Slagondrayer
Ny medlem
- Gick med
- 7 Jun 2022
- Hoj
- 2001, Kawasaki Vulcan 800
- ?Ett så kallat Vulcanutbrott, känt problem med dessa hojar ?
Som du nog listat ut är det rätt mycket skit som inte skall vara där. Även insugskanalerna ser sotiga ut? Gör rent förgasaren och kolla att du har gnista på stiften innan du prövar igen.Dessa bilder tog jag igår när jag plockade loss förgasaren.
Försökte kika lite snabbt men kunde knappt se något. Ska plocka av toppen imorgon och kolla ordentligt.Skulle gissa på att en insugningsventil gått av och trillat ner i cylindern.Går det att lysa ner igenom tändstiftshålet med lampa och se något? Annars blir det att lyfta av toppen.
Nix.. no good. Uppdaterar med foton imorgon. Men en fundering jag har är VARFÖR detta har hänt? Är det ren otur eller finns det andra grejer att ha i åtanke?Håller med, detta ser no bueno ut. Toppen lär ju behöva lyftas oavsett för att få ut skrotet. Glöm inte fota, kollektiv lärdom hur man räddar en vulcan!
Utveckla gärnaInstämmer. Bara att slänga ut en blocketannons för en tusenlapp eller två eller köra den till skroten. Det där är inte lönt att reparera.
Om en ventil trillat ner och snurrat runt ett par varv behöver du sannolikt renovera toppen, cylindern och kolven. Lär bli dyrt. Kan du göra allt jobb själv så blir det kanske billigare men tar en jäkla tid. En sån hoj är värd runt 20k så jag hade inte lagt ner så mycket pengar eller tid på den.Utveckla gärna
Jag lämnar givetvis plats för de med mer erfarenhet men en vulcan 800 är väl varken trimmad eller ansträngd på motorväg, och att ventiler släpper händer ju så otur låter inte omöjligt. Ska bli väldigt spännande att se vad som hänt, jäklar trevlig cykel. Och jag hade inte gett upp hoppet så kvickt, att kika lite i motor och på ebay kostar inget!Försökte kika lite snabbt men kunde knappt se något. Ska plocka av toppen imorgon och kolla ordentligt.
Nix.. no good. Uppdaterar med foton imorgon. Men en fundering jag har är VARFÖR detta har hänt? Är det ren otur eller finns det andra grejer att ha i åtanke?
Jo jag förstår att det troligtvis kommer bli ett omfattande arbete och mycket av det kommer jag kunna göra själv och med hjälp av min far och bekanta. Ser detta som ett utmärkt tillfälle att lära mig, har aldrig renoverat en MC-motor tidigare.Om en ventil trillat ner och snurrat runt ett par varv behöver du sannolikt renovera toppen, cylindern och kolven. Lär bli dyrt. Kan du göra allt jobb själv så blir det kanske billigare men tar en jäkla tid. En sån hoj är värd runt 20k så jag hade inte lagt ner så mycket pengar eller tid på den.
Nästa fråga då: varför ska JAG ha sån otur då!? Skämt åsido, får se detta som ett tillfälle att lära mig en hel del och åtgärda övriga grejer jag ville göra på hojen sen tidigare . Motorn är original men resten är ombyggt. Otroligt rolig hoj att köra. När den funkar .Jag lämnar givetvis plats för de med mer erfarenhet men en vulcan 800 är väl varken trimmad eller ansträngd på motorväg, och att ventiler släpper händer ju så otur låter inte omöjligt. Ska bli väldigt spännande att se vad som hänt, jäklar trevlig cykel. Och jag hade inte gett upp hoppet så kvickt, att kika lite i motor och på ebay kostar inget!
+1 på det. Cylle och topp får du för 1-2 tusen per del på ebay. Köper du nytt/lämnar bort blir det ohållbart dyrt.Jag lämnar givetvis plats för de med mer erfarenhet men en vulcan 800 är väl varken trimmad eller ansträngd på motorväg, och att ventiler släpper händer ju så otur låter inte omöjligt. Ska bli väldigt spännande att se vad som hänt, jäklar trevlig cykel. Och jag hade inte gett upp hoppet så kvickt, att kika lite i motor och på ebay kostar inget!
Precis. Jag skulle köpt en annan hoj att köra med i sommar, för detta projekt lär ta tid om det ska hållas på en vettig budget. Kul, spännande och lärorikt, om man har tid och plats att hålla på.Alltså, normalt skall detta inte kunna hända men...
Mängden skit i förgasaren kan tyda på dåligt luftfilter och att den tagit in smuts som sliter på ventilsäten, som ger obalans som...
Trist, men kul hobbyprojekt. Fota mycket så blir det lättare att få ihop den!
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Biljettförsäl... |
|
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024
Nu är ägare av Husqvarna No... |
|
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |
|
En helt ny Husqvarna!
Bara några kilometer från a... |