Noll vision - i praktiken

Japp, eftersom att föraransvar kvarstår så måste föraren kunna identifieras på foto.

Sååå, fäll ner solskyddet så är du sejf mot kamerorna. Eller kör i balaklava.
Jag had en polare som gjorde det. Det blinkade friskt i trafikkamerorna. Hon hade inte världens bästa konsekvenstänk.
Det var roligare förr när de hade analoga kameror, då blåste man bara förbi en massa gånger, till filmen var slut…😊

Jag kör aldrig för fort med något som har fler än två hjul ... längre. Samt väldigt sällan där det finns fartkameror på två hjul. Däremot är det en teoretisk möjlighet att min motorcykel passerar två fartkameror där jag inte ens fågelvägen hade kunnat vara legal. Som tankeexempel naturligtvis.

De nya kamerorna som kommer nu kommer även att mäta snittfart mellan skåpen, därav att de monteras fler och tätare…

Är det inte det där som har fått mothugg av diverse säkerhetsskäl...? Det är nog inte så bra om det finns data som kan positionera alla trafikanter och deras rutter, säkert lätt tillgängligt på en server med tveksamt skydd. Ungefär som säpovakter som joggar med diverse hälsoappar...

Svensk lag kräver fortfarande att föraren måste identifieras så fram till att vi får ägaransvar i Sverige så är vi safe…
Ägaransvar är dock på tapeten då och då, precis som nummerplåt fram, men krävs troligtvis en ändrad grundlag för att de ska fungera.
Har precis kört genom Lettland, och där fotar dom bakifrån, så även hojar tar man, och ägaransvar gäller.
Få se hur jag har klarat mig?
Dom verkar i alla fall satsa hårt på kameror, fanns överallt.

Har precis kört genom Lettland, och där fotar dom bakifrån, så även hojar tar man, och ägaransvar gäller.

Det gäller ju rätt många länder nuförtiden.

Nästan så att det är en bra idé att inte överskrida max hastighet? :va

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Anmäl den stulen under perioden du var i baltikum. ;)

Min skylt sitter med kardborre. Visserligen så att den ska kunna sitta utan synliga skruv, men det har en trevlig bieffekt.

Är det inte det där som har fått mothugg av diverse säkerhetsskäl...? Det är nog inte så bra om det finns data som kan positionera alla trafikanter och deras rutter, säkert lätt tillgängligt på en server med tveksamt skydd. Ungefär som säpovakter som joggar med diverse hälsoappar...
Det är därför vi inte har det...än... men många av våra grannländer har redan infört det så det är nog bara en tidsfråga. Kamerorna och tekniken är redan klar, de behöver bara bocka i en till ruta i systemet.
Samma sak med de nya polisbilarnas kameror som automatisk läser skyltar och mäter fart på mötande fordon... är väl på gång att det ska godkännas väl?

Har vi haft analoga trafikkameror med film?
Trodde alla var digitala och det enda analoga var bearbetningen av bilderna av uttjänt polispersonal i norr?
De gamla grå skåpen som var närmare kubformade hade kameror med film. Länsman var tvungen att åka runt och samla in filmen från skåpen. Och de hade inte armatur för alla skåp så när en sträcka skulle övervakas flyttades armaturen dit från ett annat skåp.
Och minns jag inte fel så blev kamerahus stulna ur dem redan på den tiden..

Last edited:
Dom datana finns redan från alla som går/springer/åker eller kör runt med en modern mobil.
Hälsoappen gjorde det väl bara möjligt att se för andra app användare var säpo höll hus.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul