Noll vision - i praktiken

Det KAN ju också vara så att erfarna och ambitiösa gamla rävar kör äldre SportHojar utan ABS medan nybörjarna kör MT07 med ABS och ställd inför en situation så brukar räv och nybörjare hantera den väldigt olika…
kan det vara men jag tror inte att vi kan bygga det framtida trafiksäkerhetsarbetet utifrån det. :krama :hjarta
 
Nä, man ska skaffa kunskap som ger möjlighet att undvika olyckor, det ger erfarenhet. :tungan
Erfarenhet kommer av begångna misstag. Jag är väldigt erfaren! :krama

Rätt!

Gott omdöme kommer av erfarenhet.

Erfarenhet kommer av dåligt omdöme.

Lustigt hur det där hänger ihop, men det är ju skönt att det finns något där vi pojkar är bättre än tjejer.
 
kan det vara men jag tror inte att vi kan bygga det framtida trafiksäkerhetsarbetet utifrån det. :krama :hjarta

Eller så är det faktiskt det vi ska...?

Få världen att förstå betydelsen av träning istället för att lagstadga om tekniska prylar som i slutänden inte ens kommer till användning...

Vilket kommer att ge mest med tanke på trafiksäkerhet såväl som motorcyklismens överlevnad på sikt...? Att UPPMUNTRA folk till ännu mer träning, innan de får sitt körkort såväl som efter de fått sitt körkort...? Att TVINGA folk till ännu mer träning, innan de får sitt körkort såväl som efter de fått sitt körkort...? Eller att skriva ett tekniskt reglemente som blir så krångligt att det inte ens hinner kicka in före olyckan sker...?
 
Eller så är det faktiskt det vi ska...?

Få världen att förstå betydelsen av träning istället för att lagstadga om tekniska prylar som i slutänden inte ens kommer till användning...

Vilket kommer att ge mest med tanke på trafiksäkerhet såväl som motorcyklismens överlevnad på sikt...? Att UPPMUNTRA folk till ännu mer träning, innan de får sitt körkort såväl som efter de fått sitt körkort...? Att TVINGA folk till ännu mer träning, innan de får sitt körkort såväl som efter de fått sitt körkort...? Eller att skriva ett tekniskt reglemente som blir så krångligt att det inte ens hinner kicka in före olyckan sker...?
Enkelt! Om du inte tränar så får du inget körkort, Om du inte tränar efter att du fått körkortet så får du inte behålla det... löser alla problem :)
Tyvärr skulle Sporthoj.com inte har så många medlemmar längre heller... :)
 
Enkelt! Om du inte tränar så får du inget körkort, Om du inte tränar efter att du fått körkortet så får du inte behålla det... löser alla problem :)
Tyvärr skulle Sporthoj.com inte har så många medlemmar längre heller... :)
Trafikskolorna slickar sig om munnen... och hur var det nu igen, har förarna verkligen körkort när det går åt helvete?
 
Enkelt! Om du inte tränar så får du inget körkort, Om du inte tränar efter att du fått körkortet så får du inte behålla det... löser alla problem :)
Tyvärr skulle Sporthoj.com inte har så många medlemmar längre heller... :)

Jag är långt ifrån säker…

Ett sådant påtvingat system skulle nog ränta bra vad gäller trafiksäkerhet…samtidigt som det skulle vara förödande för återväxten…

Att ta MC-kort anses ju redan nu vara en av de dyraste och krångligaste saker man kan göra. Att införa krav på träning efter klarad uppkörning lär inte attrahera fler…
 
Jag är långt ifrån säker…

Ett sådant påtvingat system skulle nog ränta bra vad gäller trafiksäkerhet…samtidigt som det skulle vara förödande för återväxten…

Att ta MC-kort anses ju redan nu vara en av de dyraste och krångligaste saker man kan göra. Att införa krav på träning efter klarad uppkörning lär inte attrahera fler…
Och skulle man kräva samma sak för B-kort, då skulle det bli glest i trafiken ganska omgående.
Man kanske kommer att klassa det som en ”risksport” inom kort, och då hamnar det i ett annat fack försäkringsmässigt.
 
Visst var det så att trafiksäkerhet enbart handlar om hastighet, vajerräcken och antal påtvingade reaktiva system i bilarna? Det där med underhåll av vägarna behövs väl inte? Allt kommer väl ändå lösa sig med höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg?

Gävleborg har landets tredje sämsta vägar, enligt Transportföretagens sammanställning.
”Skulle vägarna försämras påverkar det trafiksäkerheten och i det långa loppet leda till sänkta hastigheter”, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, i ett pressmeddelande.

Transportföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation med 9 000 medlemsföretag. Genom att sammanställa Trafikverkets uppgifter om exempelvis ålder och spårdjup har organisationen värderat skicket på landets vägar.
https://static.bonniernews.se/bildi...-9e36-76dc5bc136e9.jpeg?fit=crop&w=1400&h=936
16,7 procent av de statliga vägarna i Gävleborg ansågs vara i mycket dåligt skick ifjol. Endast Jämtland och Västernorrland hade en högre andel vägar i mycket dåligt skick.
”Under jul- och nyårshelgen ger sig tusentals bilister ut på svenska vägar för att semestra eller hälsa på släkt och vänner. Detta på vägar som har blivit en trafikfara. Därför startar vi nu ett upprop för att få till plats nödvändiga satsningar”, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, i pressmeddelandet.
https://static.bonniernews.se/bildi...-be06-40d885156187.jpeg?fit=crop&w=1400&h=932
1703923536377.png
Det förvånar mig dock lite att Dalarna och Stockholm har så pass dåliga vägar, med tanke på var Tragikvärkets huvudkontor och uppdragsgivare är.
 
Jag är långt ifrån säker…

Ett sådant påtvingat system skulle nog ränta bra vad gäller trafiksäkerhet…samtidigt som det skulle vara förödande för återväxten…

Att ta MC-kort anses ju redan nu vara en av de dyraste och krångligaste saker man kan göra. Att införa krav på träning efter klarad uppkörning lär inte attrahera fler…

Vi har ju testat frivillig utbildning efter körkortet, SMC är världsledande på det konceptet och svenska hojåkare är den kategori trafikarbetare som också är överlägset bäst i världen.
Hela 2,7% av alla hojåkare i Sverige går på frivillig utbildning...
93% gör det inte... ;)

Jag tror inte på frivillig utbildning om vi VERKLIGEN ska påverka utfallet. Sen är det som Brooklyn skriver att det är väldigt många, även i länder där det är billigt att ta körkort, som inte har körkort när de kraschar.

Det är två saker som är problemet:

1. "Folk" ser MC som en leksak, det är inte så viktigt att ha ett körkort, "-Man har ju kört moppe"

2. "Folk" fattar inte att vi inte har råd att göra misstag på en MC. I bil kan vi göra fel, på en MC får det INTE bli fel, pUnGKt!
 
Dessutom: min erfarenhet av de sista nio årens kurser är att det är SAMMA 2,7% som kommer på alla kurser. De är ofta redan rätt bra på att köra dessutom. Ambitiösa.

Är resten så duktiga att de inte behöver öva?
 
Kommentaren är baserat på vad jag tolkar som konsensus mellan dig och Niklas.

Nu känner jag iofs Niklas tillräckligt väl för och veta att det inte är hans egentliga åsikt. Men det är ändå lätt att tolka inläggen på det viset.

Vad är inte hans ”egentliga åsikt”?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top