Ungefär det scenario jag råkade ut för i Frankrike häromveckan.
Nästan omöjligt att som turist kunna veta vad som gäller på många ställen.
Ett konstant ändrande av skyltar, och framförallt frånvaro av skyltar på många ställen!
Med ortsskyltar som en hastighetsindikering, undantag, tillfälligt vägarbete, hastighet upp och ner igen på bara några 50-tal meter, och en förbannelse av rondeller överallt som bryter gamla vägsträckor med nya hastigheter precis intill…
Inte lätt att veta vad som gäller när skyltar saknas på väldigt många ställen.
Man bara antas veta, typ en lokal ortsbo vet, men främmande människor kan bara gissa.
Med navigatorn som visar sannolikt fel hastigheter på många ställen, eller visar alldeles för sent ny hastighet, ja då får man ingen hjälp av det.
Som grädde på moset är de franska myndigheterna fascister och placerar fartkameror på ställen som det är tveksamt vilken hastighet som råder, eller precis där det växlar upp och ner i hastighet på korta sträckor och folk blir förvillade.
Utan att att förvarna om kamerorna (mer än generellt på en >5km sträcka).
En del kameror är dessutom diskreta i sin utformning.
Jodå, jag vet.
Fick två kärleksbrev från franska myndigheterna för några dagar sedan, trots att jag försökt köra lagligt där…
Denna tillämpning av fartkamerornas placering är inte till för att kyla ner tempot på vägarna, det är till för att skrapa in stålar till franska staten.