Nostalgi, ungdomens pärla tillbakaköpt, GSXR 750 1996. Dags att få fason på den.

Efter en härlig lördag i garaget fortsätter även söndagen på samma tema. Börjar äntligen likna en motorcykel igen efter en hel del frenetiskt gnuggande.

 
Det börjar ta sig, från "skogsvrak" till skinande på en vecka. Mina händer är fullständigt trasiga efter denna rundan men det var värt det, hojen är jättefin nu. Är en speciell känsla att köra den igen efter alla år, njuter i fulla drag!





Skadorna på högersidans kåpa efter att någon tappat den försvann ganska bra efter lite rejäl handpolish. Lyckades även böja tillbaka bromshandtaget som var böjt nån cm och hängde lite slakt.



Blankt :)



Börjar ta sig även här.





Kvar att göra är bytta gaffelolja, lacka grenrör/avgasrör, styrlager samt att rengöra kolvarna i samtliga ok. Saker som behövs är gummiplupparna i ramen så inte hålen lyser, toppkåpa samt lite diverse skruv och mutter.

Måste säga att jag är lite förvånad att det blev så bra, jag har endast använt produkter från Biltema. ;)
 
Last edited:
Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska betala på ett ungefär för nedan och gärna rekommendera en verkstad som gör det bra i eller i trakterna av Malmö:

1: Ställa ventilerna. Kan lämna hojen i det skick som önskas för att göra det billigast.
2: Rullande landsväg/Dyno. Ställa förgasarna optimalt samt synka dem. Hojen går riktigt bra över hela registret men vill bara förvissa mig så mest troligen behövs ingen ombestyckning.
3: Byta olja och packningar lösa gaffelben.
4: Justera eller byta styrlager.

Förstår om inga exakta priser kan ges men ett riktvärde så att jag kan börja övertala frun om viktigheten i att bränna ännu fler tusenlappar på hojen...
 
Last edited:
Om du har manual så kan vi fixa det tillsammans i vårat garage (jag har synkklockor) annars snacka med EBOS på Lundavägen.
 
Det börjar ta sig, från "skogsvrak" till skinande på en vecka. Mina händer är fullständigt trasiga efter denna rundan men det var värt det, hojen är jättefin nu. Är en speciell känsla att köra den igen efter alla år, njuter i fulla drag!







Skadorna på högersidans kåpa efter att någon tappat den försvann ganska bra efter lite rejäl handpolish. Lyckades även böja tillbaka bromshandtaget som var böjt nån cm och hängde lite slakt.



Blankt :)



Börjar ta sig även här.





Kvar att göra är bytta gaffelolja, lacka grenrör/avgasrör, styrlager samt att rengöra kolvarna i samtliga ok. Saker som behövs är gummiplupparna i ramen så inte hålen lyser, toppkåpa samt lite diverse skruv och mutter.

Måste säga att jag är lite förvånad att det blev så bra, jag har endast använt produkter från Biltema. ;)

Fint jobbat. Måste bara fråga vilka produkter använde du ifrån biltema, ska ditt i vecka och handla. Snart dags för sista behandlingen inför sovdags för hojen.
 
Samtliga avgasventiler låg på samma mått och inom toleransen. Samtliga insugsventiler låg på samma mått inom toleransen utom fyrans par, dock låg även de väl inom toleransen. Skönt att ha det gjort, stort tack till Hondafredde för att du tog dig tid.
Oken rengjorda och belägg bytta, inga vibrationer kvar. Styrlager kollat men det var perfekt så ingen åtgärd.
Kvar att göra är gaffelolja samt synka förgasarna. Börjar likna nåt :)
 
Kanske coating skulle vara ett alternativ värt att undersöka? Menar om du ändå funderar på att föra på lackering så är det kanske bättre med coating istället då det lär hålla bättre samtidigt som det har sina andra fördelar... :rolleyes:

Schysst hoj förresten! :tummenupp
 
Skulle pulverlack funka, eller tål det inte värme?
 
Jag vet inte hur det är med pulverlack, är det så man gör om någon här kanske vet?

Pulverlack är nog ingen bra ide på något med så extremt skiftande temp. som ett grenrör. Lack överlag på grenrör brukar vara en dålig ide i längden. Coating som någon nämner ovan, eller kanske avgasbandage? Själv skulle jag låta det vara, och nöja mig med en rejäl skrubbning.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top