Hög smäll och rök från förgasare - startar inte (2001, Kawasaki Vulcan 800)

Dessa bilder tog jag igår när jag plockade loss förgasaren.
 

Bifogat

  • BD66B713-1143-4547-BC5A-C722773F0A58.jpeg
    BD66B713-1143-4547-BC5A-C722773F0A58.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 96
  • BDF88D36-FD8F-47D9-AF9E-7FBD53BA6DA2.jpeg
    BDF88D36-FD8F-47D9-AF9E-7FBD53BA6DA2.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 98
  • D374F07F-C935-404A-B49E-687CD09011EF.jpeg
    D374F07F-C935-404A-B49E-687CD09011EF.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 96
Mycket dåliga nyheter.. skruvade ur tändstiften och såg att det främre tändstiftet gått helt åt helvete. Vad kan detta bero på?
 

Bifogat

  • B6697B7A-24C3-4073-862C-34EB1DB939F0.jpeg
    B6697B7A-24C3-4073-862C-34EB1DB939F0.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 144
Håller med, detta ser no bueno ut. Toppen lär ju behöva lyftas oavsett för att få ut skrotet. Glöm inte fota, kollektiv lärdom hur man räddar en vulcan!
 
Instämmer. Bara att slänga ut en blocketannons för en tusenlapp eller två eller köra den till skroten. Det där är inte lönt att reparera.
 
Skulle gissa på att en insugningsventil gått av och trillat ner i cylindern.Går det att lysa ner igenom tändstiftshålet med lampa och se något? Annars blir det att lyfta av toppen.
Försökte kika lite snabbt men kunde knappt se något. Ska plocka av toppen imorgon och kolla ordentligt.
Håller med, detta ser no bueno ut. Toppen lär ju behöva lyftas oavsett för att få ut skrotet. Glöm inte fota, kollektiv lärdom hur man räddar en vulcan!
Nix.. no good. Uppdaterar med foton imorgon. Men en fundering jag har är VARFÖR detta har hänt? Är det ren otur eller finns det andra grejer att ha i åtanke?
 
Utveckla gärna
Om en ventil trillat ner och snurrat runt ett par varv behöver du sannolikt renovera toppen, cylindern och kolven. Lär bli dyrt. Kan du göra allt jobb själv så blir det kanske billigare men tar en jäkla tid. En sån hoj är värd runt 20k så jag hade inte lagt ner så mycket pengar eller tid på den.
 
Försökte kika lite snabbt men kunde knappt se något. Ska plocka av toppen imorgon och kolla ordentligt.

Nix.. no good. Uppdaterar med foton imorgon. Men en fundering jag har är VARFÖR detta har hänt? Är det ren otur eller finns det andra grejer att ha i åtanke?
Jag lämnar givetvis plats för de med mer erfarenhet men en vulcan 800 är väl varken trimmad eller ansträngd på motorväg, och att ventiler släpper händer ju så otur låter inte omöjligt. Ska bli väldigt spännande att se vad som hänt, jäklar trevlig cykel. Och jag hade inte gett upp hoppet så kvickt, att kika lite i motor och på ebay kostar inget!
 
Om en ventil trillat ner och snurrat runt ett par varv behöver du sannolikt renovera toppen, cylindern och kolven. Lär bli dyrt. Kan du göra allt jobb själv så blir det kanske billigare men tar en jäkla tid. En sån hoj är värd runt 20k så jag hade inte lagt ner så mycket pengar eller tid på den.
Jo jag förstår att det troligtvis kommer bli ett omfattande arbete och mycket av det kommer jag kunna göra själv och med hjälp av min far och bekanta. Ser detta som ett utmärkt tillfälle att lära mig, har aldrig renoverat en MC-motor tidigare.
 
Jag lämnar givetvis plats för de med mer erfarenhet men en vulcan 800 är väl varken trimmad eller ansträngd på motorväg, och att ventiler släpper händer ju så otur låter inte omöjligt. Ska bli väldigt spännande att se vad som hänt, jäklar trevlig cykel. Och jag hade inte gett upp hoppet så kvickt, att kika lite i motor och på ebay kostar inget!
Nästa fråga då: varför ska JAG ha sån otur då!? Skämt åsido, får se detta som ett tillfälle att lära mig en hel del och åtgärda övriga grejer jag ville göra på hojen sen tidigare . Motorn är original men resten är ombyggt. Otroligt rolig hoj att köra. När den funkar ;).
 

Bifogat

  • 5EB8115E-F28A-4913-93DB-2588E607905C.jpeg
    5EB8115E-F28A-4913-93DB-2588E607905C.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 65
Jag lämnar givetvis plats för de med mer erfarenhet men en vulcan 800 är väl varken trimmad eller ansträngd på motorväg, och att ventiler släpper händer ju så otur låter inte omöjligt. Ska bli väldigt spännande att se vad som hänt, jäklar trevlig cykel. Och jag hade inte gett upp hoppet så kvickt, att kika lite i motor och på ebay kostar inget!
+1 på det. Cylle och topp får du för 1-2 tusen per del på ebay. Köper du nytt/lämnar bort blir det ohållbart dyrt.
 
Jävligt trist att de pajat då... Någonting har demolera tändstiftet, ventil någe annat...
Jag hade sålt hojen i delar å satsa på en annan hoj istället för att kosta på den..
 
Alltså, normalt skall detta inte kunna hända men...

Mängden skit i förgasaren kan tyda på dåligt luftfilter och att den tagit in smuts som sliter på ventilsäten, som ger obalans som...

Trist, men kul hobbyprojekt. Fota mycket så blir det lättare att få ihop den!
 
Alltså, normalt skall detta inte kunna hända men...

Mängden skit i förgasaren kan tyda på dåligt luftfilter och att den tagit in smuts som sliter på ventilsäten, som ger obalans som...

Trist, men kul hobbyprojekt. Fota mycket så blir det lättare att få ihop den!
Precis. Jag skulle köpt en annan hoj att köra med i sommar, för detta projekt lär ta tid om det ska hållas på en vettig budget. Kul, spännande och lärorikt, om man har tid och plats att hålla på.
 
Jag tror också på att kamkedjan hoppat några kugg så en ventlil slagit hål i kolven. Oljan på stiftet talar för hål i kolv. Orsaken till att kamkedjan hoppat är iså fall kamkedjesträckaren som släppt spänningen tillfälligt. Om de visar sig va de felet så "måste" kamkedjespännarna bytas ut bägge två. De finns billiga manuella sträckare på ebay som är bet säkrare än org sträckarna förutsatt att man håller koll på kedjespänningen då o då.
Men repkostnaden lär bli dyr förutsatt att inte vevstaken krökt sig.
1.Ny beg cylinder 3000-4000 kr på ebay.
2. ny kolv 1500-2000kr.
3. Ny beg topp 3000-6000kr
4. Packningar 1000kr
5. Nya kamkedjor + sträckare 3000kr
Om de nu skulle va alla dessa fel så är de bättre sälja hojen i delar och köpa en ny beg för 20k
 
Gör man en sökning så kommer det upp en del haverier pga ej justerat ventilspel, i övrigt inget anmärkningsvärt (VN 800 engine failure)
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top