Hög smäll och rök från förgasare - startar inte (2001, Kawasaki Vulcan 800)

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Jag hade nog skruvat av cylindern där något hänt för att få grepp om skadeläget. Du har knappast något att förlora i det här läget. Kanske räcker det med att hona cylindern och sätta i en ny kolv?
Precis så jag känner. Jag vill verkligen inte slänga ut den gratis på blocket eller nått i den stilen. Jag gillar verkligen denna hojen så det får ta den tid det tar. Jag hoppas på det bästa (i det värsta) så får vi se vad det blir av det. Tänkte iallafall dela med mig av projektet här så att om någon annan hamnar i samma situation som jag kanske denna tråden kan vara liite till hjälp.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Precis så jag känner. Jag vill verkligen inte slänga ut den gratis på blocket eller nått i den stilen. Jag gillar verkligen denna hojen så det får ta den tid det tar. Jag hoppas på det bästa (i det värsta) så får vi se vad det blir av det. Tänkte iallafall dela med mig av projektet här så att om någon annan hamnar i samma situation som jag kanske denna tråden kan vara liite till hjälp.
Kör! Bara att börja riva. Kan bli en kul tråd.
 

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Börja med att plocka ner motorn - räkna pengar nu när du inte vet hur illa det är gör dig bara deppig.
Haynes eller rättare sagt Clymer (verkar inte som Haynes har den) + verktyg som jag förutsätter att du har. Lådor att lägga prylar i - märk allt noga med lappar eftersom du är ny på motorer - gärna filma delar av jobbet för eget minne.
När du plockat ner så kan du bekymra dig om kostnaden - kan vara tursamt stopp med bara kolv o ventil eller ett rejält ras som kräver ny motor (eller ny hoj)
Lycka till

Tid: en kväll att ta isär, en kväll att räkna ut vilka nya delar du behöver, okänd tid att få tag på allt, två kvällar att skruva ihop
Majoriteten av verktyg finns, plats att utföra arbetet samt lådor/påsar/mm finns också. Bara manual som ska inköpas. Tack för svar.
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Finns ju repmanualer att ladda hem annars, även om jag kan se fördelarna med en bok.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Börja med att plocka ner motorn - räkna pengar nu när du inte vet hur illa det är gör dig bara deppig.
Haynes eller rättare sagt Clymer (verkar inte som Haynes har den) + verktyg som jag förutsätter att du har. Lådor att lägga prylar i - märk allt noga med lappar eftersom du är ny på motorer - gärna filma delar av jobbet för eget minne.
När du plockat ner så kan du bekymra dig om kostnaden - kan vara tursamt stopp med bara kolv o ventil eller ett rejält ras som kräver ny motor (eller ny hoj)
Lycka till

Tid: en kväll att ta isär, en kväll att räkna ut vilka nya delar du behöver, okänd tid att få tag på allt, två kvällar att skruva ihop
Inte för att vara dystergök här men en kväll för att ta isär om man är ovan vid motormek? Fan det tog två timmar att få av kedja, båda dreven och göra skapligt rent vid framdrevet för mig :D
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Ja om man vill vara noggrann och är lite ovan och bara kan lägga några timma här och där så blir det lätt både veckor och månader... men misströsta inte för det, jobbet är lärorikt och kul.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är dessa siffror vad det skulle kosta att beställa från ebay eller likande?
Ja de är ebay priser och jag har nog gissat skapligt rätt. runt 12k i delar kan du räkna med och då måste vevstaken/vevaxeln ha klart sig och de tror jag inte. En beg vevaxel är svårhittad och kostar säkert 5000kr om du hittar en. Ny vevstake + renovering på firma kostar ca 5k. En beg motor på på skrot eller privat samt ebay kostar runt 8-18k troligast runt 10-12k så köp gärna en hel motor.
Men innan du gör någ mer vill du/vi veta om kamkedjan hoppat några kugg. Men då gäller de att de går vrida motorn tills kolven är i "rätt toppläge" dvs i kompfasens toppläge där man kollar att kammar står rätt. Rätt toppläge ser du när alla ventiler är stängda.
De bör finnas infrästa streck på kamdrevet som ska linjera med toppens packningsyta. De kan ev va streck som ska peka rakt upp också, Kolla youtube hur man ställer in kammen.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Inte för att vara dystergök här men en kväll för att ta isär om man är ovan vid motormek? Fan det tog två timmar att få av kedja, båda dreven och göra skapligt rent vid framdrevet för mig :D
Han skall bara lyfta en topp o cylinder på en V2:a, det borde vara enkelt. Har det hänt grejer i vevparti och vevhus så ser jag jobbet som hopplöst (ekonomiskt) då kan han lika gärna skaffa en beg. motor - därav min tidsbedömning
 

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Precis. Lägesrapport, tack.
Och kom ihåg - "Det är aldrig för sent att ge upp!".
”Det är aldrig för sent att ge upp” är ett motto jag ska leva efter framöver haha.
Jag har sedan det senaste inlägget jag gjorde valt att pausa Kawasakin och göra annat fram tills att verkstadshandboken jag har beställt har kommit fram. Jag har också renoverat förgasaren till den andra hojen så lite har jag gjort. Boken lär komma på fre så förhoppningsvis hinner jag pilla lite i helgen. Uppdaterar så snabbt jag kan sen.
 

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Glömde skriva att jag också dagligen letar efter begagnad motor men än så länge har jag inte hittat en endaste på varken ebay, blocket eller hos nån av de skrotar jag har ringt. Någon som har nått tips på nån annan hemsida/tillvägagångssätt i jakten på motor?
Jag har också haft tanken på att köpa en till Vulcan billigt på blocket och sedan bara plocka motorn där ifrån och försöka sälja resten av hojen i delar. Är det ens möjligt eller kommer jag ha en hoj utan motor ståendes i garaget i flera år?
Jag skruvar gärna själv, men jag vill verkligen kunna köra denna hojen innan det blir kallt och ruggigt igen. Mitt problem om jag ska skruva ner hela motorn är tiden. Jag har ingen möjlighet att kunna skruva själv ett par timmar om dagen utan det kommer bli max någon timme mitt i veckan och sen kanske en halvdag på helgen.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Glömde skriva att jag också dagligen letar efter begagnad motor men än så länge har jag inte hittat en endaste på varken ebay, blocket eller hos nån av de skrotar jag har ringt. Någon som har nått tips på nån annan hemsida/tillvägagångssätt i jakten på motor?
Jag har också haft tanken på att köpa en till Vulcan billigt på blocket och sedan bara plocka motorn där ifrån och försöka sälja resten av hojen i delar. Är det ens möjligt eller kommer jag ha en hoj utan motor ståendes i garaget i flera år?
Jag skruvar gärna själv, men jag vill verkligen kunna köra denna hojen innan det blir kallt och ruggigt igen. Mitt problem om jag ska skruva ner hela motorn är tiden. Jag har ingen möjlighet att kunna skruva själv ett par timmar om dagen utan det kommer bli max någon timme mitt i veckan och sen kanske en halvdag på helgen.
Kan du inte göra tvärtom? Köp en hoj och sälj din med defekt motor.
Då kan du åka omgående!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja självklart. Men jag gissar att ts hoj är ombyggd på det sättet denne vill. Dessutom tar det ju knappt någon tid att byta motor på en sån hoj.
Nä men att hitta en kan ta tid då är det bättre att köpa något som går att sålja tills man hittar en bra motor. Chassiet ruttnar ju inte där det står.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nä men att hitta en kan ta tid då är det bättre att köpa något som går att sålja tills man hittar en bra motor. Chassiet ruttnar ju inte där det står.
Tiden att hitta en fullt körbar virago eller att hitta en med en fungerande motor som kan doneras torde vara samma. Själva motorbytet är ju gjort på några timmar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tiden att hitta en fullt körbar virago eller att hitta en med en fungerande motor som kan doneras torde vara samma. Själva motorbytet är ju gjort på några timmar.
Japp det är rätt men finns en motor donator då står man med ett motor löst lik. Köpa en annan hoj o åka på medans man letar lös motor gör ju att man kan köra samtidigt o när man hittat lös motor kan sälja åk moppen o få tillbaka pengar.

Att sälja ett motor löst lik är hopplöst.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top