Noll vision - i praktiken

Jag kör en Mercedes tung lastbil med släp i jobbet, det är bekvämt att bara åka med, men ibland får den för sig att det är 60 helt plötsligt på motorvägen, så man måste vara med lite…

Gött med Tesla så att det räcker med ett knapptryck för att stänga av skiten.
Inte som vissa europeiska bilar där man måste ner i undermenyer och rota varje gång man skall ut och åka för att slippa plingandet. 😄

Vi har flyttat i sommar, och jag hyrde ett Merca-skåp för att få med lite grejer. Den hade ju så klart ISA. Vilket jävla skit. Skyltar, bilen och Google maps var sällan överens om vilken hastighet som gällde. På ett ställe tyckte den att det skulle vara 120 fast det är skyltat 60 tex, och på motorvägspåfarter tyckte den ofta att det inte skulle vara 110 förrän efter att påfartssträckan var slut. Det kan ju vara en förklaring till att många bilister håller 50-60 när dom slänger sig ut i högerfil, utan att titta eftersom bilen ju ska varna om något är ivägen.

Allt fler förarstödsystem blir lagstiftad standard för att minska antalet allvarliga olyckor och dödsfall på vägarna. Men många gillar inte hur systemen fungerar och stänger av dem.

Det system som antagligen irriterar flest, Hastighetsvarning ISA, är nyast och ingår inte i undersökningen.

Jag tror inte på att tvinga på förare dåligt fungerande system som dom varken förstår funktionen på eller meningen med.

Last edited:
Tyskland har fått ett par delikata rättsfall på halsen:

Så här ser deras nya mobila fartkameror ut:

3373699_1_articledetail_52037528.jpeg

Dom är bygga som släpkärror och ställs av lite här och var för hastighetsövervakning.

Dom är däremot inte byggda för att kunna godkännas som "Tempo 100"-vagnar, därför har dom den lilla 80-dekalen där bak.

Nu är det dock ett antal förare som fotograferas i stadsmiljö som överklagat.
Dom hävdar att deras ISA-system läst av 80-dekalen och justerat hastigheten trots att hastighetsgränsen varit betydligt mycket lägre i stan eller utanför skolor.

Jag tycker sådant här är vansinnigt roligt.
Pappersprodukter från do-gooders blir nedskjutna i den grå verkligheten och alla goda avsikter faller samman som en sufflé i kall blåst.

Dags för obligatorisk trafikutbildning för de som framför (lek)fordon!!!
Fotgängaransvar bör också införas.

View attachment 519945

Ah! Man måste bara älska dagens media.

Hon väjde, fick böter för att hon inte väjde - och blev skadad på kuppen.

Även om det är AI som skriver det mesta idag så kanske man skulle behålla någon enda person över 30 kvar på redaktionen som kan läsa den gallimatias tidningsroboten publicerar...?

Dagens tidningar vill verkligen inte vara kvar i branschen om 5 år. Dom har tryckt på auto destruct.

View attachment 519944

Dom är bygga som släpkärror och ställs av lite här och var för hastighetsövervakning.

Dom är däremot inte byggda för att kunna godkännas som "Tempo 100"-vagnar, därför har dom den lilla 80-dekalen där bak.

Dom hävdar att deras ISA-system läst av 80-dekalen och justerat hastigheten trots att hastighetsgränsen varit betydligt mycket lägre i stan eller utanför skolor.

Pappersprodukter från do-gooders blir nedskjutna i den grå verkligheten och alla goda avsikter faller samman som en sufflé i kall blåst.
Snart kommer det första mordet med ISA. Om det inte redan gjorts ?
Bara hålla upp en 120 skylt på rätt plats vid rätt tillfälle (när måltavlan/offret kommer i nya bilen).

Last edited:

View attachment 519944

Hur många dylika mobila hinder har körts på och med vilka konsekvenser?

Ja, för det vet ju alla: man dör direCkt om man kör så fort.
I tågets barndom varnades det ju för att dess hiskeliga hastighet skulle leda till att själen lämnade kroppen. På den tiden gick tågen i 30 km/tim. Som av en händelse råkar det vara samma hastighet som dagens myndigheter ser som gränsen för när hastigheten är tillräckligt låg för att vara säker.

Vi har flyttat i sommar, och jag hyrde ett Merca-skåp för att få med lite grejer. Den hade ju så klart ISA. Vilket jävla skit. Skyltar, bilen och Google maps var sällan överens om vilken hastighet som gällde. På ett ställe tyckte den att det skulle vara 120 fast det är skyltat 60 tex, och på motorvägspåfarter tyckte den ofta att det inte skulle vara 110 förrän efter att påfartssträckan var slut. Det kan ju vara en förklaring till att många bilister håller 50-60 när dom slänger sig ut i högerfil, utan att titta eftersom bilen ju ska varna om något är ivägen.
Ungefär det scenario jag råkade ut för i Frankrike häromveckan.
Nästan omöjligt att som turist kunna veta vad som gäller på många ställen.
Ett konstant ändrande av skyltar, och framförallt frånvaro av skyltar på många ställen!
Med ortsskyltar som en hastighetsindikering, undantag, tillfälligt vägarbete, hastighet upp och ner igen på bara några 50-tal meter, och en förbannelse av rondeller överallt som bryter gamla vägsträckor med nya hastigheter precis intill…
Inte lätt att veta vad som gäller när skyltar saknas på väldigt många ställen.
Man bara antas veta, typ en lokal ortsbo vet, men främmande människor kan bara gissa.

Med navigatorn som visar sannolikt fel hastigheter på många ställen, eller visar alldeles för sent ny hastighet, ja då får man ingen hjälp av det.

Som grädde på moset är de franska myndigheterna fascister och placerar fartkameror på ställen som det är tveksamt vilken hastighet som råder, eller precis där det växlar upp och ner i hastighet på korta sträckor och folk blir förvillade.
Utan att att förvarna om kamerorna (mer än generellt på en >5km sträcka).
En del kameror är dessutom diskreta i sin utformning.

Jodå, jag vet.
Fick två kärleksbrev från franska myndigheterna för några dagar sedan, trots att jag försökt köra lagligt där… 🙄

Denna tillämpning av fartkamerornas placering är inte till för att kyla ner tempot på vägarna, det är till för att skrapa in stålar till franska staten.

Ungefär det scenario jag råkade ut för i Frankrike häromveckan.
Nästan omöjligt att som turist kunna veta vad som gäller på många ställen.
Ett konstant ändrande av skyltar, och framförallt frånvaro av skyltar på många ställen!
Med ortsskyltar som en hastighetsindikering, undantag, tillfälligt vägarbete, hastighet upp och ner igen på bara några 50-tal meter, och en förbannelse av rondeller överallt som bryter gamla vägsträckor med nya hastigheter precis intill…
Inte lätt att veta vad som gäller när skyltar saknas på väldigt många ställen.
Man bara antas veta, typ en lokal ortsbo vet, men främmande människor kan bara gissa.

Med navigatorn som visar sannolikt fel hastigheter på många ställen, eller visar alldeles för sent ny hastighet, ja då får man ingen hjälp av det.

Som grädde på moset är de franska myndigheterna fascister och placerar fartkameror på ställen som det är tveksamt vilken hastighet som råder, eller precis där det växlar upp och ner i hastighet på korta sträckor och folk blir förvillade.
Utan att att förvarna om kamerorna (mer än generellt på en >5km sträcka).
En del kameror är dessutom diskreta i sin utformning.

Jodå, jag vet.
Fick två kärleksbrev från franska myndigheterna för några dagar sedan, trots att jag försökt köra lagligt där… 🙄

Denna tillämpning av fartkamerornas placering är inte till för att kyla ner tempot på vägarna, det är till för att skrapa in stålar till franska staten.

Den här lösningen skulle troligen ge England ett drägligare klimat, samtidigt som Spanien möjligen kommer undan en del värmeböljor och får en längre kuststräcka att fördela ut turisterna längs.

us8bs93s9dt41.jpg

Vi slipper dessutom stora delar av det barnätande landet Belgien som hursomhelst har begränsat berättigande.
Värt att prova?

Den här lösningen skulle troligen ge England ett drägligare klimat, samtidigt som Spanien möjligen kommer undan en del värmeböljor och får en längre kuststräcka att fördela ut turisterna längs.

View attachment 519975

Vi slipper dessutom stora delar av det barnätande landet Belgien som hursomhelst har begränsat berättigande.
Värt att prova?
Det är för hårt. För mycket skidåkning som försvinner.

Det är för hårt. För mycket skidåkning som försvinner.
Å andra sidan så hade Tyskland fått fina badstränder på sin nya sydkust, precis bredvid Moseldalen.
Belgien hade också fått nya badstränder i kanten av Ardennerna.
Och Luxemburg hade blivit det nya Monaco.
Vi hade dock inte kunnat köra bil eller hoj hela vägen ner till Spanien.
Och jag befarar att Medelhavets medeltemperatur hade sjunkit.

Å andra sidan så hade Tyskland fått fina badstränder på sin nya sydkust, precis bredvid Moseldalen.
Belgien hade också fått nya badstränder i kanten av Ardennerna.
Och Luxemburg hade blivit det nya Monaco.
Vi hade dock inte kunnat köra bil eller hoj hela vägen ner till Spanien.
Och jag befarar att Medelhavets medeltemperatur hade sjunkit.
Bad?

I Frankrike…? Nähä…? Vem hade kunnat ana…

Bland oss som varit ute på jobb i Europa råder delade meningar om vi ska atombomba Holland eller Frankrike först. Holland är nog den riktiga naziststaten då det kommer till trafikövervakning och framförallt trafikplanering. Medans Frankrike bara är…fjantar…? Arroganta, otrevliga imbeciller som tror att de har något att säga till om i världspolitiken, på grund av…ja, vad då…?

Nej. En europakarta utan Holland, Belgien och Frankrike är sannerligen ingen förlust.

Det är därför vi inte har det...än... men många av våra grannländer har redan infört det så det är nog bara en tidsfråga. Kamerorna och tekniken är redan klar, de behöver bara bocka i en till ruta i systemet.
Samma sak med de nya polisbilarnas kameror som automatisk läser skyltar och mäter fart på mötande fordon... är väl på gång att det ska godkännas väl?
Problemet är som det alltid varit juridiken. För att det ska gå måste hastighetsöverträdelser åtminstone vid ATK avkriminaliseras.

Iaf för mig försvinner det mest avskräckande med att åka dit, att jag faktiskt blivit dömd för ett brott.

Istället blir det som en p-bot, jag hamnar inte i något brottsregister, kan göra om det i all evighet utan andra konsekvenser etc. Tandlöst i jämförelse alltså. 100% ett ekonomiskt straff.

Problemet är som det alltid varit juridiken. För att det ska gå måste hastighetsöverträdelser åtminstone vid ATK avkriminaliseras.

Iaf för mig försvinner det mest avskräckande med att åka dit, att jag faktiskt blivit dömd för ett brott.

Istället blir det som en p-bot, jag hamnar inte i något brottsregister, kan göra om det i all evighet utan andra konsekvenser etc. Tandlöst i jämförelse alltså. 100% ett ekonomiskt straff.
Du menar att de inte skulle väga in detta under "vandel" och dra körkortet vid upprepade böter som idag? Jag menar, det behöver ju inte vara ett brott eftersom det inte är ett straff att ta körkortet.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti