None´s Gsxr behöver en stressfläkt

Nu var stosarna färdiga, som finns innanför flänsen som fäster grenröret i toppen, och spänns mot kopparpackningen. På den nedersta bilden syns var dom ska sitta. En liten ritning finns också om någon skulle vilja göra om dom.
20140507_191724.jpg
IMG_5424.jpg
 
Det kom hem några bromsok härom dagen och några fästen för gopron. Det kluras lite mer på hur den lilla turbon skall sitta och hur grenröret skall dras och förhoppningsvis kommer vi lite längre snart.

Det viktigaste är dock att brosan har köpt hoj, den är dessutom svart och därmed riktigt snabb :banana

$_57.JPG
28in1_set_1.jpg
 
Ytterligare en provkörning, och det var bra att jag provkörde den nu när jag har börjat bygga annars hade jag börjat spara dIrEcKt, superduke 1290 är helt galen.
10325727_10154212336835235_8443611174541214587_n.jpg
 
Givetvis lyckades ebay slarva bort svingen jag beställde, gött då är det bara att börja leta och beställa igen. Det är skönt när saker går smidigt. :huvet
 
Nu ser grenröret lite bättre, det har även kommit några nya gaffelben och jag ska börja bygga på plenumet vilka vecka som helst :P
20140624_181210.jpg
 
Det går långsamt och oftast framåt.
Nu är det nya gaffelben på, kompletterade med tillhörande hjulaxel. Swingen söp visst ebay bort, det tog bara 2 månader att få pengarna för den, det är lite längre än 48h refund.

På de nya gaffelbenen fanns styrningar som placerade bromsoken rätt, men eftersom framhjulet är original så var dom tvungna att komma ut 5mm. Med en vanlig bricka förlorar man styrkan som styrningen ger så, de på bild schimsar ut oket 5mm och har styrningar.

Jag har börjat öva att svetsa i aluminiumet som vi ska göra plenumet utav, men det dröjer ett tag tills det blir några bilder på det :gnissla
111.jpg
20140807_174654.jpg
 
Nu var det ett bra tag sedan det hände något här inne. Men det har hänt lite med hojen, hayabusa svingen har kommit på plats och plenumet har börjat byggas. Efter plenum är det bränslesystem, avgassystem, koppling av el och mappning kvar. Hur det blir med kopplingen har jag inte bestämt.

20140812_110241.jpg20140926_153352.jpg20140914_185338.jpg
 
På de nya gaffelbenen fanns styrningar som placerade bromsoken rätt, men eftersom framhjulet är original så var dom tvungna att komma ut 5mm. Med en vanlig bricka förlorar man styrkan som styrningen ger så, de på bild schimsar ut oket 5mm och har styrningar.
Jag har rostfria brickor som schims :crash
Å andra sidan ä ju hela fästet hemmalagrat :hihi

Ser ba ut.
Men öka på lite nu va :rolleyes:
 
På de nya gaffelbenen fanns styrningar som placerade bromsoken rätt, men eftersom framhjulet är original så var dom tvungna att komma ut 5mm. Med en vanlig bricka förlorar man styrkan som styrningen ger så, de på bild schimsar ut oket 5mm och har styrningar.
Jag har rostfria brickor som schims :crash
Å andra sidan ä ju hela fästet hemmalagrat :hihi

Ser ba ut.
Men öka på lite nu va :rolleyes:
Jag funderade på det först men fick tillgång till svarv så jag kunde rita upp den våta drömmen :)

Det har dragit ut på tiden men det är rätt långt kvar tills nästa sommar, jag är ju inte bortskämd med eget hus :tungan
 
På de nya gaffelbenen fanns styrningar som placerade bromsoken rätt, men eftersom framhjulet är original så var dom tvungna att komma ut 5mm. Med en vanlig bricka förlorar man styrkan som styrningen ger så, de på bild schimsar ut oket 5mm och har styrningar.

Jag funderade på det först men fick tillgång till svarv så jag kunde rita upp den våta drömmen :)

Det har dragit ut på tiden men det är rätt långt kvar tills nästa sommar, jag är ju inte bortskämd med eget hus :tungan

Eget hus gör ju inte att man får mer tid över direkt haha.

Men jag är bortskämd med att ha hojarna ståendes på mellan 2-4 meters avstånd när jag sitter vid datorn hemma :)
 
Eget hus gör ju inte att man får mer tid över direkt haha.

Men jag är bortskämd med att ha hojarna ståendes på mellan 2-4 meters avstånd när jag sitter vid datorn hemma :)

Du förstod vad jag menade, det blir trögt att ha garage en bit bort där tillgången är begränsad utifrån hur ägarna är hemma. Men priset är går inte att slå. Men jag lovar att öka farten :tummenupp
 
Här kommer lite blandade bilder på plenumet, kylaren kommer från en ford, så jag är garderad med skäl varför motorn blev skrot :D
10719492_10152394833345869_650521923_n.jpg10721164_10152391920460869_1798272634_n.jpg10723236_10152389151565869_1489552318_n.jpg10723587_10152394833315869_1411230890_n.jpg10726193_10152389276280869_1257786335_n.jpg10726404_10152391910525869_1099640323_n.jpg
10721258_10152394921955869_1364209242_n.jpg10723143_10152387369410869_944111322_n.jpg
 
Självklart Fredrik!

I grund och botten handlar det om att veta varför man gör något och vilka konsekvenser det får.
Jag har själv byggt ett plenum av aluminium med en integrerad värmeväxlare, det är byggt i 4mm aluminium EN AW-1050A/1200 H14/24.

Det finns endel frågor att besvara för att kunna komma närheten av hur en optimal tratt är konstruerad till just mitt plenum. Hur färdas luften och olika strömmar inuti mitt plenum, är en rundad kant bättre än en skarp, hur påverkar värmeväxlaren flödet och behovet av en tratt, hur påverkar laddtrycket utformningen av tratten, hur mycket utrymme behöver det vara mellan kanten på tratten och taket på plenumet.

Trattar i sig är bra att ha men utformningen bör rimligtvis vara avpassat till varje plenum, i dagsläget har jag inga möjligheter att testa plenum och laborera med längden på trattar eller utformning.
Jag har tyvärr inte sakerna framför mig men kan gärna mäta vid tillfälle hur det skiljer sig mot original.
 
Konsekvensen blir att du får en motor som går onödigt dåligt i låg och mellanlast

Även höglast påverkas då flödet kring den vassa kanten " krymper " den aktuella flödesarean

En förgasarmotor går knappt om man skippar trattarna , En insprutare kan man ju kompensera med mappningen men man ser tydligt hur man får kompensera ett orginalsprut med Powercommandern för den dåliga fyllnadsgraden man får med ett dåligt utformat plenum

Jag har jobbat med detta så det är inget hittepå från min sida

hojar där jag byggt nya plenum bar blivit betydligt rappare och finare i gången efter detta


Flödet ur ett kylellement är är väldigt snyggt då denna fungerar så som en gaslins man har på Tigbrännaren

Jämnar ut flödet och gör det inte lika riktningsbenäget vilket gör att vissa insug inte favoriseras så som annars kan vara fallet



Man ska komma ihåg att motorn fortfarande är en sugmotor , det är en allmän missuppfattning att man pressar in luften i en turbopuffra

Offtast råder samma tryckförhållande på turbomaskinen som det gör på en vanlig sugis , Allt som gynnar sugmotorn gynnar även turbomaskinen fast gånger 2 om man laddar 1 bar:)
 
Hej Herr Andersson, jag läste mig till på sävarturbo att radien på trattarna bör vara 0,14 x diametern minst som en slags tumregel. De som jag har gjort i min byggtråd råkade bli ganska exakt det + lite till, tror du att de duger eller borde jag göra nya? Det som begränsade nu var ämnets storlek som jag gjorde dem ur.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top