Normalt?

jfd

--> Sommar <---
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
R1 Röd/Vit -98 med -00 motor
Lämnade för 100 mil sedan in hojen för 2000-mila service. Idag när jag var ute o körde började oljelampan lysa. Stannade och kollade stickan, mycket riktigt, oljan nere på strecket! Har alltså kört 100 mil sedan service, ska det verkligen vara så? Blir det slut olja så fort? :( Eller glömde servicekillen fylla på oljan som han lovade? Körde då en 200 mil före servicen och ingen varningslampa.

jfd skrev:
Lämnade för 100 mil sedan in hojen för 2000-mila service. Idag när jag var ute o körde började oljelampan lysa. Stannade och kollade stickan, mycket riktigt, oljan nere på strecket! Har alltså kört 100 mil sedan service, ska det verkligen vara så? Blir det slut olja så fort? :( Eller glömde servicekillen fylla på oljan som han lovade? Körde då en 200 mil före servicen och ingen varningslampa.

Hade en polare som lämnade in sin hoj (ZX9R) på service och de glömde fylla på olja, även att de kryssat för det i serviceprotokollet.
Bara att åka tillbaka och slå näven i bordet.

jfd skrev:

Nej, oljan tar inte slut så fort på en hoj av årsmodell 2001 som är någorlunda normalt körd! Serviceverkstaden har inte skött sitt jobb utan antingen bara bytt filtret och sedan glömt/skitigt i att toppa upp den oljeförlusten som blev vid filterbytet.

Eller bytt oljan och glömt/skitit/inte orkat varmköra din motorcykel ordentligt för att därefter toppa upp den mängd olja som det nya filtret tar upp.

Hur som helst så har firman inte skött sitt jobb ordentligt och du har, förmodligen, betalt för att de skall göra det. Åk tillbaks med kvittot och fråga vad de håller på med samtidigt som du kräver att de skall åtgärda problemet utan dröjsmål och utan kostnad!

Om du inte har god erfarenhet av firman sedan tidigare skall du ock´så, enl. mitt tycke, börja leta efter en ny firma med gott renomé där du kan lämna in hojen nästa gång och förhoppningsvis känna dig trygg med att de har gjort ett professionellt jobb!

// Niklas

TheDude skrev:
Skriv hur det gick sen!

Inge vidare, de vägrar ta på sig det.... Killen där försäkrade mig om att dessa maskiner kan dra 1 liter på 50-100 mil.... :confused:

Har pratat med flera, många motorkunniga, och de säger samma sak, "MCn drar aldrig så där mycket olja på så kort tid"!

Har fyllt på ny olja nu iaf, ska se efter 100 mil till om samma sak händer, annars går jag tillbaka, och den här gången med det "EXTREMT ONDA ÖGAT" :censored

jfd skrev:
Inge vidare, de vägrar ta på sig det.... Killen där försäkrade mig om att dessa maskiner kan dra 1 liter på 50-100 mil.... :confused:

Har pratat med flera, många motorkunniga, och de säger samma sak, "MCn drar aldrig så där mycket olja på så kort tid"!

Har fyllt på ny olja nu iaf, ska se efter 100 mil till om samma sak händer, annars går jag tillbaka, och den här gången med det "EXTREMT ONDA ÖGAT" :censored

Samma svar fick polarn!
Konstigt att hojen skulle helt plötsligt dra mer... :confused: Nää det där går ingen på. :dummer

Häng ut dem med bild och namn och adress och skostorlek och.......

Byt olja o filter själv så är du säker på att det blir gjort,det är inte så invecklat
att göra själv.Om du nu ändå vill serva hojen så påpeka att du bytt olja o filter o de kan göra övrig service,vad dom nu gör.
Bytat olja o filter själv på min,även tändstift som kräver lite mer pill.
Tanken av,luftfilterburken av o sånt men tar inte lång tid o du sparar stålar på arbetet som du kan ha bra mycket roligare för.

Du kan prova med att maila dom denna tråd och se hur tacksamma dom blir av att deras företag blir uthängt på ett forum med över 5000 medlemmar....

Så får vi se hur pigga dom blir på att byta :hihi :tummenupp

R1 racer skrev:
Byt olja o filter själv så är du säker på att det blir gjort,det är inte så invecklat
att göra själv.Om du nu ändå vill serva hojen så påpeka att du bytt olja o filter o de kan göra övrig service,vad dom nu gör.
Bytat olja o filter själv på min,även tändstift som kräver lite mer pill.
Tanken av,luftfilterburken av o sånt men tar inte lång tid o du sparar stålar på arbetet som du kan ha bra mycket roligare för.

Jag är med på vad du menar. Och jag gör själv näst intill allt på min hoj i serviceväg (lämnar in hojen för ventiljustering pga. platsbrist) och för justering av förgasare för det kan jag inte men i övrigt gör jag allt själv.

MEN nog sjutton skall en kund kunna lita på att arbete som firman tar betalt för verkligen är professionellt utfört!

Jag föreslår att du tar kontakt med allmäna reklammationsnämnden om firman inte vill göra rätt för sig!

För att samla på dig fakta som firman inte kan argumentera emot kan du också ta kontakt med Yamahas generalagent och fråga om Yamah verkligen gör hojar som drar så mycket olja trots så få mil på mätaren!??? Fin reklam för Yamaha i så fall! :hihi

Nä, firman har lurat skjortan av dig och om du inte får upprättelse, efter kontaktat dem igen eller mha. allmäna reklamationsnämnden så tycker jag sannerligen du skall varna dina medknuttar/knuttor så inte de också blir lurade på surt förvärvade pengar! Dvs. lägga ut namnet på firman här! Men jag tycker du skall gå den mer riktiga vägen först!

// Niklas

jfd skrev:

1 liter motorolja / 50 mil = motorrenovering. Dvs. det killen säger dig är att din motor är slutkörd och det är dax för en fullständig renovering av din motor!

Hur mycket tar firman för det??? :fatta! :huvet

Om din hoj är någorlunda normalt körd och någorlunda skött i övrigt så måste något MYCKET allvarligt ha hänt under servicetillfället. Något som får 1 HEL DJÄVLA LITER olja att komma ut från motorn på 50 mil. Snacka om att tanka olja och kolla bensinen! :hihi

När hela denna historia är över hoppas jag att du bojkottar firman. De har ju tydligt visat att de inte vill ha dig som kund och att de tror de kan ljuga för dig. Vad är det för kundkänsla och moral!???

// Niklas

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...