Hög smäll och rök från förgasare - startar inte (2001, Kawasaki Vulcan 800)

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Japp det är rätt men finns en motor donator då står man med ett motor löst lik. Köpa en annan hoj o åka på medans man letar lös motor gör ju att man kan köra samtidigt o när man hittat lös motor kan sälja åk moppen o få tillbaka pengar.

Att sälja ett motor löst lik är hopplöst.
Det var det jag befarade. Vi får se hur jag gör.
 

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Ja de är ebay priser och jag har nog gissat skapligt rätt. runt 12k i delar kan du räkna med och då måste vevstaken/vevaxeln ha klart sig och de tror jag inte. En beg vevaxel är svårhittad och kostar säkert 5000kr om du hittar en. Ny vevstake + renovering på firma kostar ca 5k. En beg motor på på skrot eller privat samt ebay kostar runt 8-18k troligast runt 10-12k så köp gärna en hel motor.
Men innan du gör någ mer vill du/vi veta om kamkedjan hoppat några kugg. Men då gäller de att de går vrida motorn tills kolven är i "rätt toppläge" dvs i kompfasens toppläge där man kollar att kammar står rätt. Rätt toppläge ser du när alla ventiler är stängda.
De bör finnas infrästa streck på kamdrevet som ska linjera med toppens packningsyta. De kan ev va streck som ska peka rakt upp också, Kolla youtube hur man ställer in kammen.
Jag har lite funderingar kring just detta. Har försökt vrida motorn så att den ska stå i ”top dead center” men jag kan inte/vågar inte vrida längre än till det som syns på bilden. Det går enkelt att vrida den fram tills detta läge. Då vrider jag motsols.
 

Bifogat

  • 059B2233-6AEB-40E5-932E-135F3CABB737.jpeg
    059B2233-6AEB-40E5-932E-135F3CABB737.jpeg
    3.4 MB · Visningar: 21

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har lite funderingar kring just detta. Har försökt vrida motorn så att den ska stå i ”top dead center” men jag kan inte/vågar inte vrida längre än till det som syns på bilden. Det går enkelt att vrida den fram tills detta läge. Då vrider jag motsols.
Det duger för att jämföra med kamaxeln om du är i synk. Skulle den vara så osynkad att du bankar ventiler så är den way off.

edit/tillägg: riv toppen nu. Är nyfiken!
 

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Det duger för att jämföra med kamaxeln om du är i synk. Skulle den vara så osynkad att du bankar ventiler så är den way off.

edit/tillägg: riv toppen nu. Är nyfiken!
EDIT: försökte dra lite med liiiite med självförtroende och fick runt den till TDC. TF märket och märkningen på kugghjulet är dock inte i synk, innebär det att kedjan då har hoppat några kugg? Bifogar bilder.

Kommer inte hinna göra mer än såhär idag. Och för att riva toppen behöver jag väl plocka ut motorn för att komma åt ordentligt eller det går bra att göra när den sitter på hojen? Vad säger dessa bilderna er?
 

Bifogat

  • E82E87A0-FD42-4027-B3BC-95D3E74C7F3C.jpeg
    E82E87A0-FD42-4027-B3BC-95D3E74C7F3C.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 27
  • DAE676C0-92F6-4CA3-9037-B30CC3AB1900.jpeg
    DAE676C0-92F6-4CA3-9037-B30CC3AB1900.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 27

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
EDIT: försökte dra lite med liiiite med självförtroende och fick runt den till TDC. TF märket och märkningen på kugghjulet är dock inte i synk, innebär det att kedjan då har hoppat några kugg? Bifogar bilder.

Kommer inte hinna göra mer än såhär idag. Och för att riva toppen behöver jag väl plocka ut motorn för att komma åt ordentligt eller det går bra att göra när den sitter på hojen? Vad säger dessa bilderna er?
Yes, det är rejält ur synk.

Jag hade plockat ur motorn nu. Chansen att du ska kunna reparera detta utan att ur motorn är nära noll. Lika gott att då meka med motorn på en bänk.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Observera att "rätt TDC" då alla ventiler är stängda bara sker vartannat varv! De kollar man genom att rida motorn ett helt varv till för att se om linjerna på kamdrevet blir mer vågräta med toppen. IL rätt ltdcl lslka lala ventiler va stängda och helt avbelastade från kammarna. Men även om den står i fel tdc så lutar markeringslinjerna i en underlig vinkel så jag tror också kedjan hoppat. Men om de går så vrid runt motorn ett varv til och kolla linjerna.
Jag har säkert skrivit tidigare att byta ut kamkedjespännarna. Billigast och säkraste spännarna är manuella sträckare.

Länken är bara ett ex den passar nog inte hojen i fråga
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top