). Skulle den fortsätta krångla blir det verkstaden nästa.



Låter billigt och bra! :D


Glöm inte att slänga dit ett extra bensinfilter eller två (och byta dom i början)

Så minskar du risken för att behöva riva och rengöra förgasarna hela tiden.
 

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Ort
SoFo
Hoj
ZXR750J
Långa farbron skrev:
Glöm inte att slänga dit ett extra bensinfilter eller två (och byta dom i början)

Så minskar du risken för att behöva riva och rengöra förgasarna hela tiden.

Det ska jag se till att göra! :)

Återigen tack!
 

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Avliden
Hoj
GSX-R1000 K4
Jag brukar använda akvariegrus och fotogen alt. diesel och skaka utav h-vete ett bar vändor funkar kanon bra, blyhagel kan oxå funka men bly är ganska mjukt så akvariegruset ger nog en bättre "avrivning". :D

Recept:
1l fotogen/diesel och 1dl akvariegrus skaka 5 min och skölj sedan upprepa till den är ren från rost normalt 2-3 ggr. tänk på att den mesta rosten är upptill i tanken så vänd den upp&ner .
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Blyhagel var inget skämt. Fast det finns kanske billigare blykulor än luftgevärsskott.

Finns väl maskiner där man rengör maskindelar genom att lägga ner dom bland
kulor (material ?) o nån vätska och låter det småvibrera lite några timmar.
Maskar man av hela utsidan av tanken (silvertape ?) så är det kanske en utmärkt variant.

Nån som vet en verkstad som har sån maskin ?
/u
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
På Touringbutiken (www.touring.se) kan man köpa nån tvåkomponentsvätska som tar bort rosten och gör tanken fin och ren inuti.

Kreem Tankrengörare; Artnr: 54-4992 234:-
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
själv så hade man samma problem.. slängde i ett par muttrar i tanken och skakade runt dom både med vatten i och utan.. fick ut en %&/()= massa rost.. sen sköljde jag den med diskmedel för att sedan skölja med vatten och till sist när den var torr i med tanktätningsmedel.. funkade kanon!. :tummenupp
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
duckie skrev:
På Touringbutiken (www.touring.se) kan man köpa nån tvåkomponentsvätska som tar bort rosten och gör tanken fin och ren inuti.

Kreem Tankrengörare; Artnr: 54-4992 234:-

Kreem funkar skitbra, har använt det några gånger.. Varmt vatten + en flaska i någon timma så är rosten borta. Sen får man med något som liknar trälim att hälla i tanken, ruska runt så sätter det sig som en plastfilm innuti och sen slipper man allt krångel med rost i tanken...

Citronsyra och vatten ska tydligen också funka...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
philsson skrev:
själv så hade man samma problem.. slängde i ett par muttrar i tanken och skakade runt dom både med vatten i och utan.. fick ut en %&/()= massa rost.. sen sköljde jag den med diskmedel för att sedan skölja med vatten och till sist när den var torr i med tanktätningsmedel.. funkade kanon!. :tummenupp



Jag minns det inte så riktigt....................... :D
 

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Ort
SoFo
Hoj
ZXR750J
Tack för alla tips! :)

Finns ju massa pengar att spara på att fixa saker själv!

Sätter igång på lördag och sen hoppas jag ha en problemfri hoj för ett tag framöver! :gnissla

Kommer att skriva sen hur det gick!

Återigen ett stort tack till alla!!
:tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top