Hög smäll och rök från förgasare - startar inte (2001, Kawasaki Vulcan 800)

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Dessa bilder tog jag igår när jag plockade loss förgasaren.
 

Bifogat

  • BD66B713-1143-4547-BC5A-C722773F0A58.jpeg
    BD66B713-1143-4547-BC5A-C722773F0A58.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 96
  • BDF88D36-FD8F-47D9-AF9E-7FBD53BA6DA2.jpeg
    BDF88D36-FD8F-47D9-AF9E-7FBD53BA6DA2.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 98
  • D374F07F-C935-404A-B49E-687CD09011EF.jpeg
    D374F07F-C935-404A-B49E-687CD09011EF.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 96

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Mycket dåliga nyheter.. skruvade ur tändstiften och såg att det främre tändstiftet gått helt åt helvete. Vad kan detta bero på?
 

Bifogat

  • B6697B7A-24C3-4073-862C-34EB1DB939F0.jpeg
    B6697B7A-24C3-4073-862C-34EB1DB939F0.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 144

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Håller med, detta ser no bueno ut. Toppen lär ju behöva lyftas oavsett för att få ut skrotet. Glöm inte fota, kollektiv lärdom hur man räddar en vulcan!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Instämmer. Bara att slänga ut en blocketannons för en tusenlapp eller två eller köra den till skroten. Det där är inte lönt att reparera.
 

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Skulle gissa på att en insugningsventil gått av och trillat ner i cylindern.Går det att lysa ner igenom tändstiftshålet med lampa och se något? Annars blir det att lyfta av toppen.
Försökte kika lite snabbt men kunde knappt se något. Ska plocka av toppen imorgon och kolla ordentligt.
Håller med, detta ser no bueno ut. Toppen lär ju behöva lyftas oavsett för att få ut skrotet. Glöm inte fota, kollektiv lärdom hur man räddar en vulcan!
Nix.. no good. Uppdaterar med foton imorgon. Men en fundering jag har är VARFÖR detta har hänt? Är det ren otur eller finns det andra grejer att ha i åtanke?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Utveckla gärna
Om en ventil trillat ner och snurrat runt ett par varv behöver du sannolikt renovera toppen, cylindern och kolven. Lär bli dyrt. Kan du göra allt jobb själv så blir det kanske billigare men tar en jäkla tid. En sån hoj är värd runt 20k så jag hade inte lagt ner så mycket pengar eller tid på den.
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Försökte kika lite snabbt men kunde knappt se något. Ska plocka av toppen imorgon och kolla ordentligt.

Nix.. no good. Uppdaterar med foton imorgon. Men en fundering jag har är VARFÖR detta har hänt? Är det ren otur eller finns det andra grejer att ha i åtanke?
Jag lämnar givetvis plats för de med mer erfarenhet men en vulcan 800 är väl varken trimmad eller ansträngd på motorväg, och att ventiler släpper händer ju så otur låter inte omöjligt. Ska bli väldigt spännande att se vad som hänt, jäklar trevlig cykel. Och jag hade inte gett upp hoppet så kvickt, att kika lite i motor och på ebay kostar inget!
 

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Om en ventil trillat ner och snurrat runt ett par varv behöver du sannolikt renovera toppen, cylindern och kolven. Lär bli dyrt. Kan du göra allt jobb själv så blir det kanske billigare men tar en jäkla tid. En sån hoj är värd runt 20k så jag hade inte lagt ner så mycket pengar eller tid på den.
Jo jag förstår att det troligtvis kommer bli ett omfattande arbete och mycket av det kommer jag kunna göra själv och med hjälp av min far och bekanta. Ser detta som ett utmärkt tillfälle att lära mig, har aldrig renoverat en MC-motor tidigare.
 

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Jag lämnar givetvis plats för de med mer erfarenhet men en vulcan 800 är väl varken trimmad eller ansträngd på motorväg, och att ventiler släpper händer ju så otur låter inte omöjligt. Ska bli väldigt spännande att se vad som hänt, jäklar trevlig cykel. Och jag hade inte gett upp hoppet så kvickt, att kika lite i motor och på ebay kostar inget!
Nästa fråga då: varför ska JAG ha sån otur då!? Skämt åsido, får se detta som ett tillfälle att lära mig en hel del och åtgärda övriga grejer jag ville göra på hojen sen tidigare . Motorn är original men resten är ombyggt. Otroligt rolig hoj att köra. När den funkar ;).
 

Bifogat

  • 5EB8115E-F28A-4913-93DB-2588E607905C.jpeg
    5EB8115E-F28A-4913-93DB-2588E607905C.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 65

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jag lämnar givetvis plats för de med mer erfarenhet men en vulcan 800 är väl varken trimmad eller ansträngd på motorväg, och att ventiler släpper händer ju så otur låter inte omöjligt. Ska bli väldigt spännande att se vad som hänt, jäklar trevlig cykel. Och jag hade inte gett upp hoppet så kvickt, att kika lite i motor och på ebay kostar inget!
+1 på det. Cylle och topp får du för 1-2 tusen per del på ebay. Köper du nytt/lämnar bort blir det ohållbart dyrt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jävligt trist att de pajat då... Någonting har demolera tändstiftet, ventil någe annat...
Jag hade sålt hojen i delar å satsa på en annan hoj istället för att kosta på den..
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Alltså, normalt skall detta inte kunna hända men...

Mängden skit i förgasaren kan tyda på dåligt luftfilter och att den tagit in smuts som sliter på ventilsäten, som ger obalans som...

Trist, men kul hobbyprojekt. Fota mycket så blir det lättare att få ihop den!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Alltså, normalt skall detta inte kunna hända men...

Mängden skit i förgasaren kan tyda på dåligt luftfilter och att den tagit in smuts som sliter på ventilsäten, som ger obalans som...

Trist, men kul hobbyprojekt. Fota mycket så blir det lättare att få ihop den!
Precis. Jag skulle köpt en annan hoj att köra med i sommar, för detta projekt lär ta tid om det ska hållas på en vettig budget. Kul, spännande och lärorikt, om man har tid och plats att hålla på.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror också på att kamkedjan hoppat några kugg så en ventlil slagit hål i kolven. Oljan på stiftet talar för hål i kolv. Orsaken till att kamkedjan hoppat är iså fall kamkedjesträckaren som släppt spänningen tillfälligt. Om de visar sig va de felet så "måste" kamkedjespännarna bytas ut bägge två. De finns billiga manuella sträckare på ebay som är bet säkrare än org sträckarna förutsatt att man håller koll på kedjespänningen då o då.
Men repkostnaden lär bli dyr förutsatt att inte vevstaken krökt sig.
1.Ny beg cylinder 3000-4000 kr på ebay.
2. ny kolv 1500-2000kr.
3. Ny beg topp 3000-6000kr
4. Packningar 1000kr
5. Nya kamkedjor + sträckare 3000kr
Om de nu skulle va alla dessa fel så är de bättre sälja hojen i delar och köpa en ny beg för 20k
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Gör man en sökning så kommer det upp en del haverier pga ej justerat ventilspel, i övrigt inget anmärkningsvärt (VN 800 engine failure)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top