Hur bra är verkstäderna - vad har ni råkat ut för?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det kommer att dröja länge innan de tekniska bristerna märks, relativt de mänskliga när det kommer till hojkörning…

Men med tanke på hur många som byter däck, strålkastarlampa eller styrlager först när besiktningen gör nedslag kan man ju inte vara säker.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Hur resonerar egentligen besiktningen kring halvljusets riktning? Det ett skiftar ju hela tiden medans man kör! Fick nedslag på det ihop med ljudnivå, reflex och för tätt placerade blinkers ? vardera blinkers skulle ut 5mm, mao hade det räckt med 2-3 brickor...

Åtgärdade allt utan ljuset, vid ombesiktningen så ryckte jag bara upp fjädringen lite efter jag hade rullat fram inför ljusmätningen så var det bra med det.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
När hände det sist?
Det går inte att relativisera problemet så enkelt.
Att det inte händer särskilt ofta, om ens alls, kan bero på;
1. Vi har tvingande besiktning av alla fordon inkl MC så de farligaste fordonen försvinner.
2. Det är en mycket sällan förekommande olyckssituation oavsett besiktning eller inte.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det går inte att relativisera problemet så enkelt.
Att det inte händer särskilt ofta, om ens alls, kan bero på;
1. Vi har tvingande besiktning av alla fordon inkl MC så de farligaste fordonen försvinner.
2. Det är en mycket sällan förekommande olyckssituation oavsett besiktning eller inte.
Som sagt här i Finland besiktar vi inte motorcyklar (annat än regbesiktning, och på polisens påbud). Och även om fler dör i trafiken per år per kapita så ligger motorcyklister över tid på samma / lägre procent av de omkomna än i Sverige. ( källor stat.fi && trafikverket.se )
Hur många utomstående som skadats pga tekniska fel är så pass få att statistik inte går att hitta. För någondera land, en snabb googling hittar ingen artikel om att något sådant skulle ha hänt.

Det är klart att det skulle _kunna_ hända, men krasst så finns det gott om annat att fundera på innan man börjar oroa sig för någonting sådant.
Att just felet som orsakat vurpan in i busskön skulle uppdagats på en besiktning är inte heller säkert i det fall den ponerade olyckan faktiskt hände.

Statistiskt sett så är de allvarliga olyckor som faktiskt händer, påverkade människor, körkortslösa som inte vet vad dom gör, bilar som är ouppmärksamma, och de som provar sig på att bestiga en tall i 260.
I de första två fallen pratar vi om människor som knappast brytt sig om att motorcykeln är besiktad vare sig krav finns eller ej, och i det sista så hade det inte spelat någon roll om reflexen är korrekt placerad eller ej.
Möjligen i fallet en bil svänger vänster så kunde en besiktning ha sett till att motorcyklisten haft fungerande lyse och setts bättre, men typiskt så är det inte där problemet sitter, och väldigt få människor som inte sitter på motorcykeln skadas i sådana olyckor ändå.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
När hände det sist?
Just busshållplats vet jag inte. Dock var det en man som omkom när han blev påkörd av en mc i somras.

Poängen är att 20 minuter och 500kr vartannat år är ganska ok för att slippa de värsta trafikfarorna. Det är min åsikt. Du håller inte med.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Just busshållplats vet jag inte. Dock var det en man som omkom när han blev påkörd av en mc i somras.

Poängen är att 20 minuter och 500kr vartannat år är ganska ok för att slippa de värsta trafikfarorna. Det är min åsikt. Du håller inte med.
Berodde det på bristfälligheter i motorcykelns konstruktion, eller någonting annat?

Tvärt om så är mitt argument att dessa 20 minuter och 500kr inte påverkar de _värsta_ trafikfarorna, utan snarare siktar in på de försumbara.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag råkade ut för en nitisk besiktningsman för några år sen. Han lyckades hitta en mikroskopisk läcka på en bromsslang på min Super Ténéré så jag tyckte det var värt pengarna.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Berodde det på bristfälligheter i motorcykelns konstruktion, eller någonting annat?

Tvärt om så är mitt argument att dessa 20 minuter och 500kr inte påverkar de _värsta_ trafikfarorna, utan snarare siktar in på de försumbara.
Någonting annat antagligen.

Jag ser framför mig att många hojåkare kommer köra runt med taskiga styrlager, bromsar med mera om man inte har besiktning. Inte jag, säkert inte du och antagligen inte så många som hänger på forumet. Man får ha i beräkningen att många bara vill vrida om nyckeln och köra och som inte har en susning om det tekniska.

För några månader sedan körde jag med en snubbe vars kedja såg helt förjävlig ut. Som om den gått 10k mil och aldrig blivit smord. Jag påtalade det och han såg ut som en fågelholk. Killen är bilmekaniker dessutom. Ett par veckor senare gick kedjan av under körning.

Regelbunden besiktning kan stoppa vissa av dessa fall.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Någonting annat antagligen.

Jag ser framför mig att många hojåkare kommer köra runt med taskiga styrlager, bromsar med mera om man inte har besiktning. Inte jag, säkert inte du och antagligen inte så många som hänger på forumet. Man får ha i beräkningen att många bara vill vrida om nyckeln och köra och som inte har en susning om det tekniska.

För några månader sedan körde jag med en snubbe vars kedja såg helt förjävlig ut. Som om den gått 10k mil och aldrig blivit smord. Jag påtalade det och han såg ut som en fågelholk. Killen är bilmekaniker dessutom. Ett par veckor senare gick kedjan av under körning.

Regelbunden besiktning kan stoppa vissa av dessa fall.
Även vi som skruvar och pillar kan missa. Jag missade totalt ett trött hjullager som besiktningen upptäckte. Har inga problem med att besiktiga hojen vartannat år, det är en extra koll ovanpå min egen.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
En duktig besiktningsman kan säkert vara bra. Jag är inte helt säker att den gemene besiktningsmannen är den personen. Jag har fått bilar besiktigade så många gånger med uppenbara fel och blivit godkänd (inte i sverige) så jag skulle faktiskt aldrig våga lita på att bilen är Ok bara för att den är besiktigad.

Men jag förstår ert resonemang.

Jag vet inte hur många som dör i Norge, där besiktigar man heller inte motorcyklar eller släpvagnar.

I sverige har det varit traditionellt billigt och extremt effektivt med besiktningar. I för exempel norge så utförs detta av bilverkstäder som inte har någon vidare koll.. och kvalitet är där efter. Priset i Norge är ca 1200:- och det tar över en timme. Sjukt plågsamt system om man är van med det som fanns förr i gamla DDR sverige och kostade ett par hundra.

//K
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Har bara besökt verkstad 2 gånger med mina mc. Bytte drev till ett kugg mindre på min gamla ninja å eftersom det är så jävla viktigt att nita kedjan istället för kedjelås så gjorde nån Japs det på Ava mc. Han fixa även nåt annat litet fel så det var en lyckad affär?
På servicen i höstas hörde mekanikern att det skramla när jag skulle åka iväg. Det var DB- killern
som var lite lös så han drog åt skruven. Så än har jag inte råkat ut för några missar?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Har bara besökt verkstad 2 gånger med mina mc. Bytte drev till ett kugg mindre på min gamla ninja å eftersom det är så jävla viktigt att nita kedjan istället för kedjelås så gjorde nån Japs det på Ava mc. Han fixa även nåt annat litet fel så det var en lyckad affär?
På servicen i höstas hörde mekanikern att det skramla när jag skulle åka iväg. Det var DB- killern
som var lite lös så han drog åt skruven. Så än har jag inte råkat ut för några missar?
Oj, ett inlägg som rör trådämnet...trevligt :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top