Noll vision - i praktiken

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
det måste vi ta till oss

Sådana uttryck som "det måste vi ta till oss" och "det tar vi med oss" irriterar tamejfan skiten ur mig...Vi har lurat ett antal husägare att köpa nya hus helt utan anledning. Det tar vi till oss. Jamen så jävla bra då. Trafikverket "tar till sig" att man har knullat upp. Det måste ju kännas jättebra för husägarna...

Jävla Linked In Middle Level Manager Key Account Coordinator Project Leader snack...kan ni inte implementera det bilaterala narrativet också...?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Sådana uttryck som "det måste vi ta till oss" och "det tar vi med oss" irriterar tamejfan skiten ur mig...Vi har lurat ett antal husägare att köpa nya hus helt utan anledning. Det tar vi till oss. Jamen så jävla bra då. Trafikverket "tar till sig" att man har knullat upp. Det måste ju kännas jättebra för husägarna...

Jävla Linked In Middle Level Manager Key Account Coordinator Project Leader snack...kan ni inte implementera det bilaterala narrativet också...?
Sa de att de sa inte det de sa?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Sådana uttryck som "det måste vi ta till oss" och "det tar vi med oss" irriterar tamejfan skiten ur mig...Vi har lurat ett antal husägare att köpa nya hus helt utan anledning. Det tar vi till oss. Jamen så jävla bra då. Trafikverket "tar till sig" att man har knullat upp. Det måste ju kännas jättebra för husägarna...

Jävla Linked In Middle Level Manager Key Account Coordinator Project Leader snack...kan ni inte implementera det bilaterala narrativet också...?
Får mig att tänka på den gamla Floskelgeneratorn. Tyvärr funkar den inte längre, kräver Flash.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jeppe har hållit föredrag för Europeiska transportsäkerhetsrådet (ETSC) och det är inte Tragikvärkets passiva "säkerhet" han pratar om.

När det gäller att minska antalet olyckor bland motorcyklister är det viktigt att få förarnas syn på trafiksäkerheten.
...

- 36,3% av motorcyklarna hade avancerade bromssystem, 12% hade traction control.

- 35% av förarna använde inte bromsarna före kraschen och av dessa hade 46,8% ABS-bromsar monterade.

- Endast hälften av förarna på ABS-utrustade motorcyklar rapporterade att de bromsade innan de kraschade jämfört med två tredjedelar av förarna på motorcyklar utan ABS.

- 65% av förarna som lades in på sjukhus körde under 70 km/h (44 mph).

- Hastigheten verkar inte ha någon stark effekt på skadornas allvarlighetsgrad.

Föga förvånande är alltså Tragikvärkets käpphäst, hastigheten, inte avgörande. Inte heller är passiva hjälpsystem som ABS den lösning som "siffror" tidigare visat.
Vi motorcyklister kan inte vara passiva som bilförare utan vi behöver kunna hantera och köra, inte åka, motorcykel och aktivt undvika en olycka.
För mig är det självklart att vi måste använda aktiv säkerhet. Nu har jag köpt mitt första skinnställ med "luftpåse" så även jag ser fördelar med passiv säkerhet.

Men lite språkkänsla finns det hos Tragikvärket då de inte kallar det Mot Noll Vision på vårt nya språk utan Towards Zero Foundation! :hihi

1702826813152.png


Jessica Truong från "Towards Zero Foundation" förespråkade låsningsfria bromssystem på alla motoriserade tvåhjulingar (det är för närvarande obligatoriskt på alla nya motorcyklar över 125cc).

 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
- 65% av förarna som lades in på sjukhus körde under 70 km/h (44 mph).

- Hastigheten verkar inte ha någon stark effekt på skadornas allvarlighetsgrad.

Så är det, helt klart.
Dom som körde 200+ hamnade aldrig på sjukhus, så dom är utanför statistiken, eller..??
Man borde väl egentligen förbjuda både ABS och tillämpa fri fart, så tolkar jag statistiken.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så är det, helt klart.
Dom som körde 200+ hamnade aldrig på sjukhus, så dom är utanför statistiken, eller..??
Man borde väl egentligen förbjuda både ABS och tillämpa fri fart, så tolkar jag statistiken.
Jag tror att vi tolkar olika, men jag är på Jeppes sida! :krama

Kan det vara så att 35% körde fortare än 70 km/h, eller...??
Är 200 + mer än 70+ eller är de utanför statistiken?
Måste ABS förbjudas om de inte uppfyller de önskningar som finns?
Betyder fri fart att man får köra hur fort som helst?
Betyder sänkt hastighet att du aldrig kör fortare än lämpligt?

Fri fart är svart!:(

There are speed restrictions in the towns, however outside of the towns there are no set speed limits but the police will stop you and charge you if they consider you are driving dangerously.


Sänkt hastighet är vitt! :tummenupp

Forskare: Farten dödar – sänkt hastighet sparar liv


Against Zero Vision! :tungan
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Jag tror att vi tolkar olika, men jag är på Jeppes sida! :krama

Kan det vara så att 35% körde fortare än 70 km/h, eller...??
Är 200 + mer än 70+ eller är de utanför statistiken?
Måste ABS förbjudas om de inte uppfyller de önskningar som finns?
Betyder fri fart att man får köra hur fort som helst?
Betyder sänkt hastighet att du aldrig kör fortare än lämpligt?
Jag gissar att hannuse är inne på survivorship bias:
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
När allt annat falerar så kan man alltid stödja sig mot grundläggande fysik. Om jag spenderar noll tid på vägen kan jag rimligtvis inte råka ut för en trafikolycka. Och ett sätt att komma närmare noll tid på vägen är helt enkelt att minimera tiden på vägen med högsta möjliga hastighet...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
När allt annat falerar så kan man alltid stödja sig mot grundläggande fysik. Om jag spenderar noll tid på vägen kan jag rimligtvis inte råka ut för en trafikolycka. Och ett sätt att komma närmare noll tid på vägen är helt enkelt att minimera tiden på vägen med högsta möjliga hastighet...
Exakt!
Och då slipper man också fundera när någonting väl händer, och slipper lång och tråkig rehab samt höga sjukhuskostnader.
Och - du behöver inte förstöra statistiken över dom som hanmade på sjukhus :lol
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I måndags kväll körde jag ner från Gävle till Tokholm, någon minus, underkylt regn och såphal E4, så vi låg i en lång karavan i mellan 80 och 100, ibland ännu långsammare, hyggliga avstånd, lugnt och prydligt. Men då och då kom det bilar som följde Noll Vision, 120 blås i vänsterfil, ofta parvis med sin rotetvåa 10-20 m bakom. Uteslutande var det SUVar, gissningsvis med fyrkrafs. Samma fenomen uppstår ju i snöstorm, kraftig dimma, monsunregn osv. Jag undrar alltid vad dom har för superförmågor som jag saknar, James Bond-finesser i bilen och röntgensyn? :va
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Problemet med den typen av forskning som myndigheterna förlitar sig på i de här sammanhangen, som med samhällsvetenskaplig forskning i största allmänhet, är att den studerar statistik och korrelationer, inte orsakssamband.

Trafikolyckor är komplexa problem, där en mängd faktorer samverkar och där det kan vara mycket svårt, eller till och med omöjligt, att hitta EN faktor som går att kontrollera utfallet med. Det är som gjort för att påverkas av såväl forskarens som politikers och andra intressenters bias, särskilt när åtgärder för att begränsa hastighet är enkla och billiga att genomföra och dessutom råkar stämma bra med partiboken hos många människor inom myndighetsvärlden.

Alla fattar att hastighet så klart är EN av faktorna som kan ha betydelse, men det beror på omständigheterna och att försöka tillämpa enkla regelbaserade lösningar på komplexa problem, som om det vore en kontrollerbar mikrovärld i ett provrör, tenderar att i bästa fall vara verkningslöst, i sämsta fall rent kontraproduktivt pga. oförutsedda konsekvenser. Detta vet alla som någon gång gett sig in i trafiken i vissa sydeuropeiska städer. Sättet att överleva där är INTE att följa trafikreglerna, utan att hålla samma hastighet som alla andra, vara uppmärksam och parera för att undvika kollision - dvs vara ADAPTIV.

Jämför istället med hur flyget tagit sig an säkerhetsarbetet och hur man där arbetar med t ex "human factors". Det är i stort sett fritt från politisk inblandning och man går mycket systematiskt tillväga genom att kontinuerligt göra förbättringar inom en mängd områden, baserat på lärdomar från olyckor och där man inte låser sig vid enbart vissa politiskt gångbara faktorer. Detta arbete drivs till stor del av professionen ute i verkligheten och man jobbar oerhört mycket med färdighetsträning och det mänskliga samspelet. Det är något helt annat än när ideologiskt färgade politrucker sitter i sammanträdesrummen med sina powerpointbilder och punktlistor och fattar världsfrånvända beslut.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En slutsats jag drar är att vi förare är för dåliga på att bromsa, sannolikt beroende på att vi så sällan gör det.

Vi behöver öva på att bromsa, göra det ofta och göra det ned till noll från olika hastigheter och på olika underlag.

Det spelar ju ingen roll hur avancerade bromssystem vi har om vi inte ens använder dem.

Den passiva säkerheten är enbart ett komplement.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En slutsats jag drar är att vi förare är för dåliga på att bromsa, sannolikt beroende på att vi så sällan gör det.

Vi behöver öva på att bromsa, göra det ofta och göra det ned till noll från olika hastigheter och på olika underlag.

Det spelar ju ingen roll hur avancerade bromssystem vi har om vi inte ens använder dem.

Den passiva säkerheten är enbart ett komplement.
Och ändå tror jag att hojförare rent generellt tränar otroligt mycket mer på sånt än bilförare. Vad har M för kursutbud tex, hur ser M School ut?

Jag tror, precis som @Heaven att man förenklar otroligt mycket. Jag är också skolad i flygets säkerhetstänk, där man tittar på en händelsekedja. Såna startar oavbrutet, men i 99,99% av fallen hinner dom avbrytas innan det händer en olycka. Det kan ju vara så enkelt att grannen stannade till när man höll på att lasta bilen, då glömde man höra av sig till någon, kommer på det i bilen, tar upp mobilen, tappar fokus och krockar. Hade grannen inte stannat till så hade man inte glömt.

Men bilolyckor är ganska frekventa, och man vill skriva av dom billigt, snabbt och effektivt, så man gör det enligt statistiskt enkla modeller. Då är det lätt att dela upp det i hastighet, vilt och onykterhet, och alla tre kan användas samtidigt. Varje flygolycka utreds av en haverikommission som är experter på att hitta varenda pusselbit, då får man fram den verkliga orsaken.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Händelsekedjor är absolut relevanta, likaså borde större resurser läggas på utredning av olyckor osv.

Men i fallet ovan, där statistiken visar att föraren i nästan hälften av fallen inte ens bromsade innan olyckan, är ju grovjobbet redan gjort. Se till att föraren bromsar! Och gör det hyfsat bra!

Hur? Öva öva öva. Utbilda ALLA förare (obligatoriskt i körskolor samt helst årlig avrostning) i hur man övar själv och varför det är viktigt att man gör några övningar i veckan eller så.

Kanske försäkringsbolagen skulle gå med på att sänka försäkringspremien md 5% för de förare som uppvisar bevis på genomgången avrostning det året?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
En slutsats jag drar är att vi förare är för dåliga på att bromsa, sannolikt beroende på att vi så sällan gör det.

Vi behöver öva på att bromsa, göra det ofta och göra det ned till noll från olika hastigheter och på olika underlag.

Det spelar ju ingen roll hur avancerade bromssystem vi har om vi inte ens använder dem.

Den passiva säkerheten är enbart ett komplement.
När en vänstersvängande bilist gör det framför nosen så hjälper
inga bromsövningar :död
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Händelsekedjor är absolut relevanta, likaså borde större resurser läggas på utredning av olyckor osv.

Men i fallet ovan, där statistiken visar att föraren i nästan hälften av fallen inte ens bromsade innan olyckan, är ju grovjobbet redan gjort. Se till att föraren bromsar! Och gör det hyfsat bra!

Hur? Öva öva öva. Utbilda ALLA förare (obligatoriskt i körskolor samt helst årlig avrostning) i hur man övar själv och varför det är viktigt att man gör några övningar i veckan eller så.

Kanske försäkringsbolagen skulle gå med på att sänka försäkringspremien md 5% för de förare som uppvisar bevis på genomgången avrostning det året?
Jag håller delvis med. Utredningar är bra, likaså att öva bromsning. Det finns förstås en poäng i att fokusera på områden där vi vanligtvis brister, men kruxet med att fokusera så mycket på vissa enskilda faktorer att det nästan blir ett mantra är att det tenderar att göra en blind för andra faktorer som man då inte ser. Detta är ett välbeskrivet faktum inom modern neurovetenskap och kognitionspsykologi och kallas "inattentional blindness"

Är det något den moderna neurovetenskapen säger oss om hur hjärnan funkar så är det att våra färdigheter och vår förmåga att uppfatta och interagera med verkligheten i mycket hög grad påverkas av våra tidigare erfarenheter och hur dessa sedan påverkar vad hjärnan förutser både vad som skall hända och hur våra handlingar kan påverka situationen.

Kort sagt: vi skall köra hoj mycket och öva på olika situationer på ett sätt som bygger en bredd av erfarenheter som skapar förmågor att agera på rätt sätt undermedvetet.

Det som gör att flygsäkerhetsarbetet fungerar så bra är inte att de lyckas reda ut enskilda händelsekedjor fullt ut, utan att det bl.a. är ett systematiskt arbete som pågår hela tiden, där man arbetar brett och kontinuerligt adresserar olika typer av orsaker samt att man lägger mycket vikt vid samspelet teknik/människor.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Därför att det i många fall är så pass kort tid från att bilen svänger tills det smäller att man inte hinner bromsa, eller att den otroligt korta tid man eventuellt hinner inte påverkar utfallet av en olycka.

Jag höll på med segelflyg i många år. Då blir man uppbogserad av ett bogserflygplan i en lång lina. Det är jävligt dåligt om den går av på låg höjd, dåligt om den går av lite högre upp, och bara överraskande om den går av på hög höjd. Inför varje start går man igenom en cheklista, tex radiokontroll, roderkontroll, nollad höjdmätare osv, och sist på listan står det Linbrott. Det innebar att man gick igenom de steg man skulle göra (sänka nosen, dra 3 gånger i linutlösarhandtaget, kolla höjdmätaren och ta beslut om åtgärd beroende på höjd, landa i princip rakt fram, svaga svängar, vända runt och landa eller flyga vidare).

Eftersom man gick igenom det varje start så trodde hjärnan att man var kung på linbrott, och man var mentalt förberedd och slapp grubbla på det OM det skulle hända, det skedde reflexmässigt.

Hur många skapar mental förberedelse för liknande situationer i trafiken? Dels söker av trafikmiljön för potentiella risker, och funderar på hur dom skulle hanteras, tex bromsa, sikta på lucka bredvid, eller gasa förbi?
 
Last edited:
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top