Noll vision - i praktiken

I Frankrike…? Nähä…? Vem hade kunnat ana…

Bland oss som varit ute på jobb i Europa råder delade meningar om vi ska atombomba Holland eller Frankrike först. Holland är nog den riktiga naziststaten då det kommer till trafikövervakning och framförallt trafikplanering. Medans Frankrike bara är…fjantar…? Arroganta, otrevliga imbeciller som tror att de har något att säga till om i världspolitiken, på grund av…ja, vad då…?

Nej. En europakarta utan Holland, Belgien och Frankrike är sannerligen ingen förlust.

Håller inte med. :) Frankrike är ett fantastiskt land med en i många stycken fantastisk kultur och sinnelag hos människor. Trafiken är soft, till och med mitt inne i centrum av Paris. Piteå är fasen värre…
Var lite orolig ett tag då en kamera blixtrade på mig och kompisen just vid en omkörning utanför Strasbourg en gång men inga konsekvenser av det. Har kört rätt mycket i Frankrike genom åren och alltid tyckt att det är ett bra land. Tycker du att de är skitstroppar (det kan de vara) så är det nog för att de trott att du var jänkare; de gillar inte dem trots att det var jänkarna som kastade ut nazisterna. Tips är att inleda med något på knagglig franska, då tinar de upp och resten går utmärkt på engelska.

Nederländerna är mer tveksamt, men det är ju enkelt att förhålla sig till det som om landet inte existerade. Det är inte ivägen på något vis, det behövs inte. Belgien, tja det känns som ett Frankrike utan hyfs och kultur.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Du menar att de inte skulle väga in detta under "vandel" och dra körkortet vid upprepade böter som idag? Jag menar, det behöver ju inte vara ett brott eftersom det inte är ett straff att ta körkortet.
Att köra för fort är ett brott och för att du ska bli dömd måste man utreda och bevisa att det är just du som begått brottet. Du lagförs, får dom och straff. Att bli dömd för fortkörning syns i ditt brottsregister till exempel.

Om du ska göra något där man gör så kallad vandelsprövning kan en fortkörning synas, däremot aldrig en parkeringsöverträdelse.

Att köra för fort är ett brott och för att du ska bli dömd måste man utreda och bevisa att det är just du som begått brottet. Du lagförs, får dom och straff. Att bli dömd för fortkörning syns i ditt brottsregister till exempel.

Om du ska göra något där man gör så kallad vandelsprövning kan en fortkörning synas, däremot aldrig en parkeringsöverträdelse.
Inte en normal vandelsprövning, bara den som finns under punkt 3 här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/aterkallat-korkort/

Allt som krävs är en mindre justering av språket.

Problemet är som det alltid varit juridiken. För att det ska gå måste hastighetsöverträdelser åtminstone vid ATK avkriminaliseras.

Iaf för mig försvinner det mest avskräckande med att åka dit, att jag faktiskt blivit dömd för ett brott.

Istället blir det som en p-bot, jag hamnar inte i något brottsregister, kan göra om det i all evighet utan andra konsekvenser etc. Tandlöst i jämförelse alltså. 100% ett ekonomiskt straff.
Fortkörning är inte i sig ett brott som klassas som kriminellt i juridisk mening, men det är en trafikförseelse som kan leda till böter och i allvarligare fall indraget körkort. Om fortkörningen är mycket grov kan den bedömas som vårdslöshet i trafik, vilket kan leda till fängelsestraff.

Här är en mer detaljerad förklaring:
  • Fortkörning som trafikförseelse:
    Att köra för fort är en överträdelse av trafikförordningen och kan leda till böter.

• Böter:
    Bötesbeloppet beror på hur mycket fort man kört och vilken hastighetsbegränsning som gällde.

• Körkortsingripande:
    Om fortkörningen är allvarlig kan körkortet dras in, antingen med en varning eller en tidsbestämd spärrtid.

• Vårdslöshet i trafik:
    Vid mycket grov fortkörning, särskilt om det leder till olyckor, kan det bedömas som vårdslöshet i trafik, vilket är ett brott med strängare påföljder än böter.

• Grov vårdslöshet i trafik:
    Detta kan leda till fängelse i upp till två år, eller längre vid allvarliga olyckor.

• Belastningsregistret:
    Fortkörning registreras i belastningsregistret, men uppgifterna gallras efter en viss tid (5 år för böter).

• Bedömning från fall till fall:
    Bedömningen av en fortkörning och dess konsekvenser görs alltid utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.

Tycker du att de är skitstroppar (det kan de vara) så är det nog för att de trott att du var jänkare; de gillar inte dem trots att det var jänkarna som kastade ut nazisterna. Tips är att inleda med något på knagglig franska, då tinar de upp och resten går utmärkt på engelska.

Mina och mina kollegors upplevelser av fransmän är helt självupplevda och då är vi ändå en hel drös med olika nationaliteter. Le Mans GP har ju till och med blivit framröstat som det GP som de allra flesta i depån vill stryka från kalendern...

Möjligtvis att detta med arrogansen blir värre ju närmare Atlantkusten eller längre nordväst man kommer, för upplevelserna av Medelhavskusten och trakterna mot Tyskland är möjligtvis lite bättre. Men att området runt Le Mans överhuvudtaget drar turister är för mig ett under.

Mina och mina kollegors upplevelser av fransmän är helt självupplevda och då är vi ändå en hel drös med olika nationaliteter. Le Mans GP har ju till och med blivit framröstat som det GP som de allra flesta i depån vill stryka från kalendern...

Möjligtvis att detta med arrogansen blir värre ju närmare Atlantkusten eller längre nordväst man kommer, för upplevelserna av Medelhavskusten och trakterna mot Tyskland är möjligtvis lite bättre. Men att området runt Le Mans överhuvudtaget drar turister är för mig ett under.

Jag gissar helt vilt att de som flockas kring motorsporten i Frankrike är lite stroppigare än på annat håll… F1 slutade väl vara relevant när Villiers slutade?

• Belastningsregistret:
    Fortkörning registreras i belastningsregistret, men uppgifterna gallras efter en viss tid (5 år för böter).
Det är heller inte sånt som räknas in i säkerhetsklassningar mm, så länge man tittar på det ur ett säkerhetsperspektiv. Ska man vara helt klanderfri även ur ett moraliskt perspektiv så kan det spela roll dock.

Fortkörning är inte i sig ett brott som klassas som kriminellt i juridisk mening, men det är en trafikförseelse som kan leda till böter och i allvarligare fall indraget körkort. Om fortkörningen är mycket grov kan den bedömas som vårdslöshet i trafik, vilket kan leda till fängelsestraff.

Här är en mer detaljerad förklaring:
  • Fortkörning som trafikförseelse:
    Att köra för fort är en överträdelse av trafikförordningen och kan leda till böter.

• Böter:
    Bötesbeloppet beror på hur mycket fort man kört och vilken hastighetsbegränsning som gällde.

• Körkortsingripande:
    Om fortkörningen är allvarlig kan körkortet dras in, antingen med en varning eller en tidsbestämd spärrtid.

• Vårdslöshet i trafik:
    Vid mycket grov fortkörning, särskilt om det leder till olyckor, kan det bedömas som vårdslöshet i trafik, vilket är ett brott med strängare påföljder än böter.

• Grov vårdslöshet i trafik:
    Detta kan leda till fängelse i upp till två år, eller längre vid allvarliga olyckor.

• Belastningsregistret:

• Bedömning från fall till fall:
    Bedömningen av en fortkörning och dess konsekvenser görs alltid utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.
Precis, det är ju i princip allt detta som faller med ägaransvar istället för föraransvar, det är ju det jag menar.

Det är väl ganska givet att man inte slänger någon i fängelse för att bilen man äger kört 200 förbi en kamera utan att reda ut vem som körde?

Alltså, med ägaransvar är det värsta som kan hända att du får en bot i brevlådan att betala. Och du kan göra om det hur mycket du vill utan att något mer händer.

Tänker att de flesta känner till att man hamnar i belastningsregistret i fem år efter en fortkörning, det försvinner helt med ägaransvar.

Och då faller delvis den huvudsakliga idén med ATK, som inte är att dra in pengar till statskassan, utan att sänka hastigheten i området kameran står.

Det lyckas därför att flertalet inte vill ha en fortkörning på sig. Om konsekvensen ”bara” är pengar minskar den avskräckande effekten.

Det är heller inte sånt som räknas in i säkerhetsklassningar mm, så länge man tittar på det ur ett säkerhetsperspektiv. Ska man vara helt klanderfri även ur ett moraliskt perspektiv så kan det spela roll dock.

Ha ha!

Vi hade en praktikant hos oss, som uppenbarligen kom från en annan miljö.

Hon satt knäpptyst i baksätet när vi skulle någonstans, men vid ett tillfälle ställde hon en massa frågor till oss båda kring hur Modesty körde och hur vi såg på det här med fartgränser och annat.
Hustrun förklarade hur detta med "30 över " fungerade om man var ren i övrigt.

Varpå hon lutade sig bak, tajtade till bältet lite extra och undslapp sig ett: "ja, det är intressant att höra hur kriminella resonerar..."

Hon var absolut duktig i övrigt, och hon fick ett bra betyg ändå - men just där och då skar det sig änna lite...

”Det beror på” faktiskt.

Har man genom upprepade fortkörningar visat att man har svårt att följa regler och uppvisa ett högt risktagande kan det mycket väl hända att vederbörande faller igenom en säkerhetsgranskning. Självfallet beror det ju också på rollen man klassas för.

”Det beror på” faktiskt.

Har man genom upprepade fortkörningar visat att man har svårt att följa regler och uppvisa ett högt risktagande kan det mycket väl hända att vederbörande faller igenom en säkerhetsgranskning. Självfallet beror det ju också på rollen man klassas för.

Jo, naturligtvis, allt är relativt. Lite som att man kanske är mindre lämplig om har massvis med p-böter. Men enstaka spelar ingen roll.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti