Nostalgi, ungdomens pärla tillbakaköpt, GSXR 750 1996. Dags att få fason på den.

Jag har precis monterat kinaskivor(Arashi) på min hoj. Först fick jag kraftigt våldsamma vibrationer! Vi snackar liknande känsla som att hålla i en bergsborr! Så jag fick nya skivor skickade till mig och efter att ha monterat dessa så blev det mycket bättre. Har nu jättesmå pulseringar från 50kmh till 20kmh men vibrationerna har avtagit med milen så jag tror att det som är som Onedreamer säger, att kanterna till kylhålen behöver slipas ned något. Så om några dagar funkar nog bromsarna kalas. Dagens tips är alltså att köpa något bättre på direkten för att undvika liknande problem.
 
Tack Onedreamer och Kricke, skönt med lite feedback :)

Har läst en del på stora forum och det verkar som att det är bra grejor, finns dock säkert undantag. Men det finns uppenbarligen de som testat dessa skivor väl på både gata och bana utan problem.

Hur ser ni märke på skivorna?
 
Last edited:
Bromsar bytta fram och bak nu och allt fungerar som det ska. Vilken skillnad med riktiga bromsar!

Har beställt nya avgaspackningar och bultar till grenröret, dags att blästra och lacka. De bultar som sitter där är ganska rostiga, tror ni jag får väck dom eller är det dömt att misslyckas?

avgas.jpg
 
Min såg likadana ut och gick utmärkt att lossa. För att slippa svettiga stunder så använd rostlösare och låt stå en stund innan du skruvar av. Kan ju passa på att byta ut skruvarna mot rostfria eller liknande.

MVH
 
Bromsar bytta fram och bak nu och allt fungerar som det ska. Vilken skillnad med riktiga bromsar!

Har beställt nya avgaspackningar och bultar till grenröret, dags att blästra och lacka. De bultar som sitter där är ganska rostiga, tror ni jag får väck dom eller är det dömt att misslyckas?

View attachment 405395

testa med slagskruvmejsel eller vad den nu kallas. Ahr räddat mig.
 
Skivorna fungerar som de ska, inga problem än så länge.

Har rivit förgasarna och rengjort dem enligt konstens alla regler. Blandningsskruvarna stod 3,5-4 varv ut så ställde in dom på 2 varv. Flottörhöjden var alldeles för låg på en men nu står de rätt.

Nu går den som den ska verkar det som, dock en liten svacka runt 6-7000 varv, ska testa att höja nålarna ett steg om ingen har ett bättre förslag.
 
Efter ett besök i Ebos rullande landsväg kan vi konstatera att alla hästarna är kvar men de behöver får mer mat i övre registret och mindre i de lägre.

Rådet jag fick var två upp i huvudmunstycke och ner med nålarna ett hack.


CAM00763.jpg
CAM00768.jpg
CAM00769.jpg
 
Min såg likadana ut och gick utmärkt att lossa. För att slippa svettiga stunder så använd rostlösare och låt stå en stund innan du skruvar av. Kan ju passa på att byta ut skruvarna mot rostfria eller liknande.

MVH

Inte rostfria skruv in i en alu-topp...aja baja.
 
Vi som fyllt gubbe kommer nog alla ihåg anal magnetism. ;)

Ingen som har något att säga om bromskurvorna, hade varit lite skönt med feedback innan jag river skiten igen...
 
Vi som fyllt gubbe kommer nog alla ihåg anal magnetism. ;)

Ingen som har något att säga om bromskurvorna, hade varit lite skönt med feedback innan jag river skiten igen...

Bra med mos för en 750 av den årgången,:tummenupp Fin hoj det där. men vilka varvtal. Vad varvar/ger 600an av samma årsmodell?

Har du nån vy med 5ans växel och bakhjulets hastighet=toppfart på den växeln? kul å se...
 
Last edited:
Inget jag känner igen, lite svartrök vid gaspådrag är ändå inget jag hade brytt mig om.

Min är troligen på upphällningen i tätningarna, ryker bra när jag motorbromsar, känns manligt! :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top