Hög smäll och rök från förgasare - startar inte (2001, Kawasaki Vulcan 800)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Gör man en sökning så kommer det upp en del haverier pga ej justerat ventilspel, i övrigt inget anmärkningsvärt (VN 800 engine failure)
Kan det verkligen leda till ett totalhaveri? Ventilspel kan säkert öka med tiden, men det borde föregås av tydliga signaler från motorn. Har hojen gått 8000 mil utan service så kan det säkert hända saker, men det borde kräva långvarig misskötsel då.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kan det verkligen leda till ett totalhaveri? Ventilspel kan säkert öka med tiden, men det borde föregås av tydliga signaler från motorn. Har hojen gått 8000 mil utan service så kan det säkert hända saker, men det borde kräva långvarig misskötsel då.
Kan bara referera till det jag läste - och oftast är det väl så att ventilerna knackar in sig - dvs ventilspelet minskar. Till slut stänger inte ventilen ordentligt och sätet + ventilens tätningsyta får brännskador. Hur det sedan kan leda till att tallriken lossar vet jag inte, kanske tål inte ventilhalsen den ökade värmen? (tänkte jag fel nu??)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag kan också ha fel. Jag är kvar i ett gammalt tänk där alla spel och toleranser ökar med tiden genom slitage. Material nöts bort från ventiler, säten, nockar och vilket ger ökat spel, glapp och otätheter. Inte säkert att det funkar så idag.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kan bara referera till det jag läste - och oftast är det väl så att ventilerna knackar in sig - dvs ventilspelet minskar. Till slut stänger inte ventilen ordentligt och sätet + ventilens tätningsyta får brännskador. Hur det sedan kan leda till att tallriken lossar vet jag inte, kanske tål inte ventilhalsen den ökade värmen? (tänkte jag fel nu??)
Oftast ser det ut såhär när en ventil bränns. 1655242132338.jpeg
Har aldrig hört att halsen går av.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag kan också ha fel. Jag är kvar i ett gammalt tänk där alla spel och toleranser ökar med tiden genom slitage. Material nöts bort från ventiler, säten, nockar och vilket ger ökat spel, glapp och otätheter. Inte säkert att det funkar så idag.
Jodå, det stämmer förutom när det gäller trötta ventiler. När ventilen är sliten går den djupare in i ventilsätet vilket visar sig genom att ventilspelet minskar snabbare än normalt, eftersom ventilfjädern drar i ventilen närmre kamaxeln. Vanlig symtom är svårstartad när motorn är varm.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jodå, det stämmer förutom när det gäller trötta ventiler. När ventilen är sliten går den djupare in i ventilsätet vilket visar sig genom att ventilspelet minskar snabbare än normalt, eftersom ventilfjädern drar i ventilen närmre kamaxeln. Vanlig symtom är svårstartad när motorn är varm.


...ofta föranlett av dåligt inpassade luftfilter, eller rent av KalleAnka-tillbehörsfilter.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Oftast ser det ut såhär när en ventil bränns. View attachment 472983
Har aldrig hört att halsen går av.
Jo, jag har sett tallrikar som lossat - några på bild och en IRL (VW 1300) men som sagt - varför har jag ingen aaaning om, men det skulle vara intressant att veta.
Tillägg - googlade lite - beror oftast på sned ventiltallrik, som i sin tur oftast blivit sned pga kontakt med kolven (övervarvning eller som sagts tidigare - kamkedja som hoppat en kugg) så kopplingen till motorhaveri o ojusterade ventiler kanske är långsökt
Tallrik som släppt kan också bero på ventilsäten som lossat- har inte hört talas om att det kan hända, men är väl inte orimligt

Den här sidan var informativ https://www.ms-motorservice.com/en/technipedia/post/valve-damage-and-causes/
 
Last edited:

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Köp en begagnad motor istället för att laga den gamla.
Fin hoj.
 

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Såhär såg det ut idag när jag gick ner och kikade. Lossade även toppen men lyckades inte få ur kablarna som sitter fästa på toppen. Någon som vet hur man gör?
 

Bifogat

  • 50F55E0D-8A18-4ED3-9C96-27248D76708B.jpeg
    50F55E0D-8A18-4ED3-9C96-27248D76708B.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 85
  • 05C85C19-466E-4D69-9AF3-60E0694CF725.jpeg
    05C85C19-466E-4D69-9AF3-60E0694CF725.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 84
  • 9B653840-4895-4307-A15D-5133B7C5937C.jpeg
    9B653840-4895-4307-A15D-5133B7C5937C.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 87
  • 8517DA14-3ABB-415C-AFEB-8D7360577997.jpeg
    8517DA14-3ABB-415C-AFEB-8D7360577997.jpeg
    2 MB · Visningar: 85
  • 204BCBFF-ABE0-4952-99B4-B32D6BEE1F3C.jpeg
    204BCBFF-ABE0-4952-99B4-B32D6BEE1F3C.jpeg
    3.2 MB · Visningar: 87

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Jag har ingen aning, ska gå ner och kika. Tror att det är 3-4 stycken och de går till åt oliks håll på MCn.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Haynes eller Clymer har manualer. Vill du jobba utan så finns en del på YT. En kille som tar av toppen på en VN 750 - den har dubbla kamaxlar så inte samma som VN800 men principen borde vara lika. Från där du är nu så skall du rimligen släppa på kamkedjespännaren, sedan lossa bryggan som håller kamaxeln (kan du snurra på motorn så se till att ventilerna är stängda - dvs ingen spänning i ventilfjädrarna). Kan du inte snurra så lossa skruvarna ett kvarts varv i taget - runt om tills bryggan är loss. Kammen borde då gå att lirka ur kedjan - sätt en tråd i kedjan så den inte rasar iväg ner i motorn. Sedan dags att lossa o ta bort toppen så får du se hur illa det är ställt nere i cylindern (förgasare/sprut och avgassystem förutsätter jag att du lossat innan). Men -bättre att köpa en verkstadshandbok än att gå på mina tips - då får du med alla nödvändiga grejer som jag inte kunnat tänka ut själv.
 

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Tack för alla svar och tips.

Var inne med hojen hos mekaniker idag. Motorn går runt en bit men sen är det tvärstopp. Han tyckte likt er att jag skulle leta ny motor/göra det själv om jag orkade göra jobbet. Dock blir det väldigt dyrt tror jag att försöka hitta en motor på ebay eller liknande. Så jag tänker därför att jag vill åtgärda detta själv och plocka ut och ner hela motorn med hjälp av Haynesmanual, min far och YT (Och er kanske ;)).
Vad har jag att förvänta mig i eventuell kostnad för alla delar? Hur lång tid i rena arbetsdagar tror ni att nått sånt här tar?
Jag själv har aldrig pillat isär en hel motor men har pillat med det mesta andra på en hoj. Min far är väldigt kunnig på motorer och har gjort liknande reparationer på flertalet motorer tidigare, men jag kan dock inte räkna med att han kan hjälpa mig precis alltid vid de tillfällena jag har tid att meka.

Är åter igen väldigt tacksam för era svar.
 

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Jag tror också på att kamkedjan hoppat några kugg så en ventlil slagit hål i kolven. Oljan på stiftet talar för hål i kolv. Orsaken till att kamkedjan hoppat är iså fall kamkedjesträckaren som släppt spänningen tillfälligt. Om de visar sig va de felet så "måste" kamkedjespännarna bytas ut bägge två. De finns billiga manuella sträckare på ebay som är bet säkrare än org sträckarna förutsatt att man håller koll på kedjespänningen då o då.
Men repkostnaden lär bli dyr förutsatt att inte vevstaken krökt sig.
1.Ny beg cylinder 3000-4000 kr på ebay.
2. ny kolv 1500-2000kr.
3. Ny beg topp 3000-6000kr
4. Packningar 1000kr
5. Nya kamkedjor + sträckare 3000kr
Om de nu skulle va alla dessa fel så är de bättre sälja hojen i delar och köpa en ny beg för 20k
Är dessa siffror vad det skulle kosta att beställa från ebay eller likande?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag hade nog skruvat av cylindern där något hänt för att få grepp om skadeläget. Du har knappast något att förlora i det här läget. Kanske räcker det med att hona cylindern och sätta i en ny kolv?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Börja med att plocka ner motorn - räkna pengar nu när du inte vet hur illa det är gör dig bara deppig.
Haynes eller rättare sagt Clymer (verkar inte som Haynes har den) + verktyg som jag förutsätter att du har. Lådor att lägga prylar i - märk allt noga med lappar eftersom du är ny på motorer - gärna filma delar av jobbet för eget minne.
När du plockat ner så kan du bekymra dig om kostnaden - kan vara tursamt stopp med bara kolv o ventil eller ett rejält ras som kräver ny motor (eller ny hoj)
Lycka till

Tid: en kväll att ta isär, en kväll att räkna ut vilka nya delar du behöver, okänd tid att få tag på allt, två kvällar att skruva ihop
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top