Byte packboxar gsxr 750

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Gsxr 750 -98
Hej!

Har köpt en gsxr 750-98 för en vecka sen och har nu upptäckt att ena gaffeln läcker lite olja. Har aldrig meckat framgaffel tidigare så jag är lite intresserad av hur krångligt det är att byta packboxar......

Att lämna in kostar drygt 3000:- och det känns som att dom pengarna gärna används på annat håll... Frågan är alltså: Vågar man ge sig på ett byte själv utan att ha meckat framgaffel tidigare? :va Någorlunda allmän meckvana har jag väl (dock inte hoj). Behövs specialverktyg? :confused:
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Brukar inte vara några problem att fixa gafflar själv.. Specialverktyg kan behövas ibland, men jag har då alltid lyckats göra egna i garaget utan svarv och fräs.

Min filosofi är.. Ta isär och prova göra det själv,får man inte ihop det så finns det alltid nån annan som kan.. Än så länge ligger jag då alltid fått ihop sakerna:tummenupp
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag köpte ett par nya gafflar för 2000 på ebay, "kittade" med någon hårdare fjäder och nyservade. Känns som en roligare utgift än 3000 till någon nisse på en verkstad.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Det är väldigt enkelt på en sån gaffel, hade en likadan hoj fast en 97a och det var hur enkelt som helst. Skaffa fram en mekhandbok så KAN du inte göra fel :)
 

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Gsxr 750 -98
Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Ok. Då får jag väl skaffa mig en mekhandbok och läsa på lite för att fatta ett beslut. Hur lång tid ungefär tror du det kan gå åt för en ovan?



Ahh! Perfekt med en manual.Tackar! :tummenupp
Första gaffelbenet tar 5ggr längre tid än det andra, det andra går av bara farten när du väl lärt dig hur du gör. :) Du fixar lätt båda gaffelbenen på en kväll i alla fall :tummenupp
 
Last edited:

meccan

www.racesetup.se
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Hillerstorp
Hoj
GSXR 750 -07 Banhoj. GSXR 750 SRAD Gata.
Tar knappt 2 timmar för en mekaniker att byta. Oljan kostar 100 kr och packboxarna 95kr. Om du lämnar in bör duy max betala 1500kr. På min firma (Racesetup) Tar jag 1000kr för byte med allt! Gaffeln på 750 är ganska svår, då packboxen vill spricka när du trär på den. Ett bra tips är att använa en kondom eller tejpå med el-tejp. Lycka till!
 
Last edited by a moderator:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Manualen till gixxer funkar inte... finns den att få tag i på annan webbadress???


De droppar från min ena gaffel... Vågar man köra iaf? om man inte wheelar å leker utan bara kör "rakt" fram???

Linda gaffelbenet rejält med trasa/gasbinda eller liknande och håll god koll på det. Olja på bromsskivan är inte bra
 

LeeRoy

Fh Fh Fh
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki gsxr 750 -96
Linda gaffelbenet rejält med trasa/gasbinda eller liknande och håll god koll på det. Olja på bromsskivan är inte bra

Jag borde köpa en trisslott! körde runt alla mc-firmor i stan, på ett ställe va en mekaniker å fixade i verkstan å han va schysst å leta packning å de hade en på hyllan!!!!!!!!!!! :yoparty

Nu behöver jag bara få tag i en manual hur fan man gör.... nån som vet var fan man kan hitta en sån på nätet???? länkarna som fanns förut är borta! :huvet
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top